AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #1 Del Skrevet 7. august 2019 Hver eneste C i "Pacific ocean" uttales forskjellig. Det samme gjelder hver eneste E i "Mercedes", også. Anonymkode: d29c3...ef4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 7. august 2019 #2 Del Skrevet 7. august 2019 Det er akkurat som et kinderegg altså: "tre varianter i èn". Engelsk er et vakkert språk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 7. august 2019 #3 Del Skrevet 7. august 2019 Dette syns jeg faktisk var litt sånn interessant. Har aldri tenkt på det. Virkelig 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #4 Del Skrevet 7. august 2019 Prøv å si Sean Bean omvendt. Altså "Siin Bjån" Istedet for "Sjån Biin" Anonymkode: 28364...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #5 Del Skrevet 7. august 2019 Vi er ikke helt konsekvange på norsk heller. Giraff og girspak, for eksempel. Anonymkode: b0abc...1dd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #6 Del Skrevet 7. august 2019 Og hvordan ordet "crisp" beveger seg fra bakerst i munnen til fremst når man uttaler det. Anonymkode: 43d5f...877 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #7 Del Skrevet 7. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er ikke helt konsekvange på norsk heller. Giraff og girspak, for eksempel. Anonymkode: b0abc...1dd Det er en litt annen sak. Men når du nevner det, hvordan uttales "-aughter", på engelsk? Med stille GH, som i "daughter"? Eller med GH som F som i, "laughter"? Anonymkode: d29c3...ef4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #8 Del Skrevet 7. august 2019 Det er nå bare skriftkonvensjonene som gjør at det blir litt rart. «Pacific ocean» KUNNE jo ha blitt skrevet «pasifik owchen» el. Det hadde vært fullt mulig om det plutselig ble bestemt at ord skal bli skrevet slik de uttales. En slik språkpolitikk har det vært i Norge. Men det er jo noe annet å faktisk få det gjennomført i praksis, da. Det finnes mange bokstaver som representerer ulike lyder, avhengig av hvor de er plassert i ordet, hvilken annen bokstav de står sammen med. Norsk har æ, ø, å, det har ikke engelsk. Å-lyden i engelsk er i ord som «dog», «law» osv... én lyd, flere ulike skrivemåter. På islandsk har de ulike bokstaver for den stemte og den ustemte versjonen av «th», mens i engelsk har de bare bokstavkombinasjonen «th». Anonymkode: f0648...6c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 7. august 2019 #9 Del Skrevet 7. august 2019 Morsomt med alle de "stille" bokstavene i ord på engelsk. Slik som b i doubt. Hvis det går bra med en b som ikke uttales så går det vel bra med flere b'er? Hvorfor ikke bdbobubbbtb? Mye bortkastet papir, men den diskusjonen er vi allerede forbi. Men norsk har jo noen rariteter og. Jeg, meg, de og det burde heller vært skrevet jei, mei, di og det henholdsvis. Og om vi var konsekvente burde vi skrevet øll, ikke øl. Siden øl rimer på krøll, men ikke på søl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 7. august 2019 #10 Del Skrevet 7. august 2019 2 minutter siden, stan skrev: Morsomt med alle de "stille" bokstavene i ord på engelsk. Slik som b i doubt. Hvis det går bra med en b som ikke uttales så går det vel bra med flere b'er? Hvorfor ikke bdbobubbbtb? Mye bortkastet papir, men den diskusjonen er vi allerede forbi. Men norsk har jo noen rariteter og. Jeg, meg, de og det burde heller vært skrevet jei, mei, di og det henholdsvis. Og om vi var konsekvente burde vi skrevet øll, ikke øl. Siden øl rimer på krøll, men ikke på søl. Ikke alle dialekter uttaler øl som øll. Der jeg kommer fra sier vi øøl. (vestlandet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 7. august 2019 #11 Del Skrevet 7. august 2019 1 minutt siden, SupaWoman skrev: Ikke alle dialekter uttaler øl som øll. Der jeg kommer fra sier vi øøl. (vestlandet). Bra. For det er jo slik det bør sies, slik at det rimer på søl. Så vidt jeg vet var det slik det ble uttalt før, vet ikke når endringen kom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #12 Del Skrevet 7. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er ikke helt konsekvange på norsk heller. Giraff og girspak, for eksempel. Anonymkode: b0abc...1dd Det har vel med hvilken bokstav som kommer etter r? Vokal gir "sji" og konsonant gir "gir". Anonymkode: a0719...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #13 Del Skrevet 7. august 2019 19 minutter siden, stan said: Og om vi var konsekvente burde vi skrevet øll, ikke øl. Siden øl rimer på krøll, men ikke på søl. Det heter øllner. Anonymkode: b0abc...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #14 Del Skrevet 7. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det har vel med hvilken bokstav som kommer etter r? Vokal gir "sji" og konsonant gir "gir". Anonymkode: a0719...3f0 Det er mulig det er et slags system i akkurat det. Men konsekvent og departement, da? Anonymkode: b0abc...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #15 Del Skrevet 8. august 2019 På 7.8.2019 den 17.17, AnonymBruker skrev: Det har vel med hvilken bokstav som kommer etter r? Vokal gir "sji" og konsonant gir "gir". Anonymkode: a0719...3f0 Her kommer vel forskjellen i uttale av ordenes opprinnelse? I'en i gir er fornorsking av ea i gear, som uttales med g. Giraff er (lett) fornorsking av giraffe, der g'en uttales "sj" (ca.). Både "ea" og "i" blir "i" på norsk. Og etter å ha skrevet alt det der slår jeg opp i Bokmålsordboka, og så viser det seg at det ikke skrives giraff på norsk i det hele tatt. Det skrives sjiraff. Men det kunne vært en veldig god forklaring, da. Kanskje vi kan overføre forklaringen til girspak og giro i stedet? Anonymkode: abe37...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #16 Del Skrevet 8. august 2019 On 8/7/2019 at 5:27 PM, AnonymBruker said: Det er mulig det er et slags system i akkurat det. Men konsekvent og departement, da? Anonymkode: b0abc...1dd Konsekvent kommer fra latin, og departement fra fransk. Derfor to ulike uttalemåter. Ofte er det pga ulik opprinnelse at like ord uttales ulikt. Anonymkode: f0648...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #17 Del Skrevet 8. august 2019 Engelsk er et fantastisk språk! 😍 Hilsen hun som har vært anglofil siden barndommen, utdannet seg til engelsklærer, og selvfølgelig giftet seg med en engelskmann. 🏴🇬🇧 Anonymkode: 0cd8f...6c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #18 Del Skrevet 8. august 2019 Ja, engelsk uttale har alltid vært vanskelig for utlendinger. Et retroklipp fra I Love Lucy: Anonymkode: 92110...86e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #19 Del Skrevet 9. august 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Her kommer vel forskjellen i uttale av ordenes opprinnelse? I'en i gir er fornorsking av ea i gear, som uttales med g. Giraff er (lett) fornorsking av giraffe, der g'en uttales "sj" (ca.). Både "ea" og "i" blir "i" på norsk. Og etter å ha skrevet alt det der slår jeg opp i Bokmålsordboka, og så viser det seg at det ikke skrives giraff på norsk i det hele tatt. Det skrives sjiraff. Men det kunne vært en veldig god forklaring, da. Kanskje vi kan overføre forklaringen til girspak og giro i stedet? Anonymkode: abe37...6fb Ja det tror jeg, jeg vurderte å ta med det i innlegget også, men hoppet over det. Det het giraff før, men nå skrives det som sjiraff ja (Uten at jeg var klar over det da jeg skrev første innlegget) Anonymkode: a0719...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå