Klink Skrevet 16. juni 2024 #41581 Skrevet 16. juni 2024 Enkelt&Komplisert skrev (1 minutt siden): Hvorfor dra inn adopsjon og surrogati, det er IKKE tilfelle her. Tilfellet her er at lille H har en mor, som fra fødselen av har vært en god del borte fra barnet sitt (slik som SE har lagt det fram på snap). SE git inntrykk av på snap at hun ikke bryr seg så mye om denne tilknytningen barnet har til mor. Det er helt greit å trene, handle, frisør osv. som nybakt mor, men det blir bare så ofte og mye hos henne. Det er ikke bare en og annen gang. Fra førstegangsfødende venner har jeg hørt at de har slitt med å være 1 time borte fra baby, og synes 1 time er mer enn lenge nok. Jeg syntes også det var vanskelig å reise fra mine da de var babyer og stresset bare jeg skulle på butikken 5 min unna huset i flere mnd! Så syns det er rart SE ikke føler det samme. Babyen har hovedomsorgsperson hos seg, får mat og omsorg fra trygghetsperson når mor er borte.
Jobbermedbarn Skrevet 16. juni 2024 #41582 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (2 minutter siden): Jeg syntes også det var vanskelig å reise fra mine da de var babyer og stresset bare jeg skulle på butikken 5 min unna huset i flere mnd! Så syns det er rart SE ikke føler det samme. Babyen har hovedomsorgsperson hos seg, får mat og omsorg fra trygghetsperson når mor er borte. Babyen får sikkert både mat og omsorg, men det er ikke fra hovedomsorgsperson og det er ikke det beste. Hva er motivasjonen for deg med å fortsette å feilinformere når vi er flere som skriver her som jobber med dette? Dette kan ikke synses om, det er fakta. 9 7
Klink Skrevet 16. juni 2024 #41583 Skrevet 16. juni 2024 Jobbermedbarn skrev (1 minutt siden): Babyen får sikkert både mat og omsorg, men det er ikke fra hovedomsorgsperson og det er ikke det beste. Hva er motivasjonen for deg med å fortsette å feilinformere når vi er flere som skriver her som jobber med dette? Dette kan ikke synses om, det er fakta. Hva galt kommer til å skje da mener dere? Og jo begge foreldre er hovedomsorgsperson om begge er tilstede like mye. Og her er jo far tydeligvis veldig tilstede. 6 1
Kmff20 Skrevet 16. juni 2024 #41584 Skrevet 16. juni 2024 Era Vulgaris skrev (1 minutt siden): Hårreisende. Rett og slett. Barns utvikling, tilknytning og pedagogikk er mitt fagfelt, og jeg blir rystet over folks uvitenhet. Det er mye mer skadelig enn hva du mener, så her vet du rett og slett ikke hva du snakker om. Jeg fatter ikke hva som motiverer folk til å forsvare dette. På noe som helst nivå. Min eneste bekymring i dette er barnet. SE klarer seg nok kjempebra uansett. Så enig med alt du skriver. Virker som at det er litt glemt det at det ikke bare er det denne lille babyen som skal knytte seg til mor, men SE skal jo også knytte seg til babyen. En trygg tilknytning kommer ikke «helt av seg selv», det er en prosess det hudkontakt og nærhet spillet en stor rolle. Man kan ikke akkurat si til babyen at «sorry baby H, mamma skal på hotellovernatting så hvis du bare pauser den tilknytningsprosessen til i mårra så er det stjerne i boka». Det er en grunn til at det er anbefalt å ikke være lengre vekke enn antall mnd babyen er. Hvordan SE skal oppnå en trygg og nær tilknytning til barnet sitt når hun i den viktigste fasen, der babyen trenger mammaen sin som aller mest, er nødt til å reise vekk i flere dager pga jobb og overnatter på hotell for å pleie kjæresteforholdet, er nok ikke meget realistisk. Når hun attpåtil har en baby som sover 20 timer i døgnet og «aldri» gråter, så er det ganske uforståelig at man velger å risikere tilknytningen til sitt eget barn på denne måten. Har man et barn med kolikk, som aldri sover, er aleneforelder osv så er det mer forståelig at man kunne trengt en natt for å hente seg inn igjen. 14 1 15
Kmff20 Skrevet 16. juni 2024 #41585 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (10 minutter siden): Hva galt kommer til å skje da mener dere? Og jo begge foreldre er hovedomsorgsperson om begge er tilstede like mye. Og her er jo far tydeligvis veldig tilstede. Anbefaler deg å ta et grunnleggende kurs i biologi og psykologi. Hvis du oppriktig lurer, så kan du google ord som: - det fjerde trimester, - Ambivalent tilknytning, - trygg tilknytning, - desorganisert tilknytning, - utrygg tilknytning, - unnvikende tilknytning Så finner du sikkert litt svar på det du lurer på. 12 19
Isild Skrevet 16. juni 2024 #41586 Skrevet 16. juni 2024 Sofie har vel aldri klart å knytte seg til noen som helst på ekte - noengang. Hun er overopptatt av seg selv, sine behov, sine mentale svingninger og hun elsker- og dyrker offerrollen. Hun har et enormt behov for beundring og oppmerksomhet. Uten å si N-ordet rett ut, - så vet man også at en annen side av det er mangel på ekte empati, og manglende evne til å være interessert i andre. Når hun går ordentlig på en smell ift morsrollen, så lurer jeg virkelig på hva som skjer. H kan ikke leveres til moren og faren som alt annet levende "content" gjør etter en stund - når hun er lei og må "finne igjen seg selv". 17 21
Klink Skrevet 16. juni 2024 #41587 Skrevet 16. juni 2024 Kmff20 skrev (6 minutter siden): Anbefaler deg å ta et grunnleggende kurs i biologi og psykologi. Hvis du oppriktig lurer, så kan du google ord som: - det fjerde trimester, - Ambivalent tilknytning, - trygg tilknytning, - desorganisert tilknytning, - utrygg tilknytning, - unnvikende tilknytning Så finner du sikkert litt svar på det du lurer på. Jotakk, men så lenge barnet er sammen med far som det også har tilknytning til så går dette helt fint. 5 1
Klink Skrevet 16. juni 2024 #41588 Skrevet 16. juni 2024 Kmff20 skrev (19 minutter siden): Så enig med alt du skriver. Virker som at det er litt glemt det at det ikke bare er det denne lille babyen som skal knytte seg til mor, men SE skal jo også knytte seg til babyen. En trygg tilknytning kommer ikke «helt av seg selv», det er en prosess det hudkontakt og nærhet spillet en stor rolle. Man kan ikke akkurat si til babyen at «sorry baby H, mamma skal på hotellovernatting så hvis du bare pauser den tilknytningsprosessen til i mårra så er det stjerne i boka». Det er en grunn til at det er anbefalt å ikke være lengre vekke enn antall mnd babyen er. Hvordan SE skal oppnå en trygg og nær tilknytning til barnet sitt når hun i den viktigste fasen, der babyen trenger mammaen sin som aller mest, er nødt til å reise vekk i flere dager pga jobb og overnatter på hotell for å pleie kjæresteforholdet, er nok ikke meget realistisk. Når hun attpåtil har en baby som sover 20 timer i døgnet og «aldri» gråter, så er det ganske uforståelig at man velger å risikere tilknytningen til sitt eget barn på denne måten. Har man et barn med kolikk, som aldri sover, er aleneforelder osv så er det mer forståelig at man kunne trengt en natt for å hente seg inn igjen. kolikkbarnet kan reises i fra da? Fordi at da trenger mor det ? 1
pøbelsara Skrevet 16. juni 2024 #41589 Skrevet 16. juni 2024 Jeg tenker at poenget her er den grenesløse eksponeringen, og at mor faktisk bruker den helt legitime kritikken som klickbait forå øke trafikken i SoMe. Så kynisk og beregnende at jeg ikke har ord. hadde hun ikke lagt ut noe om dette, hadde ikke folk diskutert det det. Dette vet hun. Og at noen forsvarer dette, er hinsides. 10 1 20
pøbelsara Skrevet 16. juni 2024 #41590 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (4 minutter siden): kolikkbarnet kan reises i fra da? Fordi at da trenger mor det ? Skjønner du virkelig ikke hva diskusjonen handler om? Eller elsker du bare å få motbør i some? 14 17
Enkelt&Komplisert Skrevet 16. juni 2024 #41591 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (10 minutter siden): Jotakk, men så lenge barnet er sammen med far som det også har tilknytning til så går dette helt fint. For å gi det med teskje: det folk egentlig reagerer på er at mor i det hele tatt klarer å være så mye borte fra en baby som det hun har vært. Allerede da han var et par uker gammel hadde de vært på hotellovernatting bl.a. (både hun og far, uten baby), og baby var "alene" uten sine hovedomsorgspersoner. Bare for å ta et eksempel 16 15
Klink Skrevet 16. juni 2024 #41592 Skrevet 16. juni 2024 Enkelt&Komplisert skrev (37 minutter siden): For å gi det med teskje: det folk egentlig reagerer på er at mor i det hele tatt klarer å være så mye borte fra en baby som det hun har vært. Allerede da han var et par uker gammel hadde de vært på hotellovernatting bl.a. (både hun og far, uten baby), og baby var "alene" uten sine hovedomsorgspersoner. Bare for å ta et eksempel Ja, men trodde det var denne reisen hun skulle på nå som var problemet. Der far skal ha babyen. pøbelsara skrev (45 minutter siden): Jeg tenker at poenget her er den grenesløse eksponeringen, og at mor faktisk bruker den helt legitime kritikken som klickbait forå øke trafikken i SoMe. Så kynisk og beregnende at jeg ikke har ord. hadde hun ikke lagt ut noe om dette, hadde ikke folk diskutert det det. Dette vet hun. Og at noen forsvarer dette, er hinsides. Ja, det er poenget. Likevel hender det ofte at det er andre ting enn poenget som diskuteres. Og ang reisen ser hun velger å reise alene er jeg uenig. Jeg er ikke uenig i det du skriver. pøbelsara skrev (45 minutter siden): Skjønner du virkelig ikke hva diskusjonen handler om? Eller elsker du bare å få motbør i some? For å ta et eksempel: Dette er vel mer brukerdebatt enn det handler om poenget som er den grenseløse eksponeringen og hvor kynisk SE er.
SoftKitty Skrevet 16. juni 2024 #41593 Skrevet 16. juni 2024 2 hours ago, Klink said: Når barnet får mme eller mm fra flaske og far er tilstede hele tiden, hvorfor må nødvendigvis mor være tilstede da? Og opp til 2-3 års alder? Da vi fikk «tette» barn ble min 2 åring ekstremt pappadalt for plutselig var det jo en liten som tok mye tid. Barn tilpasser seg! Og far kan være like trygg som mor om han får komme til. 2 hours ago, Klink said: Og en baby på to måneder kan da fint være hjemme med far. Så lenge han har vært mye tilstede fra før da slik at det ikke blir som å gi fra seg babyen til en fremmed. 1 hour ago, Klink said: SE er ekstremt kynisk at jeg har ikke ord. Isolert sett at mor reiser fra en baby , så lenge babyen er overlatt til far som også er hovedomsorgsperson, er ikke så skadelig som dere skal ha det til. Så det «forsvarer» jeg, ja. SE har jo dokumentert på Snap at faren på ingen måte har vært der hele tiden? Mener hun har vært på et par turer til Harstad uten Vegard + at hun har hatt perm i noen uker der han har jobbet? 11 8
Klink Skrevet 16. juni 2024 #41594 Skrevet 16. juni 2024 SoftKitty skrev (8 minutter siden): SE har jo dokumentert på Snap at faren på ingen måte har vært der hele tiden? Mener hun har vært på et par turer til Harstad uten Vegard + at hun har hatt perm i noen uker der han har jobbet? Det kan godt være, for meg har det sett ut som at han er der med dem svært ofte. Og så er jeg så naiv at jeg tror SE og definitivt Vegard vet om det føles trygt at hun drar fra baby på tur. Vegard som skal ha babyen vet også om det er noe han tror kommer til å gå bra. Til sammenligning hadde min mann satt foten ned om han ikke var trygg på at det kom til å gå bra. For all del SE framstår pent sagt umoden og det ser ut som hun tenker mer på bedriften enn på babyen, men likevel slår jeg et slag for at fedre er like mye omsorgsperson som mor. 4 2
Rev. Revenge Skrevet 16. juni 2024 #41595 Skrevet 16. juni 2024 Jobbermedbarn skrev (3 timer siden): Babyen får sikkert både mat og omsorg, men det er ikke fra hovedomsorgsperson og det er ikke det beste. Hva er motivasjonen for deg med å fortsette å feilinformere når vi er flere som skriver her som jobber med dette? Dette kan ikke synses om, det er fakta. Løfter frem dette. Kan ikke gjentas for mange ganger. Svar har også uteblitt, istedet syntes det ivei som en sjøløve som vanlig. https://www.merriam-webster.com/wordplay/sealioning-internet-trolling 10 7
Klink Skrevet 16. juni 2024 #41596 Skrevet 16. juni 2024 Revenge o'Cavatina skrev (12 minutter siden): Løfter frem dette. Kan ikke gjentas for mange ganger. Svar har også uteblitt, istedet syntes det ivei som en sjøløve som vanlig. https://www.merriam-webster.com/wordplay/sealioning-internet-trolling Jeg er uenig og derfor troller jeg. Som vanlig. 1
Jobbermedbarn Skrevet 16. juni 2024 #41597 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (3 minutter siden): Jeg er uenig og derfor troller jeg. Som vanlig. Man kan ikke være uenig i at mor er den viktigste personen ifht tilknytning til et spebarn, det er fakta. 11 17
Klink Skrevet 16. juni 2024 #41598 Skrevet 16. juni 2024 Jobbermedbarn skrev (7 minutter siden): Man kan ikke være uenig i at mor er den viktigste personen ifht tilknytning til et spebarn, det er fakta. Men man kan være uenig i at det er veldig skadelig for babyen at mor reiser bort fra en to mnd gammel baby når babyen er med far som også er omsorgsperson. Dersom det var veldig skadelig hadde ikke homofile fått lov til å bruke surrogat foreksempel. 2 7
Era Vulgaris Skrevet 16. juni 2024 #41599 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (3 timer siden): Jotakk, men så lenge barnet er sammen med far som det også har tilknytning til så går dette helt fint. Hvordan tror du det er for et lite barn å vokse opp med en mamma du ikke har tilknytning til, men som er der hele tiden? Gjør et forsøk på å sette deg inn i det. All forskning sier at det ikke går fint, men SE takker deg sikkert for støtten. 10 13
Era Vulgaris Skrevet 16. juni 2024 #41600 Skrevet 16. juni 2024 Klink skrev (1 minutt siden): Men man kan være uenig i at det er veldig skadelig for babyen at mor reiser bort fra en to mnd gammel baby når babyen er med far som også er omsorgsperson. Dersom det var veldig skadelig hadde ikke homofile fått lov til å bruke surrogat foreksempel. Hva har surrogati med dette å gjøre? Du er egentlig enig i kritikken mot SE, men kverulerer for å kverulere. Det er utrolig slitsomt. 9 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå