Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Hoppetau skrev:

En generell regel er jo at de som fronter seg selv veldig mye enten med kropp eller å fortelle masse om seg selv, forherlige seg selv på flere vis har dårlig selvtillit. De fleste som gjør dette gjør det i et iherdig forsøk på å føle seg bedre med seg selv. 

Noe av det første man lærer vekk til sjenerte (med dårlig selvbilde) eller menn som har dårlig selvbilde og ikke drar damer er at de må slutte å snakke om seg selv og fremheve seg selv slik veldig mange gjør i er forsøk på å gjøre seg interessant. Snakker noen mye, og pent om seg selv, har dr dårlig selvtillit de elsker ikke seg selv  

Interessant! Likevel klarer jeg ikke å forstå hvordan noen kan legge ut slike bilder av seg selv uten å ha en dyp overbevisning om at man er spesiell og interessant (snakker om bloggere generelt her). Eller for den saks skyld Instagram-kontoer som kun er fyllt med selfier og bilder av seg selv i bikini. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hoppetau
8 minutter siden, Mkay skrev:

Interessant! Likevel klarer jeg ikke å forstå hvordan noen kan legge ut slike bilder av seg selv uten å ha en dyp overbevisning om at man er spesiell og interessant (snakker om bloggere generelt her). Eller for den saks skyld Instagram-kontoer som kun er fyllt med selfier og bilder av seg selv i bikini. 

Dette blir jo en diskusjon litt på siden, men mange innen psykologien tenker en nettopp at de som har sterke narsisitiske trekk (evnt også de med feks paranoid psykose) lager en egen "verden" hvor de selv er midtpunkt, hvor de selv er nettopp særs spesielle (helst hvor ingen andre forstår dem, kjenner den ekte dem etc) fordi de har et nødvendig behov for å bygge opp et slikt bilde av seg selv for å dekke over den dårlige selvtilliten.  Den stadige "se på meg" eller "jeg er perfekt"-atferden, som fremstår som ufordragelig for oss andre, er et desperst forsøk på å elske seg selv og å forsøke og få andre til å elske dem slik at dr igjen kanskje kan føle seg litt bedre. 

Noen psykologer/teoretikere mener at en paranoid psykose hvor man opplever seg selv som forfulgt, utvalgt av staten og overvåket etc er et ekstrem variant av fenomenet jeg beskrev over hvor man ikke håndterer egen hverdag med seg selv hvor man kjenner seg så mindreverdig at man "lager" en fantasiverden hvor man selv er "utvalgt", overvåket hvor "alle" ser på en osv. 

For å dra denne avsporingen enda lenger er Breivik et godt eksempel på dette (hvorvid det stemmer eller ei er vanskelig å si, bruker bare ham som eksempel fordi han passer så godt). Han bygger opp en verden hvor HAN og bare han er så fantastisk smart (sterke narsisitiske trekk, hele det manifestet hans og måten han snakket om det var ekstremt selvforherligende) og bare HAN har skjønnt hva som må til å redde verden på en måte bare han kan gjøre. Disse tankene om seg selv er helt nødvendige for å slippe å håndtere at man egentlig er en ingenting som har oppnådd ingenting av relevans. Jeg sammenligner selvsagt ikke SE og Breivik, men trekker ham frem som et ekstremt eksempel på hvordan narsisisme kan handle om dårlig selvbilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun ikke er flau over å selv diagnostisere seg slikt, kopiere blogg innlegget til Ida for så deretter klage på andre som selvdiagnostiserer seg. Og den nye operasjonen hennes, er vell for å få større hake? Ser ingen tydelig  overbitt jeg. Hun er jo fullstendig besatt av seg selv, selvdyrking på høyt nivå. 

Endret av jentefranorge
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Onbothsides skrev:

Noen flere som så at Tv2 reklamerte for noe med dette istad? Lene Orvik ble presset ganske hardt iallefall, fikk ikke med meg alt men tror det kommer et innslag om dette med uvitenhet og reklamering uten hold i.

Hva var dette? Forbrukerrådet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker, hvorfor bry seg i det hele tatt? Jeg føler vi kaster bort for mye tid på menneskene rundt oss, og ikke bruker det på menneskene "med" oss. For mye oppmerksomhet blir rettet mot sosiale-karakterer og folk vi ikke kjenner.. Og det er gi og for seg greit nok. Ulike preferanser tydeligvis. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Onbothsides
28 minutter siden, Katten skrev:

Jeg vet ikke 🙁 Skal sjekke programmet men jeg tror de sa torsdag. Skal iallefall se det!! Likte å se det lange fjeset til lene Orvik da hun ble stilt mot veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
31 minutter siden, Katten skrev:

Tror det kan være helsekontrollen på TV2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
1 time siden, mirakeles skrev:

Jeg tenker, hvorfor bry seg i det hele tatt? Jeg føler vi kaster bort for mye tid på menneskene rundt oss, og ikke bruker det på menneskene "med" oss. For mye oppmerksomhet blir rettet mot sosiale-karakterer og folk vi ikke kjenner.. Og det er gi og for seg greit nok. Ulike preferanser tydeligvis. :)

Fordi disse dobbeltmoralske og overopererte selvdyrkerne er viktige rollemodeller for unge jenter (og sikkert gutter). Vi må både ta vare på menneskene rundt oss og evne å ha et kritisk blikk på hva det er de ser opp til og gjerne vil etterligne. Jeg håper jeg har klart å gi egne barn nok bagasje til å se det latterlige hos rosabloggerne, men jeg vet med sikkerhet at de syns det er beundringsverdig at bloggerne klarer å tjene penger på det de gjør. 

Jeg lurer egentlig på hvor mye salg de forskjellige firmaene har på grunn av bloggannonser. Er det virkelig verdt pengene? Ble det for eksempel solgt flere Segways på grunn av SEs blogginnlegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
8 timer siden, Hoppetau skrev:

En generell regel er jo at de som fronter seg selv veldig mye enten med kropp eller å fortelle masse om seg selv, forherlige seg selv på flere vis har dårlig selvtillit. De fleste som gjør dette gjør det i et iherdig forsøk på å føle seg bedre med seg selv. 

Noe av det første man lærer vekk til sjenerte (med dårlig selvbilde) eller menn som har dårlig selvbilde og ikke drar damer er at de må slutte å snakke om seg selv og fremheve seg selv slik veldig mange gjør i er forsøk på å gjøre seg interessant. Snakker noen mye, og pent om seg selv, har dr dårlig selvtillit de elsker ikke seg selv  

Jeg får ikke dette til å henge på greip. Er man sjenert om man skryter av seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hoppetau
2 timer siden, orfeus skrev:

Jeg får ikke dette til å henge på greip. Er man sjenert om man skryter av seg selv? 

Nei,men mange som skryter av seg selv har egentlig veldig dårlig selvbilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
På 31.3.2017 den 20.42, Hoppetau skrev:

Nei,men mange som skryter av seg selv har egentlig veldig dårlig selvbilde. 

Psykologi er jo ingen eksakt vitenskap og det finnes mange fasetter eller graderinger av adferd knyttet til dårlig selvbilde, men mennesker som omtaler seg selv som deilig, pen, smart, etc, har vanligvis ikke lite selvtillit, de har heller for mye. De med forhøyet selvtillit kan virke sjenerte dersom de ikke får oppmerksomhet, fordi de er stille og ikke sier noe / deltar i det sosiale, men får de oppmerksomhet er de pratsomme og utadvendte, særlig om samtalen dreier seg om dem (de er jo viktigst av alt og alle). 

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, orfeus skrev:

Fordi disse dobbeltmoralske og overopererte selvdyrkerne er viktige rollemodeller for unge jenter (og sikkert gutter). Vi må både ta vare på menneskene rundt oss og evne å ha et kritisk blikk på hva det er de ser opp til og gjerne vil etterligne. Jeg håper jeg har klart å gi egne barn nok bagasje til å se det latterlige hos rosabloggerne, men jeg vet med sikkerhet at de syns det er beundringsverdig at bloggerne klarer å tjene penger på det de gjør. 

Jeg lurer egentlig på hvor mye salg de forskjellige firmaene har på grunn av bloggannonser. Er det virkelig verdt pengene? Ble det for eksempel solgt flere Segways på grunn av SEs blogginnlegg? 

:klappe: 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.3.2017 den 16.35, Katten skrev:

Helsekontrollen tv2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips! Så var alle bildene av Matias borte. På Instagram, altså.

Har hun sagt at det er slutt mellom dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest orfeus
4 minutter siden, smartbimbo skrev:

Har hun sagt at det er slutt mellom dem? 

Aner ikke, men overskriften på siste blogginnlegg handler om at  det bra det er in å være deppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips! Så var alle bildene av Matias borte. På Instagram, altså.

Dette gjorde hun før hun dro ned til Malta sist også, betyr sikkert ingenting. Kanskje han ikke vil være på instagrammen hennes (han virker som en veldig privat person) eller så ønsker hun vel å opprettholde ett visst "image" på Instagram.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 23.03, orfeus skrev:

Jeg skriver ikke spesifikt om SE, men hun er en av dem, ja. 

Hva syns du om denne typen adferd? Er det greit å være så forelsket i seg selv?

Synes ikke noe om å mislike seg selv. Å like seg selv er flere hakk bedre, etter min oppfatning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, orfeus skrev:

Aner ikke, men overskriften på siste blogginnlegg handler om at  det bra det er in å være deppa. 

Er det dét nå ??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...