Gå til innhold

11 åring som alltid skal være med på bleieskift av yngre søsken og jeg liker det ikke!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel, da spyr jeg av måten du tenker på. At du synes det er ok med tilskuere i en sårbar og avkledd situasjon gang på gang på gang selv om man bare er ett år og selv om den andre bare er elleve. For meg handler det om retten til privatliv selv om man trenger hjelp til å stell og jeg er mer bekvem om det gjelder færrest mulige mennesker. Jeg er ganske sikker på at det ikke vil foregå noen overgrep, hvis det er det du tror i ditt hode? Men at han synes det er spennende å betrakte kan jeg ikke utelukke, da interessen for stell ligger utelukkende her, og ikke ved mating osv. Man trenger vel ikke måtte ha tilskuer hver gang en ligger naken? Hva om hun var multihandikappet og 11 år selv? Underlivet hadde ikke sett annerledes ut enn på ettåringen, men hadde det da vært greit med at broren alltid skulle stå der og se, eller bedrive bleieskift? Jeg synes faktisk ikke det. Så hvor går grensen? Fortjener ikke jenta på 1,5 år det samme? Man trenger da ikke være allemannseie bare fordi man er under 3 år.

Anonymkode: 86b23...0b2

Virker som du ser denne situasjonen litt på grensen til.. Skrudd? At broren "alltid skal stå der å se"? "Intimsonen" til barnet?  "Tilskuer hver gang en ligger naken"?

Dette handler om en stolt storebror som nettopp ønsker å være storebror, samt hjelpe til ved stell av lillesøsteren sin. Synes du legger veldig mye i dette. Og aller mest sannsynlig legger du mer i dette enn det storebroren noensinne kommer til å gjøre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår deg veldig godt ts, og de fleste svarene du har fått her inne skremmer meg. Folks svar er så naive at jeg rett og slett blir helt satt ut!

Jeg har jobbet med overgrepsproblematikk i mange år, både med utøver og offer. Det er ikke ok eller naturlig at 11 åringen skal overvære hvert eneste bleieskift. Overgrep mot yngre søsken er mye, mye mer vanlig enn folk tror, og ønsker å tro. Selv ned i en alder på 11 år. 

Din datter har en intimsone selv om hun er liten. Den skal respekteres, noe som ikke blir gjort i ditt hjem. Jeg forstår så godt at du kjenner på en uro - og du burde ikke tillate at eldre søsken er tilstede ved hvert eneste bleieskift. 

Når jeg leser svarene du har fått så blir vel jeg også kalt syk i hodet osv. Men jeg vet at overgrep begått av barn ikke er så uvanlig, selv om det virker sånn her inne. Jeg sier ikke at din stesønn har disse tankene, men jeg hadde fulgt med og beskyttet min datter. 

Anonymkode: 48179...2f4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernetåka

Det er da supert at storebror vil være med og lære.

Endret av Stjernetåka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg veldig godt ts, og de fleste svarene du har fått her inne skremmer meg. Folks svar er så naive at jeg rett og slett blir helt satt ut!

Jeg har jobbet med overgrepsproblematikk i mange år, både med utøver og offer. Det er ikke ok eller naturlig at 11 åringen skal overvære hvert eneste bleieskift. Overgrep mot yngre søsken er mye, mye mer vanlig enn folk tror, og ønsker å tro. Selv ned i en alder på 11 år. 

Din datter har en intimsone selv om hun er liten. Den skal respekteres, noe som ikke blir gjort i ditt hjem. Jeg forstår så godt at du kjenner på en uro - og du burde ikke tillate at eldre søsken er tilstede ved hvert eneste bleieskift. 

Når jeg leser svarene du har fått så blir vel jeg også kalt syk i hodet osv. Men jeg vet at overgrep begått av barn ikke er så uvanlig, selv om det virker sånn her inne. Jeg sier ikke at din stesønn har disse tankene, men jeg hadde fulgt med og beskyttet min datter. 

Anonymkode: 48179...2f4

Nå skriver jo TS selv at hun ikke er redd for overgrep, så hvor vil du med innlegget ditt?

Anonymkode: dbcfa...79c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke dine tanker, og lurer på om du hadde tenkt det samme om det var ei 11 år gammal jente som ville være med og stelle baby?

Anonymkode: 12dd1...db3

Eller om det var hennes biologiske sønn.

Anonymkode: 7e1b6...449

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det er kjemperart at en 11-åring gidder å være med på nesten alle bleieskift? Min hadde aldri giddet det da han var 11. Det har ikke noe med å være glad i lillesøster eller ikke å gjøre. Jeg hadde  stusset og synes det var veldig rart og lurt på hvorfor. Og overgrep eller seksualisering er heller ikke noe jeg går og tenker på. Men hvorfor gidder han det? Synes Ts får mange merkelig svar her inne. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skriver jo TS selv at hun ikke er redd for overgrep, så hvor vil du med innlegget ditt?

Anonymkode: dbcfa...79c

Jeg opplever at ts har en uro over situasjonen og at hun derfor deler tankene sine her inne. Svarene hun har fått vitner om en skremmende uvitenhet. 

Anonymkode: 48179...2f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende hvor naive folk er. Min beste venninne hadde en 10 år eldre «superengasjert» stebror som misbrukte henne gjennom mange år fra hun var 4. Alle syntes det var SÅ fantastisk at han var så snill og ville hente henne i barnehagen hver eneste dag. Hun er uføretrygdet i dag, sliter med alvorlig PTS. Det er ikke vanlig eller normalt at barn i den alderen vil være med på alle bleieskift.

Anonymkode: c6f10...927

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud ts....dette må du ikke snakke med mannen din om. Da varer ikke forholdet deres lenge. Tenk å tenke sånn om en unge! Skjønner du ikke at det er hans måte å vise omsorg for deg og jenta på? Å få litt annerkjennelse på at han er en flink storebror. Er du virkelig så feil skrudd sammen?

Prøv heller å la han få litt "ansvar " for jenta på andre måter. Hjelpe med å mate, velge ut klær, bade osv å skryt mye av han så vil han miste interesse for det som gjelder bæsj og tiss.

Anonymkode: e0ba5...424

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud ts....dette må du ikke snakke med mannen din om. Da varer ikke forholdet deres lenge. Tenk å tenke sånn om en unge! Skjønner du ikke at det er hans måte å vise omsorg for deg og jenta på? Å få litt annerkjennelse på at han er en flink storebror. Er du virkelig så feil skrudd sammen?

Prøv heller å la han få litt "ansvar " for jenta på andre måter. Hjelpe med å mate, velge ut klær, bade osv å skryt mye av han så vil han miste interesse for det som gjelder bæsj og tiss.

Anonymkode: e0ba5...424

Ts er overhode ikke feil skrudd sammen. Tvert i mot! Hun våger og dele disse tankene med oss, men det er mulig hun angrer etter alle angrepene hun får. At hun er syk, feil skrudd sammen osv. 

Anonymkode: 48179...2f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes dette er heelt naturlig og normalt og bare et uttrykk for omsorg: Når eksakt mener dere at et lite barn kan slippe å ha tilskuere til den mest private situasjonen de er i? Når skal barnets privatliv respekteres ?

Anonymkode: c6f10...927

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Cleopatra. skrev:

Virker som du ser denne situasjonen litt på grensen til.. Skrudd? At broren "alltid skal stå der å se"? "Intimsonen" til barnet?  "Tilskuer hver gang en ligger naken"?

Dette handler om en stolt storebror som nettopp ønsker å være storebror, samt hjelpe til ved stell av lillesøsteren sin. Synes du legger veldig mye i dette. Og aller mest sannsynlig legger du mer i dette enn det storebroren noensinne kommer til å gjøre.

Hvordan vet du alt dette?

Anonymkode: c6f10...927

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For jeg synes stell er ganske privat, selv for en baby. At jeg er rar som synes det får bare så være. Jeg skulle heller ønske han ville hjelpe med å mate, børste håret, pusse tennene da for eksempel. Det er jo også stell, men ikke like privat, synes jeg!

Anonymkode: 86b23...0b2

Jeg skjønner tankene dine godt. Jeg kjente også på det da jeg fikk datteren min. Man ser jo rett inn, og det føles VELDIG intimt, og noe ikke alle burde se, selv om babyen selv ikke merker det, så er det noe med å beskytte de som ikke selv kan si fra. 

Jeg har en sønn også, og jeg synes nesten det var verre. Babyer får jo erigert penis fra de er bittesmå, det er jo helt normal blodsirkulasjon, og jeg ønsket ikke at andre skulle skifte på han og begynne å lure på dette. Har en stedatter som gjerne ville være med på skift, og jeg kviet meg litt innimellom, for jeg følte at guttens intimgrenser var der at hans søster ikke trengte å se sånt selv om det er normalt. 

Anonymkode: 16f86...ac4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ei jente på 10 selv som ALLTID skal overvære alle bleieskift o.l. jeg har bare sagt at jeg vil faktisk ha litt fred og at det er slitsomt å alltid ha en ekstra person på stellebordet. Og det er det det handler om for meg. Jeg vil helst bare få være bittelitt i fred og ha rolige stunder uten tilskuere.

Anonymkode: d29cf...992

Det er jo en helt ærlig sak og noe ganske annet enn hva TS skriver om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg veldig godt ts, og de fleste svarene du har fått her inne skremmer meg. Folks svar er så naive at jeg rett og slett blir helt satt ut!

Jeg har jobbet med overgrepsproblematikk i mange år, både med utøver og offer. Det er ikke ok eller naturlig at 11 åringen skal overvære hvert eneste bleieskift. Overgrep mot yngre søsken er mye, mye mer vanlig enn folk tror, og ønsker å tro. Selv ned i en alder på 11 år. 

Din datter har en intimsone selv om hun er liten. Den skal respekteres, noe som ikke blir gjort i ditt hjem. Jeg forstår så godt at du kjenner på en uro - og du burde ikke tillate at eldre søsken er tilstede ved hvert eneste bleieskift. 

Når jeg leser svarene du har fått så blir vel jeg også kalt syk i hodet osv. Men jeg vet at overgrep begått av barn ikke er så uvanlig, selv om det virker sånn her inne. Jeg sier ikke at din stesønn har disse tankene, men jeg hadde fulgt med og beskyttet min datter. 

Anonymkode: 48179...2f4

Nå har du jo plantet tanken godt hos TS, så nå vil hun se overgrip på høylys dag. Noe som kan skape en reell problematikk. Du sier rett ut at gutten har seksualiserte tanker, og det er problemet når man skal se alt med pedagogiske riktige øyne, og hvis man jobber med barn. Man blir "opplært" til å se etter tegn på overgrep.

Det er ikke naturlig å tro at barn ikke er interessert i sine småsøsken sin oppvekst, inkludert bleieskift.

I dette tilfellet ligger problematikken, som påpekt ved flere anledninger, at dette er en gutt på 11 år. En gutt. En jente på 11 år hadde ikke skapt det samme hodebryet. I tillegg skriver TS at barnet kan gå naken, at nærmeste familie (ikke gutten) kan skifte på barnet, at barnet har vært naken i barnehagen og at hun blir skiftet på i barnehagen. Statistikk sett vil det være en større sannsynlighet at overgrep vil skje i barnehage enn ved at gutten er tilstede ved bleieskift. Ett bleieskift er akkurat det samme som ett nakent barn i lek ute.
 

Vi har alle rett på respekt for vår intimsone. Dessverre er det sånn at vi må av og til finne oss i at vi blir sett på der nede. Tankekors blir det at vi har stadig større problemer og komplekser for egen kropp, nettopp fordi vi blir innprentet at underlivet må beskyttes fra menn for en hver pris.

 

Endret av CabinCruiser
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du alt dette?

Anonymkode: c6f10...927

Jeg vet ingenting, men baserer jo svarene mine på informasjon/innlegg fra TS, som de fleste andre gjør i tråder på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hei! Jeg og mannen har en datter på 1,5 år sammen. Fra før har mannen en gutt på 11 år. Gutten er positiv og snill mot lillesøster og leker masse med henne. Han er også mer en gjerne med under bleieskift. Far lar han også skifte bleier. Jeg liker ikke dette. Og for å ha det sagt, jeg hadde heller ikke syntes det var greit om gutten var min biologisk. Jeg ser absolutt ingenting seksuelt med en baby og tror heller ikke gutten gjør det. Men at han er nysgjerrig på hennes anatomi kan jeg ikke se bort i fra.

Jeg synes uansett at selv en babys intimsone er privat. Derfor tar jeg alltid hensyn til det når vi er ute/borte også. Jeg skifter så godt det lar seg gjøre ikke foran andre,  men går unna så hun får være litt privat. Jeg synes at en baby (selv om hun ikke føler på det selv) er i en rimelig blottlagt posisjon ved skift der hun gjerne strekker begge beina til værs og man rett og slett ser rett inn i alt som er. Når gutten også er såpass stor og nærmer seg pubertet med naturlig nysgjerrighet for underliv/anatomi (eller det er i alle fall det jeg innbiller meg) så liker jeg det desto mindre. Hadde vært mye lettere å akseptere at han alltid skal være med om han var yngre.

Er det noen som forstår mine tanker? Og hva kan jeg i såfall gjøre med dem? Det er ikke aktuelt å la gutten føle seg utestengt. 

Anonymkode: 86b23...0b2

 

Kan forstå på en måte, men samtidig ikke. 

For min del stoler jeg ikke på andres barn som ikke kjenner min baby å holde babyen en gang..... mine kusiner var veldige med å hipse og hapse på barnet og kjente jeg hadde hysterik anfall inni meg. Samme hadde jeg da bonus gjorde det. 9-12års alder. 

Anonymkode: a895b...e73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ei jente på 10 selv som ALLTID skal overvære alle bleieskift o.l. jeg har bare sagt at jeg vil faktisk ha litt fred og at det er slitsomt å alltid ha en ekstra person på stellebordet. Og det er det det handler om for meg. Jeg vil helst bare få være bittelitt i fred og ha rolige stunder uten tilskuere.

Anonymkode: d29cf...992

Du har mulighet til å si i fra om det, men TS som er stemor har liksom ikke denne rettigheten fordi det vil bli tolket som at hun ikke liker gutten... i know for sånn var der med det aller meste jeg prøvde å sette grenser for når det kom til stebarna... 

Anonymkode: 2d617...36f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen? Bonusbarnet skiftet bleie på begge sine yngre søsken da han var 11-13 år og 15-17 år. Dette var sykt å lese..

Anonymkode: c5b23...f8b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Clefable skrev:

Du sier at nærmeste familie skifter, og det virker som du synes det er helt naturlig. Hvorfor regnes ikke 11-åringen som nærmeste familie? Det må jo være lettere for deg å tenke på at han skifter bleie, enn "fremmede" i barnehagen ol. 

Forøvrig synes jeg du har et litt rart syn på nakenhet hos barn... Snakker om at alle kan "se rett inn" når de skifter bleie? Tror du virkelig det er noe broren, eller andre normale mennesker, tenker over? Å skifte bleie på barn er jo noe helt naturlig. 

Regnes ikke 11åringen som nærmeste familie? Åååå, nå skjønner jeg... det var fordi jeg lot tante som har skiftet bleie og farmor som har skiftet bleie gå under benevnelsen «nærmeste familie» at du kunne benytte anledningen til å late som at gutten (som flere steder er omtalt som broren) ikke får tituleres som nærmeste familie. Fy søren for er kverulerende blindspor DU er i denne tråden.... Ellers er jeg enig med deg, skifte bleie er helt naturlig. Men kanskje ikke helt naturlig å ha så innmari lyst h v e r eneste gang. Det er underlig uansett om du er bror på 11 eller bestemor på 63. Og, jenta har rett på privatliv. Det MÅ vel ikke alltid være en tilskuer med, eller?

Anonymkode: 86b23...0b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...