Gå til innhold

Inspirert av tråden "10-åringer leker ikke" - hva lekte dere med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for forklaringen 😂

 

Ellers,  takk for alle gode svar!

Med tanke på at jeg ble inspirert av tråden "10-åringer leker ikke lenger?", synes jeg det er interessant å se at de yngste som har svart i denne tråden er i slutten av 20-åra, nærmer seg 30.

Ut i fra svarene ser vi klart en endring i type lek fra 79 til 00, men uavhengig av det, lek var tydeligvis en stor del av hverdagen til  10-12- åringer frem til årtusenskiftet.

Det hadde vært interessant å se hva dagens 20-åringer lekte (med) for rundt 10 år siden, og også hva dagens 10-12 åringer leker (med) for sammenligningens del. 

Har ting virkelig endret seg så markant siden 2009/2010?

Anonymkode: e8134...a28

Jeg jobbet på barneskole for 8 år siden, tiåringene der lekte med beyblade, spilte spill, dødball.. av det jeg husker

Anonymkode: 9bd16...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet på barneskole for 8 år siden, tiåringene der lekte med beyblade, spilte spill, dødball.. av det jeg husker

Anonymkode: 9bd16...ac2

Og lego

Anonymkode: 9bd16...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 94. Vi lekte alt mulig rart. Hoppeleker, pyramide, hoppetau, ballspill, kongen på haugen, ringslå, boksen går, gjemsel. 

Min bror og hans venner(født 2002) har drevet med akkurat det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er "svi ræv" 😂?

 

Barna mine gikk på "storskolen" i perioden 2003 -2008, og da hadde mange av lekene jeg nevnte i startinnlegget  blitt "forbudt" på skolen på grunn av faren for krangel og skader, så det er ikke så rart at de gikk i glemmeboka. 

*Forbudte leker" på skolen var blant annet slåball, kongen på haugen, anti-over, klinkekuler, "pogs ", klatre i trær, kanonball, og kongen befaler. 

 

Anonymkode: e8134...a28

Jeg jobber på skole nå, og mange av lekene er forbudt, ja! Er ikke lov å ha med ting man samler på, som pokemonkort osv. 

Anonymkode: 68d35...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var rundt 10 år, da var ukas store høydepunkt å stå opp tidlig på lørdager for å se på Fun Factory på Sky Channel. Var blodfan av Masters of the Universe, og hadde mange figurer samt Grayskull slottet som jeg lekte med. :P Ellers gikk mye tid med til Commodore 64 spill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er "svi ræv" 😂?

 

Barna mine gikk på "storskolen" i perioden 2003 -2008, og da hadde mange av lekene jeg nevnte i startinnlegget  blitt "forbudt" på skolen på grunn av faren for krangel og skader, så det er ikke så rart at de gikk i glemmeboka. 

*Forbudte leker" på skolen var blant annet slåball, kongen på haugen, anti-over, klinkekuler, "pogs ", klatre i trær, kanonball, og kongen befaler. 

 

Anonymkode: e8134...a28

Klatre i trær og slåball forbudt? Skal ikke bare forby fotball, hoppetau, alt som har med løping å gjøre også? 

Eller kanskje aller helst holde barna inne på en stol? 

Herrefred, rart barna i dag blir inaktive, når de ikke en gang får lov å bruke kroppen, fordi det "kan være farlig".. 

Men det sagt, så gikk jeg ut av ungdomsskolen i 2010, og ingen ting av dette vat forbudt på vår skole - heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var ti i 2002, lekte vi mye med:

Pokemon-kort. 

Barbie. 

Klinkekuler. 

Pogs. 

Dødball. 

Boksen går. 

Gjemsel. 

Hoppe tau/strikk. 

Tv-spill/Gameboy. 

Rollespill. 

Edit: Beyblade? Husker ikke om det kom noe senere, men alle lekte mye med det. 

Endret av Clefable
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...