Gå til innhold

Overnatting av klassevenner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi var blitt spurt om ei jente i klassen til vår datter (2.kl) kan overnatte fre-lør. Litt logistikk utfordringer for en alenemor med 3bsrn. Vår datter har aldri overnattet,eller hatt jevnaldrende overnattingsgjester før. Hun er litt usikker.,..om vi takker ja(vil gjerne hjelpe)..hvor strenge er vi med legging, rutiner, og hvor ofte sjekkes de. Når bør de sove?

Anonymkode: 08cd8...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ei jente som begynner i 3. klasse nå. Har vært mye på overnatting og har hatt mange overnattingsbesøk hjemme.

Jeg pleier å få de i seng til kl. 22. Når de sovner har jeg ikke helt kontroll på. Gidder sjeldent å mase. Titter innom når jeg legger meg for å se at de har sovnet. Sjekker ikke mer enn dette.

Anonymkode: fd6d1...a12

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% alene med tre barn. Her har vi hatt overnattingsgjester stort sett hver helg i alle år😊 Jeg synes det er veldig hyggelig! Man blir godt kjent med barnas venner, noe som er en stor fordel når de blir ungdommer som mine nå er. Det har alltid vært populært å være hos oss, selvom vi har bodd trangere enn alle deres venner. Men det tar jeg som et kompliment. Jeg er glad i barn/ungdom og har aldri følt på det som stress.

På overnatting er det lov å være litt lenger oppe, innenfor rimelighetens grenser. Man spiller brettspill, ser film, spiser god mat og litt godis. 

Anonymkode: 6ae83...9c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenemor her også, jeg ser på det som fri når ungene har besøk, de leker mer alene og jeg får mer tid til mitt :) 

Vi har hatt regel om at de selv legger på sengene. Jeg hjalp til litt de første årene, men de får på både dynetrekk og putetrekk og laken om de prøver litt altså ;) De må også ta av igjen etterpå, og rydde på plass igjen madrassen. 

Ellers har vi flere rutiner som skeier ut ved overnatting. De får feks. lov å spise kveldsmat på rommet, for å slippe irriterende småsøsken. De går på badet til normal helgetid, og steller seg. Så legger de seg, og da er det lov å hviske og tiske så lenge de ikke forstyrrer noen andre. Det var ganger de ikke sovnet før to om natten 😂 

Og det er helt supert å starte med overnattinger, vi er vant til at de starter siste året i barnehagen. Og tror jammen ikke vi har hatt mange helger uten overnatting hos oss, eller at en av våre har dratt bort. Utrolig fin sosialisering, og flott at de blir vant til at andre familier gjør ting annerledes. Det skaper trygghet og selvstendighet. Ikke minst får man bli kjent med ungenes venner på en helt annen måte enn ettermiddagsbesøk. Når de allerede går i 2.klasse er det virkelig på tide å si ja til noe sånt, det er bare å hive seg ut i det! 

Anonymkode: a52f7...296

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på tide at både du og din datter blir vant til dette. 

Bruk sunn fornuft og ha samme regler som du normalt har og finner fornuftige. 

Barn som kommer til oss følger våre regler, og det har aldri vært et problem. Kamerat av min sønn var ikke vant til å sitte og spise måltider ved bordet samlet. Første gang måtte jeg fortelle ham at alle må sitte i ro til alle er ferdig med å spise. En beskjed, og så hadde han lært dette. 

Den voksne som har ansvaret for barna setter reglene. 

Først nå som barna er tenåringer har jeg måtte si nei til at mitt ene barn får lov til å overnatte hos noen, fordi regler der ikke er akseptable for meg. Han var sur og sliten hver gang han overnattet der, og det kom frem at det ikke finnes leggetid hos dem. De sitter derfor og spiller til tidlig morgen. Dette er ikke greit for meg for en 14åring, og derfor får han ikke overnatte der. Kameraten får overnatte hos oss, og også han legger seg når jeg sier at de skal det, selv om han er vant til å styre det selv. Mitt hus mine regler! 

Anonymkode: 9b064...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...