Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Dolce skrev:

Dette er helt feil. Romfolket er ikke det samme som rumenere. Og Romania har ikke et eneansvar for dette folkeslaget. 

Dette folkeslaget har reist rundt i Europa i hundrevis av år, og har en helt egenartet kultur. Denne kulturen har svært lite med Romania å gjøre. 

Romfolket har fått massevis av muligheter fra veldig mange land i Europa gjennom mange tiår (noen som husker boligene som ble oppført like nedenfor Holmenkollåsen i Oslo?). Tilbud om boliger. Skolegang for barna. Leve som oss andre. Men de vil ikke. 

Altså: De vil ikke. 

De vil beholde sin kultur. Denne kulturen består blant annet i å gifte bort småjenter til eldre menn. Deretter blir småjentene voldtatt. Kulturen innebærer også en ekstrem grad av forsøpling. Rom-leierene i mange europeiske land er helt forjævlige når det gjelder søppel og dritt. Ta en tur til f.eks. Paris, der det er flere rom-leire. Se og bli sjokkert. 

Jeg er egentlig en ganske liberal person, og tolerer ganske mye fra andre kulturer. Men rom-kulturen gir jeg ikke en eneste øre for. Derfor gir jeg heller ikke en eneste krone til "de fattige" som sitter og sier HEI! utenfor omtrent alle butikker. En eneste krone til dem, og jeg er med på å støtte opp om en kultur som er ødeleggende. Ødeleggende for barna som vokser opp i denne kulturen. Det er ikke noe fremtid. 

Ikke alle kulturer er verdt å ta vare på. Noen kulturer bør dø ut, eller i det minste forandres. 

Bra skrevet, og helt enig. Her er en video fra Bulgaria, som også har en del sigøynere. For dem som ikke gidder å se videoen: myndighetene lagde bygninger sigøynere kunne bo i, da sigøynerne bygger hus som hadde fått hvilken som helst fagmann i Norge til å besvime. Pene bygninger? Absolutt ikke, men en plass å bo. Nå er vinduene knust, de kaster søpla rett ut på bakken. 

Sigøynerne holder seg for seg selv, og blander seg kun med hvite når de skal tigge. De tigger i Bulgaria og - møkkete småbarn ber om penger, og kun turister gir til dem

Videoannonse
Annonse
Skrevet
48 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Nei, romfolk er Romanias tatere. Ja, Te Groupies fremstår ofte som uviten. Han også mente at baltiske land er krigerske og aggresive. For hvem som ikke har gått lei av Estlands herjinger, ikke sant? Hvis han ikke troller, så er han litt "enkel"

Slik jeg har fått det forklart av mine Romanske venner, men du har rett i at sammenligningen min kan bli litt feil.

Skrevet
1 time siden, te_groupies skrev:

Drit i hvor de er fra. Kall det tiggere da. Oppholder man seg lovlig i Norge så er det ingen som behøver å tigge. 

Er forskjell på de forskjellige gruppene av reisende, og de er ikke bare tiggere.

Gjest Sirkelen
Skrevet
19 minutter siden, Ginavn skrev:

Bra skrevet, og helt enig. Her er en video fra Bulgaria, som også har en del sigøynere. For dem som ikke gidder å se videoen: myndighetene lagde bygninger sigøynere kunne bo i, da sigøynerne bygger hus som hadde fått hvilken som helst fagmann i Norge til å besvime. Pene bygninger? Absolutt ikke, men en plass å bo. Nå er vinduene knust, de kaster søpla rett ut på bakken. 

Sigøynerne holder seg for seg selv, og blander seg kun med hvite når de skal tigge. De tigger i Bulgaria og - møkkete småbarn ber om penger, og kun turister gir til dem

Takk for enda et opplysende innlegg.

Det du forteller, bringer fram minner fra da jeg var på ferietur i Egypt i oppveksten. På reise med turistbussen forklarte guiden oss om hva vi så underveis, inkludert et område med store boligblokker som så helt tomme ut, nærmest skall. Guiden fortalte at egyptiske myndigheter hadde vært frustrert over beduinenes nomadiske levemåte, som også medførte mye kriminalitet. De hadde derfor fått den velmente idéen å prøve å få dem til å bli bofaste vanlige borgere ved å gi dem gratis boliger. Så her hadde de bygd en masse boligblokker med ferdig innredede leiligheter som beduinene hadde fått i gave. Men de hadde isteden ribbet leilighetene for alle møbler og alt som lot seg rive ut, og solgt det, før de dro sin vei for å leve som før. Temmelig bortkastet innsats.

Romfolk har akkurat samme innstillingen, grafser til seg hva de vil ha, men gir helt faen i samfunnet.

Skrevet
Just now, Fru Uperfekt said:

Slik jeg har fått det forklart av mine Romanske venner, men du har rett i at sammenligningen min kan bli litt feil.

Tatere er ikke helt det samme som romfolk, men de er nære slektninger.  Der jeg kommer fra finnes det veldig få sigøynere, men selv de få skaper de samme problemene som i Romania. I løpet av årene har de fått mye gratis, mer enn resten av befolkningen, i håp at de skal begynne å tilpasse seg samfunnets normer. De gjerne tar imot disse gratis tingene, men vil beholde gamle skikker og tradisjoner (f.eks. at jenta må være gift før hun fyller 15). Problemet er at i dag er vi tvunget til å si at alle kulturer er like mye verdt, og problemer alltid ligger i omverdenen som ikke er tolerant nok. Grunnen til sigøyneres elendighet er deres kutur og tradisjoner. De må vekk fra dem hvis de vil leve et normalt liv. Men å si det er som å banne i kirken

Skrevet
9 timer siden, Fiskegrateng skrev:

Nei, romfolk er Romanias tatere. Ja, Te Groupies fremstår ofte som uviten. Han også mente at baltiske land er krigerske og aggresive. For hvem som ikke har gått lei av Estlands herjinger, ikke sant? Hvis han ikke troller, så er han litt "enkel"

Fint man har intelligens-politi her. 

Skrevet
17 timer siden, Fiskegrateng skrev:

Tatere er ikke helt det samme som romfolk, men de er nære slektninger.  Der jeg kommer fra finnes det veldig få sigøynere, men selv de få skaper de samme problemene som i Romania. I løpet av årene har de fått mye gratis, mer enn resten av befolkningen, i håp at de skal begynne å tilpasse seg samfunnets normer. De gjerne tar imot disse gratis tingene, men vil beholde gamle skikker og tradisjoner (f.eks. at jenta må være gift før hun fyller 15). Problemet er at i dag er vi tvunget til å si at alle kulturer er like mye verdt, og problemer alltid ligger i omverdenen som ikke er tolerant nok. Grunnen til sigøyneres elendighet er deres kutur og tradisjoner. De må vekk fra dem hvis de vil leve et normalt liv. Men å si det er som å banne i kirken

Min første ektemann var 50% reisende og vet at den av hans foreldre som brøt ut mistet all kontakt med sin Fam pga valget så ser den med kulturen som må endres.

Alle kulturer er jo like mye verdt i utgangspunktet, men ikke alle kulturer er bra

Gjest Sirkelen
Skrevet
13 timer siden, te_groupies skrev:

Fint man har intelligens-politi her. 

Intelligens-politimann til tjeneste. Hvordan er din kveld på KG? 

Skrevet
16 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Min første ektemann var 50% reisende og vet at den av hans foreldre som brøt ut mistet all kontakt med sin Fam pga valget så ser den med kulturen som må endres.

Alle kulturer er jo like mye verdt i utgangspunktet, men ikke alle kulturer er bra

At alle kulturer er like mye verdt synes jeg er en litt flåsete påstand. Kulturer er ikke mennesker. Kultur er en samling av ideer om hvordan man innretter og driver et samfunn. Altså et samfunns normer, regler, lover og metoder. Alle ideer er ikke like mye verdt. Noen ideer er bedre enn andre.

• Liker 1
Gjest Sirkelen
Skrevet
2 timer siden, Klossmajor skrev:

At alle kulturer er like mye verdt synes jeg er en litt flåsete påstand. Kulturer er ikke mennesker. Kultur er en samling av ideer om hvordan man innretter og driver et samfunn. Altså et samfunns normer, regler, lover og metoder. Alle ideer er ikke like mye verdt. Noen ideer er bedre enn andre.

Enig med deg. Og i tillegg kan man ikke se på enkeltelementer og fenomener i en kultur og uten videre spekulere hvorvidt dette er likt eller ulikt noe annet i en annen kultur, godt eller dårlig. Det er en organisk helhet under utvikling.

Forskjellen i verdi (i menneskelig forstand) mellom ulike kulturer ser du kun over lang tid, i historisk og sosial utvikling. Det er da praksis blir tydelig. «På fruktene skal du kjenne treet» for å sitere Bibelen.

Et godt eksempel er Japan, hvordan deres samfunn har utviklet seg sammenlignet med deres naboer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...