Gå til innhold

Hvorfor er folk i Oslo så sure?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke liker sure harde blikk i Oslo får heller flytte på bondelandet et sted. 

Anonymkode: c94f8...2ba

Bergen er en by på lik linje som Oslo, men folk er mye mer sure i Bergen etter min erfaring. Så er ikke sånn at det er enten eller.

Tror det har mye med været å gjøre. Oslo har bedre vær enn vestlandet og Nord-Norge. For de som ikke liker mye snø og regn, og varmere sommer så er jo Oslo bedre, eller Sørlandet. Og de er også litt sånn typisk glade mennesker iforhold til resten av landet. Mye generalisering her, men ja. Tror kanskje det er noe i det.

Anonymkode: 0a048...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser du hvis du leser innlegget jeg siterte 😊

Anonymkode: c7b06...6dc

Det var meg du siterte, takk. Poenget gikk jo rett over hodet på deg. Whoosh sa det.

Anonymkode: f7353...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bergen er en by på lik linje som Oslo

Bergen er på ingen på lik linje med Oslo. Ikke forsøk å insinuer det engang. Den søplebyen borti vest er ikke en del av Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NBA skrev:

Bergen er på ingen på lik linje med Oslo. Ikke forsøk å insinuer det engang. Den søplebyen borti vest er ikke en del av Norge.

Haha, ok. Mange som liker Bergen, særlig turistene. Mange som sier at de synes byen har mer sjel enn Oslo har osv.

Så ikke alle er enige i den. Men jo, det er kanskje ikke verdens fineste by, men den har jo det meste inkl. kort vei til fjells og sjø.

Anonymkode: 0a048...51f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt normalt på travle steder Ts. De fleste du møter er på vei fra a til b i jobbsammenheng eller skal komme seg hurtig hjem. Ikke tid til å smile og stoppe opp ett sek ekstra for å gi deg den «snille varme» øyenkontakten du savner Ts. Spesielt ikke fremmede mennesker.

Står du foran meg på rulletrappen og blokkerer så ber jeg deg flytte deg. Blokkerer du foran meg når jeg skal ut av t-banen gir jeg deg et sint blikk. Kanskje en lett albue. Står du foran meg i kassa på Kiwi og skal chitchatte med de i kassa så himler jeg med øynene og håper du blir ferdig snart. Joda. Alt høres hardt ut. Men slik er det å leve i en travel by. 

Men møter du meg i avslappede former hvor jeg koser og soler meg på Langøyene kan jeg gi deg et stort smil og slå av en prat. 

Osloborger

Anonymkode: c94f8...2ba

Herlighet...dette er trist å lese. Så alle skal helst pelle seg vekk for her kommer travle du. Har du hørt om å si "unnskyld meg!" til den som står i veien for deg, eller tar det for lang tid? For snilt, liksom?

Med å oppføre seg slik du og mange andre gjør i det offentlige rom, sprer dere jo bare deres eget stress og misnøye til andre og blir neppe særlig blidere selv. Senk albuene og pust med magen heller. Det går helt fint an å være høflig og grei mens man har det travelt, det går faktisk kjappere unna enn å skule, skubbe og dytte seg fram. Blir vesentlig mindre stressa selv også, så det anbefales.

Oslo er den eneste norske byen jeg har vært i eller bodd i der såpass mange folk oppfører seg så hensynsløst og utrivelig mot hvem det skal være. Lurer på om det er fordi byens folketall har økt kraftig siden årtusenskiftet, og ført til masse folk og trengsel overalt.

Anonymkode: c9c78...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke sammenligne Oslo og Bergen. Oslo er en mye større by. Det bor over dobbelt så mye mennesker i Oslo. 

Anonymkode: c94f8...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, OlsenHansen skrev:

Hadde nok vært ganske sur om jeg måtte bo i det helvetet av en by selv.

Hva faen er det folk har i mot Oslo? Det er hovedstaden deres. Når dere er på besøk eller flytter hit, forventer jeg at dere retter dere opp i ryggen pynter dere og har pusset tennene.

Dere utenbysfolk ødelegger imaget til oss fornemme hovedstadsborgere. Og deretter klager på folk i Oslo. Ta dere sammen. Bruker dere hatt, så ta den av når dere trår inn på vår vakre brostein!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet...dette er trist å lese. Så alle skal helst pelle seg vekk for her kommer travle du. Har du hørt om å si "unnskyld meg!" til den som står i veien for deg, eller tar det for lang tid? For snilt, liksom?

Med å oppføre seg slik du og mange andre gjør i det offentlige rom, sprer dere jo bare deres eget stress og misnøye til andre og blir neppe særlig blidere selv. Senk albuene og pust med magen heller. Det går helt fint an å være høflig og grei mens man har det travelt, det går faktisk kjappere unna enn å skule, skubbe og dytte seg fram. Blir vesentlig mindre stressa selv også, så det anbefales.

Oslo er den eneste norske byen jeg har vært i eller bodd i der såpass mange folk oppfører seg så hensynsløst og utrivelig mot hvem det skal være. Lurer på om det er fordi byens folketall har økt kraftig siden årtusenskiftet, og ført til masse folk og trengsel overalt.

Anonymkode: c9c78...237

Ikke min erfaring. Skal du stå å vente på den treige personen og i tillegg anstrenge deg for å gi et falskt smil går det tregere. Folk må skjønne at i en større by finnes det mange som har en travel hverdag, spesielt i forbindelse med jobb. Folk må skjønne de uskrevne reglene slik at byen skal fungere effektivt. Den bondske slappe av holdning fungerer ikke i større storbyer. Om folk vil finne roen og smil får de dra til marka eller oslofjorden. 

Anonymkode: c94f8...2ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, ok. Mange som liker Bergen, særlig turistene. Mange som sier at de synes byen har mer sjel enn Oslo har osv.

Så ikke alle er enige i den. Men jo, det er kanskje ikke verdens fineste by, men den har jo det meste inkl. kort vei til fjells og sjø.

Anonymkode: 0a048...51f

Grunnen til at de opplever det er at turistene i Oslo kun gå på Karl Johan og Aker Brygge, langt fra der de ekte osloboerne holder til. Bergen er så liten by at turistene går oppi de lokale.

Mener du at Oslo eller Bergen har kort vei til fjell og sjø? For det gjelder jo begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor (Majorstua) er alle veldig blide (ikke pendlerne, men dem har jeg da ingen grunn til å smile til jeg heller, man skal da på jobb). I begynnelsen syns jeg de var overhyggelige, det virket så falskt. Nå har jeg bodd her i mange år, og det er faktisk ekte: «Såå hyggelig å treffe deg!!! « Med hjertelige smil og ser deg rett i øya og mener det! Ingen ironi! «Så fin den jakka di er!» 

Når jeg er på besøk i småbyen jeg er fra, syns jeg folk er sure, særlig butikkansatte. Dårlig service, mistenksomme blikk på bussen. På fjellet derimot, der hilser både Oslo-og bygdefolk 😄

Anonymkode: a1b5f...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg er på besøk i småbyen jeg er fra, syns jeg folk er sure, særlig butikkansatte

Og makan til sladrekjerringer de 40-50-60 år gamle kassadamene er litt ute i grisgrendte strøk. Blitt sjokkert over hvor mye sladring og baksnakking det har vært når jeg har handlet på små steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Møter jo bare kalde blikk. Og overhøre ogte folk i telefonen eller to som snakker sammen som krangler. Folk sitter i telefonen og kaller folk ting osv. Møter du blikket på folk så kan man nesten tro de skal fly etter deg og ta deg enkelte steder... 

Anonymkode: 23771...850

Oslo i Norge eller Oslo et annet sted? Dette var da ikke noe som stemte for å si det mildt.

Anonymkode: 63095...e9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, hind skrev:

Hvis du flytter til en storby i utlandet og kommer til Oslo etter noen år vil du synes at folk i Oslo er blide, varme og litt som den bondske men søtkule fetteren fra landet.

Det er sånn vi Oslo føler om resten av landet hehehe...neida bygdefolk er flotte de men Gud for noen komplekser som eksisterer.

Anonymkode: 63095...e9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet...dette er trist å lese. Så alle skal helst pelle seg vekk for her kommer travle du. Har du hørt om å si "unnskyld meg!" til den som står i veien for deg, eller tar det for lang tid? For snilt, liksom?

Med å oppføre seg slik du og mange andre gjør i det offentlige rom, sprer dere jo bare deres eget stress og misnøye til andre og blir neppe særlig blidere selv. Senk albuene og pust med magen heller. Det går helt fint an å være høflig og grei mens man har det travelt, det går faktisk kjappere unna enn å skule, skubbe og dytte seg fram. Blir vesentlig mindre stressa selv også, så det anbefales.

Oslo er den eneste norske byen jeg har vært i eller bodd i der såpass mange folk oppfører seg så hensynsløst og utrivelig mot hvem det skal være. Lurer på om det er fordi byens folketall har økt kraftig siden årtusenskiftet, og ført til masse folk og trengsel overalt.

Anonymkode: c9c78...237

Du skulle prøvd å reist til andre steder enn Syden så skulle du fått sett hva hensynsløst og utrivelig virkelig er....

Anonymkode: 63095...e9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...