Gjest IreneV Skrevet 19. februar 2023 #33681 Skrevet 19. februar 2023 Era Vulgaris skrev (1 minutt siden): Du vet, det er forskjell på rusmisbrukere. Du har de synlige, de som sitter på gata med koppen og tigger, de du ser gående ned over gata med heroinknekken i knærne og nålemerker på armene. Også har du «jet set-misbrukere». De som fungerer godt med misbruket sitt (hvert fall en stund), de som tar en stripe på fest fordi da blir alt en million gang morsommere. De som ikke trenger stjele eller prostituere seg for å finansiere misbruket sitt. De kule misbrukerne, som nå skal være forbildene til den oppvoksende generasjon. Tror du kategori 2 av misbrukere assosierer seg med kategori 1, eller ønsker å bli assosiert med de? Neppe. Avhengighet er en sykdom, enten du er 1 eller 2. Forskjellen er hvilken status det har. Kategori 1 brukes til skrekk og advarsel, kategori 2 er «forbilder». Her tenker jeg mest på de i målgruppen til SE. Som feks de tre dødsfallene vi har hatt siste måneden. Hvis Isachsen og Haukland sitter og lager morsomheter, og "ironiserer" over den kritikken og de bekymringene som har kommet, så burde det bli slått stort opp. De har ikke sagt noe offentlig, men sitter og kommenterer flåsete på "stories"?
Gjest IreneV Skrevet 19. februar 2023 #33682 Skrevet 19. februar 2023 (endret) Era Vulgaris skrev (14 minutter siden): Du vet, det er forskjell på rusmisbrukere. Du har de synlige, de som sitter på gata med koppen og tigger, de du ser gående ned over gata med heroinknekken i knærne og nålemerker på armene. Også har du «jet set-misbrukere». De som fungerer godt med misbruket sitt (hvert fall en stund), de som tar en stripe på fest fordi da blir alt en million gang morsommere. De som ikke trenger stjele eller prostituere seg for å finansiere misbruket sitt. De kule misbrukerne, som nå skal være forbildene til den oppvoksende generasjon. Tror du kategori 2 av misbrukere assosierer seg med kategori 1, eller ønsker å bli assosiert med de? Neppe. Avhengighet er en sykdom, enten du er 1 eller 2. Forskjellen er hvilken status det har. Kategori 1 brukes til skrekk og advarsel, kategori 2 er «forbilder». Jeg vet om advokater og bedriftsledere som bruker heroin, kokain og det meste man kan komme over, de klarer å fungere normalt, mest fordi de har penger, og ikke trenger å gå på gata for å finansiere misbruket. Men som regel går det galt til slutt. Er veldig klar over forskjellen. Men det er en kort vei for mange av de unge misbrukerne, og jeg vil tro mange som startet "jet-settere",nå sitter med narkogjeld oppetter øra, og en avhengighet de ikke klarer å kvitte seg med.De har ikke råd til privatklinikker. Endret 19. februar 2023 av IreneV
Gjest IreneV Skrevet 19. februar 2023 #33683 Skrevet 19. februar 2023 Sunaia skrev (2 timer siden): Nå er jeg ei "gammel dame" men det har jo oppstått en slags ny-nihilisme blant en del gen z. En slags reaksjon på alle katastrofer de må stå i - pandemi, krig, klima- og miljøkatastrofe. Jeg er ingen filosof men jeg tror nok jeg vil utforske tema nærmere. Skremmende tema. Her er en interessant politisk artikkel. SE sin strategi ble sammenlignet med Steve Bannon: https://www.vox.com/policy-and-politics/2020/1/16/20991816/impeachment-trial-trump-bannon-misinformation "We’re in an age of manufactured nihilism." "“The real opposition is the media. And the way to deal with them is to flood the zone with shit.”
Gjest Sunaia Skrevet 19. februar 2023 #33684 Skrevet 19. februar 2023 1 hour ago, Entern said: Tror jeg du kan ha rett i. Interessant tema, også! Ja, jeg skulle ønske meg en mer grundig analyse av disse fenomenene - i den nye ungdomskulturen. Selv er jeg jo gen x, ung på det ironiske og litt giftige 90-tallet. Og slik jeg oppfattet det - i optimistiske oppgangstider. Jeg husker hvordan "vi" behandlet våre kjendiser - slike som SE - da. Pamela Andersen, Britney Spears, Jessica Simpson, Anna Nicole Smith, Linda Johansen (lek-linda) og Lene Alexandra Øien. Det var ikke spesielt pent. Og før det - Marily Monroe. Samfunnets forhold til utagerende blonde vakre kvinner er konfliktfylt for å si det mildt. Men å gå i stikk motsatt retning - operasjoner, risikosex og dop er helt ok, og ingen må si noe på det - er å gå for langt andre veien. Mener jeg. I redselen for å fornærme lar man SE kjøre på, for hun vet å utnytte tidsånden. Og nå når dagene har gått har jeg skiftet mening - jeg tror bildet er postet med viten og vilje.
Isild Skrevet 19. februar 2023 #33685 Skrevet 19. februar 2023 Jeg syns det blir å dra det litt langt å hinte til at Nora burde kastes ut og/eller ransaking på Skaugum osv. Denne bildesaken er drøy, men den er ikke SÅ drøy. Skal hun fortsette et forhold til Marius derimot, så blir det nok minimalt med "moro-poser" på bilder fra nå. Og det blir nok ikke så mange flere fester alà badelandgate. Kanskje det blir en litt roligere relasjon til Sophie Elise rett og slett. Det handler om at hun (som Se & Hør skriver) som kjæresten til kronprinsessens eldste sønn får medias søkelys på SEG videre, og ikke bare som sidekicket til Sophie Elise. Hun vil møte en ganske slem presse hvis hun fortsetter å vifte med poser, og hun må føle på ansvaret det er at selveste kongehuset vil bli nevnt i ett og alt hun evt driter seg ut med. 21
Gjest Sunaia Skrevet 19. februar 2023 #33686 Skrevet 19. februar 2023 6 minutter siden, IreneV said: Skremmende tema. Her er en interessant politisk artikkel. SE sin strategi ble sammenlignet med Steve Bannon: https://www.vox.com/policy-and-politics/2020/1/16/20991816/impeachment-trial-trump-bannon-misinformation "We’re in an age of manufactured nihilism." "“The real opposition is the media. And the way to deal with them is to flood the zone with shit.” Jeg beit meg merke i den. Den hadde noen veldig interessante perspektiver.
Gjest IreneV Skrevet 19. februar 2023 #33687 Skrevet 19. februar 2023 Sunaia skrev (Akkurat nå): Jeg beit meg merke i den. Den hadde noen veldig interessante perspektiver. Mye interessant (og skremmende) å lese om temaet GenZ og stigende nihilistiske tendenser. SE spiller helt klart på dette, bevisst eller ubevisst. NRK må kaste henne av båten så snart som mulig!
Pust Skrevet 19. februar 2023 #33688 Skrevet 19. februar 2023 Sunaia skrev (3 minutter siden): Ja, jeg skulle ønske meg en mer grundig analyse av disse fenomenene - i den nye ungdomskulturen. Selv er jeg jo gen x, ung på det ironiske og litt giftige 90-tallet. Og slik jeg oppfattet det - i optimistiske oppgangstider. Jeg husker hvordan "vi" behandlet våre kjendiser - slike som SE - da. Pamela Andersen, Britney Spears, Jessica Simpson, Anna Nicole Smith, Linda Johansen (lek-linda) og Lene Alexandra Øien. Det var ikke spesielt pent. Og før det - Marily Monroe. Samfunnets forhold til utagerende blonde vakre kvinner er konfliktfylt for å si det mildt. Men å gå i stikk motsatt retning - operasjoner, risikosex og dop er helt ok, og ingen må si noe på det - er å gå for langt andre veien. Mener jeg. I redselen for å fornærme lar man SE kjøre på, for hun vet å utnytte tidsånden. Og nå når dagene har gått har jeg skiftet mening - jeg tror bildet er postet med viten og vilje. Jeg begynner også å helle mot at bildet ble postet med vilje. SE syntes nok det var rasende festlig etter noen glass vin(?), at det var veldig dypt og greier, det med «candygirl». 14
Gjest Sunaia Skrevet 19. februar 2023 #33689 Skrevet 19. februar 2023 1 minutt siden, IreneV said: Mye interessant (og skremmende) å lese om temaet GenZ og stigende nihilistiske tendenser. SE spiller helt klart på dette, bevisst eller ubevisst. NRK må kaste henne av båten så snart som mulig! En gang så sto det i vedtektene at NRK skulle fremme dannelsen i samfunnet. Nå virker de helt i tåka på hva de egentlig formidler. Det er merkelig. Er det ingen som jobber med etikk i statskanalen?
Gjest Sunaia Skrevet 19. februar 2023 #33690 Skrevet 19. februar 2023 1 minutt siden, Pust said: Jeg begynner også å helle mot at bildet ble postet med vilje. SE syntes nok det var rasende festlig etter noen glass vin(?), at det var veldig dypt og greier, det med «candygirl». Ja, jeg tror det nå. SE er kynisk og kalkulerende og de to andre enten opprørske og/eller dumme? Og som vi prater litt om nå - hvorfor bry seg? Hvorfor skal de det? Og kanskje er det frydesfult å få et helt land til å snakke om seg - fra seriøse politiske kommentatorer til over lunsjen på de forskjellige arbeidsplasser i det ganske land. Jeg vil tro det gir en følelse av makt. SE, mobbeoffer fra Harstad. Nora, reality-deltaker fra Finnmark og en skikkelig "spare" - Marius. Disse er jo i utgangspunktet maktesløse. Jeg ser virkelig frem til de gir lyd fra seg. Det blir interessant å se hvilken strategi de har valgt.
Gjest IreneV Skrevet 19. februar 2023 #33691 Skrevet 19. februar 2023 (endret) Isild skrev (22 minutter siden): Jeg syns det blir å dra det litt langt å hinte til at Nora burde kastes ut og/eller ransaking på Skaugum osv. Denne bildesaken er drøy, men den er ikke SÅ drøy. Skal hun fortsette et forhold til Marius derimot, så blir det nok minimalt med "moro-poser" på bilder fra nå. Og det blir nok ikke så mange flere fester alà badelandgate. Kanskje det blir en litt roligere relasjon til Sophie Elise rett og slett. Det handler om at hun (som Se & Hør skriver) som kjæresten til kronprinsessens eldste sønn får medias søkelys på SEG videre, og ikke bare som sidekicket til Sophie Elise. Hun vil møte en ganske slem presse hvis hun fortsetter å vifte med poser, og hun må føle på ansvaret det er at selveste kongehuset vil bli nevnt i ett og alt hun evt driter seg ut med. Jeg mener ikke at hun bør verken kastes ut eller bli utsatt for ransaking. Men prøver å understreke alvoret, at det kan få store konsekvenser, fordi de ved å promotere dette støtter opp under kriminelle nettverk. Jeg blir provosert over at de sender pressemeldinger om kjærlighetsreiser, og sitter og fjaser og flåser på stories i etterkant, når dette faktisk er alvorlig. Endret 19. februar 2023 av IreneV
Isild Skrevet 19. februar 2023 #33692 Skrevet 19. februar 2023 IreneV skrev (4 minutter siden): Jeg mener ikke at hun bør verken kastes ut eller bli utsatt for ransaking. Men prøver å understreke alvoret, at det kan få store konsekvenser, fordi de ved å promotere dette støtter opp under kriminelle nettverk. Jeg blir provosert over at de sender pressemeldinger om kjærlighetsreiser, og sitter og fjaser og flåser på stories i etterkant, når dette faktisk er alvorlig. Helt enig med deg i at det er viktig å holde på alvoret i denne saken. Desverre så er den nok allerede i ferd med å miste sin "verdi" som nyhet, og meme`sene og ironiseringen tar over. De samme mediene som skrev overskrifter med store bokstaver om hvor ille dette var, begynner nå med mer forsiktig "innestemme" å skrive om "heksejakten" Sophie Elise har vært utsatt for osv. For en ting vet vi. Media vender kappa den veien vinden blåser. De tviholder sjelden på "yesterdays news". Morgendagens nyhet er tilsvarene til Sophie Elise og Nora. De er drevne nok på dette her til å vite at sinne og nyhetsverdi gir seg. Etterpå kan de krype frem igjen og fortelle hva som helst. Kommentarfeltene vil da svare "Jeg skal ha kjøttkaker til middag i dag". Media er nok også ganske elleville av "glede" over å ha fått skandaler av internasjonal klasse. Kjendiser som "stikker av til utlandet" iført caps og det hele - avslørt av paparazzier på flyplassen. MEN, jeg tror mange har fått opp øynene for at den flinke søte jenta de trodde var dyreverner, miljøforkjemper og skrev bøker for tenåringer IKKE er den personen i hele tatt. Hun er nå synlig som den sexfikserte, kroppsfikserte som gir fullstendig faen - og som har rusproblemer fortsatt etter rehabilitering for kun kort tid siden. 26 1
Gjest IreneV Skrevet 19. februar 2023 #33693 Skrevet 19. februar 2023 (endret) Sunaia skrev (46 minutter siden): Ja, jeg skulle ønske meg en mer grundig analyse av disse fenomenene - i den nye ungdomskulturen. Selv er jeg jo gen x, ung på det ironiske og litt giftige 90-tallet. Og slik jeg oppfattet det - i optimistiske oppgangstider. Jeg husker hvordan "vi" behandlet våre kjendiser - slike som SE - da. Pamela Andersen, Britney Spears, Jessica Simpson, Anna Nicole Smith, Linda Johansen (lek-linda) og Lene Alexandra Øien. Det var ikke spesielt pent. Og før det - Marily Monroe. Samfunnets forhold til utagerende blonde vakre kvinner er konfliktfylt for å si det mildt. Men å gå i stikk motsatt retning - operasjoner, risikosex og dop er helt ok, og ingen må si noe på det - er å gå for langt andre veien. Mener jeg. I redselen for å fornærme lar man SE kjøre på, for hun vet å utnytte tidsånden. Og nå når dagene har gått har jeg skiftet mening - jeg tror bildet er postet med viten og vilje. Jeg er enig i at Anna Nicole Smith er en god parallell. Og det endte forferdelig tragisk, med media og egen manager som enabler. De andre har/hadde store talent å lene seg på, men skjønner også hva du sikter til der altså. Jeg mener bare at det blir en stor fornærmelse overfor dem å sammenligne , for SE har jo ingen talent, utover å utlevere seg selv og den overopererte kroppen sin. Jeg vet hun har gitt ut "bøker", men hun har åpenbart skrevet mer enn hun har lest.Og veldig mye av det hun skriver er noe "klipp og lim" greier som er nesten direkte kopiert fra andres bøker som har vært i tiden, og som så er gjort om for å passe inne i hennes regisserte virkelighet, som baserer seg på klikk og likes. Endret 19. februar 2023 av IreneV
Gjest Marsh Skrevet 19. februar 2023 #33694 Skrevet 19. februar 2023 Albbas skrev (2 timer siden): Jeg bor i by, men å slutte å handle På Rema betyr at jeg ikke lenger kan handle på vei fra jobb, og trenger bil. Forbrukermakt når det gjelder dagligvare i Norge er faktisk ikke særlig enkelt, for det er få men store aktører som dominerer. Man kan også bruke sin forbrukermakt ved å la være å kjøpe SE sine produkter.
Ardwinna Skrevet 19. februar 2023 #33695 Skrevet 19. februar 2023 Egentlig skulle media bare sluttet helt å skrive noe som helst om Sophie & co. Bare fullstendig stillhet og null interesse. Latt alle stuntene og provokasjonene forbigå i stillhet. Det hadde vært deilig. Unge jenter trenger forbilder som kan og vet noe og som brenner for noe viktig, ikke glansbilder som kun brenner for seg selv og sitt eget utseende og utsvevende søppelliv (som i at man kjøper alt for mye dritt og oppfordrer andre til å gjøre det samme). Sophie kan like gjerne operere nesa fast i navlen sin. 22 1 2
Gjest Marsh Skrevet 19. februar 2023 #33696 Skrevet 19. februar 2023 SE gjør det samme som Fotballfrue den gangen det kom frem at hun hadde retusjert bildene sine, og at mannen ga seg ut for å være både lege og jordmor i kommentarfeltet. Hun sier ingenting, før hun etter hvert finner en journalist som sleiker henne i ræva og publiserer en historie om den stakkars influenseren som får så mye dritt. Og så blåser stormen over og alt fortsetter som før.
Måne Rampelyset Skrevet 19. februar 2023 #33697 Skrevet 19. februar 2023 Tråden er ryddet for spekulasjoner, persondebatt, brudd på opphavsrett, krenkelser og svar til dette. Måne, admin. 2
Gjest IreneV Skrevet 19. februar 2023 #33698 Skrevet 19. februar 2023 Marsh skrev (5 minutter siden): SE gjør det samme som Fotballfrue den gangen det kom frem at hun hadde retusjert bildene sine, og at mannen ga seg ut for å være både lege og jordmor i kommentarfeltet. Hun sier ingenting, før hun etter hvert finner en journalist som sleiker henne i ræva og publiserer en historie om den stakkars influenseren som får så mye dritt. Og så blåser stormen over og alt fortsetter som før. Dukker vel opp på catwalken til en eller annen oppadstigende designer, som fronter gjenbruk. Og kanskje kommer det noe mer samarbeid med NOAH og Dyrevernalliansen, for å skifte fokus og fange opp de yngste følgerne, som ennå tror på at produktene hun selger er bærekraftige.Hun kommer til å trekke på skuldrene og si at folk ikke vil tro henne uansett. Men at hun ikke kan la folks meninger stå i veien for hennes liv og viktige engasjement. Hun vil takke alle dem som sender snille ord i en vanskelig situasjon, og fortelle dem at de lyser opp i det som har vært en tung tid, og sende stikk til kritikere, og sette dem i båser som cancel-culture, kvinnefiendlige og janteloven.
Isild Skrevet 19. februar 2023 #33699 Skrevet 19. februar 2023 IreneV skrev (1 time siden): Jeg er enig i at Anna Nicole Smith er en god parallell. Og det endte forferdelig tragisk, med media og egen manager som enabler. De andre har/hadde store talent å lene seg på, men skjønner også hva du sikter til der altså. Jeg mener bare at det blir en stor fornærmelse overfor dem å sammenligne , for SE har jo ingen talent, utover å utlevere seg selv og den overopererte kroppen sin. Jeg vet hun har gitt ut "bøker", men hun har åpenbart skrevet mer enn hun har lest.Og veldig mye av det hun skriver er noe "klipp og lim" greier som er nesten direkte kopiert fra andres bøker som har vært i tiden, og som så er gjort om for å passe inne i hennes regisserte virkelighet, som baserer seg på klikk og likes. Bøkene hennes opplever jeg som blogg i bokform. Da hun la ned bloggen, ble det bøker istedet. Den ene boken om seg selv etter den andre. Hun har en tidvis god formuleringsevne, det skal hun ha. Men om hun evner å skrive om noe annet enn seg selv, eller sin egen måte å se ting på, det tror jeg faktisk ikke. 5 2
MyMichelle Skrevet 19. februar 2023 #33700 Skrevet 19. februar 2023 (endret) Jeg tror hun postet bildet for å skape oppmerksomhet omkring lanseringen av godteriet sitt. Noe á la «SE lanserer godteposer, mens hennes egen godtepose er heroin». Skandale uten negative konsekvenser. Men at hun ikke hadde tatt med i betraktningen at den kunne få uheldige konsekvenser for lanseringen. Til syvende og sist tror jeg likevel flere vil prøve godteriet hennes når det kommer ut i salg, på grunn av skandalen. Og komme med morsomheter om godteriet. Endret 19. februar 2023 av MyMichelle 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå