Egenskap Skrevet 7. august 2019 #41 Skrevet 7. august 2019 (endret) 2 minutter siden, NBA skrev: Da vet du ikke mye om romfolket. Alle som går rundt og tigger har jo en sjef de betaler en andel til... Vet du om det er nordmenn også som er bakmenn til dem? jeg har fått inntrykk det finnes norske bakmenn også. Og det er menn som lever i mørket. Endret 7. august 2019 av Egenskap
NBA Skrevet 7. august 2019 Forfatter #42 Skrevet 7. august 2019 1 minutt siden, Egenskap skrev: Vet du om det er nordmenn også som er bakmenn til dem? jeg har fått inntrykk det finnes norske bakmenn også. Lite sannsynlig. Er ikke mye å tjene på det for nordmenn.
Klossmajor Skrevet 8. august 2019 #43 Skrevet 8. august 2019 På 7.8.2019 den 13.41, O.G. skrev: Taterne kan ikke sammenlignes med de menneskene som kommer hit i dag. Hvorfor ikke? Har de ikke et felles opphav?
Egenskap Skrevet 8. august 2019 #44 Skrevet 8. august 2019 på tide dem forsvinner fra gatene og det igjen blir orden i gatene
Elaine Marley Skrevet 8. august 2019 #45 Skrevet 8. august 2019 Tråden er ryddet for hatefulle innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Gjest O.G. Skrevet 9. august 2019 #46 Skrevet 9. august 2019 14 timer siden, Klossmajor skrev: Hvorfor ikke? Har de ikke et felles opphav? Felles opphav kanskje, men det har altså da ikke vært tatere på dørene på over 60 år.
Million Skrevet 9. august 2019 #47 Skrevet 9. august 2019 På 7.8.2019 den 11.57, Visjon skrev: Tja. Egentlig beundrer jeg romfolk. De har jo, på mirakuløst vis, klart å holde på sin særegne kultur i nærmere 1000 år mot alle odds. Mens vi andre i Europa har lagt oss på rygg for markedskreftene, amerikanske fastfood-kjeder og arbeidsgivere, så lever romfolk fremdeles utenfor massekulturen og gjør sin egen greie. Så stjeler og tigger de litt i prosessen, ikke alltid så hyggelig kanskje, men man kan jo ikke nekte for at de er tidenes hustlers. På mange måter lever et ganske spennende liv (slipper å være slave hos en sjef, kan reise rundt i en campingvogn, er gode til å spille musikk osv). Jeg konkluderer faktisk med at jeg er villig til å tåle en del dritt fra romfolk, rett og slett fordi de er en interessant kulturarv. Vi trenger sånne smågærne innslag i en verden som blir stadig mer monoton og klin lik overalt. Du romantiserer jo tyveriene de driver med!? Som om det var noe beundringsverdig ved å være en tyv og svindler. 8
Thyra Skrevet 9. august 2019 #48 Skrevet 9. august 2019 På 7.8.2019 den 13.43, O.G. skrev: En ting er at de har penger, noe annet er hvordan det ser ut etter dem der de slår seg ned. https://www.aftenposten.no/osloby/i/zLPPVK/Dugnad-for-a-rydde-opp-etter-femmila-i-Kollen ... Nei, dette var visst ikke sigøynere... 3
Honey Dew Skrevet 9. august 2019 #49 Skrevet 9. august 2019 På 7.8.2019 den 12.04, Far til 2 skrev: Vi har andre som ant skaper mer uorden, f.eks. nazistene som protesterer i Norge og der halvparten av dem fakrtisk kommer fra Sverige. Romfolket marsjerer ikke i gatene og slår et de som ikke er enig. Noen vil si at det er disse nazistene vi har fått nok av. Er det noen som mener de har rett til å banke de som har andre meninger, er det den ekstreme venstresiden. Norge har ytringsfrihet enten vi liker det eller ikke. 3
NBA Skrevet 10. august 2019 Forfatter #50 Skrevet 10. august 2019 11 timer siden, Thyra skrev: https://www.aftenposten.no/osloby/i/zLPPVK/Dugnad-for-a-rydde-opp-etter-femmila-i-Kollen ... Nei, dette var visst ikke sigøynere... Nei, det var polakker. 10 timer siden, Honey Dew skrev: Er det noen som mener de har rett til å banke de som har andre meninger, er det den ekstreme venstresiden. Norge har ytringsfrihet enten vi liker det eller ikke. Har du noen gang lest hva denne elskede ytringsfriheten din faktisk innebærer? 1
Fiskegrateng Skrevet 10. august 2019 #51 Skrevet 10. august 2019 5 hours ago, NBA said: Nei, det var polakker. Har du noen gang lest hva denne elskede ytringsfriheten din faktisk innebærer? Hvordan kan du bare hevde det? 2
Honey Dew Skrevet 10. august 2019 #52 Skrevet 10. august 2019 5 timer siden, NBA skrev: Nei, det var polakker. Har du noen gang lest hva denne elskede ytringsfriheten din faktisk innebærer? Allikevel har ikke folk rett til å banke opp andre som mener noe annet enn dem selv. Så enkelt er det.
Zenhouse Skrevet 10. august 2019 #53 Skrevet 10. august 2019 Ny politi rapport fra Kristiansand viser at det er mye mer organisering bak tiggingen der enn de først trodde. Mye pillesalg bl.a. Sto i fvn.no i går/forgårs. Jeg har i utganspunktet et åpent syn på tigging, men merker at jeg unngår visse butikker,steder der de sitter. Før satt de med strikketøyet sitt, men har ikke lov til det mer uten at jeg har fått med meg hvorfor? 2
Akhenaton Skrevet 10. august 2019 #54 Skrevet 10. august 2019 4 hours ago, Zenhouse said: Før satt de med strikketøyet sitt, men har ikke lov til det mer uten at jeg har fått med meg hvorfor? Med tanke på at det er Norge vi bor i så hadde det ikke forbauset meg om det var fordi Skattekontoret er livredde for at strikkingen kan være svart arbeid. 😂 1
Zenhouse Skrevet 10. august 2019 #55 Skrevet 10. august 2019 1 time siden, Akhenaton skrev: Med tanke på at det er Norge vi bor i så hadde det ikke forbauset meg om det var fordi Skattekontoret er livredde for at strikkingen kan være svart arbeid. 😂 😏 Fant ut av det nå. Det er fordi handelstanden reagerte på gatesalg. Det er regler for slikt, en må stå på faste plasser og betale 200 kr dagen for å få selge varer på gaten. Så da lønner det seg visst heller å tigge enn å selge hjemmestrikka ullragger. 2
Gjest O.G. Skrevet 11. august 2019 #56 Skrevet 11. august 2019 18 timer siden, Akhenaton skrev: Med tanke på at det er Norge vi bor i så hadde det ikke forbauset meg om det var fordi Skattekontoret er livredde for at strikkingen kan være svart arbeid. 😂 Steinbra.
Ichiko Skrevet 11. august 2019 #57 Skrevet 11. august 2019 On 8/9/2019 at 12:30 PM, O.G. said: Felles opphav kanskje, men det har altså da ikke vært tatere på dørene på over 60 år. Åh joda, det har det! Og selv om det ikke skjer akkurat nå, betyr det ikke at taterne har forsvunnet fra landet. de har bare forsvunnet fra offentlig oppmerksomhet etter at sigøynere fra Øst-Europa har reist inn i Vest-Europa. Etter utallige generasjoner med et omflakkende og elendig liv, er dagens tatere enten i arbeid eller på varig uføretrygd(pga. de skader de har blitt påført i løpet av livet). Så mange er det du kan kalle assimilert hva arbeid angår, resten forsørges av velferdsstaten og trenger ikke å f.eks. tigge eller selge diverse ting på dørene for å skaffe penger. Mange har en ekstrainntekt gjennom å drive med musikk, der kjenner jeg til flere. Tateres og sigøyneres opphav er det samme, men tatere er da etterkommere etter de sigøynere som kom først til Vest- og Nord-Europa, og ikke-sigøynere i de samme områdene. Etnisk er de da mer blandet, men flere av dem kan fortsatt språket romani, som er utviklet fra rom-språk. I løpet av de siste 500 år har både folk og språk utviklet seg i forskjellige retninger, men fortsatt er det mange likheter: større eller mindre grad av utenforskap i samfunnet, stor grad av diverse sosiale problemer. Familiekulturen tar tid å få endret, det er mye vondt som henger igjen. 5
Purple Basil Skrevet 11. august 2019 #58 Skrevet 11. august 2019 På 10.8.2019 den 10.26, Zenhouse skrev: Ny politi rapport fra Kristiansand viser at det er mye mer organisering bak tiggingen der enn de først trodde. Mye pillesalg bl.a. Sto i fvn.no i går/forgårs. Jeg har i utganspunktet et åpent syn på tigging, men merker at jeg unngår visse butikker,steder der de sitter. Før satt de med strikketøyet sitt, men har ikke lov til det mer uten at jeg har fått med meg hvorfor? Det er blitt veldig ille i Kristiansand nå. Verre enn da jeg flyttet derfra i 2015. Markens er full av tiggere, og da jeg var der i mars så gikk det folk rundt og delte ut lapper hvor det stod at de ville ha penger (i tillegg til alle de tiggerne som var der fra før). I en liten by som Kristiansand så merkes det veldig godt, er det rart at folk reagerer? 2
Ichiko Skrevet 11. august 2019 #59 Skrevet 11. august 2019 Et lite P.S. om strikketøy som ble nevnt tidligere i tråden: Siden Norge ble med i Schengen, og ikke minst da landet kort tid etter opphevet forbudet mot løsgjengeri og tigging, begynte sigøynere fra Øst-Europa å komme hit i stort antall. I løpet av årene har det hele tiden vært tigging, gjerne i forskjellige former: - "Elendighetstigging" av typene "handikappet" mann som vaklet skjelvende rundt med en krykke og en kopp, bortsett fra når han hadde røykepauser: da var han helt stø og rolig; eller menn som kravlet jamrende rundt på fortauet, kvinnen som alltid satt på kne og skrek, i en vanndam i en ellers tørr gågate, den høygravide kvinnen som halvveis lå i solsteika på et fortau - Prøve å tigge penger til "livsviktig operasjon" utenfor Ullevål sykehus - Salg av "gullsmykker", altså juggel - Musikk utført av noen som absolutt ikke kan spille - Salg av strikkesokker i kjipeste type akrylgarn, som blir som juggel å regne i et land som flyter av høykvalitets ullklær, gjerne håndstrikkede Med andre ord: i tillegg til å bare sitte der med en kopp, har da forskjellige andre taktikker blitt prøvd - taktikker som er helt feilplasserte(som penger til operasjon) og/eller raskt gjennomskubare som "fake". Når da taktikken ikke gir forventet resultat i penger, slutter de med den og prøver eventuelt noe annet. 4
NBA Skrevet 11. august 2019 Forfatter #60 Skrevet 11. august 2019 På 10.8.2019 den 10.23, Honey Dew skrev: Allikevel har ikke folk rett til å banke opp andre som mener noe annet enn dem selv. Så enkelt er det. Hva har det med saken å gjøre?🤔
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå