Gå til innhold

Dumme navn på vanlige ting foreldrene deres brukte i oppveksten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte ingenting jeg, trodde vedkommende tidligere kalte metalldingsen binders for Tybring-Gjedde 😂. Er 34 år, så mulig jeg er for «ung» til å ha fått med meg denne butikkjeden. 

Anonymkode: 9b6d9...68b

Er like gammel og har vokst opp med Tybring-Gjedde :P
Onkel kalte bæsje for å "kokke"
Vi vokste også opp med amerikakister som bestemor fylte med "husjeråd" til oss.

Anonymkode: 9b174...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss kalte vi salami for rødpølse og stabburpølse for svartpølse. Men det rareste var at servelat var flatpølse. 😂

Anonymkode: a857c...f1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Million skrev:

Det husker jeg dessverre ikke om var tilfelle. Jeg var der bare en gang eller to i mitt liv. Men jeg husker man måtte ha et slags adgangskort for å få handle der til de rimelige prisene de hadde. Lånte kortet til en jeg kjente, og fikk derfor handlet der.

Man måtte ha et firma/organisasjonsnummer for å handle der. Og alle prisene var oppgitt uten moms (fordi de fleste firma kan trekke fra momsen). Handlet der mye på 80-tallet. Men kan ikke huske noe om at barn ikke kunne komme inn. Det er likevel sannsynlig, da Tybring-Gjedde var for firmakunder og ikke for privatpersoner. Er vel ikke mange som sleper med seg småbarna på jobb. 

Anonymkode: f045a...007

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentetiss var tissekone og guttetiss tissemann. 

Anonymkode: a36e9...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en sur eldre gubbe til nabo som alle naboungene kalte «pikken». Barna var i skolealder, men helt forferdelig kallenavn 🙈 Dette var Oslo øst, bydel Stovner på tidlig 90-tall. 

Anonymkode: 8bf57...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Noen naboer kalte en annen nabo kjeftesmella. 

Etter å ha lest dine innlegg, begynner jeg å lure på om du har vokst opp på samme sted som meg.....🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, her var det også sånn. Flyttet hjemmefra og min mann lurte fælt på «anretningen» og «pikerommet» var for noe.

Anonymkode: f352e...416

PikeVÆRELSET heter det jo. Mannen min ler av at jeg sier hall («hål») om gangen, kamin om ene peisen (som er en kamin, ) og klaver om pianoet.  

Morfaren min hadde en såkalt  chaise lounge, som alle kalte keisersalongen (og andre tilsvarende divaner het også det). Moren min fortalte meg at det var feil en gang, og jeg ble litt skuffa, for man ser jo for seg en romersk keiser ligge henslengt og spise druer på en slik.

Jeg kommer ikke fra en rik familie, men vi hadde et meget møblert hjem, ihvertfall språklig. Så keisersalong var det nærmeste tøyseord vi brukte. 

Anonymkode: ac583...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde en sur eldre gubbe til nabo som alle naboungene kalte «pikken». Barna var i skolealder, men helt forferdelig kallenavn 🙈 Dette var Oslo øst, bydel Stovner på tidlig 90-tall. 

Anonymkode: 8bf57...894

Skal jammen høre om ektemannen min husker dette, han kan muligens bekrefte det🤔 fordi han er nok på din alder ja...

Anonymkode: 3a210...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren min sa alltid at det stod kald cokka på frysen (en helt vanlig bod som inneholdt alt fra hageredskapene, fryseboksen, sykler, tørkestativ og selvfølgelig kald coca cola), eller så fant man saft på isen (kjøleskapet). Når hun skulle tisse sa hun at hun måtte en tur for å tasse. For å åpne cocca-flaskene måtte vi bruke en oppdrager, og en gang vi var på en cafe spurte hun etter en oppdrager, da ser servitøren bare rart på henne og svarer at sånt driver de ikke med der😂 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fua ble kalt for pompen

Anonymkode: ba440...ea2

Hva ble kalt hva? Hva er en fua? Tror jeg vet hva det er , men...😸

Når mamma spurte før hun dro på butikken om fattern skulle ha noe spes. sa han noen ganger 2 liter melk, å tok seg på brystene og litt smågodt å krafset på liksom i skrittet. Husker jeg gapskrattet da de oppdaget at vi barna hadde fått det med oss. De så etter en luke i gulvet da, så det ut som. De trodde vi bare hørte på, men nei da, så...jada. Ødelagt for livet der ja, takk for det. 

Anonymkode: 3a210...a62

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn vokser opp med mor som sier puppejuice om morsmelk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GjestSiden2006 skrev:

All tyggis ble kalt Toy. Samme hvilket merke det var.

Løsaktige dame ble kalt førsje.

Parfyme ble kalt Førsjevatten (altså sjøge/løshorevann).

Sminke ble kalt maling

Dårlig musikk var øremord

Ei dame som var borte konstant var flyfille på løpen. 

Dette er dialekt fra østerdalen :) Og det betyr ikke noe løsaktig, det betyr "halvvoksen kvinne". Av de som ikke er herfra, så høres det nok ut som et stygt ord, men det er det ikke. :) 

Anonymkode: 4c230...b71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor sa alltid wc i stedet for do. Eller klosettet. Og TV var glaneboksen. Telefon var taletutten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er dialekt fra østerdalen :) Og det betyr ikke noe løsaktig, det betyr "halvvoksen kvinne". Av de som ikke er herfra, så høres det nok ut som et stygt ord, men det er det ikke. :) 

Er derfra, og dette ble aldri sagt som en hyggelig omtale 👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma kalte korrekturlakk for trønderblekk. Storebror var småsur da han spurte etter det i butikken og de ikke skjønte hva han snakket om. Jeg sier det enda. 

Anonymkode: 0de31...a03

Vi har alltid kalt korrekturlakk for guffe. «Få låne guffa di ‘a»

Anonymkode: c91b1...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Er derfra, og dette ble aldri sagt som en hyggelig omtale 👀

Jeg vet mange prøvde å si det som skjellsord, men det er fortsatt feil :) Husker vi lærte det tidlig på skolen, da vi klagde over at læreren hadde kalt oss førkjer. Jeg tenker det er viktig å fortelle videre om den korrekte betydningen, ikke fra den lille andelen som ønsket og brukte det som et stygt ord :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøkkerten var fjernkontrollen. 

Svart var Kikoman Soyasaus. Sa bare vi skulle ha svart på risen.

Katlabber (med en t) - gåsungene på Seljetrærne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...