Gå til innhold

Til erfarne backpackere: reise i Asia

Theo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger en rundreise til 3 land i Asia: Kambodsja, Laos og Vietnam.

Jeg lurer på endel praktisk rundt dette.

1. Hvor er det mest gunstig å fly til? Jeg tror selv det kan være lurt å reise til Bangkok, og så bestille videre fly derifra.

2. Hvor mye penger (cirka, så selvfølgelig) må jeg beregne på en slik tur (slik at jeg er sikker på at det holder)? Skal som sagt reise i alle tre landene (kanskje da i tillegg til fly/buss fra Thailand), men vet ikke om det blir buss eller fly. Har hørt at fly er billig å bestille der nede, så det er mulig jeg velger det alternativet.

3. Hvilke steder i de ulike landene anbefales å besøke?

4. Hvordan ville dere lagt opp reiseruta?

5. Er det tider i løpet av året som det ikke anbefales å reise (uutholdelig varmt/regntid med faktiske mengder nedbør - jeg tåler litt)?

Det var det i første omgang - innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi planlegger også reise til Kambodia og Vietnam neste år :-) Virker utrolig spennende!

Når har du tenkt å dra?

Det mest gunstige er nok å fly til Bangkok (da det er mange billigbilletter hit om man bestiller en stund i forveien, kanskje bare 5000 kr t/r!)

Angkor Wat er vel et must i Kambodia, det står det mye om hvis du søker her på forumet.

Står også endel om tips i Vietnam.

Det er vel regntid når vi har sommer (juni-september) flere plasesr, men man kan fint dra selv om det er regntid. Det kommer noen kraftige byger som varer en kort stund, før sola titter frem igjen. Slik var det iallefall jeg opplevde regntiden i Thailand.

Laos vet jeg lite om?

Ellers er det vel felles for alle land at det er BILLIG og god mat:-)

Pengene flyr vel fort selv om det er billig. Generelt regner man vel at man kan klare seg som backpacker for 10' kr pr mnd, og da endel mindre i disse landene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger også reise til Kambodia og Vietnam neste år :-) Virker utrolig spennende!

Når har du tenkt å dra?

Kult, hvem er "vi"? (altså, ikke hvem du er, men hvem du reiser sammen med :wink: )

Jeg vet ikke når jeg får råd, men det blir sannsynligvis enten ved nyttår eller i august/september (pga studier).

Pengene flyr vel fort selv om det er billig. Generelt regner man vel at man kan klare seg som backpacker for 10' kr pr mnd, og da endel mindre i disse landene.

Takk - veldig greit å ha noe å gå ut ifra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil reise ved nyttår, ville jeg fortet meg med å bestille. Det er høysesong, og de fleste billettene er borte allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke legg opp alt for stram reiserute, ha åpninger for at ting kan skje underveis, at du synes et sted er så bar at du vil bli lenger eller omvendt.

Og ikke bli syk i Laos (dra da til thailand om du kan). Ha isåfall med noen kanyler og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; mine 6 uker i India holdt med 10.000. Men India er jo veldig billig, og jeg hadde ikke så mange transportetapper underveis. Handla mye, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig mye bra info på Thorn tree på Lonely Planet sin nettside.

Også er jo Nomaden en bokhandel for guder om man er glad i reiselitteratur. Jeg klarer nesten ikke gå ut derfra når jeg er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil reise ved nyttår' date=' ville jeg fortet meg med å bestille. Det er høysesong, og de fleste billettene er borte allerede.[/quote']

Ja, jeg satser på å heller dra i august neste år, siden jeg ikke vet om jeg får råd til nyttår. Da kan jeg bestille 11 mnd før, og håper på en god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg opp alt for stram reiserute' date=' ha åpninger for at ting kan skje underveis, at du synes et sted er så bar at du vil bli lenger eller omvendt.[/quote']

Ja, jeg har tenkt det - jeg vet jo lite om landet, og er ingen "trofèsanker" (slik at jeg bare MÅ være på kjente steder og slikt) - jeg skal oppleve landene og ellers ta det som det kommer.

Hehe, ok. Bra å vite ... Med fare for å fremstå som uvitende (noe jeg er på området); hva bruker man kanylene til?

Ok. Jeg blir vel 4 uker (litt lite, men det får gå).

Har også tenkt å ta mye buss, siden jeg er der for å oppleve mest mulig av landet, og ikke av en flykabin. Spørs selvfølgelig på hvor lange strekningene er.

Kommer sannsynligvis ikke til å handle særlig mye, så ser vel ut til at jeg kan klare meg med 10 000. Cirka.

Hvor er Nomaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste 4 måneder i Thailand, Kamodsja og Vietnam for snart 5 år siden. Da brukte jeg rundt 40.000,- så estimatet om 10.000 i måneden stemte bra på meg.

Du trenger ikke detaljplanlegge altfor mye. Du treffer så mange mennesker underveis som kan fortelle deg om hva som er greit å få med seg, og hvordan du kommer deg dit. Lonely Planet sine bøker er kjemepefine å ha med seg på tur.

God tur, Sør-Øst Asia er fantastisk å reise i. Billig og godt utbygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å fremstå som uvitende (noe jeg er på området); hva bruker man kanylene til?

...

Hvor er Nomaden?

Kanylene er til hvis du havner på et landsens sykehus, slik at sjansene er litt større for at du får sterilt utstyr. En venn av meg dro til thailand/Laos, og fikk beskjed (av hvem vet jeg ikke) om å dra til T ved sykdom. I Laos måtte hun ihvertfall sørge for at de VASKET kanylene.... *grøss* Vi hadde med sprøyter og slikt til India (reiste med en bioingeniør...), men de sykehusene vi var innom steriliserte utstyret de brukte i væske. Bioingeniøren mente det var greit nok, men er jo ikke alle steder det er slik...

Nomaden ligger rett bak slottet i Uranienborgveien. Selger kun reiselitteratur og noe utstyr. Har nettside også, men verdt et besøk eller fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanylene er til hvis du havner på et landsens sykehus' date=' slik at sjansene er litt større for at du får sterilt utstyr. [/quote']

Ok.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil berre tipse deg om favoritt-reisesida mi, eg.. (Som eg alltid gjer når folk spør om reisetips! :ler: )

www.packsac.com

Det er ei norsk side der folk har reisedagbok. Du kan søke på forskjellige land og finne reisebrev og tips. Eg fann mykje nyttig før eg skulle på tur i alle fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...