Gå til innhold

Hvor mye har du spart til din fireåring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, asterix skrev:

Det har mye større verdi å lære barna pengevett enn å spare opp en masse penger på konto til dem. Jeg ser stadig her at folk skryter av at de har spart opp hundretusener til ungene, men at de samtidig er livredde for at ungene skal sløse dem bort og derfor ikke vil la dem få det før de er minst 20 år. 

Jeg har ikke spart opp noe spesielt til ungene og heller prioritert å betale ned på boliglån blant annet slik at familieøkonomien  generelt har blitt bedre og bedre. Og jeg har vært nøye med å lære ungene viktigheten av fornuftig pengebruk. Hver av ungene mine får en arv utbetalt når de blir 18 fordi faren deres er død og jeg er ikke det minste bekymret for hvordan den blir brukt fordi de allerede har blitt opplært til sunt pengevett.

Helt enig i at det er viktigst å lære barna om økonomi og pengevett. Tenker og at det ene ikke trenger å utelukke det andre. Men kan både lære barnet om økonomi, og spare til barnet. Selv har jeg allerede begynt sparingen, for å kunne hjelpe til med egenkapital en gang i fremtiden.

Anonymkode: 005a9...560

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge vi har millioner i lån sparer jeg ikke noenting til barna. Pengegaver de får settes inn på deres konto, de fikk også en liten sum arv da oldemor gikk bort. Eldste på 13 har 35.000 på konto, minste på 6 har 22.000. Konto står i barnas navn da det er deres penger og ikke våre.

Jeg og mannen har klart oss fint på egenhånd inn på boligmarked. Det er også idag fullt mulig, det er i sentrum i storbyene unge folk ikke har råd til å kjøpe noe, men jeg mener at man bosetter seg hvor man har råd til. Ikke alle kan bo i sentrum og jeg har ikke tenkt å sponse det.

Anonymkode: dd20b...dda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mynlen skrev:

Hvorfor er dere så redde for overformynderiet? De er erfarne forvaltere.

Haha, dagens! Overformyndere er pensjonerte politikere - og så langt unna erfarne forvaltere man kan komme.Det er Fylkesmannen som roter med dette, det får aldri blitt særlig bra. Får man laveste bankrente bør man juble.

Det sagt, overformynderiet kommer normalt ikke inn før et sted mellom 160.000 og 2G (199.000). Da er hele barnetrygden frem til barnet er 15 år utenfor Overformynderiets grep f eks. Selvsagt skal man være redd for Overformynderiet. Når Staten sier den er bedre egnet enn deg (som tross alt har spart opp denne summen...) til å forvalte dette bør det gå kaldt nedover ryggen på alle og enhver.

Man bør passe litt på å spare til barn i eget navn. Endringer i arveavgift - som venstresiden garanterer at vil komme tilbake - vil kunne ta en betydelig del av sparingen når oppgjøret skal skje.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, A-hunter skrev:

Haha, dagens! Overformyndere er pensjonerte politikere - og så langt unna erfarne forvaltere man kan komme.Det er Fylkesmannen som roter med dette, det får aldri blitt særlig bra. Får man laveste bankrente bør man juble.

Det sagt, overformynderiet kommer normalt ikke inn før et sted mellom 160.000 og 2G (199.000). Da er hele barnetrygden frem til barnet er 15 år utenfor Overformynderiets grep f eks. Selvsagt skal man være redd for Overformynderiet. Når Staten sier den er bedre egnet enn deg (som tross alt har spart opp denne summen...) til å forvalte dette bør det gå kaldt nedover ryggen på alle og enhver.

Man bør passe litt på å spare til barn i eget navn. Endringer i arveavgift - som venstresiden garanterer at vil komme tilbake - vil kunne ta en betydelig del av sparingen når oppgjøret skal skje.

 

Og så blir ikke lån omgjort til stipend fra lånekassen om pengene er i ungdommens navn...

Anonymkode: e60c2...90a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, A-hunter skrev:

Haha, dagens! Overformyndere er pensjonerte politikere - og så langt unna erfarne forvaltere man kan komme.Det er Fylkesmannen som roter med dette, det får aldri blitt særlig bra. Får man laveste bankrente bør man juble.

Det sagt, overformynderiet kommer normalt ikke inn før et sted mellom 160.000 og 2G (199.000). Da er hele barnetrygden frem til barnet er 15 år utenfor Overformynderiets grep f eks. Selvsagt skal man være redd for Overformynderiet. Når Staten sier den er bedre egnet enn deg (som tross alt har spart opp denne summen...) til å forvalte dette bør det gå kaldt nedover ryggen på alle og enhver.

Man bør passe litt på å spare til barn i eget navn. Endringer i arveavgift - som venstresiden garanterer at vil komme tilbake - vil kunne ta en betydelig del av sparingen når oppgjøret skal skje.

 

Overformynderiet(fylket) overtar forvaltningen når summen går over 2G.

Anonymkode: d2d2f...209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overformynderiet(fylket) overtar forvaltningen når summen går over 2G.

Feil. Overformynderiet(fylket) kan overta forvaltningen når summen går over 2G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting.

Vi bruker alle pengene våre på å forsøke å gi ham søsken med IVF :P 

Neida, men jeg ser ikke for meg at vi sparer egne penger til barna våre/barnet.

Har vi mulighet til å hjelpe med EK og under studietiden så gjør vi det da, men penger får han ikke. 

Vi har mulighet til å spare, men jeg har fortsatt til gode å treffe noen som brukte sparepengene sine fornuftig. 

De som fikk penger til eksempelvis egenkapital fikk der der og da, ikke lovet på forhånd eller at de selv hadde spart større summer fra barndom.

Han lærer nå å spare penger som han tjener på å rydde oppvasken, og disponerer dem fritt selv. 

Han kommer ikke til å få større summer uten å ha spart selv i tillegg. 

Anonymkode: d3dbe...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, asterix skrev:

Det har mye større verdi å lære barna pengevett enn å spare opp en masse penger på konto til dem. Jeg ser stadig her at folk skryter av at de har spart opp hundretusener til ungene, men at de samtidig er livredde for at ungene skal sløse dem bort og derfor ikke vil la dem få det før de er minst 20 år. 

Jeg har ikke spart opp noe spesielt til ungene og heller prioritert å betale ned på boliglån blant annet slik at familieøkonomien  generelt har blitt bedre og bedre. Og jeg har vært nøye med å lære ungene viktigheten av fornuftig pengebruk. Hver av ungene mine får en arv utbetalt når de blir 18 fordi faren deres er død og jeg er ikke det minste bekymret for hvordan den blir brukt fordi de allerede har blitt opplært til sunt pengevett.

Akkurat dette tenker jeg også. Vi har god økonomi, men sparer ingenting til ungene. (med unntak av noen hundrelapper de får i bursdagsgaver.) Derimot har vi to eiendommer som vi renoverer og betaler ned, og når ungene blir myndige kommer vi ikke til å ha noe boliglån. 

Da står vi fritt til å selge den ene eiendommen, eller ta opp litt lån på den, og kan cashe ut både førerkort (som vi betaler dersom ungdommene ikke ruser seg/drikker/røyker før de er 18), og egenkapital til bolig. 

Lærer de heller om økonomi så de kan forvalte pengene sine fornuftig når de blir eldre, og forventer at de sparer en del av lønn fra fremtidige sommerjobber f.eks.

I mellomtiden lever vi godt og kan kjøpe det vi trenger, samt reise på spennende ferier. Mine foreldre hadde samme strategi, og jeg er veldig takknemlig for det idag. 

Anonymkode: ddbd1...1e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter unna barnetrygden til barna, men disse kontoene er ikke "hellige", slik at vi også bruker derfra hvis det er noe stort som trengs, f.eks. bidro barna litt indirekte, fra disse kontoene,når vi måtte skifte tak på huset. Tenker at det som står der også skal gå til konfirmasjon osv når de blir større.

Når de får pengegaver ifm bursdag eller jul, slipper de å spare, hvis det er noe de ønsker seg. Da er det f.eks. 500 fra besteforeldre, eller 250 fra tante og onkel. Disse pengene får de i stedet for gave, når slekta ikke vet helt hva de ønsker seg, så da får de kjøpe seg noe selv.

Anonymkode: e6214...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer barnetrygden "merket" til hvert av barna. Disse pengene vil nok gå til bolighjelp eller tilsvarende den dagen det er behov.

Samtidig - skulle familien trenge pengene så er ikke disse pengene reserverte og hellige. Vi har god økonomi og kommer til å kunne gi barna støtten de trenger, så er ikke så bekymret for dette.

I tillegg sparer vi selvsagt gaver ol. på egne kontoer. Om de ønsker seg noe (sykkel/ipad etc.) så er det her de pengene går fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det en selvmotsigelse å støtte barna økonomisk, og å lære dem om økonomi og sparing?

Jeg fikk lappen, og egenkapital til bolig. Men det har da ikke gjort meg mindre ansvarlig enn de som aldri fikk noe. Jeg har vokst opp med at selv om vi hadde veldig mye, var ikke penger noe man kastet ut av vinduet. Om noe vil jeg si at jeg var sjokkert over andre da jeg ble student, og senere begynte i arbeidslivet. Da pengebruken til mange var helt spinnvill i forhold til hva jeg hadde lært hjemme. 

Anonymkode: b159d...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer ingenting til barna. Har ikke så veldig god råd i utgangspunktet. Men jeg har 15 års nedbetaling på huslånet, så innen barna er klare for boligmarkedet skal jeg iallefall være gjeldsfri. Så kan jeg evt.ta opp et lite lån for å hjelpe dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sparer barnetrygden til hver av dem hver måned. Penger de har fått i gave fra andre etc spares selvsagt også. 

Anonymkode: 5361e...2b7

Derfor jeg mener at de som har så god råd at de kan spare barnetrygden strengt tatt ikke trenger den. Men de som har lite burde fått mer i barnetrygd for å fått hjulene til å gått rundt i heimen.

Anonymkode: 04756...3c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her er så feil å spørre om... Ja noen velger å spare til barna allerede fra de er små. Og det er greit... man gjør som man vil. Men hva man legger i ordet "spare" er vidt spekter. Mine to barn, som begge er i barnehagen har ikke en eneste krone på kontoen. Og ikke vil de ha det heller de nærmeste årene.

Vi gjør det sånn at vi nå prioriterer Familien AS. Altså elt er fellesøkonomi og vi prioriterer å betale ned på boliglånet fortest mulig. Vi kunne sikkert valgt en annen betalingsordning på boliglånet og betalt mindre der, og så kunne sikkert begge ungene hatt 100-200 000kr på kontoen idag. Men jeg ser ikke poenget med å la penger stå på kontro i 15-20 år urørt.

Jeg vet i allefall en ting. Mine barn skal få alt de ønsker seg, selvsagt med sunn fordnuft bak alt sammen. Når de blir voksne, så skal vi betale for lappen, kjøpe bil til dem, gi dem rikelig med egenkapital ved bolikgkjøp osv osv... Samtidig skal de læres opp til å være selvstendig uavhengige økonomisk og ansvarlige med tanke på pengebruk.

Så... om man legger inn 500kr eller 1000kr hver måned på barnets sparekonto er helt irrelevant....

Anonymkode: 60d0f...e94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ingen ting spesifikt til barna, men sparer mye generelt i fond (og betaler ned lån og vurderer å investere i noe eiendom etterhvert). Har god økonomi, barna har aldri mottatt noen pengegaver fra noen noensinne. 

Selv har de sparebøsser, der tannpenger og litt vekslepenger og annet blir lagt på. Så: 400,- kanskje?

Anonymkode: d53b1...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mynlen said:

Hvorfor er dere så redde for overformynderiet? De er erfarne forvaltere.

Men ellers er jeg veldig enig med asterix. Barna trenger en god oppvekst der de lærer økonomisk vett fremfor et stort beløp på konto når de blir 18. Jeg har ikke spart noe, men prioritert nedbetaling av bolig og enklere hverdag. Det har gitt meg mulighet til å hjelpe når det trengs nå, og ikke minst fornuftige og ansvarlige barn som klarer seg godt i arbeidslivet og kan tjene egne penger.

For min del er det mest fordi at hvis overformynderiet tar over, så får barna automatisk tilgang på pengene når de blir 18, vi får ikke mulighet til å se an når de er voksne og ansvarlige nok til å ikke sløse dem bort.

Selv var jeg veldig fornuftig og sparsom med penger frem til jeg var 16 og flyttet på hybel. Da endret jeg meg totalt av en eller annen grunn og sløste bort alt jeg hadde og mer til. Sånn var jeg frem til jeg var ca 25, da begynte jeg først å betale ned på kredittgjelden jeg hadde pådratt meg og deretter spare opp til egenkapital.

Først noen år senere, da jeg hadde spart opp litt selv, kom foreldrene mine og fortalte at de hadde en sum til meg som bidrag til egenkapital. Jeg er veldig glad for at jeg ikke fikk de pengene da jeg ble 18, da hadde de vært borte.

Anonymkode: 31c38...217

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min på 3 år har 30 000 på konto. Kommer ikke til å få tilgang til den når han blir myndig da den står i mitt navn, men det er penger som skal gå til hjelp med førerkort, bil og bolig. 

Anonymkode: f5326...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er maksgrensen et barn kan ha?

Anonymkode: 1d5cd...f1c

2 G, G er lik Folketrygdens grunnbeløp. 

Vær og obs på at konto i barnets navn kan barnet etter, jeg tror 14. år så kan barnet kreve å få styre kontoen selv. 

Å spare er enkelt for enkelte, men å tenke over konsekvenser i forhold til lover og regler i forhold til egne intensjoner mrd barns sparing er noe mange i denne tråden ikke har gjort. 

Nå man i tillegg må spørre om hvor mye man kan spare til barnet før Fylkemannen trer inn i saken viser med all tydelighet folks uvitenhet på området. Bankene er pliktig til å rapportere, så at man tror dette ikke blir oppdaget viser og uvitenhetrn på omtådet. 

Anonymkode: ae69d...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del er det mest fordi at hvis overformynderiet tar over, så får barna automatisk tilgang på pengene når de blir 18, vi får ikke mulighet til å se an når de er voksne og ansvarlige nok til å ikke sløse dem bort.

Selv var jeg veldig fornuftig og sparsom med penger frem til jeg var 16 og flyttet på hybel. Da endret jeg meg totalt av en eller annen grunn og sløste bort alt jeg hadde og mer til. Sånn var jeg frem til jeg var ca 25, da begynte jeg først å betale ned på kredittgjelden jeg hadde pådratt meg og deretter spare opp til egenkapital.

Først noen år senere, da jeg hadde spart opp litt selv, kom foreldrene mine og fortalte at de hadde en sum til meg som bidrag til egenkapital. Jeg er veldig glad for at jeg ikke fikk de pengene da jeg ble 18, da hadde de vært borte.

Anonymkode: 31c38...217

Overformynderiet er avviklet for mange år siden. 

Fylkesmannens vergemål og ny lov har overtatt denne funksjonen. 

I tillegg oppfordres du til å sette deg inn i hvordan loven fungerer i dag, for du henger fast i lovverk som er avviklet. 

Anonymkode: ae69d...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, asterix skrev:

Det har mye større verdi å lære barna pengevett enn å spare opp en masse penger på konto til dem. Jeg ser stadig her at folk skryter av at de har spart opp hundretusener til ungene, men at de samtidig er livredde for at ungene skal sløse dem bort og derfor ikke vil la dem få det før de er minst 20 år. 

 

Det smarte er jo å spare på konti som kun er på eiga navn, ikke ungenes. 

8 timer siden, asterix skrev:

 

Jeg har ikke spart opp noe spesielt til ungene og heller prioritert å betale ned på boliglån blant annet slik at familieøkonomien  generelt har blitt bedre og bedre. Og jeg har vært nøye med å lære ungene viktigheten av fornuftig pengebruk. Hver av ungene mine får en arv utbetalt når de blir 18 fordi faren deres er død og jeg er ikke det minste bekymret for hvordan den blir brukt fordi de allerede har blitt opplært til sunt pengevett.

Vel, men da har du ikke hatt råd til å spare til ungene og samtidig betalt ned på lånet ditt og det er jo også greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...