Gå til innhold

"Mammapolitiet"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig dette begrepet i bruk, men er det egentlig en greie? Hvor finnes de? Er det bare på Facebookgrupper de henger, eller finnes de i det virkelige liv også? Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd noe som kan minne om noe mammapoliti.

For meg virker det mest som begrepet brukes enten av de som er livredde for ikke å strekke til som mødre og dermed bruker det for å komme kritikken i forkant ("nå får jeg sikkert kjeft av mammapolitiet") eller foreldre som faktisk gjør ganske alvorlige feil og får helt legitim kritikk. For ja, kommentarer om dårlig sikring i bil ER legitim kritikk og det bør man tåle uten å skrike ut om mammapolitiet og buhu stakkar meg. 

I en annen tråd her skrives det om mammapoliti som arresterer folk som gir yoghurt til barna sine, klipper tungebånd og samsover eller IKKE samsover, og det får meg til å undre. Er det virkelig noen som reagerer på sånt, eller er dette bare foreldre som er redd for at andre skal reagere? Eller er mammapolitiet en greie? 

Anonymkode: 2a6e7...251

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel eg har aldri møtt detta mammapolitiet, kun lest om det på internett. Trur ikkje det er så vanlig at fremmede stopper for å "kjefte" då må du virkelig ha gjort noke gale eller truffet på noken skikkelige rævhål?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så tror jeg det er litt både og. Det kan være som du sier, at noen er redde for å gjøre feil og sier "nå får jeg sikkert kjeft", eller om de er sarkastiske eller hva.. Også tror jeg det finnes noen mødre som er religiøst overbevist om at yoghurt er livsfarlig, og ikke er redde for å si det til alle som spiser yoghurt. 

Men jeg tror også at mammapolitiet er mødre som mener forskjellig. Noen mener at det er viktig å dra på babysvømming, noen mener det er viktig å synge mye sanger. Men jeg tror at de fleste som blir definert som mammapolitiet, er mødre som vil det beste for sine barn og alle andres barn. 

Anonymkode: 2aa70...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammapolitiet er litt som monsteret under senga man er redd for som liten.

Som mor, spesielt førstegangsmamma er man konstant redd for å gjøre noe feil. Og det er da "mammapolitiet" trer frem. Det inntar mange former som svigermor, mormor, farmor, venninner (både med og uten barn), men er også særdeles aktivt på internett. Mammapolitiet kommer med råd, kritikk og kommentarer, og skal stort sett mene noe om alt man foretar seg. Stort sett med et negativt fokus.

Enkelte mennesker er mer mottakelig for kritikk og opplever dermed å bli usikre på seg selv og hva de gjør med/for sine egne barn. 

Mammapolitiet er ikke en samlet front, og monsteret fremmer gjerne ulike meninger. Som f.eks i spørsmålet om samsoving.

Det mammapolitiet derimot fronter er at om du ikke gjør som dem så kan du potensielt skade barnet ditt for livet. Gjerne da om du noen ganger gir etter og lar barnet få is i stedet for gulrøtter som mellommåltid før middag en gang i blant.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som tar av på forum som dette, og ikke legger fingrene imellom når de kritiserer andres valg. Min erfaring er likevel at det først og fremst gjelder folk med sterke og litt alternative meninger. For eksempel tilhengere av tidlig bleieslutt (eliminasjonskommunikasjon) eller ekstra sunt kosthold, der norske foreldre kritiseres generelt for å gi barna for mye brød.

I virkeligheten har jeg truffet på det en gang, da en kollega (mannlig, faktisk) kritiserte småbarnsforeldre som sendte barn i barnehagen uten ull innerst. Det var visst ingen grense for hvor uansvarlig dette var. Lite visste han at jeg var en av disse uansvarlige foreldrene, med et barn som vrengte av seg ullklær fortere enn jeg klarte å tre dem på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de som har det "korrekte" svaret på alt. De finnes mest på internett, der de kan være anonyme.

Anonymkode: 712a9...cc2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På internett generelt finnes det en god del av disse som kritiserer andre, ofte på bakgrunn av ting som egentlig ikke er av betydning. Som at barnet fikk en kjeks før frokost på lørdag, en is på onsdag eller så på ipad to timer istedenfor 20min. 

Endret av Nerine_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ser mammapolitiet er de som TROR på dem. Akkurat som spøkelser sees av dem som tror på spøkelser. De som er mammaer sjøl er ofte altfor opptatt av at ingen får lov å blande seg og at de sjøl vet best. Og så skylder de på at det finns mammapoliti. Man å bare innse at det kan være nyttig og lytte til andre folk sine erfaringer og. Tross alt

 

Anonymkode: 90243...f02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker «mammapolitiet» handler mer om måten man snakker til og gir råd til andre på. Det handler om å legge seg opp i andre sine saker, med den overbevisning at ens egne valg er bedre enn andre sine. Det har noe med måten kritikken blir lagt fram på, at man ikke bare sier noe for å opplyse, men også for å «arrestere» den andre, få dem til å forstå at de gjør noe feil, og samtidig hinte om at «jeg gjør det riktige, du burde skamme deg og heller gjøre som meg».

Og ja, mammapolitiet finnes. Ikke nødvendigvis som en gruppe mennesker som er enige om alt, men kanskje mer som et fenomen. De er mest tydelige på nett, men de finnes i virkeligheten også. Da foregår det kanskje mer i det skjulte, for eksempel der mødre (eller fedre?) kritiserer valgene til andre foreldre, som ikke nødvendigvis er til stede, og fremhever egne valg som de riktige, uten aksept for at folk har ulike liv, ulike behov og ulike verdier. Men man blir ikke automatisk «mammapoliti», bare fordi man gir noen et velmenende råd. 

Anonymkode: 6d14b...510

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke sett så mye til dette såkalte mammapolitiet, og syns egentlig det er litt oppkonstruert hele greia. Men så prøver jeg mitt beste som mor, og føler jeg gjør en god nok jobb til ikke å bry meg om noen skulle komme med litt for mange råd eller indirekte kritikk.

Er opptatt både av sunn mat, gode vaner og masse, masse kjærlighet og kos, samtidig som jeg er bevisst på at også barn vil oppleve nedturer, vonde følelser og motgang og måtte lære å hanskes med det. Og så blander jeg meg ikke så veldig i hvordan andre gjør ting, om de gir mme, middagsglass, samsover eller ikke, ammer i søvn, begynner i jobb tidlig eller sent.. Mange måter å gjøre ting på, og handler om hva man selv prioriterer :) Alt er feil i noens øyne, uansett. Og ingen gjør alt rett!

Ser jeg noe som er direkte farlig eller skadelig sier jeg jo i fra, men ellers tenker jeg at jeg ikke har fasiten og ikke kan styre eller dømme andres valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammapolitiet finnes! Og det er ikke det at enkelte mødre "snakker til" andre og kritiserer, men det er de generelle greiene. Et par eksempler av ting som er "opplest og vedtatt" og som mammapolitiet mener er den eneste riktige måten å gjøre det på, særlig hva gjelder småbarn. 

- alle barn over 1 år MÅ i barnehage, ellers kjeder de seg/lærer ikke å sosialiere/får ikke venner

- småbarn skal legge seg rundt kl 19

- det er nærmest barnemishandling å ikke "vente til hn er klar" med å slutte med bleier, dvs. gjør man det sommeren ungen er 2 feks, så er man ALTFOR tidlig ute

- samsoving: her er mammapolitiet todelg - en del mener man skal og må samsove, mens den andre delen mener at ungen skal sove minst i egen seng, helst på eget rom, så fort man er hjemme fra sykehuset. Det er dog bred enighet om at når barnet har nådd en viss alder (kanskje 4-5 år) så skal det ikke få lov til å komme opp i foreldrenes seng i løpet av natta, det er i såfall kun i nødsfall, som ved sykdom

- det er på grensen til barnemishandling om barnet er i nærheten av alkohol, man skal iallfall understreke dyrt og hellig at man ALDRI drikker mer enn maks ett glass og det er bare i forbindelse med matservering. og etter at ungen er i seng

- man skal forklare alt meget nøye og forstå barnets følelser, uansett situasjon, vær og føreforhold. Uavhengig av hvor lite barnet er, og hvor lite det dermed forstår av alt snakket som det møtes med. Gir man klare beskjeder og nekter å forhandle med barnet så er man en grusom forelder som helt sikkert skaper traumer

Dette er iallfall en del av det jeg oppfatter som "mammapoliti" både på dette forumet og når man leser/hører om barn og barneoppdragelse også i andre sammenhenger. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet hva bygdedyret er for noe...?

Vel! Mammapolitiet er det samme....de som dømmer andre som ikke er likedan som en selv. Mammapolitiet er i likhet med bygdedyret en høyst levende organisme.

Anonymkode: d79e2...030

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes normer for hvordan man skal oppføre seg i alle sammenhenger, og alltid mennesker som kritiserer de som bryter normene. Noen normer er gode (eks ikke røyke i svangerskapet), mens noen normer er dårlige (det er greit at gutter bråker mer enn jenter) og noen normer er mer nøytrale (barn bør spise brød/bør ikke spise brød). 

Jeg tror foreldrerollen og ønsket om å gjøre alt rett for barna våre gjør oss mer sårbare. Og at det derfor er ekstra vondt hvis noen mener vi gjør noe som kan være skadelig for barna. 

Har lyst til å si at noen ganger bikker det over også. Jeg baker for eksempel alt brødet vi spiser hjemme. Det blir noen provosert av som at det setter en "umenneskelig standard" for andre og "skaper press". Enda jeg aldri har kritisert noen for å kjøpe brød på butikken eller flagget mitt valg som "Det Eneste Rette". Jeg bare liker hjemmebakt brød og prioriterer det i mitt eget liv.

Mitt aller beste tips er å få selvtillit på egne vegne og stå for valgene man gjør. Og å ikke bry seg så mye om hva mennesker skriver på internett. Det gjelder både mammarollen og det meste annet her i livet. 

Anonymkode: 982c2...ec3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mammapolitiet finnes i aller høyeste grad på nett, og særlig på KG. Det er veldig mye som overdramatiseres.

I det virkelige liv har jeg møtt én person som er sånn. Hun samsover og ammer til barna ikke vil mer selv, hun driver med eliminasjonskommunikasjon, er naturligvis hjemmeværende og barna går ikke i barnehage, synes at de som lar et barn gråte før legging bør fratas omsorgsrett (hun har faktisk skrevet akkurat det i en facebookstatus), hun er ekstremt pedagogisk og kjefter aldri, bærer barna i sjal til de er godt oppi skolealder, osv. Og hun peker gjerne på andre mødres dårlige valg, ofte i form av aggressive statuser i sosiale medier og lignende (hun har vært særlig negative til folk som ikke ammer, til fedrekvote og til barnehage, for eksempel).

MEN. Selv hun gjør ting som andre kan reagere på. F.eks. får barna godteri og usunn mat og drikke hele tiden, fordi de ikke "liker" vann eller vanlig mat. Dessuten får barna se så mye på iPad og TV som de bare vil, selv om dette går på bekostning av samvær med andre barn (eller voksne, for den saks skyld).

Forskjellen er at ingen sier noe til henne om det.

Konklusjon: Mammapoliti eksisterer, men INGEN er perfekte.

Anonymkode: cdaeb...6f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter mammapolitiet både titt og ofte. Det er gjerne mødre som, selvfølgelig, mener at det de gjør er riktig, og så formulerer seg på en måte som gjerne inneholder en retorikk i linjen av "jeg vil jo bare det beste for mine barn" - med en undertone som sier noe om at de som ikke velger å gjøre det på samme måte IKKE vil det beste for sine barn. 

Men i mine øyne kan to ulike betjenter i mammapolitiet godt mene ulikt om samme ting - f.eks sukker, bilstol, legging etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammapolitiet ved best. Særlig med en gang de ser noen behandler barnet "feil". Leste akkurat pilitfruetråden. Hvor det er mye kritikk om hva hun gjør med barnet sitt. I følge mange av innleggene kommer ikke barnet til å overleve. Samme med Sandra lyng. Ikke måte på hva de gjør galt. Men her kan man jo skylde på at "de ber om det selv" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet at de finnes og har selv møtt på sånne her på KG, det er ikke det, men jeg har inntrykk av at mange ikke tåler at andre mener noe annet enn dem og stempler dem som mammapoliti som en ren hersketeknikk. 

Anonymkode: 76ffb...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mammahjarte skrev:

Vel eg har aldri møtt detta mammapolitiet, kun lest om det på internett. Trur ikkje det er så vanlig at fremmede stopper for å "kjefte" då må du virkelig ha gjort noke gale eller truffet på noken skikkelige rævhål?

Du har garantert møtt de, det er bare at de holder kjeft face to face og heller kommer inn hit og skriver et innlegg om det feks. Mammapolitiet får utløp i diverse kommentarfelt i nettaviser og sosiale medier, da helst anonymt selvfølgelig. 

Anonymkode: 2ceac...795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd mammapoliti og visstnok er jeg også mammapoliti selv, jfr forrige tråd...

For å være ærlig: kunne ikke brydd meg mindre. 

Anonymkode: cea37...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammapolitiet? De er vel helst synlig på nett, med fordømmende kommentarer mot foreldre som gjør ting på andre måter enn deres, som er den eneste rette. 

Det er ikke snakk om velmente råd, men shaming og å bli ufin. Alt for å fremheve egen fortreffelighet. Ofte har de forskjellige agendaer, du har både ammepolitiet, bilsikringspolitiet og tilknytningsfantastene. For ikke å snakke om alle med seriøse issues overfor mat. 

IRL har jeg ikke opplevd dem så mye, men en bekjent fikk et ublidt møte med bilsikringspolitiet da hun fraktet ettåring i et lånt forovervendt barnesete. De brukte ikke bil til daglig. Stakkaren som ikke visste bedre la uheldigvis ut et bilde på SoMe av turen, og fikk så hatten passet av hundre damer i kommentarene. Greit at hun trengte litt veiledning på dette, men det var noe med formen og volumet på kritikken som var ugrei. Skulle nesten tro at hu hadde prøvd å drepe ungen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...