AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #101 Del Skrevet 7. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: PikeVÆRELSET heter det jo. Mannen min ler av at jeg sier hall («hål») om gangen, kamin om ene peisen (som er en kamin, ) og klaver om pianoet. Morfaren min hadde en såkalt chaise lounge, som alle kalte keisersalongen (og andre tilsvarende divaner het også det). Moren min fortalte meg at det var feil en gang, og jeg ble litt skuffa, for man ser jo for seg en romersk keiser ligge henslengt og spise druer på en slik. Jeg kommer ikke fra en rik familie, men vi hadde et meget møblert hjem, ihvertfall språklig. Så keisersalong var det nærmeste tøyseord vi brukte. Anonymkode: ac583...886 Herregud, selvfølgelig!🙈 Bor ikke akkurat i et hjem med anretning og pikeværelse lenger. Anonymkode: f352e...416 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #102 Del Skrevet 8. august 2019 Lærte at guttens kjønnsorgan het «klitteklatt» og jentas het «nusse». Blir fortsatt like flau hver gang jeg tenker på det 😄 ellers har jeg ikke så mange... gummistøvler var «gummipærler» men det tror jeg var vanlig å si der jeg vokste opp. Barna til noen venner av foreldrene mine trodde trampoline het «tante Line». Så de spurte «kan vi hoppe på tante line» 😂 det syns vi var gøy da 😂 Anonymkode: a881d...caa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #103 Del Skrevet 8. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Man måtte ha et firma/organisasjonsnummer for å handle der. Og alle prisene var oppgitt uten moms (fordi de fleste firma kan trekke fra momsen). Handlet der mye på 80-tallet. Men kan ikke huske noe om at barn ikke kunne komme inn. Det er likevel sannsynlig, da Tybring-Gjedde var for firmakunder og ikke for privatpersoner. Er vel ikke mange som sleper med seg småbarna på jobb. Anonymkode: f045a...007 Er du sikker på at du ikke blander smartclub og t&g? Da jeg var barn het det t&g, og mormor handlet ofte gavepapir og A4-ark i kartonger på t&g, hun hadde ikke firmakort. Anonymkode: eb9f5...6ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #104 Del Skrevet 8. august 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at du ikke blander smartclub og t&g? Da jeg var barn het det t&g, og mormor handlet ofte gavepapir og A4-ark i kartonger på t&g, hun hadde ikke firmakort. Anonymkode: eb9f5...6ea Jeg kan bekrefte at man måtte ha firmakort for å handle på Tybring-Gjedde på 80-tallet. Smart club eksisterte ikke da. De åpnet de for alle noen år senere, jeg husker ikke nøyaktig når. Anonymkode: 8b52c...2ec 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #105 Del Skrevet 8. august 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Har ikke hørt disse betydningene for de ordene. Hilsen nordlending (54) som har bodd i nord hele livet. Anonymkode: f820e...fd7 Der jeg vokste opp (Troms) var det iallefall gjengs talemåte for småbarn Anonymkode: 51d51...01c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #106 Del Skrevet 8. august 2019 11 hours ago, GjestSiden2006 said: Noen naboer kalte en annen nabo kjeftesmella. Det er da et helt vanlig ord..... Anonymkode: 51d51...01c 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #107 Del Skrevet 8. august 2019 12 timer siden, GjestSiden2006 skrev: Den store wanen som er politibil med plass til folk baki; Svartemaja. Syntes alltid det var så merkelig ord. Hva om noen het Maja, er ikke det litt kjipt å være oppkalt etter en politibil?, tenkte jeg som liten. Van skrives ikke med w. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: PikeVÆRELSET heter det jo. Mannen min ler av at jeg sier hall («hål») om gangen, kamin om ene peisen (som er en kamin, ) og klaver om pianoet. Morfaren min hadde en såkalt chaise lounge, som alle kalte keisersalongen (og andre tilsvarende divaner het også det). Moren min fortalte meg at det var feil en gang, og jeg ble litt skuffa, for man ser jo for seg en romersk keiser ligge henslengt og spise druer på en slik. Jeg kommer ikke fra en rik familie, men vi hadde et meget møblert hjem, ihvertfall språklig. Så keisersalong var det nærmeste tøyseord vi brukte. Anonymkode: ac583...886 Det skrives sjeselong. Anonymkode: 509fc...833 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #108 Del Skrevet 8. august 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Van skrives ikke med w. Det skrives sjeselong. Anonymkode: 509fc...833 Takk, Jeg lurte litt, har sett det som chaiselong og fikk treff på det. Kaller det selv bare "keiser-salong" Anonymkode: ac583...886 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Araceae Skrevet 8. august 2019 #109 Del Skrevet 8. august 2019 Mamma kalte underliv henholdsvis "tisserumpe" og "spiker'n". Det tok en god stund før jeg innså at tisserumpe ikke var helt normalt å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 8. august 2019 #110 Del Skrevet 8. august 2019 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva ble kalt hva? Hva er en fua? Tror jeg vet hva det er , men...😸 Fua=rumpa Fu=rumpe 😊 Vanlig ord på sørlandet ihvertfall. Endret 8. august 2019 av solmåneogstjerner 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #111 Del Skrevet 8. august 2019 13 timer siden, GjestSiden2006 skrev: Den store wanen som er politibil med plass til folk baki; Svartemaja. Syntes alltid det var så merkelig ord. Hva om noen het Maja, er ikke det litt kjipt å være oppkalt etter en politibil?, tenkte jeg som liten. SvartemaRja var et helt vanlig ord da jeg vokste opp Nå er jo ikke bilen svart lengre, så det ordet dør nok ut. https://snl.no/Svartemarja Anonymkode: f8cee...d17 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #112 Del Skrevet 8. august 2019 Grapsefat = fatet til bein og lignende når man spiser. Samboeren min synes det høres så stygt ut at jeg ikke får lov til å si det 😂 Anonymkode: a155b...e1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #113 Del Skrevet 8. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: SvartemaRja var et helt vanlig ord da jeg vokste opp Nå er jo ikke bilen svart lengre, så det ordet dør nok ut. https://snl.no/Svartemarja Anonymkode: f8cee...d17 Tror majoriteten av de som svarer her inne har et ganske snevert ordforråd.... Anonymkode: 51d51...01c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anniewal Skrevet 8. august 2019 #114 Del Skrevet 8. august 2019 4 timer siden, Araceae skrev: Mamma kalte underliv henholdsvis "tisserumpe" og "spiker'n". Det tok en god stund før jeg innså at tisserumpe ikke var helt normalt å si. Hos oss het det også "tisserumpe" (og "tisselur"). Tror det var vanlig den gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #115 Del Skrevet 8. august 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke hørt disse betydningene for de ordene. Hilsen nordlending (54) som har bodd i nord hele livet. Anonymkode: f820e...fd7 Jeg har hørt kokke for bæsje, men bæse er mer å mase, styre, stresse (Ka du bæs ætter?) Hilsen nordlending som ikke bor i nord lenger:) Anonymkode: 65574...315 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 8. august 2019 #116 Del Skrevet 8. august 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Kokke og bæse er (eller var) vanlig her i vest-Finnmark. De ordene ble brukt i min oppvekst. Også Høna og Kråka for fitta. Barnehagen har lært brukt ordet babyhula for skjeden. Anonymkode: 5f607...31f Føler meg virkelig utdatert nå, men nå lurer jeg på: I hvilke sammenhenger trenger man egentlig ord for skjede i barnehagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 8. august 2019 #117 Del Skrevet 8. august 2019 17 timer siden, Live88 skrev: Bestemoren min sa alltid at det stod kald cokka på frysen (en helt vanlig bod som inneholdt alt fra hageredskapene, fryseboksen, sykler, tørkestativ og selvfølgelig kald coca cola), eller så fant man saft på isen (kjøleskapet). Når hun skulle tisse sa hun at hun måtte en tur for å tasse. For å åpne cocca-flaskene måtte vi bruke en oppdrager, og en gang vi var på en cafe spurte hun etter en oppdrager, da ser servitøren bare rart på henne og svarer at sånt driver de ikke med der😂 Syns jeg ser eldre damer spørre en kelner - «Har De en oppdragelse?» 😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #118 Del Skrevet 8. august 2019 Kommer fra en tospråklig familie (skotsk/norsk), så noen av ordene er en slags norskengelsk miks, men det har visst sneket seg inn noen andre "interessant" ny-ord også. Skriver anonymt blant annet på grunn av det siste ordet 😮 Jeg kan vel ikke være den eneste? Jæmis (uttales: Djæmis, fra eng. pyjamas) = Pysj / Pysjamas Bekkis (uttales: Bekk-iss) = Frokost Shitties = Kjøttboller Kappa-ti = Te Bommen = Rumpa / stumpen Skinny Malinks = Tynn person Båbiss (uttales bå-biss) = Seng / å legge seg (eks. på setning: Nå er det tid for båbiss. Jeg har redd opp båbissen din) Boksen = Fjernkontrollen Bonger = Ballonger Negerpupper = Kokosboller Anonymkode: 2d4b8...c93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #119 Del Skrevet 8. august 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Der jeg vokste opp (Troms) var det iallefall gjengs talemåte for småbarn Anonymkode: 51d51...01c Det tror jeg nok, selv om det ikke er vanlig i hele Nord-Norge. Det er jo en langstrakt landsdel med mange dialekter. Anonymkode: f820e...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #120 Del Skrevet 8. august 2019 4 hours ago, ti10 said: Føler meg virkelig utdatert nå, men nå lurer jeg på: I hvilke sammenhenger trenger man egentlig ord for skjede i barnehagen? Siden vi snakker om babyhull så antar jeg at det er i sammenheng med snakk om blomster og bier. Anonymkode: 02c1b...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå