Gå til innhold

Hva skjer om en av foreldrene ruser seg (barnevernet)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet om et par hvor hvertfall en av foreldrene ruser seg regelmessig og driver med mye kriminelt. Vet ikke om jeg bør melde fra eller om de gjør noe med slikt i det hele tatt. Hva skjer eventuelt? Og jeg er livredd for at vedkommende skal finne ut hvem som har tipset iom at dette er snakk om noen som er ganske ustabil. Før ikke ringe fra min egen tlf eller noen jeg kjenner. Hvordan kan jeg gjøre det? 

Anonymkode: 64957...e5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør melde fra. Bv slår hardt ned på rus blant barn.

Du kan sende brev, ringe fra en annens telefon, sende mail kanskje? Se på siden barnevernvakta.no der finner du info om hvordan du kan melde fra, og hva du kan melde om.

Fint at du bryr deg om barnet/barna. Ikke nøl med å kontakte de. 

Anonymkode: 6c59d...aff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva tror du selv?

Anonymkode: ae3c3...255

Tror du jeg hadde spurt hvis jeg visste det? 

Anonymkode: 64957...e5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør melde fra. Bv slår hardt ned på rus blant barn.

Du kan sende brev, ringe fra en annens telefon, sende mail kanskje? Se på siden barnevernvakta.no der finner du info om hvordan du kan melde fra, og hva du kan melde om.

Fint at du bryr deg om barnet/barna. Ikke nøl med å kontakte de. 

Anonymkode: 6c59d...aff

Men hva skjer? Jeg tenker at barnevernet kommer på besøk for å observere, men det er ikke sikkert forelderen er ruset der og da eller eventuelt klarer å skjule det? Da tenker de det er greit og går videre? 

Anonymkode: 64957...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den andre foreldren da?

Anonymkode: c747b...8fd

Hva mener du? 

Anonymkode: 64957...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet har veldig lav terskel for å rusteste folk. Så kjør på.

Anonymkode: f14c7...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil be om rusprøver, og er de reine så vil de ikke ta det så seriøst. Men tester de positivt på prøva vil barnevernet gå hardt inn med tilsyn, veiledning og kanskje omsorgsovertakelse. 

Anonymkode: 1b86d...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? 

Anonymkode: 64957...e5a

Er den andre rusfri?

Anonymkode: c747b...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er den andre rusfri?

Anonymkode: c747b...8fd

Jeg tror det. 

Anonymkode: 64957...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om et par hvor hvertfall en av foreldrene ruser seg regelmessig og driver med mye kriminelt. Vet ikke om jeg bør melde fra eller om de gjør noe med slikt i det hele tatt. Hva skjer eventuelt? Og jeg er livredd for at vedkommende skal finne ut hvem som har tipset iom at dette er snakk om noen som er ganske ustabil. Før ikke ringe fra min egen tlf eller noen jeg kjenner. Hvordan kan jeg gjøre det? 

Anonymkode: 64957...e5a

Du kan melde ifra anonymt.
Ei tidligere venninne ble tatt for å ruse seg..Både hun og mannen.
De stod i fare for å miste begge barna, men de fikk stilt ett ultimatum.
Den gikk ut på, at begge to måtte inn på rehab i 3mnd, når de kom ut, måtte de vise at de var rusfri i 6mnd og klarte de det. Så fikk de barna tilbake. De klarte det. Her var det ikke snakk om tyngre stoffer enn marihuana, det kunne vært så mye verre.
I tillegg ble de fortalt at de plutselig kunne komme innom de neste 3 årene, for en narkotest, instanser var innom 7-8 ganger på 1år og de blir enda testet :)  De ble fortalt at om det viste seg at de hadde startet å ruse seg igjen, så ville barna bli tatt på dagen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg svare på, som en forelder som fikk melding på meg at jeg hadde ruset meg.

Jeg fikk plutselig en telefon ut av det blå en formiddag på jobb, hvor damen presenterte seg med at hun var fra barnevernet og hadde fått melding om at skolen til barnet mitt hadde fått høre at jeg hadde røyket hasj.

"Ja, det stemmer", sa jeg, for det var helt sant.

Jeg har barnet mitt annenhver uke, og en helg barnet mitt var hos den andre forelderen hadde jeg røyket cannabis, noe noen tydeligvis hadde fått med seg og meldt meg til barnevernet for.

Damen i telefonen ble litt paff når jeg sa at det var helt sant det hun hadde hørt, men så fikk hun samlet seg og sa at de gjerne ville ha en samtale, hun lurte på om det passet dagen etterpå, og det gjorde det.

På samtalen redegjorde jeg for omstendighetene og at barnet selvfølgelig ikke var i min varetekt på det tidspunktet, og at opplysningene stemte om at jeg hadde røyket cannabis ved en anledning for flere måneder siden, men at det ikke var noe jeg drev med fast og selvfølgelig aldri hadde gjort med barnet tilstede eller når jeg hadde omsorg for barnet.

Av rutine spurte de også om jeg samtykket til at de kunne innhente opplysninger fra andre instanser, som fastlege, psykolog, barnets skole, helsesøster og politi, og jeg samtykket til dette, siden jeg ikke hadde noe å skjule, og etter å ha snakket med meg og innhentet og gjennomgått opplysninger så ble undersøkelsessaken avsluttet uten tiltak.

 

Anonymkode: b1773...f8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir en undersøkelse, og ut fra den så kan de iverksette hjelpetiltak som urinprøver, kontrollbesøk i hjemmet og samarbeidsmøter med behandlingssted. Til slutt kan forelderen som ikke ruser seg få et ultimatum om å forlate den andre forelderen, hvis en ser at hjelpetiltakene ikke virker. 

Anonymkode: dd614...1b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir en undersøkelse, og ut fra den så kan de iverksette hjelpetiltak som urinprøver, kontrollbesøk i hjemmet og samarbeidsmøter med behandlingssted. Til slutt kan forelderen som ikke ruser seg få et ultimatum om å forlate den andre forelderen, hvis en ser at hjelpetiltakene ikke virker. 

Anonymkode: dd614...1b7

Og hvis den andre forelderen ikke går med på å forlate, blir de fratatt barna? Jeg vet med 100% sikkerhet at den ene forelderen ruser seg regelmessig, men kan gå en uke eller to uten å gjøre det. Det er opiater, benzo, og tyngre narkotiske stoffer. Ikke heroin. Jeg bare tenker hvis vedkommende får varsel på forhånd om at de vil foreta en vurdering og komme på besøk har det jo ingenting for seg? Da er det jo bare å holde seg rusfri og putte på en falsk fasade? 

Anonymkode: 64957...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Du melder selvsagt fra. Du kan sende anonymt brev, gjerne med bildebevis om du kan få tatt noen bilder med mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Du melder selvsagt fra. Du kan sende anonymt brev, gjerne med bildebevis om du kan få tatt noen bilder med mobilen.

Nei, er du gal, da hadde jeg blitt drept, og definitivt ikke vært anonym. 

Anonymkode: 64957...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om å ruse seg litt på fest, eller hverdags?? For meg er det forskjell!  Jeg har aldri vert avhengig av noe men prøvd forskjellig, vet om mange som driver med diverse på en og annen fest en sjelden gang, men de er noen gode foreldre. 

Det et klart at hvis man blir avhengig ser jeg jo at det er et problem. 

Anonymkode: 4422a...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis den andre forelderen ikke går med på å forlate, blir de fratatt barna? Jeg vet med 100% sikkerhet at den ene forelderen ruser seg regelmessig, men kan gå en uke eller to uten å gjøre det. Det er opiater, benzo, og tyngre narkotiske stoffer. Ikke heroin. Jeg bare tenker hvis vedkommende får varsel på forhånd om at de vil foreta en vurdering og komme på besøk har det jo ingenting for seg? Da er det jo bare å holde seg rusfri og putte på en falsk fasade? 

Anonymkode: 64957...e5a

Vi har kommet lengre i barnevernet nå, for nå kan en del hjelpetiltak iverksettes på tvang (men må da gjennom Fylkesnemnda først). Tidligere måtte undersøkelser henlegges eller avsluttes uten hjelpetiltak hvis foreldrene nektet tiltak, mens nå er det lettere å motivere til frivillige hjelpetiltak og samarbeid, men også å få gjennom nødvendige hjelpetiltak. De fleste som ruser seg klarer å holde en fasade under første møtet med bv, men ettersom urinprøvene blir tatt og kontrollbesøk i hjemmet, pleier det som oftest å komme frem i løpet av undersøkelsen. Hvis ikke den som ruser seg ønsker hjelp/behandling og ser hva det gjør med barnet, må den andre forelderen skjermet barnet fra situasjonen. Skjer ikke det, kan det da bli en plassering (men da forsøker vi å finne et sted i familie/nettverk). 

Anonymkode: dd614...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...