Gå til innhold

Mormor og morfar vil ikke passe barnebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg stusser over mine foreldres prioriteringer. Ikke fordi jeg trenger avlastning eller barnevakt, men fordi jeg synes det er rart å heller ville bruke tiden sin på å sitte og røyke og lese aviser enn å bruke den sammen med barnebarna sine. Deres taper tenker jeg. Men selv vil jeg velge annerledes hvis jeg får barnebarn. 

Anonymkode: dacc9...79b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle får mulighet til å være besteforeldre, jeg og samboer (farfar)  er skjøvet ut i kulden da farmor tar stor plass...

Anonymkode: 5801a...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen
13 timer siden, blomst12 skrev:

Wow.  Jeg må både være verdens heldigste og mest bortskjemte som har to sett med besteforeldre som virkelig ønsker å være sammen med barnebarna sine. Både som barnevakt og sammen med oss.  Her er det ikke snakk om en gang i skuddåret. Her ser de barnebarna flere ganger i uka, på eget initiativ og de hjelper alltid hvis det passer for de:) jeg tar det ikke for gitt og jeg viser alltid takknemlighet for all hjelp. Men de ser verdien i å skape gode bånd til barnebarna mens de er små, og de virkelig nyter å bruke tida med dem.  Og til gjengjeld får de barnebarn som elsker å være sammen med dem og ser opp til dem :) men som sagt, jeg føler meg veldig heldig som har så gode svigerforeldre og foreldre :) her på kg virker det som det er krise å si at man kunne tenkt seg litt barnevakt innimellom og at man ønsker at barn og besteforeldre skal få et godt forhold. In real life føler jeg stort sett jeg ser engasjerte besteforeldre.  Ingenting er rett og galt her,  og klart besteforeldre og har sine egne liv,  men jeg tror fortsatt at familie faktisk ønsker å bruke tiden sammen med hverandre:) trassig treåring eller ei:)  

Har det helt likt :hjerte: Svigermor og svigerfar er skilt, så våre barn har liksom 3 sett med besteforeldre. Vi bor 5 min unna svigerfar og svigermor, og 10 min unna mine foreldre. 

Barna våre møter besteforeldrene sine (enkelte eller alle) hver eneste uke. Ofte flere ganger i uka :) Alle stiller gjerne som barnevakt, og er ivrige på å være sammen med oss og barna. 

Nå er barna våre under 3 år og ikke hatt så mange overnattiner enda, men når de ligger over til bestemor så vil de ikke hjem igjen🙈 Godt at de er så trygge på besteforeldrene. 

Vi setter stor pris på de! Mine besteforeldre var også slik, og jeg hjelper de mye nå som de er på sine gamle dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Uff, enda mere gnål fra bortskjemte småbarnsforeldre som mener at besteforeldrene plikter å stille opp som barnevakt.

Når man er i 50 årene så er man i full jobb, helsen begynner å skrante, energinivået synker og man trenger lenger tid på å komme seg etter jobb. Mange besteforeldre har også egne foreldre som trenger hjelp og oppfølging. Det er ingen dans på roser å være pårørende til eldre foreldre - selv om de bor på sykehjem eller lignende. Kommunen har overlatt mange oppgaver til pårørende. De må følge sine foreldre til lege, tannlege, sykehus osv. De må også vaske boligen deres siden kommunen kun sveiper over gulv og bad. De må ta de med ut for at de skal få oppleve å være ute. 

Likevel så klages det på at besteforeldrene er egoistiske og kun tenker på seg selv. Men hvor skal de ta tid og overskudd fra?

Har også inntrykk av at dere kravstore småbarnsforeldre bare krever av dem, mens dere ikke inviterer de til middag eller tilbyr dere å hjelpe de, for ikke å snakke om at dere ikke bryr dere med å spørre hvordan de har det.

Anonymkode: 2200b...c4f

Du har et VELDIG godt poeng her!  Mine mormor lever fortsatt og mine foreldre stiller opp ganske ofte for henne da hun klarer ikke helt selv. Men min bror og andre søsken, de gjør absolutt INGENTING for henne. Dukker opp når alt er bedt til middag hos min mor og mormor er der - men utenom dette er det kun meg og min mor og far som stiller opp ofte for å hjelpe min mormor.  Men broren min er irritert fordi de får ikke barnevakt når de vil ha og ts høres plikt lik ut som han.  

Helt hårreisende- dette megmegmegmeg utviklingen i samfunnet.  

Anonymkode: f5822...952

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg stusser over mine foreldres prioriteringer. Ikke fordi jeg trenger avlastning eller barnevakt, men fordi jeg synes det er rart å heller ville bruke tiden sin på å sitte og røyke og lese aviser enn å bruke den sammen med barnebarna sine. Deres taper tenker jeg. Men selv vil jeg velge annerledes hvis jeg får barnebarn. 

Anonymkode: dacc9...79b

Om de røyker er det like greit at barna dine har ingenting med de å gjøre.  Røyking er ekkelt, men ingenting verre en langtids gamle røykere som barnebarn er presset til å må gi klemmer og sitte på fanger. ÆSJ. 

Anonymkode: f5822...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna kan ha et godt forhold med besteforeldre uten at de har blitt «passet mye». Kan dere ikke være sammen med dine foreldre hele gjengen som en storfamilie? Da knytter barna bånd. Kanskje besteforeldrene synes det er for krevende å ha barna alene? Høres litt ut som samvær kun foregår på premisset at dere trenger barnevakt. 

Mine barn så sine besteforeldre mange ganger i uken som små, men vi hadde svært sjelden barnevakt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er noe av det styggeste jeg leser. Høres ut som en trussel 

Anonymkode: 570e5...f06

Er vel mer en realitetsorientering. 

Anonymkode: 515cc...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/8/2019 at 7:10 PM, AnonymBruker said:

Det der er noe av det styggeste jeg leser. Høres ut som en trussel 

Anonymkode: 570e5...f06

Hvorfor det er jo sant! En påstand med hold i. Jeg, en voksen dame på 30, besøker absolutt aldri mormor, ikke sender jeg kort, ikke gratulerer jeg henne og ikke bryr jeg meg om henne. Hun har heller aldri vist noen interesse for meg i oppveksten. Jeg kjenner naboen min bedre. Eneste gangene jeg treffer henne er i familieselskap. 

Farmor og farfar har jeg vokst opp med, og besøker mye. Dro mye til de alene som tenåring også, elsket å være på ferie hos dem. 

Anonymkode: 4a715...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kitcat skrev:

Barna kan ha et godt forhold med besteforeldre uten at de har blitt «passet mye». Kan dere ikke være sammen med dine foreldre hele gjengen som en storfamilie? Da knytter barna bånd. Kanskje besteforeldrene synes det er for krevende å ha barna alene? Høres litt ut som samvær kun foregår på premisset at dere trenger barnevakt. 

Mine barn så sine besteforeldre mange ganger i uken som små, men vi hadde svært sjelden barnevakt. 

Mulig det men på morssiden ble jeg passet mye da jeg vokste opp. Jeg hadde derfor er veldig tett og spesielt forhold til mammas foreldre. 

Pappa sine foreldre derimot passet aldri. Jeg var kun sammen med de når pappa var på besøk og vi var med. De lekte aldri med meg eller noe så forholdet til de var mer eller mindre ikke eksiterende. 

Jeg vil påstå at du umulig kan få et like godt forhold til besteforeldre som man aldri er alene med, aldri overnatter hos eller finner på ting med. 

 

Anonymkode: b0104...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige. Noen tar ting på sparket, mens andre synes ting fort blir "vanskelig". Det må selvsagt respekteres. Vi kan ikke kreve barnevakt. Men av egen erfaring, så fikk jeg et utrolig tett bånd til besteforeldrene mine som alle stilte opp i ferier og ellers om det skulle være noe. Også ene tanten min. Hun er den jeg har mest kontakt med i dag. Resten blir mer formelt.

Hvis de er utrygge, så gjerne besøke hverandre mer for å bli mer vant til hverandre. Så går det gjerne av seg selv etterhvert. Om ikke annet, så får dere tid med familien!

Anonymkode: 08b0b...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at det går opp ett lys for dere når dere blir 50+ selv, og har barnebarn i 3-års alderen.....

Anonymkode: 973ed...991

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...