Gå til innhold

11 åring som alltid skal være med på bleieskift av yngre søsken og jeg liker det ikke!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Hubbie skrev:

Ble du utsatt for overgrep som barn Ts? 

Der våkna Einstein også gitt! Jeg håper inderlig at man kan ønske å bevare små barns integritet uten å ha vært utsatt for overgrep selv...

Anonymkode: 86b23...0b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regnes ikke 11åringen som nærmeste familie? Åååå, nå skjønner jeg... det var fordi jeg lot tante som har skiftet bleie og farmor som har skiftet bleie gå under benevnelsen «nærmeste familie» at du kunne benytte anledningen til å late som at gutten (som flere steder er omtalt som broren) ikke får tituleres som nærmeste familie. Fy søren for er kverulerende blindspor DU er i denne tråden.... Ellers er jeg enig med deg, skifte bleie er helt naturlig. Men kanskje ikke helt naturlig å ha så innmari lyst h v e r eneste gang. Det er underlig uansett om du er bror på 11 eller bestemor på 63. Og, jenta har rett på privatliv. Det MÅ vel ikke alltid være en tilskuer med, eller?

Anonymkode: 86b23...0b2

? Det er jo du som selv gir inntrykket av at han ikke går under betegnelsen "nærmeste familie", når du reagerer så kraftig på at han er med og skifter bleie, men samtidig prøver fremstille det som om du ikke har problemer med at nærmeste familie skifter. Du har jo tydelig et problem med at han gjør det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i forslaget om å ikke annonsere skift. TS, hvordan er han når det skal byttes? Gir han uttrykk for at han vil hjelpe, synes det er spennende, stirrer unødig, «løper» til med en gang det skal skiftes e.l? Jeg synes faktisk det er noe rart å være SÅ interessert isåfall. En ting er å hjelpe til. Men må da være mange andre kjekke ting i en 11årings liv å finne på enn å observere hvert bleieskift. Hadde forstått det om babyen var nyfødt, alt var nytt, man vil inkludere seg osv. Men barnet er 1,5år.

dere kan også spørre rett ut hvorfor han synes det er så gøy å se, samt informere om privatliv. Han ville vel neppe likt om folk stod å så på han hver gang han dusjet eller var på do feks.

Anonymkode: afa69...2b5

Vi annonserer ikke, men han er ofte tilstede og følger dermed etter. I begynnelsen fikk han «i oppgave» å væte kluter, finne ny bleie, holde baby i hånden, underholde osv. Nå er han ikke interessert i det lenger. Han skal bare «være der» Evt. Gjøre hele skiftet selv, som far lar han få lov til. 

Jeg skal kanskje spørre rett ut som du sier, det går jo an... takk

Anonymkode: 86b23...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi annonserer ikke, men han er ofte tilstede og følger dermed etter. I begynnelsen fikk han «i oppgave» å væte kluter, finne ny bleie, holde baby i hånden, underholde osv. Nå er han ikke interessert i det lenger. Han skal bare «være der» Evt. Gjøre hele skiftet selv, som far lar han få lov til. 

Jeg skal kanskje spørre rett ut som du sier, det går jo an... takk

Anonymkode: 86b23...0b2

Hvis han bare står der og stirrer er det veldig rart, og det er greit å si ifra om. Det du beskriver at han gjorde i starten er jo veldig fint, bidra med praktiske ting og leke, synge, plapre med babyen. 

Jeg synes problemet virket overblåst i starten men nå har du jo kommet med tilleggsopplysninger som gjør at jeg synes det er riktig å sette grenser, stille spørsmål og være mer obs. Og det hadde vært problematisk om det var en jente også. Hvis det eldre barnet vil delta i babystell så er det faktisk rart at det kun er å se på bleieskift som er interessant og ikke noe av det andre.

Anonymkode: c60f7...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der våkna Einstein også gitt! Jeg håper inderlig at man kan ønske å bevare små barns integritet uten å ha vært utsatt for overgrep selv...

Anonymkode: 86b23...0b2

Jeg og mine søsken løp rundt nakne da vi var små. Du mener altså at vi ikke hadde vår integritet bevart fordi vi var nakne? Du mener at nakenhet ikke er naturlig hos barn? 

Anonymkode: 6636e...a4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår deg veldig godt ts, og de fleste svarene du har fått her inne skremmer meg. Folks svar er så naive at jeg rett og slett blir helt satt ut!

Jeg har jobbet med overgrepsproblematikk i mange år, både med utøver og offer. Det er ikke ok eller naturlig at 11 åringen skal overvære hvert eneste bleieskift. Overgrep mot yngre søsken er mye, mye mer vanlig enn folk tror, og ønsker å tro. Selv ned i en alder på 11 år. 

Din datter har en intimsone selv om hun er liten. Den skal respekteres, noe som ikke blir gjort i ditt hjem. Jeg forstår så godt at du kjenner på en uro - og du burde ikke tillate at eldre søsken er tilstede ved hvert eneste bleieskift. 

Når jeg leser svarene du har fått så blir vel jeg også kalt syk i hodet osv. Men jeg vet at overgrep begått av barn ikke er så uvanlig, selv om det virker sånn her inne. Jeg sier ikke at din stesønn har disse tankene, men jeg hadde fulgt med og beskyttet min datter. 

Anonymkode: 48179...2f4

Nettopp. Takk for dette innlegget. 

Svarene i denne tråden, med angrep på Ts, at hun seksualiserte barn og anbefaling om psykolog, uten at de vet mer om guttens atferd og fokus ved bleieskift, er vilt på jordet. 

Og sammenlikningene med om det hadde vært en søster, er også irrelevant - man kan ikke vurdere atferd basert på generelle trekk, man må kjenne den eksakt saken. 

Det er dessuten forskjell på risiko for overgrep fra gutter vs jenter (selv om den ikke er null for jenter heller, er overgrep fra brødre dessverre ikke så uvanlig).

Bra du er obs Ts, ville nok styrt dette noe selvfølgelig uten å antyde noe negativt om gutten. 

Anonymkode: 3428d...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, hva ER det med dagens foreldre? Han er 11 år, du er voksen. Det er så enkelt som å si kontant NEI fra nå av, og du skylder ham ikke noen forklaring. Grensesetting, TS! 

Anonymkode: 7ddd0...b7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og mine søsken løp rundt nakne da vi var små. Du mener altså at vi ikke hadde vår integritet bevart fordi vi var nakne? Du mener at nakenhet ikke er naturlig hos barn? 

Anonymkode: 6636e...a4b

Har du problemer med å lese? Eller forstå?

Ts påpeker at det er forskjell på å løpe naken rundt og skreving der man ser inn absolutt alt. Og det har hun helt rett i. 

Anonymkode: 3428d...d39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nakenhet er naturlig, så ved å problematisere stellesituasjonen lager ts her et problem... at 11-åringen vil være med på stell er jo flott!! Enten det er bror eller søster, noen liker å hjelpe til og føle seg viktige, ta vare på småsøsken. En stellesituasjon av et lite barn har ingenting med seksualisering å gjøre!! Ts, skaff hjelp!! Til deg selv!! 

Anonymkode: 16121...c83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Clefable skrev:

? Det er jo du som selv gir inntrykket av at han ikke går under betegnelsen "nærmeste familie", når du reagerer så kraftig på at han er med og skifter bleie, men samtidig prøver fremstille det som om du ikke har problemer med at nærmeste familie skifter. Du har jo tydelig et problem med at han gjør det. 

Huff, les heller hva jeg skriver enn å gnåle om han har benevnelsen nærmeste familie eller ikke. Hvis det gjør det lettere for deg å forstå problemstillingen, så bytt gjerne ut «gutt på 11» med «grandtante på 85» Det hadde plaget meg likemye hvis grandtante alltid skulle overvære skiftene.

Anonymkode: 86b23...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Helt sjokkert over kommentarene her. 

Nei du er ikke syk i hodet. 

Ingen av oss kjenner denne gutten og være måten hans, kanskje han bare er engasjert og vil hjelpe til, kanskje ikke! 

Må påstå at virker som veldig mange her inne er fryktelig naive. Synes du skal følge magefølelsen din, sier den deg at dette ikke føles riktig synes jeg du skal begynne å sette grenser. 

Anonymkode: e93dc...bd0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mine søsken løp rundt nakne da vi var små. Du mener altså at vi ikke hadde vår integritet bevart fordi vi var nakne? Du mener at nakenhet ikke er naturlig hos barn? 

Anonymkode: 6636e...a4b

Les hva jeg skriver takk. Jenta får gå naken hjemme. Det er noe helt annet å leke fritt ute i vannsprederen enn å ligge under et stell og å alltid ha en tilskuer under stell, som ikke bidrar med annet enn å være tilskuer. 

Anonymkode: 86b23...0b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, CabinCruiser said:

Nå har du jo plantet tanken godt hos TS, så nå vil hun se overgrip på høylys dag. Noe som kan skape en reell problematikk. Du sier rett ut at gutten har seksualiserte tanker, og det er problemet når man skal se alt med pedagogiske riktige øyne, og hvis man jobber med barn. Man blir "opplært" til å se etter tegn på overgrep.

Det er ikke naturlig å tro at barn ikke er interessert i sine småsøsken sin oppvekst, inkludert bleieskift.

I dette tilfellet ligger problematikken, som påpekt ved flere anledninger, at dette er en gutt på 11 år. En gutt. En jente på 11 år hadde ikke skapt det samme hodebryet. I tillegg skriver TS at barnet kan gå naken, at nærmeste familie (ikke gutten) kan skifte på barnet, at barnet har vært naken i barnehagen og at hun blir skiftet på i barnehagen. Statistikk sett vil det være en større sannsynlighet at overgrep vil skje i barnehage enn ved at gutten er tilstede ved bleieskift. Ett bleieskift er akkurat det samme som ett nakent barn i lek ute.
 

Vi har alle rett på respekt for vår intimsone. Dessverre er det sånn at vi må av og til finne oss i at vi blir sett på der nede. Tankekors blir det at vi har stadig større problemer og komplekser for egen kropp, nettopp fordi vi blir innprentet at underlivet må beskyttes fra menn for en hver pris.

 

Hva vil du med dette innlegget?

Du mener det er feil at kvinner innprentes at vi må beskytte underlivet? At det ikke må beskyttes «for enhver pris», at det ikke er så nøye om noen andre viser deg frem? At det fører til komplekser at vi innprentes at vi eier vårt eget underliv?

Vel, du kan jo flagre med underlivet ditt så mye du vil, om det forebygger komplekser hos deg, men å blottlegge andres har du ikke rett til. 

Du utviser dessuten lite mottagelighet for kunnskap; du tar jo overhodet ikke innover deg det som sies at overgrep mellom søsken er vanligere enn folk tror. Hva er galt med å bli opplært til å se etter overgrep? Er det feil å være observant? Minner om kampanjen til StineSofies stiftelse; man ser det ikke før man tror det. Ie man må innse at slikt skjer for å oppdage det. Men i din verden er vel denne stiftelsen helt på jordet..

Anonymkode: 3428d...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I barnehagen der mine barn går får ikke andre barn være inne på stellerommet når noen skifter bleie fordi barn også har rett på privatliv. 

Skjønner at det ikke er direkte relatert til spørsmålet til TS men det er relevant i forhold til flere ser ut til å mene at små barn ikke har rett på privatliv. 

Anonymkode: 97c2e...973

Dette synes jeg var en fin regel! Det ser ut til at mange glemmer nettopp det. Takk for at du delte!

Anonymkode: 86b23...0b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javel, da spyr jeg av måten du tenker på. At du synes det er ok med tilskuere i en sårbar og avkledd situasjon gang på gang på gang selv om man bare er ett år og selv om den andre bare er elleve. For meg handler det om retten til privatliv selv om man trenger hjelp til å stell og jeg er mer bekvem om det gjelder færrest mulige mennesker. Jeg er ganske sikker på at det ikke vil foregå noen overgrep, hvis det er det du tror i ditt hode? Men at han synes det er spennende å betrakte kan jeg ikke utelukke, da interessen for stell ligger utelukkende her, og ikke ved mating osv. Man trenger vel ikke måtte ha tilskuer hver gang en ligger naken? Hva om hun var multihandikappet og 11 år selv? Underlivet hadde ikke sett annerledes ut enn på ettåringen, men hadde det da vært greit med at broren alltid skulle stå der og se, eller bedrive bleieskift? Jeg synes faktisk ikke det. Så hvor går grensen? Fortjener ikke jenta på 1,5 år det samme? Man trenger da ikke være allemannseie bare fordi man er under 3 år.

Anonymkode: 86b23...0b2

Det har rablet for deg rett og slett. Hva synes mannen din om disse stygge tankene dine? 

Anonymkode: 28272...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han bare står og stirrer og prøver å få det beste glimtet av tissen, eventuelt helst vil gjøre stellet selv...

Da hadde jeg bare bedt ham gå ut. Det virker faktisk litt underlig, om så det ikke har noe seksuelt ved seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg veldig godt ts, og de fleste svarene du har fått her inne skremmer meg. Folks svar er så naive at jeg rett og slett blir helt satt ut!

Jeg har jobbet med overgrepsproblematikk i mange år, både med utøver og offer. Det er ikke ok eller naturlig at 11 åringen skal overvære hvert eneste bleieskift. Overgrep mot yngre søsken er mye, mye mer vanlig enn folk tror, og ønsker å tro. Selv ned i en alder på 11 år. 

Din datter har en intimsone selv om hun er liten. Den skal respekteres, noe som ikke blir gjort i ditt hjem. Jeg forstår så godt at du kjenner på en uro - og du burde ikke tillate at eldre søsken er tilstede ved hvert eneste bleieskift. 

Når jeg leser svarene du har fått så blir vel jeg også kalt syk i hodet osv. Men jeg vet at overgrep begått av barn ikke er så uvanlig, selv om det virker sånn her inne. Jeg sier ikke at din stesønn har disse tankene, men jeg hadde fulgt med og beskyttet min datter. 

Anonymkode: 48179...2f4

Takk for svaret ditt! På nåværende tidspunkt frykter jeg ikke overgrep i den forstand som man tenker på overgrep. Men slik det har utviklet seg så har du rett, jentas intimsone respekteres ikke i den grad jeg synes den bør. Om han var litt med innimellom slik som i starten, så er jo det greit. Men rollen han nå har inntatt som tilskuer hvor han helst bare er tilstede uten noen «nyttig» funksjon gjør at jeg synes det blir vanskelig..

Anonymkode: 86b23...0b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller om det var hennes biologiske sønn.

Anonymkode: 7e1b6...449

Det skrev jeg i HI. Jeg hadde vært like plaget hvis mitt biologiske barn også alltid var med. MEN da hadde det nok vært lettere for meg å si i fra uten å bli mistenkt for å ikke innlemme baret i «den nærmeste» familien, for eksempel. (Som noen andre så seg nødt til å påpeke) Fint hvis du gidder å prøve å lese hva jeg skriver.

Anonymkode: 86b23...0b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke konklusjoner har jeg trukket om deg? Jeg kan ikke se en eneste en. Du derimot, du mener jeg har seksuelle tanker om et lite barn. 

Anonymkode: 86b23...0b2

Hadde du tenkt på samme måte om det var en sønn du hadde i stedet for ei datter?

Anonymkode: 6fb99...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker spesielt hvis han ikke ønsker å delta på noe annet og ikke viser noen særlig interesse for søsteren ellers. 

Har selv en datter på 1,5 år, og hvis det er fare for å måtte skifte ute så har vi alltid med trusebleier. Hva med å bruke det hvis han er med? La jenta stå på gulvet og bytt bleie bare, da slipper du at hun ligger og viser frem alt iallefall. Kanskje i en overgangsfase så ikke broren føler seg så "avkuttet", og heller si at han ikke behøver å være med på de stellene som innebærer at hun må ligge? Evt gi han oppgaver underveis, feks les en bok for henne, tulle og leke med henne, ordne med kluter, finne ny bleie osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...