Gå til innhold

Mormor og morfar vil ikke passe barnebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller tro du er unntaket. Hvis foreldrene alltid er til stede ved samvær med besteforeldre vil de alltid være et vedheng. Det er ikke vanlig å starte et bånd med besteforeldrene når de er tenåringer. 

Anonymkode: e8310...b39

Tror neppe jeg er et stort unntak, tror mange er vant til at besteforeldre er noen man dro på middagsbesøk til eller feiret høytider med, men ikke nødvendigvis hadde som barnevakter. Mange vokser jo opp langt unna besteforeldre, uten at det betyr at man ikke har et fint bånd. Om foreldrene mine skulle på fest og kom hjem sent, betalte de en gymnas-elev noen kroner for å sitte barnevakt for oss. 

Tror flere må innse at ikke alle besteforeldre har barnebarn som sentrum i sitt univers. De har allerede brukt en stor porsjon av livet på å oppdra egne barn, jobbe hardt og nedprioritert egne interesser, og endelig har de mulighet til å prioritere seg selv i noen år før helsa begynner å skrante. Jeg synes det er forståelig, og har aldri forventet at jeg skulle være midtpunkt i mine besteforeldres liv - og det forventet de neppe tilbake, heller. Vi satte pris på stundene vi delte, men det var mamma og pappa som var omsorgspersoner. 

Anonymkode: 0092c...9b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre viser liten lyst til å passe barnet vårt som snart er 3 år. De har passet noen ganger i "nødstilfeller" når vi har vært i begravelse o.l 

Men sier de blir så slitne, og at de ihvertfall ikke vil ha han på overnatting før han er mye større 

Vi har andre i nær familie som veldig gjerne vil både passe og ha på overnatting, men jeg kjenner det er sårt at mine egne foreldre ikke vil passe før det er "enklere for de", når der kanskje er nå, i småbarnstiden, vi trenger å ha barnepass i ny og ne.. 

Vil legge til at vi veldig sjeldent har barnevakt selv av de som gjerne vil passe! Han har vært på overnatting 2 ganger og hatt barnevakt kanskje 10-12 ganger i løpet av livet.. 

Mulig jeg tenker feil, men føler det er egoistisk å se det kun fra sin side og tenke at det kan bli litt ekstra jobb fordi han er liten.. I stede for å ønske å hjelpe oss og ikke minst ønske å være sammen med barnebarnet sitt 

Anonymkode: 5957e...45b

Å være sammen med barnebarnet kan de gjøre MED foreldrene tilstede. Du får bli med og sørge for at dine barn får tilbringe tid med mormor og morfar. 

Anonymkode: ffd96...dec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En 3-åring kan være slitsomt å passe, du skriver ikke noe om alder/helse på mormor og morfar. Dessuten er det ikke alle som er komfortable med å passe så små barn. Faren min passer barnebarn gjerne når de er litt eldre. Men, han bruker masse tid med barnebarna sine når de er sammen, uansett alder, og det er det aller viktigste. 

Det er det barnebarna hans vil huske han for, alt det gøye han fant på med de :) 

Så tenker at det viktigste er ikke barnevakt, men at de tilbringer kvalitetstid med barnebarnet. Hvis de ikke gjør det heller er det lov å være skuffet. Og barnevakt 10-12 ganger i løpet av 3 år kan da ikke være så lite? 

Anonymkode: c150e...4ed

Et par timer 4 ganger i året er ikke lite? 

Anonymkode: fe67d...1f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være sammen med barnebarnet kan de gjøre MED foreldrene tilstede. Du får bli med og sørge for at dine barn får tilbringe tid med mormor og morfar. 

Anonymkode: ffd96...dec

Man knytter bånd på en helt annen måte når foreldrene ikke er der. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det er jævli sårt. Når man får barn, så skjønner man vell at barnabarn sikkert kommer. Besteforeldre som stiller opp lite får en ensom alderdom. 

Anonymkode: b849b...b11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man ikke bør legge opp til bruk av besteforeldre, det får være en evt bonus. I dagens samfunn er de så opptatte atte, hehe. Vi var en uke i Danmark med mine foreldre i 60-åra, bodde i hus sammen. Med 1-åring og 3-åring. De var ikke alene med dem et sekund faktisk, men allikevel var de helt utslitt etter den uka. Det er krevende med tempoet til så små barn altså. Merker det ikke så godt selv annet på kaloribehovet som er overraskende høyt for tiden... sitter ALDRI stille...

Anonymkode: fdf9d...396

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres ut som en bortskjemt drittunge.  Besteforeldre har allerede ofret livet sitt i x antall år for å oppdra egne barn.  Av og til i 25 pluss år.  Når de ENDELIG har fått barna sine ut av huset begynner dere å masse om at de må ha barnebarna hele tiden.  Ærlig talt, skjerp dere.  Så mange av dere klager over innsatsen til besteforeldre men bare ta kontakt med de når du vil at de skal ha ungene deres.  Vet at min bror klager om akkurat dette men min mor har sagt at han aldri inviterer eller ringe de uten at de vil ha barnepass.  Da sier hun nei ut av prinsipp.  

Anonymkode: f5822...952

Tror du trenger briller, og kanskje en realitetsorientering. Jeg skrev en gang i halvåret, det betyr altså ikke hele tiden. Mitt barn er 8 år. Hen har ikke blitt passet av mine foreldre en eneste gang. Aldri noensinne. Jeg flyttet ut da jeg var 18, begynte i jobb ved siden av skolen da jeg var 15. Betalte for meg hjemme fra første lønn. Føler meg ikke veldig bortskjemt. 

Måten du skriver på er skremmende. Ofret livet sitt? Herregud for en tankegang. Mitt barn er en berikelse jeg aldri ville vært foruten. En glede hver eneste dag og aldri har jeg følt at jeg har ofret livet mitt på grunn av mitt valg.

Mener uten tvil at ts har full rett til å være skuffet. Å bli besteforelder er en del av risikoen ved å velge seg barn. 

Anonymkode: c1d34...aae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir så sykt sjalu når jeg hører slike ting. Håper du vet hvor heldig du er! 

Anonymkode: e8310...b39

Vi er veldig klar over dette... 😃 og setter stor pris på alle 4 besteforeldrene. Vi pleier å gjøre det slik at hver juleferie, påskeferie, høstferie eller vinterferie, langhelger i mai, så sender vi barna av gårde til besteforeldrene. Alle har godt av det... ungene liker det og vi foreldre får litt egentid. Ungene blir kjørt noen dager i forveien, før vi foreldrene også kommer, og så har vi noen dager ilag alle sammen. 

Mora mi har allerede reservert dem for kommende høstferie.. 😃 hun har også fri da... 

Anonymkode: d8f94...b93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et par timer 4 ganger i året er ikke lite? 

Anonymkode: fe67d...1f7

Skjønner at det kan være lite for enkelte, men vi har kanskje et par timer en gang i året om vi er heldige. 

Men igjen, det viktigste må jo være at besteforeldrene har kvalitetstid med barnebarna, om det er i form av barnevakt eller om foreldrene er til stede. 

Det kommer fram av HI om disse besteforeldrene er tilstedeværende på andre måter. 

Anonymkode: c150e...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det kan være lite for enkelte, men vi har kanskje et par timer en gang i året om vi er heldige. 

Men igjen, det viktigste må jo være at besteforeldrene har kvalitetstid med barnebarna, om det er i form av barnevakt eller om foreldrene er til stede. 

Det kommer fram av HI om disse besteforeldrene er tilstedeværende på andre måter. 

Anonymkode: c150e...4ed

Mente at det ikke kommer fram av HI.

Anonymkode: c150e...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.  Jeg må både være verdens heldigste og mest bortskjemte som har to sett med besteforeldre som virkelig ønsker å være sammen med barnebarna sine. Både som barnevakt og sammen med oss.  Her er det ikke snakk om en gang i skuddåret. Her ser de barnebarna flere ganger i uka, på eget initiativ og de hjelper alltid hvis det passer for de:) jeg tar det ikke for gitt og jeg viser alltid takknemlighet for all hjelp. Men de ser verdien i å skape gode bånd til barnebarna mens de er små, og de virkelig nyter å bruke tida med dem.  Og til gjengjeld får de barnebarn som elsker å være sammen med dem og ser opp til dem :) men som sagt, jeg føler meg veldig heldig som har så gode svigerforeldre og foreldre :) her på kg virker det som det er krise å si at man kunne tenkt seg litt barnevakt innimellom og at man ønsker at barn og besteforeldre skal få et godt forhold. In real life føler jeg stort sett jeg ser engasjerte besteforeldre.  Ingenting er rett og galt her,  og klart besteforeldre og har sine egne liv,  men jeg tror fortsatt at familie faktisk ønsker å bruke tiden sammen med hverandre:) trassig treåring eller ei:)  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være sammen med barnebarnet kan de gjøre MED foreldrene tilstede. Du får bli med og sørge for at dine barn får tilbringe tid med mormor og morfar. 

Anonymkode: ffd96...dec

Da blir de aldri fortrolige. Hvis barnet slår seg, blir redd, lei seg, løper det rett til mamma. Det er ingen grunn til å tro at barnet velger mormor, når mamma er til stede. Det blir noe helt annet. 

Anonymkode: e8310...b39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da blir de aldri fortrolige. Hvis barnet slår seg, blir redd, lei seg, løper det rett til mamma. Det er ingen grunn til å tro at barnet velger mormor, når mamma er til stede. Det blir noe helt annet. 

Anonymkode: e8310...b39

Kanskje mormor synes det er deilig at ungen løper til mammaen? 😛 

Ikke alle gamlinger har noe stort behov for å være superfortrolig med barnebarn. Når jeg blir gammel og ikke lenger har tusen plikter skal jeg drikke portvin, røyke sigar og kjøre en stilig vintage kabriolet, kaaanskje barnebarna kan få sitte på iblant om de er grei og oppfører seg!

Anonymkode: 0092c...9b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Rucula skrev:

Her er det helt likt.. vi har en toåring og mine foreldre har aldri passet henne. De er for opptatt med absolutt alt annet. 

Derimot er svigermor helt forelsket i ungen og har passet masse og stiller alltid opp. om det hadde vært opp til henne, hadde jentungen bodd der fast :P

barnet eeeeelsker svigermor men kjenner knapt igjen mine foreldre. Det er trist 

Hva tror du dette kommer av? Hadde du ikke et nært forhold til dine foreldre da du vokste opp? Var de av den kjølige typen? Jeg er bare nysjerrig  på hvordan dette henger sammen.

Anonymkode: 529e2...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, enda mere gnål fra bortskjemte småbarnsforeldre som mener at besteforeldrene plikter å stille opp som barnevakt.

Når man er i 50 årene så er man i full jobb, helsen begynner å skrante, energinivået synker og man trenger lenger tid på å komme seg etter jobb. Mange besteforeldre har også egne foreldre som trenger hjelp og oppfølging. Det er ingen dans på roser å være pårørende til eldre foreldre - selv om de bor på sykehjem eller lignende. Kommunen har overlatt mange oppgaver til pårørende. De må følge sine foreldre til lege, tannlege, sykehus osv. De må også vaske boligen deres siden kommunen kun sveiper over gulv og bad. De må ta de med ut for at de skal få oppleve å være ute. 

Likevel så klages det på at besteforeldrene er egoistiske og kun tenker på seg selv. Men hvor skal de ta tid og overskudd fra?

Har også inntrykk av at dere kravstore småbarnsforeldre bare krever av dem, mens dere ikke inviterer de til middag eller tilbyr dere å hjelpe de, for ikke å snakke om at dere ikke bryr dere med å spørre hvordan de har det.

Anonymkode: 2200b...c4f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ihvertfall de er ærlige som sier det som de er, at det er for slitsomt. Bedre enn å komme med masse unnskyldninger. Det blir jo også oftest lettere når barna blir litt større, fks 6-7, kanskje de vil passe mer da? 

Anonymkode: d1fc2...aeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du dette kommer av? Hadde du ikke et nært forhold til dine foreldre da du vokste opp? Var de av den kjølige typen? Jeg er bare nysjerrig  på hvordan dette henger sammen.

Anonymkode: 529e2...982

Jo,  jeg har og hadde et kjempe nært forhold til dem. Jeg har hatt en fin oppvekst og prater med mamma på tlf flere ganger pr dag. De finnes ikke kjølige! 

Men de elsker å reise og de elsker å finne på ting. Og dette prioriterer de over alt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere påpeker - det har vært mange tråder med liknende tema i sommer. I tillegg har kronikken på NRK fått mye oppmerksomhet i ulike sammenhenger, så det er tydeligvis noe mange er opptatt av.

Jeg er bestemor til en fireåring. Han bor sammen med foreldrene sine, og de ønsker - heldigvis - å være sammen med ham så mye som mulig når de har fri. De er ikke ute på mye som gjør at de behøver barnevakt, men selvsagt hender det. Så sant det passer, stiller jeg opp; enten ved å være hjemme der med ham eller ved å ha ham hos meg. Han har også vært her på overnatting noen få ganger, og da koser vi oss veldig.

Når han er her, så er det fordi foreldrene skal f.eks. i bryllup og ikke kan ha ham med, noe jeg tenker er OK. Det jeg ikke helt forstår, er alle de forholdsvis unge foreldrene som ser ut til å behøve/krever avlastning i hverdagen, som mener det er en selvfølge at des foreldre stiller opp til stadighet og at de er egoistiske om de ikke gjør det.

Jeg kan bruke meg selv som eksempel, da jeg tror jeg er ganske representativ for mange i min aldersgruppe. Jeg fikk barn da jeg var midt i 20-årene, og selv om besteforeldrene både var stolte og glade for barnebarn og det ene paret faktisk bodde i nabohuset i noen år, så var det sjelden de var barnevakt. Eldste overnattet hos besteforeldre noen ganger som liten, yngste aldri. Aldri. Jeg forventet det ikke heller, tenkte aldri annet en at barna var mitt ansvar. Da barna var store barn/ungdommer, var det temmelig travelt med oppfølging av skole og fritidsaktiviteter i tillegg til at jeg hadde full jobb. Jeg antar at jeg var sliten innimellom, men det er ikke det jeg husker fra disse årene. 

Nå er barna voksne, den siste flytter ut om ikke lenge. Jeg her fremdeles full jobb, og etter at barna ble større har jeg hatt mulighet til å bruke tid på egne fritidsaktivteter og verv i frivillige organisasjoner. I tillegg er min mor blitt en eldre dame, som trenger mer hjelp til praktiske ting enn tidligere. 

Ut fra alle tråder om dette temaet jeg har lest i sommer, burde jeg og mine medsøstre ha dårlig samvittighet fordi vi ikke stiller nok opp for barn som blir slitne av å jobbe og ta seg sv sine egne barn (eller - å ha ferie sammen med sine egne barn). Jeg har ikke det. Jeg har hatt min tid med mine barn. Nå skal mine barn ha sin tid med sine barn. Jeg synes ikke jeg er egoistisk om jeg nå bruker min tid på aktiviteter jeg ikke hadde mulighet til da barna var små. 

 

 

Anonymkode: 97e28...235

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje mormor synes det er deilig at ungen løper til mammaen? 😛 

Ikke alle gamlinger har noe stort behov for å være superfortrolig med barnebarn. Når jeg blir gammel og ikke lenger har tusen plikter skal jeg drikke portvin, røyke sigar og kjøre en stilig vintage kabriolet, kaaanskje barnebarna kan få sitte på iblant om de er grei og oppfører seg!

Anonymkode: 0092c...9b5

helt sikkert, men da oppnår hun aldri den fortrolige kontakten, det var det som var poenget.    

Anonymkode: e8310...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

helt sikkert, men da oppnår hun aldri den fortrolige kontakten, det var det som var poenget.    

Anonymkode: e8310...b39

Joda, men jeg tror bare ikke at alle besteforeldre har noe mål om å være så veldig fortrolig med barnebarna. De tenker vel at det er mellom foreldre og barn den store fortroligheten og omsorgen skal finne sted, og så kan besteforeldre fylle andre roller. Som å fortelle historier om gamle dager, servere boller og brus, kanskje lære barnebarna noen gamle triks som å spille amerikaner eller sette ut garn. Mange av oss er vant til at det er sånne type greier besteforeldre gjør, ikke at de er omsorgspersoner i hverdagen som bytter bleier og henter i barnehagen.

Anonymkode: 0092c...9b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...