Gå til innhold

Barnehage når mor er arbeidsledig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som var arbeidsledig mens barnet/barna var i barnehagen, og kan fortelle hvordan dere la opp hverdagene? 

Jeg har en 18 mnd gammel sønn som starter i barnehagen nå i slutten av august.

Far jobber fra 07-16 og jeg er altså for tiden arbeidsledig. Jeg vurderer å la barnet ha litt kortere dager i barnehagen nå mens jeg likevel er hjemme på dagtid. Hvor mange timer i barnehagen «bør» barnet ha synes dere? 

Kan legge til: Barnehagen har ingen kjernetid, men de sa at felkesfrokosten kl.08:30 var en fint tidspunkt å komme til. 

 

 

Anonymkode: 4ae56...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det kommer litt an på barnet. Hvis barnet trenger rutinen/roen av å komme til frokost kan du prøve 830-1430 (antar barnet dupper et par timer). Evt hente etter ettermiddagsmat. Hvis barnet klarer å kaste seg inni leken så kan du prøve 9/930-1430/15. Det er ingen behov for en viss antall timer men det er kjekt å spise og leke litt etter duppen tenker jeg. Når barnet er vant til bhg kan du ta noen fridager her og der hvis du vil. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er der ofte fra 9/930 til 15/1530. Da får vi rolige morgener hjemme, de er i bhg til samling kl 930, og får med seg fruktmåltid kl 1445, de elsker frukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leverer til felles frokost halv ni og henter heller tidligere :) prøv deg frem og se hva som funker for ditt barn, for mine er det best når de får med seg morgenen og kommer inn i leken tidlig. Så henter jeg heller mellom 14 og 15.

Anonymkode: 8790e...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

08.30 eller 09.00 til 14.30/ 15.00 har fungert bra da jeg var arbeidsledig. 

Anonymkode: 3af8f...76b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

09-tiden til 14.30 eller 15.00 høres veldig fint ut. Men husk at det går helt fint å hente kl. 16.00 en sjelden gang også. Hvis du har et ærend du må bli ferdig med på ettermiddagen/ bare har behov for den ekstra timen en dag. Selvsagt ikke som en vane, men en sjelden gang er det helt innafor. Husker jeg stresset mye med å holde meg innenfor kl. 15.00 som siste frist for å hente da jeg var sykmeldt. Fikk så dårlig samvittighet hvis jeg ble forsinket. Man skal ikke føle på det!

Anonymkode: 45bd1...758

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er jobber turnus og mannen er student. Vi leverer som regel kl 10. Da rekker de ikke frokost men barna er utpregede b-mennesker og har best av en rolig morgen hjemme. Så henter vi ca 15.30. Så de har korte dager. 

Gjør det som passer best for dere. 

Anonymkode: e8b6f...0ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mange år i barnehage og vil råde deg til å levere tidlig og hente tidlig. Da får barnet kommet inn i leken fra starten av dagen i stede for å måtte komme inn i leken som allerede er etablert. Det er også på formiddagen aktiviteter som tur, samling, formingsaktiviteter ol er. Etter hvil og fruktmåltid er det «hentetid» og de yngste barna spesielt blir veldig veldig avbrutt i leken av at de heletiden kikker på døren/porten når det kommer noen for å sjekke om det er sin mamma/pappa.

Så dersom jeg var i din situasjon så ville jeg levert sånn 08.00 ca og hentet sånn 14.00 (rett etter hvil). Etterhvert så kan du jo varriere litt, slik at barnet får med seg fruktmåltidet noen dager. Du kan også begynne å ha barnet fri en dag i uken feks etter en stund når barnet er trygg i barnehagen og vant med rutinen.

Du er heldig som har mulighet til å være mye sammen med barnet ditt og ha korte dager i barnehagen❤️

Anonymkode: 67823...5e8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber turnus med mye fri, og mannen er lærer.

jeg leverer kl9, og henter mellom 1430—1530. De spiser fruktmåltidet kl14, og barna liker å være med på det. Hender jeg henter kl13 viss vi skal kose oss. Hver 3.uke når jeg jobber nattevakt er de der fra 0730 til ca 1530 tirsdag til fredag. 

så har de fri alle skoleferier, og nesten hele sommerferien. 

Anonymkode: 1feca...387

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverer mellom, 8.30-10.00 og henter mellom 14.00-15.00. Avhengig av hva barnet vil og hva som passer oss. Vi jobber turnus. 

Anonymkode: 4de8b...4c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første skal dere ikke stresse med hva bhg eller andre tenker og mener om tiden. Dere betaler for full plass, så om dere velger å la barnet være der kort eller lenge er opp til dere, uavhengig av deres hjemmesituasjon. 

Ville bare si det, slik at man ikke føler at det er andres enn deres valg. 

Vet flere i vår bhg som har fått tilsnakk, og det gjør meg forbannet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri sendt et så lite barn i barnehage hvis jeg ikke måtte.

Anonymkode: ba117...3e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leverte kl. 10 og henter kl. 15 i begynnelsen. Så ønsker barnehagen at vi skulle levere til frokost kl. 08.30 så da hentet vi kl. 14.30.

Anonymkode: 98510...c64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri sendt et så lite barn i barnehage hvis jeg ikke måtte.

Anonymkode: ba117...3e1

Jeg hadde egentlig lyst å vente til han var 2 år, men da kunne vi risikert å gå et halvt år uten barnehageplass etter hans 2-års dag. Uten kontantstøtte hadde vi ikke hatt råd til det. Vi har heller ingen familie som kan passe på dagtid. Derfor falt valget på å la han starte nå, dog med litt tungt hjerte. 

Han er forøvrig veldig kontaktsøkende og sosial og jeg tror han kommer til å trives i barnehagen. Vi har vært på omvisning der og snakket litt med personalet før vi valgte å søke plass. Fikk et godt inntrykk og håper det kommer til å gå bra.

ts

Anonymkode: 4ae56...2f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i perioder sykmeldt da sønnen min var liten og gikk i barnehage. Noen ganger var jeg sykmeldt i ukesvis. Men jeg taklet ikke å passe barn på heltid hjemme samtidig som jeg var syk, så han fikk gå i barnehagen og aktivisere seg sammen med masse venner hver dag. Men jeg leverte han senere enn vanlig og hentet han tidligere da. Så han fikk mye kortere dager.

Han var et svært aktivt barn som liten, så det var en fulltidssyssel å passe på han (viste seg senere at han hadde adhd).

 

Anonymkode: 0f56d...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville levert til frokost, og så hentet mellom 14 og 15. Og så hatt ham hjemme på onsdager. Når du uansett bare er hjemme, og ikke er sykmeldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet mange år i barnehage og vil råde deg til å levere tidlig og hente tidlig. Da får barnet kommet inn i leken fra starten av dagen i stede for å måtte komme inn i leken som allerede er etablert. Det er også på formiddagen aktiviteter som tur, samling, formingsaktiviteter ol er. Etter hvil og fruktmåltid er det «hentetid» og de yngste barna spesielt blir veldig veldig avbrutt i leken av at de heletiden kikker på døren/porten når det kommer noen for å sjekke om det er sin mamma/pappa.

Så dersom jeg var i din situasjon så ville jeg levert sånn 08.00 ca og hentet sånn 14.00 (rett etter hvil). Etterhvert så kan du jo varriere litt, slik at barnet får med seg fruktmåltidet noen dager. Du kan også begynne å ha barnet fri en dag i uken feks etter en stund når barnet er trygg i barnehagen og vant med rutinen.

Du er heldig som har mulighet til å være mye sammen med barnet ditt og ha korte dager i barnehagen❤️

Anonymkode: 67823...5e8

Enig :)

Jeg hadde en 2måneders periode før jeg skulle starte i ny jobb og hadde sluttet i den forrige - og sen levering gikk ikke noe særlig bra. Ble bare gråt og styr.

Hadde ikke hatt barn hjemme på fulltid som arbeidsledig uansett, det er best for barnet å ha kjernetiden der - og selv skal man jo bruke tiden på å søke jobber. Det tar masse tid selv om man ikke tenker det. 

Man er ikke heldig som arbeidsledig forøvrig, den perioden jeg var langtidsledig er den verste perioen i mitt liv psykisk - knakk helt sammen og jeg ble deprimert og fikk angst. Det ødela hele barselperioden og graviditeten, og utløste også svangerskapsdepresjon. Statistisk sett skjer dette også med mange andre arbeidsledige. 

heldig er virkelig feil ord å bruke. Det er sånn man kan se på det om man kun har et kort opphold og vet man snart har jobb. Da er det deilig med et avbrekk fra hverdagen.

Anonymkode: 99183...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri sendt et så lite barn i barnehage hvis jeg ikke måtte.

Anonymkode: ba117...3e1

Hun må jo det i all den tid hun er arbeidsledig og skal søke jobber :) 

Anonymkode: 99183...699

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som var arbeidsledig mens barnet/barna var i barnehagen, og kan fortelle hvordan dere la opp hverdagene? 

Jeg har en 18 mnd gammel sønn som starter i barnehagen nå i slutten av august.

Far jobber fra 07-16 og jeg er altså for tiden arbeidsledig. Jeg vurderer å la barnet ha litt kortere dager i barnehagen nå mens jeg likevel er hjemme på dagtid. Hvor mange timer i barnehagen «bør» barnet ha synes dere? 

Kan legge til: Barnehagen har ingen kjernetid, men de sa at felkesfrokosten kl.08:30 var en fint tidspunkt å komme til. 

 

 

Anonymkode: 4ae56...2f8

Når du er arbeidsledig, så er din jobb å gjøre ditt ytterste for å komme deg i jobb. Din daglige oppgave er å finne jobber å søke på, søke jobber og forberede deg til interju, forberrde deg til å være i jobb ved å ha rutiner som å stå opp tidlig og være klar til å få barnet i barnehagen. 

Å drøye levering og å hente tidlig er ikke til barnets beste. Barnet trenger også rutiner, trenger å være i bhg for å komme inn i barnegruppen og ikke være en som dukker opp når det passer mamma å levere. Barn som bare er "besøksbarn" i bhg er gjerne barn som faller utenfor både i bhg og senere i skole og ellers i livet. 

Anonymkode: 17f84...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...