K_mb Skrevet 17. februar #45961 Skrevet 17. februar siesta skrev (1 minutt siden): Jeg tror det er mye sjalusi ute å går Ble passet på av mange da jeg var liten. Min andre del av mitt første leveår bodde vi i militærleir. Min far jobbet i helse. Og jeg ble passet av bla militærgutta 😂 Det gikk helt fint. Hadde senere en nordnorsk dagmamma som lærte meg banneord. Og poenget ditt er? Ble du utlevert til hundretusener? Nei? Så faller poenget ditt i grus. Og å dra sjalusikortet? De aller fleste ønsker ikke å overlevere babyen sin til andre. Det går i mot morsinstinktet. 19 11
siesta Skrevet 18. februar #45962 Skrevet 18. februar K_mb skrev (25 minutter siden): Og poenget ditt er? Ble du utlevert til hundretusener? Nei? Så faller poenget ditt i grus. Og å dra sjalusikortet? De aller fleste ønsker ikke å overlevere babyen sin til andre. Det går i mot morsinstinktet. Utlevert til hundretusener.... Da burde jo ingen lest SE, s historier. Først da er problemet løst . Dere leser jo, dere vet jo alt . Dere kan referere til noe hun har sagt i en setting. Blir for dumt Få et liv, sørg for dere selv å slutt å bruke tid på dette Det finnes sikkert mange rundt der en ferdes som trenger hjelp. 2 1
esk Skrevet 18. februar #45963 Skrevet 18. februar siesta skrev (2 timer siden): De som meldte til bv burde i det minste ikke vært anonyme. Det vitner om feighet til de grader. Hva er egentlig problemet her? Jeg synes den muligheten er viktig, så man ikke skal trenge å være redd for at noe slår tilbake på en om en melder inn bekymring for et barn. Både i denne saken, men også i andre familier der det kanskje er vold og utagering. Man skal ikke trenge å frykte en rasende, voldelig forelder som har blitt meldt til BV på døren, for eksempel. 18 1
Hunter7 Skrevet 18. februar #45964 Skrevet 18. februar siesta skrev (1 time siden): Nå er det vel ikke bare SE som reiser bort ? Og kjære dere her inne. Kan dere ikke legge vekk fokuset på henne og heller tenke på .... Mange små barn som sover alene med foreldre som ligger ruset . Mange små barn som ser far banke opp mor. Mange små barn som blir misbrukte. Mange små barn som ikke blir sett ..av noen. Mange små barn som ikke får middag Mange små barn som blir mobbet Mange små barn som ikke tør ta venner med hjem . Mange små barn har aldri fått en klem. Og dette er i Norge . Det skjer hver dag. Det er ikke, trist og ikke minst bekymringsfullt Poenget mitt gikk åpenbart milevis over hodet ditt. Likeledes hva en influensers/påvirkers arbeidsoppgave er. siesta skrev (1 time siden): Det å sende anonyme meldinger til bv er ikke bra i det hele tatt. Det er så feigt og vitner lite om at vedkommende bryr seg . Personene er så misunnelige , og vi som har vært foreldre en stund , barna ut av rede... Jeg blir satt ut av dette rett og slett. Bry dere med det som er viktig. Se på de rundt dere, sikkert mange dere kunne hjulpet . Hvilken forutsetning har du til å påstå noe slikt? Skal man fortsette tankegangen din, så kan man like gjerne avskaffe ethvert anonymt varslingssystem. Og dét er faktisk ingen tjent med. 8 9
siesta Skrevet 18. februar #45965 Skrevet 18. februar Snikksnakker skrev (1 time siden): Handler ikke om å hakke?? Det er vel så viktig å få frem at det ikke nødvendigvis er normalt eller heldig å aktivt søke seg vekk fra babyen sin...... Og det er god nok grunn til å melde bv? Ta dere sammen. 2
Doris Becker Skrevet 18. februar #45966 Skrevet 18. februar (endret) Hunter7 skrev (6 timer siden): Det jeg personlig finner mer forstemmende er at media overhodet ikke tar tak i det overordnede problemet i dette tilfellet: Utleveringen av en ikke samtykke-kompetent mindreårig. FNs menneskerettigheter, Barnekonvensjonen, EUs regelverk +++ inneholder alle en lov om retten til å skape sin egen digitale identitet (bare for å nevne et punkt). I tillegg kommer uttalelser fra faginstanser med betraktelig faglig argumentativ tyngde om farene OG konsekvensene ved og av utlevering av mindreårige. Mediene tar ikke tak i dette når de skriver om sine influensere, de er del av samme industrien.Vi får se om noen uavhengige journalister tar tak i det, men det skaper ikke nok klikk. Debatter har det vært, og politikerne gjør intet. De mener dette er privatpersoner som deler fra sine liv, og det går under "underholdning" og ikke salg og jobb, selv om det helt klart bygger opp mot salg, og burde reguleres på samme måte som annen reklame. Alt de deler bør reguleres som det. Det er cowboy-tilstander, der de kan benytte aggressiv emosjonell påvirkning, hvor de danner "squads", snakker til sine følgere som "venninner", blander lange tirader om psykisk helse med reklame, og drikker gjerne litt vin samtidig. Og de retter seg mot følgere som sliter mentalt. De kjøper mest av det de selger. Men alt dette er underordnet. Barna er viktigst. De kan ikke leve i utrygge hjem der alle følelser, og alle situasjoner er til salgs, uten rett på eget privatliv, rett på egen identitet. Det er helt krise at barna ikke vernes bedre. Endret 18. februar av Doris Becker 6 3
Nimbus Skrevet 18. februar #45967 Skrevet 18. februar Dårlig mor! Hva er det? I de fleste europeiske land må mor tilbake i jobb når barnet er tre mnd. 2 2
Isild Skrevet 18. februar #45968 Skrevet 18. februar Jeg forstår oppriktig ikke hvor noen har det fra at man er sjalu på SE? Sjalu på pengene hennes, er det det som menes? Det er helt sikkert noen som ønsker seg mer penger, og kan ønske seg hennes økonomi. Men ellers? Sjalu på et forstyrret selvbilde, BDD og en A4 side med diagnoser (vel om merke selvdiagnostiserte) ? Sjalu på rusproblemer og rusrehabilitering? Sjalu på å føle seg så dritt at man må opererere seg til det ugjenkjennelige? Sjalu på å få masse negativ oppmerksomhet i egne kanaler, media og andre steder? Sjalu på å leve livet foran og bak kameraet, og ikke lenger evne å ha et privatliv? Sjalu på å hele tiden lete etter seg selv? Sjalu på brutte forhold, brutte relasjoner og evig flytting? Sjalu på å bli latterliggjort og sett ned på som en slags "barbie", "knulledokke" og talentløs blogger? Sjalu på å bli sett på som en fraværende mor? Forstår at noen syns SE er helt fantastisk, og utifra det tenker at kritikere er sjalu. Men de aller fleste voksne mennesker syns mer synd på henne enn å se hva man skulle vært sjalu på. 35 2 7
Zenhouse Skrevet 18. februar #45969 Skrevet 18. februar Selv om saken ble henlagt etter tre mnd, så håper jeg det var en liten «wake up- call» for dem. 14 1
Doris Becker Skrevet 18. februar #45970 Skrevet 18. februar Zenhouse skrev (6 minutter siden): Selv om saken ble henlagt etter tre mnd, så håper jeg det var en liten «wake up- call» for dem. Det ser ikke slik ut. SE har lagt opp til dette, slik jeg ser det, etter måneder med "ragebait" der hun skyver sønnen foran seg som salgsvare. Hun benytter nå anmeldelsene til BV som innhold på sine kanaler og får masse media. Som en påpeker, så adresserer ikke media det kritikkverdige her, men spiller på lag med SE, der hun tar offerrollen, og vinkler saken mot hvor mye offentlige personer må tåle av hets og hat, og hvor langt noen "gærninger" går. 21
esk Skrevet 18. februar #45971 Skrevet 18. februar Nimbus skrev (1 time siden): Dårlig mor! Hva er det? I de fleste europeiske land må mor tilbake i jobb når barnet er tre mnd. https://www.eurodev.com/blog/maternity-leave-europe?hs_amp=true Ikke om man skal tro på det som står her. De fleste har mer permisjon enn tre mnd for mor, og fars del av permisjonen kommer i tillegg. 9 2
Doris Becker Skrevet 18. februar #45972 Skrevet 18. februar (endret) esk skrev (9 minutter siden): https://www.eurodev.com/blog/maternity-leave-europe?hs_amp=true Ikke om man skal tro på det som står her. De fleste har mer permisjon enn tre mnd for mor, og fars del av permisjonen kommer i tillegg. Det er også forskjell på de som må på jobb, og å dra til Ibiza på ferie, både mor og far, fordi de vil. Men min kjepphest, som ikke kvalifiserer som omsorgssvikt dessverre, er at sønnen selges til høystbydende, og fratas retten til privatliv og et trygt hjem. Fra unnfangelsen av har SE lagt ut bilder av barnet, og det er ingen grenser mellom privatliv og salgskanal. Endret 18. februar av Doris Becker 16 1 3
esk Skrevet 18. februar #45973 Skrevet 18. februar Doris Becker skrev (13 minutter siden): Det er også forskjell på de som må på jobb, og å dra til Ibiza på ferie, både mor og far, fordi de vil. Men min kjepphest, som ikke kvalifiserer som omsorgssvikt dessverre, er at sønnen selges til høystbydende, og fratas retten til privatliv og et trygt hjem. Fra unnfangelsen av har SE lagt ut bilder av barnet, og det er ingen grenser mellom privatliv og salgskanal. Jepp, helt enig! Vi har en baby som er akkurat like gammel som SEs, og for oss ville det vært helt utenkelig å reise på ferie uten ham. Vi blir slitne vi også, men vi har jo ikke lyst å dra fra babyen vår? Uansett om vi stoler på besteforeldrene og han kjenner dem godt, kunne vi ikke plassert ham der i flere dager alene om vi ikke var helt nødt. Jeg tror de aller fleste oppegående foreldre vil være enige i dette. Jeg kunne sikkert funnet på å meldt noen til BV for det samme, for da synes jeg faktisk man trenger litt veiledning. 8 11
Isild Skrevet 18. februar #45974 Skrevet 18. februar Jeg syns det er svært problematisk at SE AS lager innhold av at BV har vært involvert, og at media skriver "hennes side av saken". BV kan ikke uttale seg om de så hadde villet, dermed blir alt dette vinklet dit SE AS/Sofie og Vegard vil, og slik jeg ser det gjør de seg selv til offer og får dette også til å handle om netthets og "hat". Det er som oftest ikke hat som gjør at noen sender bekymringsmelding, dette er en stor misforståelse. Skal ikke ta stilling til denne bekymringsmeldingen, den har vi ikke fått lese. Vi vet bare hva Sofie forteller. 23 9
K_mb Skrevet 18. februar #45975 Skrevet 18. februar MysterietmedLivet skrev (7 timer siden): Er åpenbart sjalusi du lider av, selv om du kanskje ikke vil innrømme dette for deg selv. Sjalusi kan være helt bevisst men også ganske underbevisst i flere tilfeller. Hvor man selv ikke forstår helt hvorfor man har følelser som sinne og slik sterk kritikk rettet mot et menneske man har ingen kjennskap til personlig. Du vet dermed ingenting om hennes eventuelle situasjon eller hva som foregår i hennes liv. Allikevel har du sterke meninger om hvordan hun burde leve, lurer på hvorfor:) God bedring:) Jeg har sterke meninger om barnerksponering i kommersielle kanaler uansett hvem som bedriver det. Ellers er innlegget ditt et klassisk eksempel på brukerdebatt som gjerne brukes når man ikke har annet å komme med. 17 4
leide Skrevet 18. februar #45976 Skrevet 18. februar Jeg følger lite med hva SE gjør i sin hverdag, følger henne på Insta og ellers det som dukker opp i media. Er innom her avogtil. Leser her mange sterke meninger og uttrykk av holdninger. Det jeg har lært og erfart i mitt liv er at vi er og har ulik innfallsvinkel til livene våre. Jeg undrer meg om ikke flere her inne styres av misunnelse og sjalusi? Hvorfor, forstår jeg ikke helt da det synliggjøres forholdsvis kraftige negative holdninger til influensere og demmes jobb/ gjøremål. Disses profesjon er slik jeg forstår det å vise et utdrag av sine liv som er etterspurt av oss som følger de. Jo mer klikk jo mer interesse vil jeg tro. Mammapolitiet er aktive her og de virker særlig interesserte i fronte sine egne holdninger og meninger nærmest som en vedtatt lov eller regel. Virker blitt et type hamsterhjul dette. Eller for å si det på godt norsk: sladderen lever i beste velgående. Ikke lengre kun bak kjøkkengardinene men på ulike forumsider. Jeg reiste fra mine barn da de var små i flere perioder, de var godt ivaretatt av min mor og deres far. Avogtil bare hos min mor, avogtil sin far og avogtil tilogmed av andre nær familie. Jeg husker det var tungt men de var godt ivaretatt, jeg er glad for at mine fikk den mulighet til styrke sine bånd til besteforeldre, nær familie og ikke minst sin far på egen hånd. Det opplevdes i tillegg gjensidig. Det er et ordtak/ leveregel i flere samfunn som synes være borte:"Det må en hel landsby til for oppdra et barn". I min tid som student husker jeg vi og lærte at det beste for et barn er ha flere nære personer i sitt liv. Slik oppdras barnet (og foreldre) til å akseptere flere/ andre. Det er viktig at våre barn blir likt og akseptert av flere enn bare oss foreldre. Jeg skal ikke oppfordre noen her til noe, jeg er overbevist om at alle her vet at det finnes et liv som er levelig i den virkelige verden. Den er aller best, og husk vi lever bare engang. 2 6
Miomino Skrevet 18. februar #45977 Skrevet 18. februar (endret) esk skrev (2 timer siden): Jepp, helt enig! Vi har en baby som er akkurat like gammel som SEs, og for oss ville det vært helt utenkelig å reise på ferie uten ham. Vi blir slitne vi også, men vi har jo ikke lyst å dra fra babyen vår? Uansett om vi stoler på besteforeldrene og han kjenner dem godt, kunne vi ikke plassert ham der i flere dager alene om vi ikke var helt nødt. Jeg tror de aller fleste oppegående foreldre vil være enige i dette. Jeg kunne sikkert funnet på å meldt noen til BV for det samme, for da synes jeg faktisk man trenger litt veiledning. Jeg har en baby som er yngre enn sønnen til SE. For min mann og meg er det utenkelig å dra på ferie eller en tur som krever en overnatting uten vårt barn. For oss er det viktig og riktig at minst en av oss alltid er med vår baby. Men å omtale de foreldre som tar andre valg for "å ikke være oppegående" det er for meg spesielt. Det er mye man kan kritisere SE for. Både når det gjelder eksponering av barn og nulll skille mellom bedrift og privatliv på hennes SoMe. Men jeg forundres av alle disse bastante påstander basert på hva hun legger ut. Som for eksempel at barnet ikke har tilknytning til sine besteforeldre. Å sende bekymringsmelding til barnevernet utfra hva jeg ser i SoMe, ikke i nærheten av hva jeg ville gjort. Er det noe SE er god til er det å skape oppmerksomhet og klikk. Det er bare å konstatere at hun har klart det igjen. Endret 18. februar av Miomino Skrivefeil 7
esk Skrevet 18. februar #45978 Skrevet 18. februar (endret) Miomino skrev (1 time siden): Jeg har en baby som er yngre enn sønnen til SE. For min mann og meg er det utenkelig å dra på ferie eller en tur som krever en overnatting uten vårt barn. For oss er det viktig og riktig at minst en av oss alltid er med vår baby. Men å omtale de foreldre som tar andre valg for "å ikke være oppegående" det er for meg spesielt. Det er mye man kan kritisere SE for. Både når det gjelder eksponering av barn og nulll skille mellom bedrift og privatliv på hennes SoMe. Men jeg forundres av alle disse bastante påstander basert på hva hun legger ut. Som for eksempel at barnet ikke har tilknytning til sine besteforeldre. Å sende bekymringsmelding til barnevernet utfra hva jeg ser i SoMe, ikke i nærheten av hva jeg ville gjort. Er det noe SE er god til er det å skape oppmerksomhet og klikk. Det er bare å konstatere at hun har klart det igjen. Nå var det ikke helt det jeg mente å si, men jeg antydet absolutt at det er noe som skurrer ved foreldreevnen om man mener det er helt greit at begge foreldrene forlater en liten baby fordi man er sliten og trenger ferie, og det står jeg for. Jeg tenker med gru tilbake på for bare noen uker siden, da både jeg og far måtte reise til en annen landsdel for en time på sykehus. Vi var borte hele dagen pga. dårlige flyavganger og kom hjem litt før midnatt. Babyen vår hadde grått og grått i timesvis på kvelden, for han skjønte jo ikke hvorfor det var bestemor og ikke mamma eller pappa som la ham. Han hadde jo null forutsetninger for å forstå, og han ville bare ha foreldrene sine. Nå er det ingen babyer som er like, men dette er jo en helt naturlig og vanlig reaksjon. At folk gambler på at sånt går helt fint over en periode på flere dager, fordi man selv skal på FERIE langt vekk er så uforståelig for meg, når jeg vet hvor hjerterått for alle involverte det kan være å være borte bare en dag. Så ja, i mine øyne tyder det på manglende, eller i det minste begrenset foreldreevne, at begge foreldrene reiser langt bort fra babyen helt frivillig over en periode på flere dager og tenker at det er helt greit. Endret 18. februar av esk 12 3 4
Pust Skrevet 18. februar #45979 Skrevet 18. februar siesta skrev (12 timer siden): Nå er det vel ikke bare SE som reiser bort ? Og kjære dere her inne. Kan dere ikke legge vekk fokuset på henne og heller tenke på .... Mange små barn som sover alene med foreldre som ligger ruset . Mange små barn som ser far banke opp mor. Mange små barn som blir misbrukte. Mange små barn som ikke blir sett ..av noen. Mange små barn som ikke får middag Mange små barn som blir mobbet Mange små barn som ikke tør ta venner med hjem . Mange små barn har aldri fått en klem. Og dette er i Norge . Det skjer hver dag. Det er ikke, trist og ikke minst bekymringsfullt Du vet at dette også blir meldt inn til BV? Det er bare det at denne tråden handler om Sofie og ikke alle andre. S kan løse problemstillingen veldig enkelt ved å slutte å eksponere det lille barnet. Han hører ikke til i offentligheten og har rett til å forme sitt eget digitale liv så snart han er gammel nok. 10 5
Doris Becker Skrevet 18. februar #45980 Skrevet 18. februar Pust skrev (1 minutt siden): Du vet at dette også blir meldt inn til BV? Det er bare det at denne tråden handler om Sofie og ikke alle andre. S kan løse problemstillingen veldig enkelt ved å slutte å eksponere det lille barnet. Han hører ikke til i offentligheten og har rett til å forme sitt eget digitale liv så snart han er gammel nok. Jeg tenker som du , at dette er nybrottsarbeid, og det er flott at mange melder fra om hensynsløs utlevering av barn på nett. Der det også går fram at hjemmet til barnet benyttes hyppig som en del av salgskanalen, uten grenser mellom privatliv og bedrift, der livet de lever sammen selges døgnet rundt, og i stor grad styres av engasjementet det skaper hos kundene de ønsker å nå. Vi ser hva det har gjort med SE. Hun startet da hun var 12. Sønnen startet før han ble født. Med en mor som lever med hodet ned i en skjerm, og benytter han som ragebait for å holde seg aktuell. Dette er noe alle de som skal verne barna må komme på banen og ta stilling til, og det veldig snart! Det vil stå som en skamplett i historien, at dette ikke er blitt regulert bedre, med lover og regler som rammer hardt og presist. 9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå