Gå til innhold

Dumme navn på vanlige ting foreldrene deres brukte i oppveksten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 timer siden, jordbær86 skrev:

Jeg trodde faktisk når jeg var liten at ørevoks var bæsj 🤪

Haha. Det ser jo av og til virkelig ut som bæsj.😖

Anonymkode: 52b4b...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden vi snakker om babyhull så antar jeg at det er i sammenheng med snakk om blomster og bier. 

Anonymkode: 02c1b...098

Så om 20 år kan det m.a.o. komme brukere i denne tråden som forteller at de lærte ordet "babyhule" i barnehagen da de var små ;)

Men ærlig talt, en ting er at man lager seg egne navn på ting innad i familien, men kan de ikke bare si skjede i barnehagen? Er det spesielt pedagogisk å bruke babyspråk der? Snakker de om tottelotter, gakk-gakk og vov-vov også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre her, så vokste jeg opp i et hjem der fjernkontrollen til tven het «trykkert». 😂

Når noen slapp en skikkelig fjert, så ble det alltid kalt en «rumpesyklon». 🤭

Anonymkode: c5a64...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

SvartemaRja var et helt vanlig ord da jeg vokste opp :) Nå er jo ikke bilen svart lengre, så det ordet dør nok ut.

https://snl.no/Svartemarja

Anonymkode: f8cee...d17

Nå havner man gjerne baki i "Ma(r)ja" og ikke Svartema(r)ja :)

Tissehøne = jenteunderliv 

Bæse = sutre

Vi hadde også tette bånd til sverige hos bestemor, så vi brukte og jeg bruker i dag mange svenske eller svorske ord.

Vi spiste aldri pølse, vi spiste korv.

Molte = skybær - jeg var ganske voksen før jeg fant ut at det heter molter, eller multer.

Sylterull = Surkerull

Endret av CabinCruiser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, EvaLena skrev:

Syns jeg ser eldre damer spørre en kelner

- «Har De en oppdragelse?» 😂 

Hahaha, i vår krets er det blitt en greie av det der, så alle kaller den for "oppdragelsen" 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, ti10 said:

Så om 20 år kan det m.a.o. komme brukere i denne tråden som forteller at de lærte ordet "babyhule" i barnehagen da de var små ;)

Men ærlig talt, en ting er at man lager seg egne navn på ting innad i familien, men kan de ikke bare si skjede i barnehagen? Er det spesielt pedagogisk å bruke babyspråk der? Snakker de om tottelotter, gakk-gakk og vov-vov også? 

Det er jeg enig i. Det er voksne som synes ordene er flaue, for barna er det bare nye ord. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det er jeg enig i. Det er voksne som synes ordene er flaue, for barna er det bare nye ord. 

Haha, når jeg tenker over det, så er det sikkert fordi enkelte foreldre ville fått bakoversveis hvis lille Georg fortalte kassadama på Rema at han hadde lært om peniser og skjeder i barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa sa ofte å ha en neger i luka om å måtte bæsje 😅

Anonymkode: e5229...82b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paprika - Pernilleblomst, da Pernille var deg fineste navnet jeg visste om, og jeg likte ikke paprika. Så når vi hadde det i gryteretter osv var deg ikke paprika, men Pernilleblomst 😅

Søsteren min skjønte ikke helt bruken av ordet diger, og brukte det om alt som var mye, stort eller veldig. Så vi brukte å si feks "Diger glad i deg" 😂

Takler heller ikke når folk sier vovvovv, gakkgakk, NAMMENAM osv..... Blir sprø når tilogmed helsesøster på helsestasjonen gjør det 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo 100% dialekt, men jeg trodde eplestappa og potetstappa var to forskjellige ting når jeg vokste opp. Fantastisk med «eplestappa å pulsa» til middag! Men forsto ikke at det var det samme som «potetstappe og pølse» 😂 tok meg en del år å finne ut av det.

Fjernkontrollen ser jeg har mange navn her, hos oss heter den «boksen», vi har alle mann i huset fått blikk fra andre «send meg boksen da» 🤨🤨🤨 😂😂😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pappa sa ofte å ha en neger i luka om å måtte bæsje 😅

Anonymkode: e5229...82b

Mine foreldre sa alltid bæsje eller gå på do, så det var aldri til å misforstå. Men mine besteforeldre var aldri så direkte. En gang min mormor var med oss for å plukke bær i skogen hørte jeg hun si noe om at naturen kaller og litt etterpå var hun borte. Det var lunsjtid og jeg tuslet litt rundt omkring og husker at jeg ble veldig overrasket da jeg plutselig kom forbi og hun satt på huk med buksene på knærne. Heldigvis tok hun det med et smil og sa bare at besta må få være litt alene nå! 

Anonymkode: 3c055...4ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vovve -hund

Pillebæ - sau

Nå må me lalla - nå må vi sove

Ut i nannå - ut og gå tur i vogn

Nanna -hadet

Nerigjønå (nedi gjennom) - der hvor butikkene er

Bua - kallenavn på guttene som er eldre enn deg i slekta, som brødre og søskenbarn. 

Dadda - kallenavn på jentene som er eldre. Vanlig å sette kallenavnet foran fornavnet, f eks Bua Per og Dadda Lise.

Heller søte ting enn dumme, kan ikke huske jeg syns noe var flaut.

Anonymkode: 7a8b6...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ti10 skrev:

Føler meg virkelig utdatert nå, men nå lurer jeg på: I hvilke sammenhenger trenger man egentlig ord for skjede i barnehagen?

Det var i forbindelse med baby og hvor den kommer fra. Synes det er et pent og beskrivende navn. De har hatt om hvordan heterofile får barn, og hvordan homofile og lesbiske får barn.  

De har også snakket mye om hva som er lov og ikke lov av andre å gjøre i det området. 

Anonymkode: 5f607...31f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kult ord. Stanjol. Det er et ord brukt om aluminiumsfolie. 😀😀. Ellers sier noen her nattshengel isteden for nattsvermer. Å sprit e fludium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 7.8.2019 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Og brumbrum og voffevoff. Det heter bil og bikkje.

Anonymkode: 35ab1...d34

Bissevovv var ordet for hund i min barndom 😅

Anonymkode: 0e7ff...917

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrager til bruskorker ble kalt Bendik.Bananer var apeloff.

Anonymkode: 37bf0...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte en gang en bussjåfør rope i høyttaleren at noen ungdommer ikke måtte grise til bussen med «pottegull» og «tyggommi». Pottegull=potetgull/ chips. 

Anonymkode: 9b6d9...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2019 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Og brumbrum og voffevoff. Det heter bil og bikkje.

Anonymkode: 35ab1...d34

Jentungen på da knappe to år skjønte ikke hva bestemora mente da hun spurte om hun så pippipen. Her i huset har ting sitt rette navn, stort sett. Og fugler man kjenner omtales selvsagt med artsnavn. 

Men så har vi selvsagt enkeltunntak, som bikkjene på besøksgården borti nabolaget her, jeg ser ikke forskjell på dem. Dermed kalles alle 'boffen' når jeg hilser på dem. 

Jeg har også en greie med at helt vanlige ord glipper ut av hjernen innimellom - da helst når jeg trenger dem - og slik oppstår det en del interessante 'nyord'.

Men babyord? Nope. Et korrekt og godt språk er et viktig redskap som bygges allerede fra spedbarnsalder. 

Anonymkode: 728b3...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...