Egenskap Skrevet 7. august 2019 #21 Skrevet 7. august 2019 1 minutt siden, Visjon skrev: litt i prosessen det blir jo svært misvisende måte å si det på, siden det er en organisert banditt kultur som går utover uskyldige mennesker som har sitt og samfunn å ta hensyn over. 5
Far til 2 Skrevet 7. august 2019 #22 Skrevet 7. august 2019 12 minutter siden, Egenskap skrev: Tigging og holdningene de tar med skaper en svært uorden i samfunnet og gatene. Vi har ikke behov for det mer, nok er nok. Vi har andre som ant skaper mer uorden, f.eks. nazistene som protesterer i Norge og der halvparten av dem fakrtisk kommer fra Sverige. Romfolket marsjerer ikke i gatene og slår et de som ikke er enig. Noen vil si at det er disse nazistene vi har fått nok av. 2
Visjon Skrevet 7. august 2019 #23 Skrevet 7. august 2019 Akkurat nå, Egenskap skrev: det blir jo svært misvisende måte å si det på, siden det er en organisert banditt kultur som går utover uskyldige mennesker som har sitt og samfunn å ta hensyn over. Jo, ja. Samtidig så har jo storsamfunnet også valgt å skvise den type omreisende kulturer ut, slik at de ikke lenger har så mange lovlydige muligheter. For bare noen tiår siden kunne omreisende tilby sine tjenester innenfor forskjellige typer håndverk og varesalg, som de ofte var veldig dyktige til, den slags er uaktuelt i dag. Kravene til alt mulig er høyere, man trenger langt flere papirer på alt, utdanning, samfunnet er 100% lagt opp til at du må ha fast adresse og nasjonal tilhørighet, og så videre. Nettopp fordi samfunnet blir stadig mer strømlinjeformet. Utskuddene og raringene, som alltid har tilført farge og variasjon i europeisk historie, blir radert ut. Romfolk tviholder på kulturen sin, og slik det er nå så er tigging og tjuving veien å gå. Så kan man prøve å forstå det valget, eller ikke. 8
Egenskap Skrevet 7. august 2019 #24 Skrevet 7. august 2019 Akkurat nå, Far til 2 skrev: Vi har andre som ant skaper mer uorden, f.eks. nazistene som protesterer i Norge og der halvparten av dem fakrtisk kommer fra Sverige. Romfolket marsjerer ikke i gatene og slår et de som ikke er enig. Noen vil si at det er disse nazistene vi har fått nok av. Men det RYDDER politiet unna raskt og effektivt, og er dermed ikke sammenlignbar. 2
Egenskap Skrevet 7. august 2019 #25 Skrevet 7. august 2019 1 minutt siden, Visjon skrev: Jo, ja. Samtidig så har jo storsamfunnet også valgt å skvise den type omreisende kulturer ut, slik at de ikke lenger har så mange lovlydige muligheter. For bare noen tiår siden kunne omreisende tilby sine tjenester innenfor forskjellige typer håndverk og varesalg, som de ofte var veldig dyktige til, den slags er uaktuelt i dag. Kravene til alt mulig er høyere, man trenger langt flere papirer på alt, utdanning, samfunnet er 100% lagt opp til at du må ha fast adresse og nasjonal tilhørighet, og så videre. Nettopp fordi samfunnet blir stadig mer strømlinjeformet. Utskuddene og raringene, som alltid har tilført farge og variasjon i europeisk historie, blir radert ut. Romfolk tviholder på kulturen sin, og slik det er nå så er tigging og tjuving veien å gå. Så kan man prøve å forstå det valget, eller ikke. Norge er ikke i stand til å ta imot alle, vår kulturarv er langt viktigere å ta hensyn til. Våre verdier er våre verdier, hva andre påtår seg og ikke er i stand til å underordne våre regler eller skaper uorden i gatene har vi ikke behov for å se eller bli forstyrret av. 5
Far til 2 Skrevet 7. august 2019 #26 Skrevet 7. august 2019 1 minutt siden, Egenskap skrev: Men det RYDDER politiet unna raskt og effektivt, og er dermed ikke sammenlignbar. Det er høy grad sammenliknbart ettersom de kommer med trusler om vold mot befolkningen på en helt annen måte enn romfolket som indirekte truer med forsøpling. Å true seg til å ha samme mening som andre fjerner muligheten for demokratiet og det er basis for hele det vestlige samfunnet. 3
Egenskap Skrevet 7. august 2019 #27 Skrevet 7. august 2019 Akkurat nå, Far til 2 skrev: Det er høy grad sammenliknbart ettersom de kommer med trusler om vold mot befolkningen på en helt annen måte enn romfolket som indirekte truer med forsøpling. Å true seg til å ha samme mening som andre fjerner muligheten for demokratiet og det er basis for hele det vestlige samfunnet. du lever i tåka, og bommer kraftig i det du skriver. 3
Visjon Skrevet 7. august 2019 #28 Skrevet 7. august 2019 1 minutt siden, Egenskap skrev: Norge er ikke i stand til å ta imot alle, vår kulturarv er langt viktigere å ta hensyn til. Våre verdier er våre verdier, hva andre påtår seg og ikke er i stand til å underordne våre regler eller skaper uorden i gatene har vi ikke behov for å se eller bli forstyrret av. Vår kulturarv har alltid inkludert romfolk, omreisende og såkalte tatere. De har reist rundt i Europa siden middelalderen, også i Skandinavia. 8
T-Rex Skrevet 7. august 2019 #29 Skrevet 7. august 2019 (endret) 1 hour ago, Grønnfrakk said: Det kunne vært dere som satt der. Det kunne vært din mor eller bestefar. Tror dere de hadde valgt å sitte 8 timer utenfor butiklen i surt norsk høstvær om de hadde muligheter til et bedre liv i hjemlandet? Tenk litt lengre. Sigøynere velger den tilværelsen fremfor å ha vanlige jobber, som de fint kunne hatt. Dessverre går dette i arv, så yngre generasjoner fortsetter med det samme. Og nye etter dem igjen. Sånn fortsetter det i all evighet, om vi ikke setter foten ned og forbyr tigging. Tenk litt over det, du. Jeg har stor medfølelse med dem som er født inn i denne kulturen (eller "kulturen"), men på ett eller annet tidspunkt må mønsteret med tigging/stjeling/doplanging/prostitusjon brytes. Endret 7. august 2019 av T-Rex 7
Far til 2 Skrevet 7. august 2019 #30 Skrevet 7. august 2019 8 minutter siden, Egenskap skrev: du lever i tåka, og bommer kraftig i det du skriver. Sterk argumentasjon ? 2
Ichiko Skrevet 7. august 2019 #31 Skrevet 7. august 2019 Det kom et folkeferd til Europa for noen hundre år siden, første gang til Skandinavia i 1505. Overalt hvor de kom, presenterte de seg som å komme fra Egypt(av dette kommer ordene på engelsk gipsy, spansk gitanos), men de kalte seg selv secani(tysk Zigeuner, norsk o.a. sigøyner). Siden dengang har de gått over til å bruke ordene rom og romani, noe som skal indikere at de kommer fra Roma og/eller Romania. De kom ihvertfall til Roma, og ba Paven om tillatelse til å dra på en syvårig pilgrimsferd i Europa, som bot for sine forfedres synd mot Jesusbarnet og famile, da disse var på flukt i Egypt og ble nektet vann av sigøynere. Nå ønsket etterkommerne å gjøre opp for dette, noe de fikk tillatelse til. I århundreder har de levd et nomadisk liv, holdt seg utenfor etablerte samfunn. Innad har de strikse regler om kontroll av familiemedlemmer, det er vanskelig å bryte ut og skape et annet liv. Jentene er så å si fritt vilt, f.eks. kan en gutt/mann bortføre en jente og voldta henne, dette regnes som forlovelse og jenta må adlyde ham. Ellers er dattersalg og barne"ekteskap" utbredt. Jentene tvinges også til å prostituere seg for menn utenfor sigøynermiljøet. Slik tjenes penger til familien, i tillegg til diverse strøjobber, tigging, stjeling. Det er slikt barna læres opp til, framfor å få seg utdanning og varig arbeid. Det er en forferdelig kultur å vokse opp i. Å bare gi penger uten videre er med på sponse en slik kultur, det fører ikke til noen endringer i det hele tatt. Som jeg har fortalt tidligere på forumet, stammer jeg fra de sigøynere som kom til Norden for lenge siden, de som fikk navnet tatere. Mange av oss er så blandet med nordboere at du ikke ser forskjell, mange har fortsatt et svært "eksotisk" utseende. Jeg kjenner etterhvert svært mange med slikt opphav, og har ennå til gode å møte noen som ikke er preget av alt det negative med sigøynerkulturen. I tillegg kommer gjerne alt det negative som storsamfunnet har utsatt sigøynere og tatere for - men jeg ser at mens dét er ganske godt kjent, så formidles det altfor lite om de interne problemene i sigøynerkultur. Når jeg ser dagens tiggere på gata så er det ikke tjukke slekta som sitter der, men jeg vet at vi har noe felles likevel. Og jeg kjenner et sinne over at de fortsatt lever på et sånn elendig vis. Jeg kjenner skam og fortvilelse over å stamme fra folk som misbruker barna sine på alle slags vis. Barn fortjener bedre enn å læres opp til å fortsette i samme spor. Husker jeg leste om at NAV prøvde å gjøre noe for dem med å tilby diverse kurs - ingen møtte opp til kurs om opplæring, utdanning og arbeid, men på kurs om trygdeytelser var det derimot fullt av folk. Da handler det ikke om å mangle muligheter, men å mangle vilje til å bruke dem konstruktivt til å bygge opp et stabilt liv. Og når manglende vilje og manglende innsats faktisk gir utbytte i form av penger og sympati, fins det ingen motivasjon til endring. Skulle noen likevel prøve, vil slekta gjøre alt for hindre det. P.S. Jeg beklager om dette ble rotete skrevet, men dette er et tema som setter i gang mye hos meg og jeg prøver å sortere. 24
Gjest O.G. Skrevet 7. august 2019 #32 Skrevet 7. august 2019 Problemet er alle de idiotene som gir dem penger, de hadde ikke kommet opp hit hvis ikke.
Gjest O.G. Skrevet 7. august 2019 #33 Skrevet 7. august 2019 (endret) 1 time siden, Ichiko skrev: Det kom et folkeferd til Europa for noen hundre år siden, første gang til Skandinavia i 1505. Overalt hvor de kom, presenterte de seg som å komme fra Egypt(av dette kommer ordene på engelsk gipsy, spansk gitanos), men de kalte seg selv secani(tysk Zigeuner, norsk o.a. sigøyner). Siden dengang har de gått over til å bruke ordene rom og romani, noe som skal indikere at de kommer fra Roma og/eller Romania. De kom ihvertfall til Roma, og ba Paven om tillatelse til å dra på en syvårig pilgrimsferd i Europa, som bot for sine forfedres synd mot Jesusbarnet og famile, da disse var på flukt i Egypt og ble nektet vann av sigøynere. Nå ønsket etterkommerne å gjøre opp for dette, noe de fikk tillatelse til. I århundreder har de levd et nomadisk liv, holdt seg utenfor etablerte samfunn. Innad har de strikse regler om kontroll av familiemedlemmer, det er vanskelig å bryte ut og skape et annet liv. Jentene er så å si fritt vilt, f.eks. kan en gutt/mann bortføre en jente og voldta henne, dette regnes som forlovelse og jenta må adlyde ham. Ellers er dattersalg og barne"ekteskap" utbredt. Jentene tvinges også til å prostituere seg for menn utenfor sigøynermiljøet. Slik tjenes penger til familien, i tillegg til diverse strøjobber, tigging, stjeling. Det er slikt barna læres opp til, framfor å få seg utdanning og varig arbeid. Det er en forferdelig kultur å vokse opp i. Å bare gi penger uten videre er med på sponse en slik kultur, det fører ikke til noen endringer i det hele tatt. Som jeg har fortalt tidligere på forumet, stammer jeg fra de sigøynere som kom til Norden for lenge siden, de som fikk navnet tatere. Mange av oss er så blandet med nordboere at du ikke ser forskjell, mange har fortsatt et svært "eksotisk" utseende. Jeg kjenner etterhvert svært mange med slikt opphav, og har ennå til gode å møte noen som ikke er preget av alt det negative med sigøynerkulturen. I tillegg kommer gjerne alt det negative som storsamfunnet har utsatt sigøynere og tatere for - men jeg ser at mens dét er ganske godt kjent, så formidles det altfor lite om de interne problemene i sigøynerkultur. Når jeg ser dagens tiggere på gata så er det ikke tjukke slekta som sitter der, men jeg vet at vi har noe felles likevel. Og jeg kjenner et sinne over at de fortsatt lever på et sånn elendig vis. Jeg kjenner skam og fortvilelse over å stamme fra folk som misbruker barna sine på alle slags vis. Barn fortjener bedre enn å læres opp til å fortsette i samme spor. Husker jeg leste om at NAV prøvde å gjøre noe for dem med å tilby diverse kurs - ingen møtte opp til kurs om opplæring, utdanning og arbeid, men på kurs om trygdeytelser var det derimot fullt av folk. Da handler det ikke om å mangle muligheter, men å mangle vilje til å bruke dem konstruktivt til å bygge opp et stabilt liv. Og når manglende vilje og manglende innsats faktisk gir utbytte i form av penger og sympati, fins det ingen motivasjon til endring. Skulle noen likevel prøve, vil slekta gjøre alt for hindre det. P.S. Jeg beklager om dette ble rotete skrevet, men dette er et tema som setter i gang mye hos meg og jeg prøver å sortere. Taterne kan ikke sammenlignes med de menneskene som kommer hit i dag. Endret 7. august 2019 av O.G.
Egenskap Skrevet 7. august 2019 #34 Skrevet 7. august 2019 1 minutt siden, O.G. skrev: Problemet er alle de idiotene som gir dem penger, de hadde ikke kommet opp hit hvis ikke. får frysninger når dem går alle og later som de er fattige også har dem flere hundre sedler som dem operer med. Galskap spør du meg. 1
Gjest O.G. Skrevet 7. august 2019 #35 Skrevet 7. august 2019 1 minutt siden, Egenskap skrev: får frysninger når dem går alle og later som de er fattige også har dem flere hundre sedler som dem operer med. Galskap spør du meg. En ting er at de har penger, noe annet er hvordan det ser ut etter dem der de slår seg ned.
NBA Skrevet 7. august 2019 Forfatter #36 Skrevet 7. august 2019 8 timer siden, Grønnfrakk skrev: Det kunne vært dere som satt der. Det kunne vært din mor eller bestefar. Tror dere de hadde valgt å sitte 8 timer utenfor butiklen i surt norsk høstvær om de hadde muligheter til et bedre liv i hjemlandet? Tenk litt lengre. Vel, de fleste i verden har det verre enn nordmenn. Skal alle da komme hit, slik at samfunnet vårt kollapser?! 8 timer siden, Million skrev: Mener du "ikke"? Jepp, skriveleif. 2
NBA Skrevet 7. august 2019 Forfatter #37 Skrevet 7. august 2019 7 timer siden, Far til 2 skrev: Så det du sier er at de som kommer til Norge, uavhengig av hvilket land de kommer fra, ikke har lov til å være her fordi de ikke allerede har spart opp nok uten å jobbe ? Ettersom Romania er en del av EU er det altså et Schengen land. Skal de da ikke få lov å oppholde seg her ? Nei, du har ikke lov til å være i Norge om du ikke har midler til selvoppholdelse. Unntaket er flyktninger, åpenbart. 4
NBA Skrevet 7. august 2019 Forfatter #38 Skrevet 7. august 2019 7 timer siden, Visjon skrev: slipper å være slave hos en sjef Da vet du ikke mye om romfolket. Alle som går rundt og tigger har jo en sjef de betaler en andel til... 4
NBA Skrevet 7. august 2019 Forfatter #39 Skrevet 7. august 2019 7 timer siden, Far til 2 skrev: Vi har andre som ant skaper mer uorden, f.eks. nazistene som protesterer i Norge og der halvparten av dem fakrtisk kommer fra Sverige. Romfolket marsjerer ikke i gatene og slår et de som ikke er enig. Noen vil si at det er disse nazistene vi har fått nok av. De blir også utvist... 1
Egenskap Skrevet 7. august 2019 #40 Skrevet 7. august 2019 1 minutt siden, NBA skrev: Nei, du har ikke lov til å være i Norge om du ikke har midler til selvoppholdelse. Unntaket er flyktninger, åpenbart. På tide det skjer en fjerning av det som har fått pågå altfor lang tid. På tide offentligheten tar ansvar. Nok er Nok. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå