Gå til innhold

Vanlig at barna får pengegaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd om hvor mye sparepenger barna har, lurer jeg på hvor vanlig det er at barn får pengegaver av øvrig familie når de er små? Flere skriver sånn «jeg har satt inn alle pengegaver på konto, nå har barnet 50.000 osv».

Mitt barn har aldri fått penger i gave av besteforeldre, tanter/onkler eller lignende. Ved dåp fikk barnet ulikt sølv, smykker, praktverk osv, til bursdager og jul har barnet fått ting det trenger/ønsker seg. Andre barn i familien min får pengegaver til konfirmasjon, ikke før. Er min familie uvanlig? 

Anonymkode: c88e3...9fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her får ungene i familien en ganske stor sum av min far når de blir døpt, men som står sperret til de blir 18. Min svigermor sparer et fast beløp hver mnd som de får til konfirmasjonen. Etter hvert som barna har blitt større, får de også penger til bursdag og jul, men da bestemmer selv hva de skal brukes på.

Anonymkode: 23c3b...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen

I våre familier er pengegave ganske vanlig i dåpen. Besteforeldre og oldeforeldre ber ofte om barnas kontonummer, og ønsker sette inn gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 barn og den eneste gangen de har fått en pengegace var da de fikk 30-40 kr å kjøpe is for på 17. mai et år.

 

Til jul og bursdager får de stort sett leker og "søte" klær (type pysj, kjoler, prinsessesko, truser med disneymotiv).

Begge settene med besteforeldre har ganske god råd også.

Anonymkode: 5ae80...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått pengegaver til barna. Har liten familie. 

Anonymkode: f837e...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Inspirert av en annen tråd om hvor mye sparepenger barna har, lurer jeg på hvor vanlig det er at barn får pengegaver av øvrig familie når de er små? Flere skriver sånn «jeg har satt inn alle pengegaver på konto, nå har barnet 50.000 osv».

Mitt barn har aldri fått penger i gave av besteforeldre, tanter/onkler eller lignende. Ved dåp fikk barnet ulikt sølv, smykker, praktverk osv, til bursdager og jul har barnet fått ting det trenger/ønsker seg. Andre barn i familien min får pengegaver til konfirmasjon, ikke før. Er min familie uvanlig? 

Anonymkode: c88e3...9fa

Mitt barn får litt pengegaver, men det er ikke for å spare, det er for å kjøpe noe han ønsker seg, fordi giveren ikke vet hva han/hun skal kjøpe. Eller fordi barnet ønsker seg penger for å spare til noe spesielt som er for dyrt å få i gave.

Det er ikke snakk om summer som hadde blitt 50 000 uansett, men 2-300 fra hver, som regel mellom 500 og 1000 til sammen hver bursdag. Ønsker han seg ikke noe spesielt der og da så står det på brukskontoen hans til det dukker opp noe han har lyst på.

Anonymkode: 6c502...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ber stort sett alltid om pengegaver når familie spør hva de skal kjøpe til bursdag/jul osv. Med mindre det er noe spesifikt de trenger (men som oftest blir det meste kjøpt igjennom året av ting de trenger til barnehage osv). Eller hvis det er noe de ønsker seg selv. Regner med de kommer til å ønske seg mere ting når de blir eldre men enn så lenge syns jeg pengegaver er topp. Får mer behov for penger senere i livet enn å fylle opp hus og rom med leker, klær som tyter ut av skuffer og diverse crap som er morsomt i 5 min. 

Anonymkode: 54b9b...f7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt likt i min familie, vi verken gir eller mottar penger, eneste unntak er konfirmasjon, men da også vanker det presanger, og beløpene blir derfor mindre.

Besteforeldre har gitt penger til oss før bursdag, slik at vi skulle kjøpe noe spesifikt/bidrag til sykkel for eksempel, som da blir kjøpt inn og gitt bort på dagen, med navnet deres på kortet.

Tror eldstemann har fått 200,- fra klassekamerater en gang, ellers går det i gavekort derfra også. Noe vi er godt fornøyde med. Dåpspenger har jeg bare hørt om her på kg.

Anonymkode: 02c3a...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...