Gå til innhold

Jenta ønsker hull i ørene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter fikk da hun var 6/7 år, om vinteren, for å unngå feks bading. På forhånd snakket vi om viktigheten av rensing, noe vi selvsagt hjalp henne med. Hun har ekte sølv/gull/kirurgisk stål i øret, og vi har ikke opplevd problemer med det.

 

Denne avgjørelsen var ikke noe tilfelle av «klarer ikke å si nei», vi foreldre hadde ikke noe imot det. Hvis vi hadde sagt nei, så hadde hun godtatt det, slik hun har godtatt alle «nei» som er kommet de senere år.

 

Selv fikk jeg da jeg var 10, og da hadde jeg ventet i flere år.

Anonymkode: a91ed...d2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine jenter fikk lov til å gjøre det sommeren før skolestart. De hadde mast lenge, men den grensen måtte de følge. Nå har jeg ei jente som skal begynne på skolen men hun vil ikke ha hull nå. 

Anbefaler uansett å gjøre det på sommeren slik at ikke de nye hullene henger seg fast i luer og pannebånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? 😄

Anonymkode: 37c93...089

Seriøst, ja, bare at du må stille spørsmålet viser at du verken har forståtg problemstillingen eller sett de massive problemene små barn kan få etter at foreldrene setter hull i ørene på dem. 

Anonymkode: 4cdfe...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter fikk da hun var 6/7 år, om vinteren, for å unngå feks bading

Bare bra å bade i saltvann med nye hull. Det renser. Så lenge ikke dere bader rett ved kloakkutløpet da. Men vanlig saltvann er bare bra når man har sår. Verre at øredobbene setter seg fast i lua når man nettopp har tatt hullene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

eller sett de massive problemene små barn kan få etter at foreldrene setter hull i ørene på dem. 

Haha, det er så vanvittig sjeldent at det kan sees fullstendig bort fra 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også de skal bli 17, eller i det minste 16 før de tar det. Jeg fikk i tredjeklasse og hadde mye vondt og problemer før det gikk seg til. 

Anonymkode: 0c30b...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk det da jeg var 6 år gammel. Da skulle jeg være brudepike i bryllup.

Anonymkode: 0f753...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Haha, det er så vanvittig sjeldent at det kan sees fullstendig bort fra 

Dette vet du tydeligvis alt om? Hvilket yrke har du? Er du synsk kanskje? 

Anonymkode: 4cdfe...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun har ønsket det lenge, forstår at det gjør vondt, og klarer å la vær å plukke på dem med skitne fingre kunne syntes jeg du kan vurdere det dersom du finner et profesjonelt piercingstudio som vil ta. Tror dog de fleste piercingstudio har 12 eller 16 års aldersgrense. Ville ikke tatt hos frisør/gullsmed med pistol. 

 

Jeg tok nye hull for noen uker siden, og i informasjonsskrivet jeg fikk står det at man ikke skal bade i verken saltvann eller klor før de er grodd helt, hvilket tar 1-3 måneder. 

Anonymkode: 3473f...5c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett alder så er det viktigste å få det gjort ordentlig. Styr langt unna frisører o.l og gå heller til et piercingstudio.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det da jeg var 12. Alt gikk greit for seg, jeg kan ikke huske at det gjorde vondt.

Men så fikk jeg en voldsom allergisk reaksjon. Det er ikke hyggelig, for å si det slik. Ørene mine hovnet opp, øredobbene måtte opereres ut. 

Anonymkode: ac33c...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vet du tydeligvis alt om? Hvilket yrke har du? Er du synsk kanskje? 

Anonymkode: 4cdfe...828

De aller fleste kvinner har hull i ørene. Litt problemer kan mange få, men det begrenser seg stort sett til en liten lokal infeksjon eller nikkelallergi (som er sjeldnere nå pga de fleste øredobber er nikkelfrie). Det er veldig sjelden det blir 'massive problemer'. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinpoint Piercing i Oslo har aldersgrense på 6 år for øreflipper 😊

Anonymkode: 88664...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min fikk øredobber og hull i ørene til 11-årsdagen. Det var ett år før jeg i utgangspunktet hadde tenkt, men hun var moden for alderen.

Argumentene mine var følgende:

Hun skulle være stor nok til å holde skitne hender unna, til å vurdere hvilke aktiviteter som krever at man fjerner øredobbene, kunne ta dem av og på selv og evt. kunne foreta rensing av hullene selv hvis det var nødvendig i starten.

Hun skulle også være stor nok til å forstå at dersom man til tross for alle forholdsregler vedr. hva slags øredobber man bruker og ikke bruker, likevel utvikler allergi, så er det ingenting å gjøre med det og ingen å skylde på.

Jeg hadde egentlig også et punkt om at hun skulle være stor nok til selv å ordne med timebestilling for å ta hull og gå dit alene, men det måtte jeg gi opp.

Den gørrkjedelige mora hennes (jeg) har ingen andre hull i ørene enn de naturen har sørget for, og følgelig ingen erfaring.

Hun fikk litt utslett på det ene øret og kinnet i månedene etter at hullene var tatt, men det gikk heldigvis tilbake etter hvert. Allergi har vi fortsatt ikke i familien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet er gammelt nok til å ta hull i ørene hos en piercer, er barnet gammelt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn har nok med de hullene i ørene de har naturlig. 

Før barnet er tenåring og forstår at ørene skal renses og ikke pelles på så er ikke hull i ørene noe noen bar skal ha. Sommervarme med gode vekstforhold for sårene er heller ikke noen god kombinasjon. 

Jeg har sett så mange små barn med massive infeksjoner og enorme smerter etter å ha fått hull i ørene at jeg er helt klar på at man tar ikke hull iørene på småbarn. 

Noen her inne, i en annen tråd i sommer med samme tema og i andre tråder, hevder at å gå på en piercingsalong medfører mindre fare for infeksjoner. Det er tull. Infeksjoner kommer ikke i stikkøyeblikket eller fra øreringene men fra luft, hår og skitne pellende fingre som barn ikke klarer å holde unna. Skal ungen i tillegg bade så er det en særdeles dårlig kombinasjon med åpne sårflater i øreflippene. Og dette gjelder enten det er i vann, sjø, basseng, badekar eller boblebad. 

At et barn ønsker seg noe betyr vel ikke at barnet skal få oppfyllt alle sine ønsker før eller senere? Forldrenes rolle oppe i dette er å vurdere om  barns ønsker er til barnets betse eller ikke. 

Skulle barnet få infeksjon så er det vel bare å gi barnet antibiotika vil vel noen hevde? Ja, men disse infeksjonene krever gjerne bredspektrede antibiotikatyper med massive bivirkninger. Hva så om barnet har resistente bakterier eller MRSI? Er dette verdt å skaffe barnet ved å lage hull i ørene på henne? 

Du vet heller ikke om barnet senere i livet trenger den antibiotikakuren hun må få på grunn av massiv infeksjon i ørehullene og etter denne ene gangen skulle bli allergisk, ha resistente bakterier eller få andre problemer. Små barn med øreflippen på spreng grunnet massiv infeksjon må og fjerne ørepynten. Noen sår må åpnes kirurgisk. Noen foreldre tror dette går over av seg selv og venter for lenge med å komme til lege. 

Spør du meg er det omsorgssvikt å sette hull i ørene på barn. Forledre som ikke klarer å si nei til barnet på dette området, hvordan skal de klare å si nei til andre ønsker og krav barnet får senere i livet? 

Anonymkode: 4cdfe...828

Ja, omtrent på linje med å sette det i bil - den kan jo krasje! Eller fly - samme der! Eller båt! - hørt om Titanic?! Eller gi peanøtt! - hørt om allergisk sjokk og påfølgende død? Eller mat generelt! - kan sette i halsen og kveles! Eller dra til Australia! - Så mange dødelige dyr! 

 

Alvorlig talt. Omsorgssvikt er det virkelig ikke. 

Anonymkode: 6faec...f24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min nesten 6 åring fikk for 2 mnd siden. Vi var på Pinpoint piercing studio i Oslo. Anbefales på det varmeste! Hun som utførte det var så proff og hele opplevelsen var helt topp. Min jente har ønsket seg det lenge nå, men jeg prøvde å drøye lengst mulig. Da jeg først bestemte meg for at hun skulle få lov så var jeg opptatt av å få gjennomført det ordentlig. Undersøkte rundt og fant ut at på piercing studio så bruker de sterilt utstyr og de kjenner anatomien til øret og sørger for ikke å treffe nerver. 

Hun har sålangt ikke hatt noen plager og jeg håper det fortsetter sånn.

Anonymkode: 2f0e0...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen her var nesten 4. Har hatt null problemer i de 10 årene som har gått siden da. Hun ønsket seg det, storesøster hadde tatt et par år før også uten problemer, så vi hadde ikke noe imot det. Nå driver hun så mye idrett hvor øredobber ikke er lov, så det er sjelden hun har øredobber i, men hullene er der. 

Veldig mange jenter får hull i ørene noen uker før de begynner på skolen er min erfaring via jobb. 

Det vil alltid være folk med skrekkerfaringer. De aller fleste opplever det å ta hull i ørene som uproblematisk. Selv var jeg 10 år, det var på 80-tallet. Hullene funker enda. 

Men jeg ser ikke poenget med å gi babyer hull i ørene altså, selv om jeg vet det er vanlig i flere land. Det er greit at ungene kan uttrykke ønske om å få det selv! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke lov da jeg var 8, så da tok jeg hull i ørene på meg selv( godt hjulpet av min bestevenninne)😱 det gikk selvsagt betennelse i og mamma lovte meg at jeg skulle få ordentlige hull hos frisør om jeg tok ut øredobbene🤣

Anonymkode: 5d033...52d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke lov da jeg var 8, så da tok jeg hull i ørene på meg selv( godt hjulpet av min bestevenninne)😱 det gikk selvsagt betennelse i og mamma lovte meg at jeg skulle få ordentlige hull hos frisør om jeg tok ut øredobbene🤣

Anonymkode: 5d033...52d

Det er da ikke selvsagt at det blir betennelse om man tar hull selv. Jeg og mange jeg kjenner tok hull i ørene selv på 90-tallet da det var moderne med mange hull. Fikk ikke noe betennelse. Litt puss var det vel ved et par anledninger, men ikke noe voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...