Gå til innhold

Latte + Leos lekeland = sant ?


kantarell2019

Anbefalte innlegg

Så om man er 100% til stede hjemme, og går på Leos 1 gang i mnd og er 30% til stede så er man en dårlig og lat forelder 😂

Hvis dere ser barna får smågodt på en tirsdag... Tror dere at barna får ubegrenset smågodt resten av uken også da?? 

Jeg har ett barn med autisme og vi sier alltid: har du møtt ett barn med autisme så har du møtt ett barn med autisme. 

Og det kan sies om Leos også.. Har du sett en forelder på Leos så har du sett EN situasjon på Leos. 

Anonymkode: 7e457...e0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette handler ikke om å fotfølge barna eller måtte aktivisere dem til enhver tid. Jeg er helt enig i at Barn skal lære å aktivisere seg selv  og ha tid til å utforske ting på egenhånd. Jeg snakker heller om at vi voksne må løfte blikket å følge med, istede for å se på det som «fri»

Det er dessverre altfor mange som knuffer, dytter, hyler og skriker og overhode ikke tar hensyn til andre barn og det er noen som er direkte ufine i oppførsel. Disse barna hadde sikkert hatt behov for litt veiledning og kanskje tilsnakk av foreldre som kanskje slapper litt for mye av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kantarell2019 skrev:

Dette handler ikke om å fotfølge barna eller måtte aktivisere dem til enhver tid. Jeg er helt enig i at Barn skal lære å aktivisere seg selv  og ha tid til å utforske ting på egenhånd. Jeg snakker heller om at vi voksne må løfte blikket å følge med, istede for å se på det som «fri»

Det er dessverre altfor mange som knuffer, dytter, hyler og skriker og overhode ikke tar hensyn til andre barn og det er noen som er direkte ufine i oppførsel. Disse barna hadde sikkert hatt behov for litt veiledning og kanskje tilsnakk av foreldre som kanskje slapper litt for mye av. 

Enig. Det er dette som gjør at en må fotfølge barna sine mens foreldrene til herjeungene slapper av. 

Anonymkode: dde9e...309

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, kantarell2019 skrev:

Dette handler ikke om å fotfølge barna eller måtte aktivisere dem til enhver tid. Jeg er helt enig i at Barn skal lære å aktivisere seg selv  og ha tid til å utforske ting på egenhånd. Jeg snakker heller om at vi voksne må løfte blikket å følge med, istede for å se på det som «fri»

Det er dessverre altfor mange som knuffer, dytter, hyler og skriker og overhode ikke tar hensyn til andre barn og det er noen som er direkte ufine i oppførsel. Disse barna hadde sikkert hatt behov for litt veiledning og kanskje tilsnakk av foreldre som kanskje slapper litt for mye av. 

Folk løfter no virkelig blikket og følger med av og til? Sitter du virkelig å stirrer og følger med hva andre gjør?hele tiden?Så du leker ikke med barna dine heller?men følger med da?Mine barn og de fleste andre barn leker fint på leos. Så da var det ett tilfelle da?Men ja enig i at det noen ganger er tafatte foreldre som ikke passer på.Men da får du gå å gi beskjed da?

Anonymkode: 321a3...f0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, kantarell2019 said:

Dette handler ikke om å fotfølge barna eller måtte aktivisere dem til enhver tid. Jeg er helt enig i at Barn skal lære å aktivisere seg selv  og ha tid til å utforske ting på egenhånd. Jeg snakker heller om at vi voksne må løfte blikket å følge med, istede for å se på det som «fri»

Det er dessverre altfor mange som knuffer, dytter, hyler og skriker og overhode ikke tar hensyn til andre barn og det er noen som er direkte ufine i oppførsel. Disse barna hadde sikkert hatt behov for litt veiledning og kanskje tilsnakk av foreldre som kanskje slapper litt for mye av. 

Jeg er nå faktisk for at barn skal forsøke å løse konflikter også innimellom, uten innblanding av voksne hele tiden. Jeg greier jo uansett ikke å observere knuffing fra gulvet når barnet springer under taket i diverse stativer. Det er jo ikke så mye som foregår på gulvnivå. 

Fotfølger du barna dine når de er utendørs også, for å være sikker på at de ikke knuffer noen? 

Jeg er helt enig i at man ikke skal gi helt f, og man bør med jevne mellomrom sjekke hvordan ståa er, men du har vel gjerne ikke full oversikt over hvilken oversikt andre har på sine barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Albbas skrev:

Jeg er nå faktisk for at barn skal forsøke å løse konflikter også innimellom, uten innblanding av voksne hele tiden. Jeg greier jo uansett ikke å observere knuffing fra gulvet når barnet springer under taket i diverse stativer. Det er jo ikke så mye som foregår på gulvnivå. 

Fotfølger du barna dine når de er utendørs også, for å være sikker på at de ikke knuffer noen? 

Jeg er helt enig i at man ikke skal gi helt f, og man bør med jevne mellomrom sjekke hvordan ståa er, men du har vel gjerne ikke full oversikt over hvilken oversikt andre har på sine barn? 

Nå er det kanskje ikke så lett for feks en 5 åring å løse konflikt med mye eldre barn. Jeg har feks sett en gjeng større barn hoppe på et lite barn på trampoline, dytte gjentatte ganger i sklie eller dytte unna for å skli først, vill sykling på trehjulssykler i området for mindre barn osv hvor andre barn blir truffet. Det handler om å ha en viss peiling på hvordan barna oppfører seg på slike steder og sjekke opp av og til. Lekeland er en plass som innbyr til mye mer herjing og baluba enn andre steder. 

Anonymkode: 89300...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle barn tåler litt knuffing og dytting

Anonymkode: 99035...281

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Jeg lar mine leke i hagen mens jeg er inne og titter ut i blant og sitter ofte parkert på lekeland og ser på eller leser bøker mens de leker. Unntaket er om jeg har med én unge, da leker vi ofte sammen. Men har de hverandre, søslenbarn eller venner, så får de bare leke sammen. 

De trenger ikke alltid voksne i hælene i enhver alder. 

Men følger med og om de ikke stopper innom eller vinker til meg med jevne mellomrom så leter jeg etter dem og sjekker trykket. For blir det stille så ramper de som regel. 

Det er ikke alltid svart hvitt, foreldre som sitter med kaffekoppen trenger ikke nødvendigvis å være ignorante foreldre som ikke følger med. Det kan være foreldre av selvstendige barn. 

Men barn som forsøker å få oppmerksomheten til foreldre som er mer opptatt av mobilen, synes jeg er litt trist å se. Blir ikke sint, men håper alltid at det ikke er det som er normen. Har selv forsøkt å svare på viktige beskjeder med et barn i hver fot, det er ikke alltid jeg sjekker insta mens ungene roper mamma mamma mamma, heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt for å la barna leke selv på Leos og andre lekeland, men da skal barna kunne oppføre seg og ta hensyn. Jeg som har små barn må dessverre veldig ofte oppdra andres barn på Leos og andre lekeland ettersom jeg fotfølger mine. Det er ikke alle fireåringer som klarer å stoppe en syvåring. Jeg ser veldig mye ufin oppførsel, spesielt blant de eldre barna. De klatrer oppå og over mindre barn så de klemmer fingrene i tauet, de kaster baller på og herjer i ballrommet så småbarna omtrent drukner nedi der, de hopper på trampolinene der småbarna hopper og aker på barna i akebanen. 

Anonymkode: 6eb71...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er generelt for å la barna leke selv på Leos og andre lekeland, men da skal barna kunne oppføre seg og ta hensyn. Jeg som har små barn må dessverre veldig ofte oppdra andres barn på Leos og andre lekeland ettersom jeg fotfølger mine. Det er ikke alle fireåringer som klarer å stoppe en syvåring. Jeg ser veldig mye ufin oppførsel, spesielt blant de eldre barna. De klatrer oppå og over mindre barn så de klemmer fingrene i tauet, de kaster baller på og herjer i ballrommet så småbarna omtrent drukner nedi der, de hopper på trampolinene der småbarna hopper og aker på barna i akebanen. 

Anonymkode: 6eb71...962

Enig! Hadde tenkt å kommentere det samme. Jeg må fotfølge mine barn da de foreløpig er små, men ser veldig mye rar og hensynsløs oppførsel. Riktig nok blir barna gira og «glemmer seg» sikkert også; men nettopp derfor er det viktig at foreldrene er tilstede og kan korrigere ungenes adferd/minne ungene på å ta hensyn og følge reglene. 

Anonymkode: 70a7a...2f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...