SoftKitty Skrevet 27. september 2021 #24401 Skrevet 27. september 2021 (endret) 5 minutter siden, Michaelhe said: Det du nevner er SEO, dvs de former sitt innhold slik at aligoritmen i google eller hva det nå enn er favoriserer dem, dvs de VET hvordan plattformen fungerer. Når de har kommet opp på et visst nivå vil nok plattformen belønne dem automatisk med flere visninger fordi aligoritmen antar at folk vil se dem pga av antallet besøkende, eller backlinks (i google). Popularitet fører til mer popularitet. Men for å komme dit er det tungt. It's a long way to the top if you wanna rockn roll. Dette er ikke google og søketreff. Og de endrer stadig algoritmene sine, det er ikke sånn at innholdsskaperene vet dette 100% nei. Det er jo alltid noen ting de finner ut såklart, som da Youtube endret fra views til viewtid som faktor så alle begynte å lage lengre videoer, men det ligger ikke åpent ute og er mye mer komplisert enn SEO. Mitt inntrykk er også at plattformene trekker frem og promoterer utenom de automatiske algoritmene, og det er det kun plattformen selv som styrer. Endret 27. september 2021 av SoftKitty 3
Michaelhe Skrevet 27. september 2021 #24402 Skrevet 27. september 2021 (endret) SoftKitty skrev (5 minutter siden): Dette er ikke google. Og de endrer stadig algoritmene sine, det er ikke sånn at innholdsskaperene vet dette 100% nei. Det er jo alltid noen ting de finner ut såklart, som da Youtube endret fra views til viewtid som faktor så alle begynte å lage lengre videoer, men det ligger ikke åpent ute og er mye mer komplisert enn SEO. Mitt inntrykk er også at plattformene trekker frem og promoterer utenom de automatiske algoritmene, og det er det kun plattformen selv som styrer. Jeg la til et par setninger i forrige innlegg. Jeg tenkte på dette. Du må også tenke på at de bruker flere sosiale medier samtidig med felles dashboard, trolig. I tillegg har de en slags ukjent allianse med tradisjonelle medier som dagbladet, VG og NRK, som også bruker dem for å gjøre seg selv interessante. NRK sier de diskuterer sak, men det de i praksis gjør er å inngå et samarbeid med influenserne om skaffe seere til seg selv og lesere til dem. Endret 27. september 2021 av Michaelhe 1
Michaelhe Skrevet 27. september 2021 #24403 Skrevet 27. september 2021 (endret) Hvis jeg som politiker ville stoppe disse jentene ville jeg justert markedføringslovene. Jeg ville brukt det å beskytte barn og unge som argument. Man trenger faktisk ikke nevne influenserne som fenomen en gang. Edit: Men vil en politiker noen gang gjøre seg så upopulær? Og er det nødvendig, Endret 27. september 2021 av Michaelhe 7
SoftKitty Skrevet 27. september 2021 #24404 Skrevet 27. september 2021 Just now, Michaelhe said: Hvis jeg som politiker ville stoppe disse jentene ville jeg justert markedføringslovene. Jeg ville brukt det å beskytte barn og unge som argument. Man trenger faktisk ikke nevne influenserne som fenomen en gang. Enig i dette 6
Gjest CecilieX Skrevet 27. september 2021 #24405 Skrevet 27. september 2021 Michaelhe skrev (3 minutter siden): Men det er jo pengene som gjør henne attraktiv for bedrifter? Det er DE som er stemplet på hennes CV. Når jeg sitter her og diskuterer, så hjelper jeg henne. Jeg vet det, men det gjør tydligvis få andre i Rampelys debattene? Bedrifter trenger penger. Lukter de penger, så strømmer de til som sultne rotter. Bedriftene bryr seg null og niks om "bidrag"? Men vi burde, eller dere burde, som lesere. Problemet for de som vil bruke samme formel som SE er at det er for mange som forsøker å gjøre det samme. Da hun startet var hun en av få, nå vil du drukne i alle de andre som også ønsker å bli influencere. Du kan opererer deg, spille på sex, dele sårbarhet og vil konkurrere med alle de andre som bruker samme formel. Ingenting av det SE gjorde vil kunne gjenskapes fordi markedet er mettet. Det er for stor kamp om følgerne, og uten et stort antall følgere er du uinteressant for bedriftene. Derfor er det ikke lenger mulig å lykkes. Forutsetningene er endret. Da de startet å dagboksblogge så skjønte ingen av dem hvordan de kunne tjene penger, det var heller ikke motivasjonen. Så skjønte annonsørene hvilken gullgruve det var å ha en lojal følgerskare. Og bloggerne tok i mot produkter som eneste betaling og «anbefalte» produktene. Det var markedsavdelingene hos annonsørene som så potensialet. Akkurat som forlagenes markedsavdelinger skjønte at bøkene vil selge seg selv. Akkurat som Daniel Wellington skjønte at klokkene ville selge seg selv.
Gasellen Skrevet 27. september 2021 #24406 Skrevet 27. september 2021 Det med algoritmene er så rart. Veninna mi har 33 000+ følgere - relativt mange på ig. Men får bare 4-500 likes og 16-17 kommentarer (ofte er halvparten hennes egne svar til andre kommentarer) på bildene sine. Om det er så mange. Hun sa en gang hvor mange views hun hadde på stories og det var også forferdelig lavt. Hun er praktisk talt usynlig for 99% av følgerene sine. Hun lager BRA innhold også. Og mange av følgerne er folk som er oppriktig interessert i tema hun poster om. Jeg synes det er litt trist når hun legger så mye tid og energi i å produsere materiale å så belønner IG henne med å gjøre henne usynlig. 8
Michaelhe Skrevet 27. september 2021 #24407 Skrevet 27. september 2021 (endret) Gasellen skrev (6 timer siden): Det med algoritmene er så rart. Veninna mi har 33 000+ følgere - relativt mange på ig. Men får bare 4-500 likes og 16-17 kommentarer (ofte er halvparten hennes egne svar til andre kommentarer) på bildene sine. Om det er så mange. Hun sa en gang hvor mange views hun hadde på stories og det var også forferdelig lavt. Hun er praktisk talt usynlig for 99% av følgerene sine. Hun lager BRA innhold også. Og mange av følgerne er folk som er oppriktig interessert i tema hun poster om. Jeg synes det er litt trist når hun legger så mye tid og energi i å produsere materiale å så belønner IG henne med å gjøre henne usynlig. Bare 500 likes? Hun blir jo helt ignorert? Om IG er som twitter, så har de en veldig lav click-through-rate, dvs at markedsførere ikke liker twitter fordi veldig få egentlig trykker på det de ser. Du kan sammenligne det med å stå og rope i skogen. Det er høyt, sprer seg et godt stykke, men ingen respons. Slik er det på internet. Det er så mye der at kampen om oppmerksomheten er beinhard. Det samme ser man i forhold til engelskspråklige forfattere. Det bruker masse tid nå på blogging, markedsføring og masse annet tull. Det blir sagt at heltidsforforfatteren som fenomen er truet. Det er bare en liten elite som klarer seg uten å holde på med disse tingene. Resten sitter og twitrer og holder på med mye rart. Mye desperasjon. Hvorfor vet jeg dette våset? Selv om jeg har vært trygdet i evigheter, så sa NAV at jeg "kunne ting". Så jeg fikk lov til å lage et lite firma (her er nettsiden https://publiseringshjelp.no ). Det har ikke vært mye arbeid, bare litt av og til, men jeg har hatt dette foretaket så lenge nå at jeg har lært litt. I tillegg har jeg den vesle nettradioen i signaturen som hobby. Den har jeg brukt delvis til å ha det gøy og delvis for å se etter kunder. Endret 27. september 2021 av Michaelhe
Gasellen Skrevet 27. september 2021 #24408 Skrevet 27. september 2021 Yep. Ligger på mellom 250-500 likes ca. av og til ett bilde som når 1000 men storsett ikke. utrolig rart at plattformen "jobber mot deg". Heldigvis er det bare hobbyen hennes og ikke fulltidsjobb 2
Fabulous Skrevet 28. september 2021 #24409 Skrevet 28. september 2021 Pust skrev (På 25.9.2021 den 11.55): Når det gjelder påvirkere som SE, er miljøengasjementet kun spill for galleriet. Hun lever jo av å lage reklame for produkter som kun bidrar til økt miljøødeleggelse - og som ikke har noen verdi i seg selv. I tillegg reiser hun ofte og langt (bortsett fra under covid-epidemien, hvor det ikke var lov), og bidrar også på den måten til miljøødeleggelse - og er med på å drive fram et kunstig behov for å reise lang med fly. Hun er hyppig bruker av helsetjenester, kun for å endre på utseendet, og bidrar derved til å øke press på denne typen tjenester, tjenester som kunne vært brukt til å hjelpe folk som har reelle behov for disse. Hadde engasjementet vært ekte, ville hun laget gratis reklame for miljøfremmende foreninger og tiltak, og droppet lange flyturer og plastiske operasjoner. Hun er påvirker, altså bidrar hun til å påvirke mennesker som oppsøker hennes kanaler, noe hun ville gjort helt annerledes dersom miljøengasjementet var ekte. Det ble mye kursiv her, men jeg syns det er så fryktelig synd at så mange ikke har forstått at de blir fullstendig lurt av denne - og andre - påvirkere. Det. Va ingen som sa det icke. vara lov att resa😅 vem sa det? De va icke anbefallt sa regeringen… här skapas felinfo för drama. 1
Gjest BethD Skrevet 29. september 2021 #24410 Skrevet 29. september 2021 Så rart å se henne og Kasper på bloggerne. Hun har virkelig kastet bort en fantastisk fyr
happygilmore Skrevet 29. september 2021 #24411 Skrevet 29. september 2021 BethD skrev (3 timer siden): Så rart å se henne og Kasper på bloggerne. Hun har virkelig kastet bort en fantastisk fyr Tenkte jeg også på. Jeg ble faktisk oppriktig trist... Det der er en fin fyr. 10
Justlooking Skrevet 29. september 2021 #24412 Skrevet 29. september 2021 BethD skrev (4 timer siden): Så rart å se henne og Kasper på bloggerne. Hun har virkelig kastet bort en fantastisk fyr Helt enig. 2
Pust Skrevet 30. september 2021 #24413 Skrevet 30. september 2021 (endret) Michaelhe skrev (På 27.9.2021 den 13.20): Dette som er uthevet var jeg faktisk ikke klar over. Takk for det. Det vestentlige for meg er at man ikke henger seg opp i overflaten, dvs det som tilsynelatende vises, men heller ser på bankkontoene til disse, cash flow etc. Og hvordan fikk en tenåring som SE egentlig flere daglige besøkende enn Fedrelandsvennen? En tenåring? Så sier du at hun er slags redskap for erfarne byråer og sin egen far. Bare det at hun klart dette, og får sine penger inn på konto, millioner hvert år, i den alderen, er uvanlig. Men det er et vanlig argument brukt mot yngre. Det samme argumentet ble brukt mot Malala, nobelprisvinneren, og Thunberg. Uten at SE har noe i nærheten av deres substans. Selv om du skulle ha rett i at det står erfarne mennesker i skyggene bak henne, så har hun gjennom dette en skolering som veldig få andre på hennes alder har. Utdanning og bakgrunn er mindre viktige, mener jeg. I vitenskap finnes det ingen autoritetet, bare argumenter. Men du har argumenter, og jeg har prøvd å svare på disse. Nå vet ikke jeg hvor nøye du har fulgt for eksempel SE, men det er vel ganske åpenlyst at hun - og mange andre - spiller på sex. Det er det enkleste og billigste virkemiddelet i markedsføringshistorien, og slike bilder tiltrekker seg både voyeurer og unge folk på jakt etter forbilder. SE fikk mye oppmerksomhet tidlig, via bloggen, en blogg full av seksualiserte bilder av en ung jente, litt tenåringsdrama og passe doser med veggisprat og dyrevern. Hun fikk oppmerksomhet i lokalavisen (minner om hvem og hvordan hun ble kåret til årets mektigste mediekvinne, noe jeg har skrevet om tidligere), og etter hvert TV2 som trengte litt fyllstoff om mobbing, etc, og hentet henne til en merkelig seanse i GMN (?). Etter dette har TV2 gitt henne masse oppmerksomhet, det samme har tabloidpressen gjort, litt brød og sirkus til folket. Selv har hun skrevet i bloggen at hun er nøye med å legge ut litt om miljø eller dyrevern innimellom, så blir ikke folk så opptatte av at hun er drøy (sic!). Jeg forstod ikke helt hva du mente med at de samme argumentene ble brukt mot SE og bl.a. Malala, men regner med at det hadde noe å gjøre med at de var unge? Jeg ser dog ikke sammenhengen, så det må du utdype. Hva gjør man når man ikke vil gå på skole / studere / ha jobb? SE hadde flaks og startet blogg da dette var et nytt fenomen, og som selvsentrert tenåring (hvem er vel ikke selvsentrert som ung tenåring?), passet mediet perfekt; her kunne hun legge ut dristige bilder uten foreldrekontroll og få masse oppmerksomhet. Som drivkraft hadde hun ett, eneste mål, og det var å bli kjent, «koste hva det koste vil» (hennes egne ord fra blogg og intervjuer). En bonus som dukket opp, var sponsing og etter hvert seriøs annonsering. Og litt ekstra fart i sakene ble det da SE og en annen ung blogger, TCMN, laget en fiktiv catfight/bloggkrig, som TCMN fikk best uttelling for, helt til hun ble lei og ikke giddet følge opp, og så ble SE den som kunne seile videre på den bølgen. Jeg må korrigere deg litt på det du påstår at jeg sier om hennes far. Jeg har kun sagt at han har vært - og er - en god støttespiller og medhjelper. Det er de proffe annonsebyråene som jakter på påvirkere de kan tjene penger på. Hva jeg mener om etikken i at foreldre er aktive i å selge seksualiserte bilder av egne barn, skal jeg ikke utdype her. Til slutt vil jeg bare minne om at hun nå er en voksen kvinne, og ingen tenåring. Endret 1. oktober 2021 av Pust 19
Pust Skrevet 30. september 2021 #24414 Skrevet 30. september 2021 Fabulous skrev (På 28.9.2021 den 16.13): Det. Va ingen som sa det icke. vara lov att resa😅 vem sa det? De va icke anbefallt sa regeringen… här skapas felinfo för drama. Fred og kjærlighet til den som leser alt bokstavelig og ikke ser sammenhenger. ☮️💚 3
Kjøttmeisen Skrevet 1. oktober 2021 #24416 Skrevet 1. oktober 2021 CecilieX skrev (På 27.9.2021 den 17.18): Jeg er usikker på hvorfor du trekker inn deg selv i denne debatten. Du argumenterte for at du ville ansatt dem på flekken fordi de har greid å tjene mange penger. Du skriver at de har greid å oppnå noe og dermed har en etterspurt erfaring. Som du selv skriver: De har bare brukt helt vanlig markedsføringsteknikker. Det er ikke noe nytt og magisk, og mye av det de har av erfaring er utdatert fordi markedet har endret seg. Ingenting er heller suget fra eget bryst. Det er heller ingen grunn til å glemme at SE ofte omtales som Kopi-Elise. Hun kopierer jevnlig andre internasjonale influencere. Poenget er altså at SE i seg selv ikke vil kunne bidra med noe i en bedrift, da det hun kan enten er utdatert, er helt vanlig markedsføringsteknikker, er kopi av det andre har gjort. Hun sitter ikke på en kompetanse som er unik. Litt uenig, lest boken steal like an artist? 1
Zenhouse Skrevet 1. oktober 2021 #24417 Skrevet 1. oktober 2021 J.. skrev (14 timer siden): Tatt valget om å slutte som SE sin assistent basert på «hva hun ( Karine) godtar, hva hun står for og det som føles riktig ut for henne». Ikke så veldig flatterende for SE det…. 25
J.. Skrevet 1. oktober 2021 #24418 Skrevet 1. oktober 2021 Zenhouse skrev (8 minutter siden): Tatt valget om å slutte som SE sin assistent basert på «hva hun ( Karine) godtar, hva hun står for og det som føles riktig ut for henne». Ikke så veldig flatterende for SE det…. Nettopp. 9
Variert skydekke Skrevet 1. oktober 2021 #24419 Skrevet 1. oktober 2021 Sophie Elise snakker ut om bruddet. Hun har jo ikke sagt i klartekst hva som har skjedd, men her innrømmer hun i hvert fall at det har skjedd noe på Farmen som førte til at hun og Kasper ikke lenger var kjærester da hun kom hjem. https://www.tv2.no/underholdning/14262782/ – Dette [tar farvel før Sophie Elise drar inn på Farmen kjendis] er vel noe av det siste dere gjør som kjærester?, spør Baarli. – Ja dette er det aller, aller siste vi gjør som kjærester ja, svarer Isachsen. – Alt som skjer inne på Farmen-gården kommer på TV etter hvert, hva tenker du om det?, spør Baarli. – Midt i alt så står jeg i det der (ref. klippet med Kristoffersen, journ.anm,), det var den ekte meg da, og det som er på Farmen er også riktig for meg på en eller annen måte, da, forteller hun og avslutter: – Når alt kommer til alt er jeg veldig fornøyd med livet mitt. Men det gjør vondt å se tilbake på noe som har vært fint, selv om jeg ikke ville gått tilbake til det forholdet. 6
Gjest BethD Skrevet 1. oktober 2021 #24420 Skrevet 1. oktober 2021 Arabella3 skrev (13 minutter siden): Sophie Elise snakker ut om bruddet. Hun har jo ikke sagt i klartekst hva som har skjedd, men her innrømmer hun i hvert fall at det har skjedd noe på Farmen som førte til at hun og Kasper ikke lenger var kjærester da hun kom hjem. https://www.tv2.no/underholdning/14262782/ – Dette [tar farvel før Sophie Elise drar inn på Farmen kjendis] er vel noe av det siste dere gjør som kjærester?, spør Baarli. – Ja dette er det aller, aller siste vi gjør som kjærester ja, svarer Isachsen. – Alt som skjer inne på Farmen-gården kommer på TV etter hvert, hva tenker du om det?, spør Baarli. – Midt i alt så står jeg i det der (ref. klippet med Kristoffersen, journ.anm,), det var den ekte meg da, og det som er på Farmen er også riktig for meg på en eller annen måte, da, forteller hun og avslutter: – Når alt kommer til alt er jeg veldig fornøyd med livet mitt. Men det gjør vondt å se tilbake på noe som har vært fint, selv om jeg ikke ville gått tilbake til det forholdet. Jaja. Jeg skal ivertfall se farmen for å si det sånn. Når kommer det på tv?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå