Gå til innhold

Mormor og morfar vil ikke passe barnebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine passer ikke så hyppig de heller, og jeg ber ikke om det. Viser de interesse for barnebarna når dere alle er på besøk? Jeg tror oppriktig at mine foreldre ikke er i form til å løpe rundt etter småbarn, selv om de er under 60. Begge jobber fult, og har nok et større behov for å lade batteriene enn hva vi har. Derfor besøker jeg dem med barna 1-2 ganger ukentlig, slik at de får god kontakt og glede av hverandre, men uten å ha det fulle ansvaret. Jeg tar bleieskift, oppdragelse, osv, mens foreldrene mine får leke og kose. Syns det er god avlastning bare at de orker å leke med dem i noen timer, mens jeg drikker varm kaffe og ser til at de ikke tar livet av hverandre 😜

Anonymkode: 73830...b54

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det veldig mange av disse trådene om dagen, Lurer nesten på om det er en og samme som skriver hele tiden.

Uansett så er det selvfølgelig koselig med barn og fint om man har besteforeldre som ønsker å passe dem. Men nå har det vært så mye ramaskrik om dette at jeg begynner å lure på hvor bortskjemte den yngre foreldregenerasjonen har blitt.

Den ene tråden etter den andre som spør. Har jeg lov til å bli såret, er det vanlig at besteforeldre ikke passer barnebarn osv.
Ikke passer de ungene, ikke avlaster de, ikke hjelper de til økonomisk og de er visst helt ubrukelig.

Det verste er når folk mener det bare er å kutte ut, de kan bare sitte der når de blir gamle uten hverken besøk eller hjelp.

At de selv har oppdratt og ført frem en hel ungeflokk betyr ingen ting. Det virker som i det øyeblikket de ikke orker å fortsette å stille opp lenger så er det over og ut.

Når mine unger var små hadde vi tett kontakt med besteforeldre på begge kanter, vi besøkte dem og var sammen med dem. De passet de ikke. Hvorfor er det et kvar. Ungene er jo kjempeglad i sine besteforeldre, selv om de altså knapt har vært der uten oss foreldre. 


 

Anonymkode: c44eb...88d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er så innmari lei alle som unnskylder friske og oppegående besteforeldre som aldri stiller opp med barnepass for barnebarna sine. Det er faktisk fullt mulig å rekke over jobb, spinningtimer, boklesing, kaffedrikking, shopping, hytteturer og utenlandsreiser, samtidig som man passer barnebarnet en gang i halvåret.

Velger man å stifte familie og få egne barn, så velger man også muligheten for at det en gang dukker opp barnebarn.

Det burde være en selvfølge at slike stiller opp en gang i blant. Alvorlig talt. Skjønner veldig godt at du er skuffet ts...

Anonymkode: c1d34...aae

Takk for forståelsen! Jeg mener selvfølgelig ikke at vi har "krav" på barnevakt 4 ganger pr.mnd.. det ønsker vi absolutt ikke heller.. for meg hadde det holdt om de hadde spurt en eneste gang om de fikk passe han, bare de hadde vist at de brydde seg 

Anonymkode: 5957e...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er så innmari lei alle som unnskylder friske og oppegående besteforeldre som aldri stiller opp med barnepass for barnebarna sine. Det er faktisk fullt mulig å rekke over jobb, spinningtimer, boklesing, kaffedrikking, shopping, hytteturer og utenlandsreiser, samtidig som man passer barnebarnet en gang i halvåret.

Velger man å stifte familie og få egne barn, så velger man også muligheten for at det en gang dukker opp barnebarn.

Det burde være en selvfølge at slike stiller opp en gang i blant. Alvorlig talt. Skjønner veldig godt at du er skuffet ts...

Anonymkode: c1d34...aae

Du høres ut som en bortskjemt drittunge.  Besteforeldre har allerede ofret livet sitt i x antall år for å oppdra egne barn.  Av og til i 25 pluss år.  Når de ENDELIG har fått barna sine ut av huset begynner dere å masse om at de må ha barnebarna hele tiden.  Ærlig talt, skjerp dere.  Så mange av dere klager over innsatsen til besteforeldre men bare ta kontakt med de når du vil at de skal ha ungene deres.  Vet at min bror klager om akkurat dette men min mor har sagt at han aldri inviterer eller ringe de uten at de vil ha barnepass.  Da sier hun nei ut av prinsipp.  

Anonymkode: f5822...952

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ofte med her inne når det er snakk om pass av barn. Det er jo sånn nå at det er "skadelig" for barnet at mor og far ikke alltid er der for barna. Flere skriver at barnet er 18 mnd og de har aldri hatt barnevakt, noen er eldre også. Mor skriver ofte at hun ikke orker å overlate barent til andre før de er større enn 4 år også. 
Hvis dette er gjennomsnittet for mødre i dag, så får ikke besteforeldre bli kjent med barna fra de er små. Som mormor til to, så har jeg fått "låne" mine barnebarn fra de var ganske små. I dag er de 9 og 12 år og de er godt knyttet til sine foreldre og meg som mormor. Kan ikke se at de har tatt skade av å få være hos meg fra de var små. (De har ikke andre besteforeldre)
De besteforeldre som ikke får mulighet til å passe/låne de fra de er små, får kanskje et helt annet forhold til barnebarna. Det er ikke bare å komme med en treåring som besteforeldrene ikke kjenner godt og tro at besteforldrene jubler av glede. De skal plutselig ha et barn på overnatting som de ikke "kjenner" ordentlig. Blir som om den nye naboen trenger pass til en unge en har sett, men aldri tidligere hatt ansvaret for. Ikke enkelt det.
Vet jeg setter "ting" litt på spissen, men noen ganger er det nødvendig for at besteforeldrene også skal bli sett på, på en annen måte enn å være vrange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for forståelsen! Jeg mener selvfølgelig ikke at vi har "krav" på barnevakt 4 ganger pr.mnd.. det ønsker vi absolutt ikke heller.. for meg hadde det holdt om de hadde spurt en eneste gang om de fikk passe han, bare de hadde vist at de brydde seg 

Anonymkode: 5957e...45b

Hvor ofte er de invitert til dere?  Hvor ofte ringe du for å høre hvordan de har det? 

Anonymkode: f5822...952

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barna besteforeldre på den ene siden kommer ikke på besøk en gang... 🙄 De bor innen gangavstand og likevel «passer» det aldri å komme en liten tur innom 🙄 Nå har ikke barna sett de siden i vår og jeg syntes faktisk det er helt på trynet. 

Anonymkode: 26fef...453

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bestandig omkvedet i slike tråder, at om ikke besteforeldre stiller opp som fast barnepasser og avlastning så vil de miste alle bånd med barnebarna når de blir eldre. :roll: Vel, det er din erfaring, men sånt er da helt individuelt. Jeg kan aldri huske at min farmor passet oss da vi var små, vi var så klart innom på besøk - og motsatt, men hun passet oss ikke. Hun var i arbeid til hun var over 60, og hadde i tillegg leddgikt og var antagelig dausliten når kvelden kom. Det har aldri skapt noe vonde følelser fra min side, jeg kom fremdeles jevnlig på besøk og spilte kort med henne da hun var på gamlehjem før hun døde. 

Å velge å få en større ungeflokk med attpåklatter er faktisk et valg man tar, og man kan ikke forvente at folk rundt skal organisere livet sitt i takt med dine familieforøkelser. Å passe mer enn ett barn i slengen, er i hvert fall ikke noe man bør forvente i mine øyne.

Anonymkode: 0092c...9b5

Helt enig. Ble aldri passet av besteforeldre med unntak av et par ganger ved sykdom. Var på besøk hos dem med endel med foreldrene mine. Hadde kjempefin kontakt med dem.

Anonymkode: d1fc2...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mine barna besteforeldre på den ene siden kommer ikke på besøk en gang... 🙄 De bor innen gangavstand og likevel «passer» det aldri å komme en liten tur innom 🙄 Nå har ikke barna sett de siden i vår og jeg syntes faktisk det er helt på trynet. 

Anonymkode: 26fef...453

Åja, og vi ringer de flere ganger i uka og inviterer hyppig men blir omtrent alltid møtt av en eller annen unnskyldning for at de ikke kan («må gå tur med hunden» er blant annet en hyppig brukt grunn til at det «ikke passer» 🙄)

Anonymkode: 26fef...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er noe av det styggeste jeg leser. Høres ut som en trussel 

Anonymkode: 570e5...f06

Det er jo en sannhet ikke en trussel. Man besøker jo folk man har en god relasjon til, folk som alltid har vært der for deg.

Anonymkode: 63fbe...024

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre og svigerforeldre er supre... Min mor er 64 år... hun er den absolutt beste med barna. Hun vil ha dem på besøk hver gang muligheten er der. Tror hun hadde kidnappet dem innimellom om det var lovlig. 🤣 nå har både jeg og broren min barn i barnehagealder. 4 stk til sammen. Min mor har flere ganger passet 3 av dem med overnatting. Da dnakker vi om 5 dager f.eks. nå har minstemann vokst også og hun vil ha alle 4 på besøk... jesus christ jeg blir utslitt av bare.mine to... 🤣

Anonymkode: d8f94...b93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er noe av det styggeste jeg leser. Høres ut som en trussel 

Anonymkode: 570e5...f06

Det styggeste jeg leser er besteforeldre som ikke prioriterer barnebarna sine i det hele tatt. Sånn som mine foreldre og svigers. Min eldste er 14 år og Har aldri blitt passet eller blitt invitert med på noe. Hvorfor skal hun da bruke av sin tid i voksenlivet på å være sammen med mennesker som hun knapt kjenner? Tipper hun vil prioritere mennesker som har betydd noe for henne i barndommen. Samme gjelder brødrene hennes. 

Anonymkode: b0104...956

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker at de skal bli bedre kjent med besteforeldre, så går jo det an å invitere de på besøk oftere? Da får de kvalitetstid sammen, uten å måtte ha alt ansvaret hele tiden. Det handler nok ikke om at de ikke er glade i barna, men ikke alle beholder helsa og energinivået på samme måte når man blir eldre. 

Er det barnevakt som er målet, høres jo det ut som at flere stiller opp, så dere får barnefri inn i mellom 😊

Det at besteforeldre har tid og overskudd til å være barne er en bonus, og ikke en selvfølge... det er dere som har valgt å få barn, og ikke alle er så heldige å ha besteforeldre som er i live lenger. Gjør det beste ut av det, uten å bli fornærmet ❤️

Anonymkode: 696e6...5bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bestandig omkvedet i slike tråder, at om ikke besteforeldre stiller opp som fast barnepasser og avlastning så vil de miste alle bånd med barnebarna når de blir eldre. :roll: Vel, det er din erfaring, men sånt er da helt individuelt. Jeg kan aldri huske at min farmor passet oss da vi var små, vi var så klart innom på besøk - og motsatt, men hun passet oss ikke. Hun var i arbeid til hun var over 60, og hadde i tillegg leddgikt og var antagelig dausliten når kvelden kom. Det har aldri skapt noe vonde følelser fra min side, jeg kom fremdeles jevnlig på besøk og spilte kort med henne da hun var på gamlehjem før hun døde. 

Å velge å få en større ungeflokk med attpåklatter er faktisk et valg man tar, og man kan ikke forvente at folk rundt skal organisere livet sitt i takt med dine familieforøkelser. Å passe mer enn ett barn i slengen, er i hvert fall ikke noe man bør forvente i mine øyne.

Anonymkode: 0092c...9b5

Jeg vil heller tro du er unntaket. Hvis foreldrene alltid er til stede ved samvær med besteforeldre vil de alltid være et vedheng. Det er ikke vanlig å starte et bånd med besteforeldrene når de er tenåringer. 

Anonymkode: e8310...b39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det der er noe av det styggeste jeg leser. Høres ut som en trussel 

Anonymkode: 570e5...f06

Mere en naturlig konsekvens...

Anonymkode: e8310...b39

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre og svigerforeldre er supre... Min mor er 64 år... hun er den absolutt beste med barna. Hun vil ha dem på besøk hver gang muligheten er der. Tror hun hadde kidnappet dem innimellom om det var lovlig. 🤣 nå har både jeg og broren min barn i barnehagealder. 4 stk til sammen. Min mor har flere ganger passet 3 av dem med overnatting. Da dnakker vi om 5 dager f.eks. nå har minstemann vokst også og hun vil ha alle 4 på besøk... jesus christ jeg blir utslitt av bare.mine to... 🤣

Anonymkode: d8f94...b93

Blir så sykt sjalu når jeg hører slike ting. Håper du vet hvor heldig du er! 

Anonymkode: e8310...b39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Våre barns besteforeldre bor på en annen kant av landet og i et annet land i Europa. De snart voksne barna har et utmerket forhold til dem alle, selv om besteforeldrene naturlig nok knapt har vært barnevakt for dem noensinne.

Anonymkode: b9e42...8ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det helt likt.. vi har en toåring og mine foreldre har aldri passet henne. De er for opptatt med absolutt alt annet. 

Derimot er svigermor helt forelsket i ungen og har passet masse og stiller alltid opp. om det hadde vært opp til henne, hadde jentungen bodd der fast :P

barnet eeeeelsker svigermor men kjenner knapt igjen mine foreldre. Det er trist 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At friske besteforeldre i 50-åra ikke gidder å passe ett barnebarn sammen er helt bak mål. Håper jeg blir mer generøs når den tid forhåpentligvis kommer... 

Anonymkode: 30a48...a73

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres ut som en bortskjemt drittunge.  Besteforeldre har allerede ofret livet sitt i x antall år for å oppdra egne barn.  Av og til i 25 pluss år.  Når de ENDELIG har fått barna sine ut av huset begynner dere å masse om at de må ha barnebarna hele tiden.  Ærlig talt, skjerp dere.  Så mange av dere klager over innsatsen til besteforeldre men bare ta kontakt med de når du vil at de skal ha ungene deres.  Vet at min bror klager om akkurat dette men min mor har sagt at han aldri inviterer eller ringe de uten at de vil ha barnepass.  Da sier hun nei ut av prinsipp.  

Anonymkode: f5822...952

Er det noen som forventer at besteforeldre skal ha barnebarna HELE tiden?? Men som fulltidsarbeidende snart 60 åring selv,  så synes jeg det er merkelig at besteforeldre ikke har lyst til å tilbringe tid alene med barnebarn av og til!! Heldigvis kjenner jeg ingen slike besteforeldre.  Mine venner og søsken synes det er stas å være sammen med barnebarn . Selv om det kan være slitsomt,  så greier man noen timer eller en helg i ny og ne.  Da snakker jeg om de som er relativt unge og har helsen i behold.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...