Gå til innhold

Drikke foran barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på besøk hos et vennepar i går, og der serverte de vin. Og barna deres var til stede! Dette er absolutt ikke aktuelt for meg. Synes det er helt rystende at folk ikke kan drikke uten barna til stede. Jeg takket nei til vinen, men de drakk uansett.

Hva tenker dere om det?

Anonymkode: 3e6b9...f46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan tenker du de tar skade av det så lenge de ikke blir fulle?

Anonymkode: 6169a...0dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, det er da ikke barnemishandling å ta seg et glass vin eller to selv om barna er hjemme? Skal man sende ungene vekk hver gang man vil kose seg med litt alkohol? Skjønner selvsagt at man ikke skal drikke seg full, men hallo.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du de tar skade av det så lenge de ikke blir fulle?

Anonymkode: 6169a...0dd

Barna får drikke alkohol når de er 18, da kan de være rundt oss når vi drikker!

Anonymkode: 3e6b9...f46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna får drikke alkohol når de er 18, da kan de være rundt oss når vi drikker!

Anonymkode: 3e6b9...f46

Det er ditt valg, andre har et mer avslappet forhold til det. 

Anonymkode: 0ddc0...c19

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna får drikke alkohol når de er 18, da kan de være rundt oss når vi drikker!

Anonymkode: 3e6b9...f46

Så dine barn får lov til alt du gjør? 

Og slike foreldre skaper fremtidens mennesker😶

Anonymkode: 36d5d...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drikker gjerne ett glass vin/øl til middagen. Er snakk om en enhet, kanskje 2.

Folk er så hysteriske. 

Anonymkode: 796c1...26b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye drakk de? Var de synlig beruset?

Anonymkode: b5dee...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på besøk hos et vennepar i går, og der serverte de vin. Og barna deres var til stede! Dette er absolutt ikke aktuelt for meg. Synes det er helt rystende at folk ikke kan drikke uten barna til stede. Jeg takket nei til vinen, men de drakk uansett.

Hva tenker dere om det?

Anonymkode: 3e6b9...f46

Tenker at du er hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på besøk hos et vennepar i går, og der serverte de vin. Og barna deres var til stede! Dette er absolutt ikke aktuelt for meg. Synes det er helt rystende at folk ikke kan drikke uten barna til stede. Jeg takket nei til vinen, men de drakk uansett.

Hva tenker dere om det?

Anonymkode: 3e6b9...f46

Jeg tenker at dette er opp til hver enkelt å avgjøre, så lenge man stopper etter et par-tre enheter (etter individuell tålegrense) og ikke blir synlig beruset. De færreste blir synlig beruset av et glass vin eller to til maten.

Om du ikke ønsker å drikke alkohol i nærheten av barn så står du for all del fritt til å takke nei.

Selv drikker jeg ikke alkohol sammen med barn, hverken mitt eget eller andres, fordi jeg har svært lav tålegrense. Det samme med min mor. Mens min far mer enn gjerne kan ta seg en pils til maten, også sammen med barnet mitt - og det gjorde han også da jeg vokste opp. Han blir ikke synlig påvirket av én enhet. Eller to for den del.

Anonymkode: ace06...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på besøk hos et vennepar i går, og der serverte de vin. Og barna deres var til stede! Dette er absolutt ikke aktuelt for meg. Synes det er helt rystende at folk ikke kan drikke uten barna til stede. Jeg takket nei til vinen, men de drakk uansett.

Hva tenker dere om det?

Anonymkode: 3e6b9...f46

Hva tror du de gjør i store deler av verden, egentlig? Italia for eksempel, eller Frankrike, vinproduserende land som kan ha vin daglig på bordet. Det du prater om, er så hysterisk at jeg har ikke ord og så utrolig "typisk norsk".

Det må gå an å ta seg et enkelt glass vin en gang i blant. Jeg snakker ikke om daglig, og ikke om 3-5 glass (da blir man påvirket), men et enkelt glass. Det er lov.

Personlig drakk jeg ikke i mange år etter at barnet mitt ble født, men mannen gjorde det, og det var helt greit. Han ble aldri synlig full eller oppførte seg "rart". 

Anonymkode: 5752b...3d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du bare er ute etter å provosere. Ellers må du jo ha levd ekstremt isolert, om du ikke har opplevd dette før. 

Dette er da helt normalt. Jeg har vokst opp med at det var vin til maten. Og slik er det fortsatt i vår familie, på begge sider. Slik er det også når vi reiser på middagsbesøk til venner. Barna er ofte hjemme, sovende eller ikke, og det serveres alltid vin. 

Kan ikke komme på et eneste familiemedlem eller vennepar som avstår fra vin ene og alene fordi det er barn i nærheten. 

Men så kan jeg heller ikke komme på et eneste familiemedlem eller vennepar som blir synlig beruset. Med eller uten barn til stede. 

Anonymkode: 359c5...a61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var på besøk hos et vennepar i går, og der serverte de vin. Og barna deres var til stede! Dette er absolutt ikke aktuelt for meg. Synes det er helt rystende at folk ikke kan drikke uten barna til stede. Jeg takket nei til vinen, men de drakk uansett.

Hva tenker dere om det?

Anonymkode: 3e6b9...f46

Heilt enig med deg.

Eg tenkjer likevel at det ikkje er opp til oss "hysteriske" å bestemma eller diktera korleis folk veljer å leva så lenge dei ikkje blir svært berusa rundt barna. Folk har litt ulikt syn på detta, vi drikker aldri rundt våre barn. Vi har hatt slektninger på besøk som har tatt seg litt vin eller øl til maten, men aldri meir enn eit glass.

 

Anonymkode: 2854a...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna får drikke alkohol når de er 18, da kan de være rundt oss når vi drikker!

Anonymkode: 3e6b9...f46

Regner med at du ikke tar dem med på restaurant, hoteller ol heller da hvor alkohol forekommer. Og ta omveien i butikken slik at dere ikke passerer ølsalget.

Forøvrig tror jeg et så hysterisk forhold til alkohol nettopp gjør alkohol spennende og forbudt når barna blir tenåringer.

Anonymkode: 6169a...0dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forøvrig tror jeg et så hysterisk forhold til alkohol nettopp gjør alkohol spennende og forbudt når barna blir tenåringer.

Anonymkode: 6169a...0dd

For min del betød oppveksten at alkohol var noe som ble drukket i begrensede mengder, og nesten alltid til mat. Og jeg observerer det samme hos venner. 

For meg er vin kultur og smak. Med noen få unntak i studietiden har jeg aldri brukt alkohol som rusmiddel. Selvfølgelig utover den avslappede følelsen 1-2 glass hvitvin i solveggen gir. 

Anonymkode: 359c5...a61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta et glass vin er ikke å drikke. Det er helt greit å ta et glass til maten. Blir ikke beruset av det. 

Å drikke betyr flere enheter med formål å bli beruset. 

Anonymkode: 844ce...60c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er helt greit å ta seg et glass vin eller to. Det er når adferden til foreldrene endres det ikke er OK,det er skremmende for barn å ikke kjenne igjen egne foreldre. Jeg vokste opp med foreldre som spiste ost og kjeks og tok seg et par glass vin på fredagene. Det har ikke jeg tatt noen skade av-jeg har aldri sett mine foreldre fulle. Å være rundt voksne som har et sunt forhold til alkohol er bra,rett og slett lære ungdommen hva et sunt forhold til alkohol er. 

Anonymkode: 05b58...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...