Gå til innhold

Hvor mye har du spart til din fireåring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sparer alle pengegaver + barnetrygd. Han er 2,5 og har ca 60.000.

Anonymkode: 21053...7ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da min sønn var fire, hadde jeg ikke spart noenting ennå. På den tiden gikk han i dyr barnehage og hadde nettopp sluttet med bleier etc. Det var mye klær han trengte, for han ødela og mistet mye i barnehagen. Så pengene (barnetrygden) fikk bein å gå på sammen med andre av våre penger som gikk til oppfostringen av barnet.

Da barnet ble voksen og skulle ta lappen, hadde jeg imidlertid spart 35.000,- som sto klart og ventet på at han skulle ta førerkortet. Det var det hele. Mer enn det sparte jeg ikke - pengene gikk med til mat og klær i det daglige. Faren hans sparte aldri fem øre hverken for seg selv eller barnet, så det var helt opp til meg.  

Anonymkode: 75786...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Det smarte er jo å spare på konti som kun er på eiga navn, ikke ungenes. 

Vel, men da har du ikke hatt råd til å spare til ungene og samtidig betalt ned på lånet ditt og det er jo også greit. 

Jeg har hatt råd til å spare til dem, men har valgt å heller betale ned ekstra på boliglånet fordi jeg ser det som langt mer fornuftig. Å sette masse penger på sparekonto er jo uansett ikke spesielt smart med de dårlige innskuddsrentene vi har nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, asterix skrev:

Jeg har hatt råd til å spare til dem, men har valgt å heller betale ned ekstra på boliglånet fordi jeg ser det som langt mer fornuftig. Å sette masse penger på sparekonto er jo uansett ikke spesielt smart med de dårlige innskuddsrentene vi har nå.

Ser poenget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vært fratatt barnebidragene de som sparer vekk h er måned.Da trenger dere søren ikke dette!! Kan hellr vi andre som trenger det få... Sykt at noen sparer så mye hver måned.Og skryte av det i tilegg.Stakkars de som ikke har..Snakk om å føle seg utafor..

Anonymkode: 6dccf...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Overformynderiet er avviklet for mange år siden. 

Fylkesmannens vergemål og ny lov har overtatt denne funksjonen. 

I tillegg oppfordres du til å sette deg inn i hvordan loven fungerer i dag, for du henger fast i lovverk som er avviklet. 

Anonymkode: ae69d...547

Jeg har ikke behov for det, siden jeg sparer i mitt navn. ;)

Anonymkode: 31c38...217

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at barnetrygden er ikke for å spares. Den skal gå til utgifter til barnet, slik det er opprinnelige ment til. Selvsagt forstår jeg at foreldre vil spare den til førerkort, egenkapital, etc. Mange foreldre har ikke den muligheten, barnetrygden går til løpende utgifter til barnet. Da må man spørre seg om barnetrygden burde vært behovsprøvd. Ja, livet er urettferdig, vi alle vet det. 

Anonymkode: 9fe40...c6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Skjønner ikke hvorfor man skal det? Foreldrene mine sparte heller ikke noe til meg. Derimot har jeg fått mye hjelp, også økonomisk, som ung voksen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 5 millioner. Sparer rundt 100.000,- i mnd. Og vi har kjøpt en leilighet som vi leier ut slik at han har et sted å bo når han skal flytte ut. Den vil også stige i verdi, så han vil kanskje ha rundt 30 mill når han er 20.

Da vil vi støtte utdannelse også, som han selvfølgelig ikke skal ta i Norge.

Anonymkode: f3e59...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ca. 5 millioner. Sparer rundt 100.000,- i mnd. Og vi har kjøpt en leilighet som vi leier ut slik at han har et sted å bo når han skal flytte ut. Den vil også stige i verdi, så han vil kanskje ha rundt 30 mill når han er 20.

Da vil vi støtte utdannelse også, som han selvfølgelig ikke skal ta i Norge.

Anonymkode: f3e59...0dd

😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 1000kr i mnd og alle pengegaver blir spart. Sønnen er bare 8,5 mnd men har allerede en del. Kontoen står i mitt navn, men far har tilgang. De er sperret for uttak. Og man kan lære barna pengevett selv om man sparer til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer barnetrygden, så nå har hun ca 50.000, 3,5 år gammel. I mitt navn da. Men enig i at det viktige er å lære de pengevett! Så de får ikke vite om disse pengene. Og de er egentlig bare til to ting, bidra til lappen, og bidra til boligkjøp. Frykter nemlig boligprisene om 15-20 år når alle har mange mill ekstra pga foreldrenes sparing. Syns det blir litt dumt å ikke kunne hjelpe til da siden vi har all mulighet til å spare litt til dem. 

Anonymkode: 3ad8e...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen fra denne tråden må jo være at barnebidrag absolutt burde bli behovsprøvd...

Anonymkode: f1d95...ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer 100,- hver måned til henne, i tillegg til at jeg har en småspar-konto der pengene på den kontoen går til ting hun trenger. Min er riktignok ikke fire år enda, men følte allikevel for å svare. 

Er forøvrig enig i at barnetrygden burde vært behovsprøvd; har man råd til å spare hele trygda, trenger man den ikke... 

Anonymkode: 1a419...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2019 den 16.32, AnonymBruker skrev:

Burde vært fratatt barnebidragene de som sparer vekk h er måned.Da trenger dere søren ikke dette!! Kan hellr vi andre som trenger det få... Sykt at noen sparer så mye hver måned.Og skryte av det i tilegg.Stakkars de som ikke har..Snakk om å føle seg utafor..

Anonymkode: 6dccf...776

Eh. Har det slått deg at de som har økonomi til å spare barnetrygden, gjerne har en inntekt som er grei. Og hvorfor har de det? Fordi de har satt seg mål tidlig i livet, og jobbet seg frem. Det skal de ikke straffes for, ved å fratas barnetrygden. 

Tjener du mer, så skatter du mer. Dermed drypper det mer på dem som ikke har jobbet seg frem. Det er vel og bra.

Slik du tenker, så skal det ikke lønne seg å jobbe hardt, da mister man rettigheter som andre skal få gratis. Det blir feil for meg.

Og, jeg har ikke vært i en situasjon hvor jeg har spart hele barnetrygden, men jeg har spart litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...