AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #21 Skrevet 8. august 2019 Reiseforsikring dekker normalt heller ikke ambulansefly til Norge, men dekker sykehusregningen i landet du befinner deg i. Ganske dumt å glemme reiseforsikring dersom man ikke kan økonomi til å skaffe ti- eller hundretusener på null komma niks. Anonymkode: c2451...f30 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #22 Skrevet 8. august 2019 Jeg vet ikke om du beskriver en tenkt situasjon eller om det er en reell situasjon du er i. Men om det er det siste, har du ingenting å tape på å anmode UD om hjelp til å få ungen hjem. Til sammenligning er det er slik sak gående nå med en familie "uten reiseforsikring" i Syria. https://www.nrk.no/norge/frykter-for-livet-til-norsk-gutt-_4_-i-al-hol-1.14649556 "Advokaten har på bakgrunn av dette bedt UD om å hente gutten og resten av familien tilbake til Norge. – Norge har en praktisk, reell, juridisk og realistisk mulighet til å hente han hjem, sier Nordhus til NRK." Anonymkode: 1a4c7...208 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #23 Skrevet 8. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Reiseforsikring dekker normalt heller ikke ambulansefly til Norge, men dekker sykehusregningen i landet du befinner deg i. Ganske dumt å glemme reiseforsikring dersom man ikke kan økonomi til å skaffe ti- eller hundretusener på null komma niks. Anonymkode: c2451...f30 Har man reiseforsikring, så betaler forsikringsselskapet også for ambulansefly hjem til Norge om det er medisinsk nødvendig. Det alene kan koste 150-500.000 kr avhengig av om man kjører samtransport og evt hvor i verden man er. Anonymkode: 5dedf...273 6
regine Skrevet 8. august 2019 #24 Skrevet 8. august 2019 Du reiser til utlandet på eget ansvar. Har du ikke reiseforsikring så er det ditt problem. Havner du på sjukehus i Thailand uten reiseforsikring så hopper ikke den norske stat inn og betaler. Hvorfor tror du det? Det er frivillig å reise til utlandet, det er ingen andre enn du selv som har ansvaret for det. Så nei, ikke reis uten reiseforsikring - det er det bare du selv som taper på. 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #25 Skrevet 8. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har man reiseforsikring, så betaler forsikringsselskapet også for ambulansefly hjem til Norge om det er medisinsk nødvendig. Det alene kan koste 150-500.000 kr avhengig av om man kjører samtransport og evt hvor i verden man er. Anonymkode: 5dedf...273 Ja, men jeg tenkte mer på at jeg tolket ts dithen at vedkommende levde i den tro at det eventuelt bare var å kontakte «den norske stat» og bestille et ambulansefly for straks å hente den skadde i Thailand. Anonymkode: c2451...f30 1
Missyme2 Skrevet 8. august 2019 #26 Skrevet 8. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke reiseforsikring om du har skaffet deg Helfo reisetrygdkort. Bare vis frem kortet så må sykehuset behandle deg. Husk at barna også må ha reisetrygdkort. Anonymkode: 7320c...6c0 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Merkelig. Jeg har reist i både USA og Australia med Helfo helsetrygdkort. Kjøpte ikke noen ekstra forsikring da jeg ikke er redd for tyveri og slikt. Da jeg ikke tar med meg noe dyre verdisaker. Anonymkode: 7320c...6c0 😱😱 skremmende! Reiseforsikring er i hovedsak ikke fordi du er redd for «tyveri og slikt...» da kan man i miste noen tusen. Havner du på sykehus derimot. Da kan det bli millioner du er skyldig. 21
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #27 Skrevet 8. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Reiseforsikring dekker normalt heller ikke ambulansefly til Norge, men dekker sykehusregningen i landet du befinner deg i. Ganske dumt å glemme reiseforsikring dersom man ikke kan økonomi til å skaffe ti- eller hundretusener på null komma niks. Anonymkode: c2451...f30 Veldig ofte(om ikke alltid) så dekker reiseforsikringen ambulansefly hjem til Norge. Det er selvfølgelig svært sjeldent at dette behøves, men det skjer. Anonymkode: 9c8d3...fd9
tirben Skrevet 9. august 2019 #28 Skrevet 9. august 2019 Jobbet som reiseleder for en del år siden. Opplevde da at en gammel mann som IKKE hadde reiseforsikring, døde på feriestedet. Hans pårørende måtte da, altså for ca 30 år siden, betale ca 80000 kroner for å frakte hjem båren fra et land i Europa. 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #29 Skrevet 9. august 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde du fulgt med i media, så gadde du sett at flere nordmenn hvert år blir liggende hjelpeløse i utlandet på utenlamdske sykehus fordi de ikke har forsikring. Men regningen til sykehuset vokser så blir de "gissel" på sykehuset inntil regningen blir betalt. Uten reiseforsikring utenfor EU/EØS så er du 100 % overlatt til deg selv uansett hva som skjer. Man glemmer ikke bare en reiseforsikring,før man reiser på ferie. Norske myndigheter har ingen forpliktelser overfor tankeløse normenn i utlandet. Anonymkode: 5fd13...664 Det er lurt å ha reiseforsikring også innen EU/EØS. Ja, det er fortsatt mange land som har et offentlig helsevesen, men dette er til tider i begredelig tilstand litt avhengig av hvor man drar, slik at man blir nødt til å oppsøke privat sykehus likevel. Dessuten får man ikke dekket hjemtransport selv om EU landet man er i ofte dekker selve behandlingen på et offentlig sykehus. Reiseforsikring er et must for de som reiser og bør virkelig ikke være det man sparer inn på. Anonymkode: de448...672 7
The Kitten Skrevet 9. august 2019 #30 Skrevet 9. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Merkelig. Jeg har reist i både USA og Australia med Helfo helsetrygdkort. Kjøpte ikke noen ekstra forsikring da jeg ikke er redd for tyveri og slikt. Da jeg ikke tar med meg noe dyre verdisaker. Anonymkode: 7320c...6c0 Havnet du på sykehus da? Jeg trenger ikke reiseforsikring til USA hvis jeg havner på sykehus fordi jeg der er dekket under hans forsikring, men for andre vil det være idiotisk å reise uten. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #31 Skrevet 9. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Reise kan du da, men da risikerer du subpar behandling og gjeld resten av livet dersom du skader deg selv eller andre, eller forårsaker materiell skade på andres eiendom. Anonymkode: 18930...07d Kommer helt an på hvor man skal. Får f.eks. ikke visum til Russland uten gyldig forsikring. Anonymkode: 9e09f...c9a 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #32 Skrevet 9. august 2019 18 hours ago, AnonymBruker said: Hvis man glemmer reiseforsikring for en reise til Thailand og noe skjer med familien. F.eks hvis barna blir skadd i en trafikkulykke, og trenger ambulansefly hjem til Norge. Stiller norske myndigheter med fly for barna da? Anonymkode: f8289...381 Myndighetene kan være behjelpelig med å organisere transport, men dem tar ikke regningen! Så ja, dem kan stille med fly, så lenge du har råd til å betale det, ambulansefly kan fint koste 500 000,-. Men man bør generelt ikke reise med barn dersom man er så uansvarlig at man glemmer forsikringer! Anonymkode: ed01d...5fa 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #33 Skrevet 9. august 2019 Nei. Du får en syvsifret regning. Anonymkode: 03072...6df 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #34 Skrevet 9. august 2019 Det mange ikke tenker på er at de kan bli syke i forkant av reisen,og ikke er i stand til å reise.Uten reiseforsikring/avbestillingsforsikring taper man flybillettene. Anonymkode: 27ebf...000 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #35 Skrevet 9. august 2019 Det er rart at flere tror at det og ha HELFO kortet er nok på reiser, det er det ikke. Ser det er mye samme svar de fleste gir her og litt svada svar. Det er jo en grunn man skal ha reiseforsikring og evnt avbestillingsforsikring når man bestiller. En bekjent av meg har ingen av delene. så den ene gangen denne personen skulle reise og ville avbestille av uforutsette ting så ville hun tape store summer. Personen mente de burde bruke skjønn i dette tilfellet. Det er jo ikke slik det fungerer. Om man aldri har vært frisk og tror man har tatt alle forhåndsregler så kan alvorlige ting skje. Som andre og har skrevet her så har folk ikke fått reise hjem før de har gjort opp for seg. Bare i USA kan en regning fort komme opp i 1 million. HELFO kortet gjelder ikke i USA. Folk lære seg og lese seg opp litt Anonymkode: 3c502...396 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #36 Skrevet 9. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Myndighetene kan være behjelpelig med å organisere transport, men dem tar ikke regningen! Så ja, dem kan stille med fly, så lenge du har råd til å betale det, ambulansefly kan fint koste 500 000,-. Men man bør generelt ikke reise med barn dersom man er så uansvarlig at man glemmer forsikringer! Anonymkode: ed01d...5fa Hvorfor skulle dem ikke ta regningen? Det er da ikke barnas skyld at foreldrene driter seg ut. Som en over her var inne på. Mange land henter hjem barn fra flyktningleire i Syria...free og charge. Ser ikke forskjellen. Anonymkode: eba1a...8ad
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #37 Skrevet 9. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle dem ikke ta regningen? Det er da ikke barnas skyld at foreldrene driter seg ut. Som en over her var inne på. Mange land henter hjem barn fra flyktningleire i Syria...free og charge. Ser ikke forskjellen. Anonymkode: eba1a...8ad Du ser ikke forskjellen på barn i flyktningeleire og elendige forhold mot trygge, rike barn på ferie? Anonymkode: 8a032...887 17
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #38 Skrevet 9. august 2019 Hvis du leker bajas i jungelen, driter skikkelig på draget og har familie med gode kontakter, kan det hende du får gratis fly hjem. 🙂🙃 Anonymkode: 03072...6df 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #39 Skrevet 9. august 2019 Nei, du vil måtte betale for sykehusopphold dere nede og transport hjem til Norge. Hvis barnet ditt trenger transport med ambulansefly må du betale for det også Anonymkode: 0bcc6...5cb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #40 Skrevet 9. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er rart at flere tror at det og ha HELFO kortet er nok på reiser, det er det ikke. Ser det er mye samme svar de fleste gir her og litt svada svar. Det er jo en grunn man skal ha reiseforsikring og evnt avbestillingsforsikring når man bestiller. En bekjent av meg har ingen av delene. så den ene gangen denne personen skulle reise og ville avbestille av uforutsette ting så ville hun tape store summer. Personen mente de burde bruke skjønn i dette tilfellet. Det er jo ikke slik det fungerer. Om man aldri har vært frisk og tror man har tatt alle forhåndsregler så kan alvorlige ting skje. Som andre og har skrevet her så har folk ikke fått reise hjem før de har gjort opp for seg. Bare i USA kan en regning fort komme opp i 1 million. HELFO kortet gjelder ikke i USA. Folk lære seg og lese seg opp litt Anonymkode: 3c502...396 Det var vel bare en som sa det var nok å ha HELFO kortet. Du gjentar det flesteparten allerede har sagt. Anonymkode: 16ac6...a6c 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå