Gå til innhold

Barn og fester der det drikkes.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns faktisk IKKE at det er behov for alkohol rundt barn. Om du tar ett glass til maten javel ok.Men fest med flere glass ?Nei.. Her burde BV vært.. Overhodet ikke greit!

Få barnefri og drikk alt dere orker.Men ikke rundt barna.. Barna merker MYE mer enn dere tror...

Anonymkode: 53c82...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg synest faktisk ikkje det er greitt. Alkohol har ingenting å gjera rundt barn uansett. Sidan du spurte da, eg går ikkje rundt å presse mine meiningar på andre. Og klart det er gradering, forskjell på å drikke litt vin til maten og grillfestar der far i huset bøtte nedpå mellom kotelettene.

Anonymkode: 1578a...950

Godt du er født i Norge da 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns faktisk IKKE at det er behov for alkohol rundt barn. Om du tar ett glass til maten javel ok.Men fest med flere glass ?Nei.. Her burde BV vært.. Overhodet ikke greit!

Få barnefri og drikk alt dere orker.Men ikke rundt barna.. Barna merker MYE mer enn dere tror...

Anonymkode: 53c82...d62

Barnevern? Slutt å tull a... Mye verre at du later som at du aldri drikker, slik at barna dine ikke får et sunt forhold til alkohol i hjemmet.

Endret av NBA
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NBA skrev:

Barnevern? Slutt å tull a... Mye verre at du later som at du aldri drikker, slik at barna dine ikke får et sunt forhold til alkohol i hjemmet.

Så foreldre som er avholds rundt barna, får barn med et usunt forhold til alkohol?

Verste jeg har hørt.

Anonymkode: bcbc9...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er forskjell på barn, det var da ikke uvanlig å se voksne drikke litt da jeg var liten, og noen drakk mer enn andre. Nå hadde jeg stortsett alltid mamma som edru da, og ikke var jeg et så veldig observant barn, så jeg tok ingen skade av å se folk drikke litt i brylluper eller sammenkomster. 

Mannen min og andre tar seg gjerne litt øl/vin til middagen, men jeg foretrekker å vente med glasset til ungen har lagt seg, da føler jeg at jeg kan sette meg ned å slappe av. Men hadde ikke vært redd for å ta et par glass vin før sengetid heller, bare jeg som likegjerne kan vente. 

Anonymkode: 69614...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så foreldre som er avholds rundt barna, får barn med et usunt forhold til alkohol?

Verste jeg har hørt.

Anonymkode: bcbc9...6f5

Vel, de får jo ikke noe forhold til alkohol i hjemmet, og foreldrene viser at alkohol er noe som må holdes hemmelig. Så plutselig tilbys de massevis av alkohol i ungdomstiden, og det må jo være kjempespennende siden foreldrene gjemmer det fra dem. Det er faktisk ikke heldig. Hvorfor late som man er avholds foran barna når man faktisk ikke er det?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Mener dere at det er virkelig barnevernsak om man lager en fest med alkohol servering, med barn tilstede. Det er ikke direkte julebordsfyll vi snakker om. Barn i alderen 1,5 år (moren passet på hele tiden), opptil 12 år. En av disse sammenkomstene som jeg husker var det 55 inviterte, av disse var 11 barn. Av disse 55 var ca 21 i samme familie (vår) resten gode venner og medstudenter. En av inviterte hadde barn i alderen 2-4-6 år, reiste hjem med alle rundt 21, da yngste mann ble sliten og sutrete. Hun hadde på forhånd fått beskjed om at det vil bli servert alkohol, og kunne dermed valgt selv hvor mye hennes barn tålte å se. Hun drakk ikke selv. 

Hvis jeg skal kverulere. Under hvilket lov er det forbudt. Der vi snakker om en sammenkomst eller to i året, av den typen. 

Anonymkode: 9ed74...3c4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at voksne bør snakke åpent og ærlig med barna om hva de syns. Barna bør ha noe å si, og må bli respektert dersom de sier at de ikke liker når mamma/pappa drikker. Kommunikasjon med barna er kjempeviktig, syns jeg. 

Anonymkode: 0a81d...9e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns faktisk IKKE at det er behov for alkohol rundt barn. Om du tar ett glass til maten javel ok.Men fest med flere glass ?Nei.. Her burde BV vært.. Overhodet ikke greit!

Få barnefri og drikk alt dere orker.Men ikke rundt barna.. Barna merker MYE mer enn dere tror...

Anonymkode: 53c82...d62

Er du alvorlig?  Hva i alle dager skulle barnevernet gjort?? Fortelle foreldrene at de jammen fikk holde seg i tosomhet hjemme når de tok litt vin? At det brått ble skummelt med flere i nærheten? Fordi?

Begynner å lure alvorlig på hvordan du og likesinnede tenker?  Tenker dere alltid fyll? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å se samsvar mellom det nesten hysteriske forhold etniske (el ikke-etniske for den saks skyld) har med alkohol foran barna, og nordmenns godt kjente alkoholvaner i syden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har barn (i alle aldre) som er sammen med oss på familiefester/vennefester der det drikkes. De er da gjerne våkne til vi skal hjem. Svært små barn blir selvfølgelig trøtte og sutrete når det blir sent, og da ser foreldrene hva som trengs og ofte reiser hjem, når det skjer, selv om klokken er 21.30-22.00. Det skal sies at på slike fester så er det ikke alle som drikker. Vi har ikke norsk kultur, og drikking er "vanligere" enn i norsk kultur. 

Jeg har personlig ikke opplevd at noen har utagert og gjort barna redde. De har faktisk hatt det gøy sammen med de andre barna på festen. 

Hvor ille er det å drikke alkohol med barn til stede. Ville disse barna blitt mindre redde om drikking var normalisert. 

Det høres ut som det drikkes både til hverdags og til fest, men så ille er det ikke. Det er på fester og enkelte helger, når man har en liten sammenkomst eller vennepar på middag el sånt.

Jeg vil også presisere at jeg ikke snakker om tilfeller der foreldrenes alkoholvaner har gitt barn fysiske og psykiske traumer. Jeg vet at de finnes. 

Anonymkode: 9ed74...3c4

Så lenge foreldrene ikke drikker så går det sikkert greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, NBA skrev:

Vel, de får jo ikke noe forhold til alkohol i hjemmet, og foreldrene viser at alkohol er noe som må holdes hemmelig. Så plutselig tilbys de massevis av alkohol i ungdomstiden, og det må jo være kjempespennende siden foreldrene gjemmer det fra dem. Det er faktisk ikke heldig. Hvorfor late som man er avholds foran barna når man faktisk ikke er det?

Man later da ikke som man er avholds ved å velge å ikke drikke rundt barna. Barna kan fint få et sunt forhold til alkohol uten å være i selskap med voksne som drikker. Det handler om hvilke holdninger til alkohol man viser barna, og at man snakker med dem om hvorfor de har tatt disse valgene når de blir tenåringer og forstår mer. 

Anonymkode: bcbc9...6f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man later da ikke som man er avholds ved å velge å ikke drikke rundt barna. Barna kan fint få et sunt forhold til alkohol uten å være i selskap med voksne som drikker. Det handler om hvilke holdninger til alkohol man viser barna, og at man snakker med dem om hvorfor de har tatt disse valgene når de blir tenåringer og forstår mer. 

Anonymkode: bcbc9...6f5

Men holdningen du viser er at alkohol er noe forbudt som kun skal inntas bak lukkede dører. Tror du tenåringen kommer til å være åpen og snakke om alkoholbruken da, eller at den gjemmer det, for det er jo tross alt det foreldrene gjør?

Det er mye lettere å vise sunne holdninger til alkohol, dvs drikke et glass øl eller vin til mat og kanskje et par senere, enn å leve under et «do as I say, not as I do»-regime som du forfekter.

Forøvrig vokser barn i Frankrike, Spania, Italia, Hellas, Portugal osv opp med at foreldrene drikker et par glass både hjemme og på restauranten. Er det slik at disse millionene av barn der er skadet for livet, og alle er dårlige foreldre?

Det er å gjemme alkoholbruken slik du gjør som bidrar til å oppretteholde den usunne, norske drikkekulturen. Åpenheten tenderer i langt større grad mot den kontinentale.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, NBA skrev:

Men holdningen du viser er at alkohol er noe forbudt som kun skal inntas bak lukkede dører. Tror du tenåringen kommer til å være åpen og snakke om alkoholbruken da, eller at den gjemmer det, for det er jo tross alt det foreldrene gjør?

Det er mye lettere å vise sunne holdninger til alkohol, dvs drikke et glass øl eller vin til mat og kanskje et par senere, enn å leve under et «do as I say, not as I do»-regime som du forfekter.

Forøvrig vokser barn i Frankrike, Spania, Italia, Hellas, Portugal osv opp med at foreldrene drikker et par glass både hjemme og på restauranten. Er det slik at disse millionene av barn der er skadet for livet, og alle er dårlige foreldre?

Det er å gjemme alkoholbruken slik du gjør som bidrar til å oppretteholde den usunne, norske drikkekulturen. Åpenheten tenderer i langt større grad mot den kontinentale.

Øl og vin til mat kan være innafor, til en viss grad - men det er også der mye av problemet ligger, for hvor går egentlig grensa til barnet? Jeg tåler ekstremt lite alkohol og drikker aldri foran barna, men kommer aldri til å omtale alkohol som noe forbudt. Faren deres tar seg en øl i blant og han blir langt i fra brisen av det. 

Når de er gamle nok skal vi snakke sammen om det og jeg skal være ærlig om hvorfor jeg ikke vil drikke foran dem. Er det sunt å normalisere alkohol, mener du? Eller er det tryggest å lære barna hva alkohol kan gjøre med kroppen, konsekvensene det kan ha, og hvor viktig det er å respektere de rundt seg?

Forstår ikke hvorfor man skal gamble med sitt barns trygghet kun for sin egen «kos». Som sagt kan man aldri være 100% sikker på om barnet takler at mamma, pappa eller en annen voksen oppfører seg annerledes. Jeg var et sånt barn som taklet det dårlig, og ingen visste det.

Anonymkode: bcbc9...6f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn, synes jeg det var ubehagelig når pappa drakk. Han gjorde ikke noe dumt, men han ble som en fremmed. Ingenting å ringe barnevernet for. Men det var ikke noe kjekt. Pappa storkoste seg nok, men det gjorde ikke jeg. Uten at jeg kunne sette fingeren på noe. Mamma drakk ikke, og det er jeg takknemlig for.

Anonymkode: bac95...1f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sunt å normalisere alkohol, mener du?

Det er noen hundre millioner nedi Europa som har taklet det helt fint. Er norske barn så sarte, altså?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var barn, synes jeg det var ubehagelig når pappa drakk. Han gjorde ikke noe dumt, men han ble som en fremmed. Ingenting å ringe barnevernet for. Men det var ikke noe kjekt. Pappa storkoste seg nok, men det gjorde ikke jeg. Uten at jeg kunne sette fingeren på noe. Mamma drakk ikke, og det er jeg takknemlig for.

Anonymkode: bac95...1f3

Da drakk faren din for mye. Og det var jo ikke det HI handlet om.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er faren ved å være beruset rundt barn er at man aldri kan vite helt sikkert hvordan barn faktisk takler det. Det kan se ut som barna koser seg, synes det er morsomt og virker totalt upåvirket av at de voksne oppfører seg annerledes enn normalt, men så er de egentlig ukomfortable og livredde.

Jeg er vokst opp med at de voksne drakk. I selskaper og på ferieturer. Barna var ikke ekskludert fra festligheten, men ikke direkte med heller. Jeg hatet det og var livredd, mens broren min forteller at han ikke var plaget av det. Sjelden de var sørpe dritings, men bare at de var synlig beruset gjorde meg redd. Jeg husker redselen enda. Utryggheten. Turte ikke å spørre om å få legge meg, fordi det virket som de ville at jeg skulle være sammen med dem. Siden de oppførte seg rart, ville jeg gjøre alt for å blidgjøre dem, unngå konfrontasjon og spørsmål. Når de endelig sa jeg kunne legge meg turte jeg ikke stå opp igjen. Lå lenge i senga og gråt stille mens jeg hørte de voksne ble mer og mer høylytte. Tisset meg ut en gang, fordi jeg ikke turte å gå på do. Det var helt forferdelig å være redd sin egen mor og far. Har aldri fortalt foreldrene mine dette, og når det snakkes om drikking rundt barn sier de alltid at «det har da aaldri vært noe problem, dere hadde det jo bare morsomt og koselig sammen med oss!»

Barn er forskjellige. Noen takler berusede voksne, andre ikke. Og de som ikke gjør det, hører man sjelden om før de selv har blitt voksne. 

Anonymkode: bcbc9...6f5

Jeg vet så utrolig godt hvordan det føles! Sitter her og er 40 år men kjenner redselen og utryggheten fortsatt i kroppen. Husker alkohollukten og den krampaktige latteren deres og at jeg bare ville bort. Har konfrontert min far med det. Han blåste det bort, han var da ikke SÅ full.

ALDRI om jeg utsetter mitt barn for fulle voksne, ALDRI. Jeg er avholds og jeg og mine venner og familie klarer å ha det koselig uten alkohol, vi. Tenk det.

Anonymkode: e4c75...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, SoWhat? skrev:

Da drakk faren din for mye. Og det var jo ikke det HI handlet om.. 

Men hvem bestemmer hva som er for mye? Det er barnet, det. Og barn har ofte ikke språk for å forklare hva de føler, særskilt ikke i miljøer som HIs hvor det å drikke alkohol defineres av de voksne som koselig og at barna ikke tar skade av det. Jeg har ikke lest hele tråden men ser ikke at barna har blitt spurt. Så hvordan skal de voksne vite når det er for mye?

Anonymkode: e4c75...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvem bestemmer hva som er for mye? Det er barnet, det. Og barn har ofte ikke språk for å forklare hva de føler, særskilt ikke i miljøer som HIs hvor det å drikke alkohol defineres av de voksne som koselig og at barna ikke tar skade av det. Jeg har ikke lest hele tråden men ser ikke at barna har blitt spurt. Så hvordan skal de voksne vite når det er for mye?

Anonymkode: e4c75...d9f

To, tre glass vin tåler voksne folk om de spiser et godt måltid. Hvis noen forandrer seg radikalt etter det, så bør de helst ikke lukte på en flaske en gang.

Jeg skjønner dere som har opplevd voksne som drikker for mye osv. Men vi må skille mellom misbruk og å nyte litt alkohol når det er selskap. Det er ihvertfall flere her som har gode minner fra slike fester, deriblant jeg. Så...Barn trengs ikke å spørres. De må bare bli tatt hensyn til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...