Gå til innhold

Har dere gode erfaringer med helsestasjonen? Har den en helsefremmende og forebyggende funksjon for foreldre og barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å ta videreutdanning til helsesykepleier, så det hadde vært interessant å få vite litt om deres erfaringer og holdninger til helsestasjonen/ helsesykepleiere. 

Anonymkode: a46dd...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Vil si som første person her. Helt ok. Ingen revolusjonerende bistand. 

Anonymkode: 3b227...fa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler de kan det "alle" kan og ikke så mye mer enn det... Men er fint å ha noen å snakke med om ting og tang. Jeg har trengt litt bekreftelser. 

Anonymkode: c7140...b84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke jeg har fått noe mer eller bedre informasjon på helsestasjonen enn hva jeg selv har funnet. Føler det er mye gammelt nytt de sitter på.. For slike som meg som finner info selv så er det ikke så mye de kan bidra med men for folk som ikke leser seg opp selv så har de sikkert mer å bidra med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsestasjoner er egentlig bare vaksinestasjoner. Foreldre som ikke vaksinerer har også fått høre at da trenger de ikke komme.

Anonymkode: 97747...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått fantastisk god hjelp av vår helsesykepleier. Jeg har et barn med ernæringsvansker som vi lenge slet med å få orden på. Hun hadde mye kunnskap og erfaring rundt det, kom med tips og backet meg på at det jeg gjorde var riktig og bra. Utenom akkurat dette har jeg stort sett funnet mye svar på nettet, men fordelen med time på helsestasjonen er at det blir mer helhetlig og de kan se sammenhenger som ikke Google ser. 

Anonymkode: 31b09...24e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøstre er supre når det kommer til å gi råd om ernæring og søvn. Det er viktige ting for den enkelte foreldre, men også ting som er litt tilgjengelig informasjon på nettet. Dessuten oftest tidsbegrenset.

en venninne av meg har fire barn som hun ble alene med. Da mannen døde, måtte hun flytte på seg for å få en bedre betalt jobb. Hun endte opp i en liten kommune, og tok kontakt med helsesøster for å få opplyse om at de nå var flyttet dit. Hun ble da kalt inn med det minste barnet.

isfedenfor å bruke tid på å snakke med mor om situasjonen, om nettverk, sorgens påvirkning på barna etc, var formålet å bli målt på mentalisering. Hun måtte beskrive barna, og siden hun er psykolog selv, gjenkjente hun metodikken for å avdekke svake tilknytningsmønstre. Hun gikk gjennom «nåløyet», og helsesøster kunne notere seg en mor som beskrev barnet positivt. 

Men mor selv gikk hjem og gråt når barna var lagt. Hadde hun fått en varm utstrakt hånd, spørsmål om hun trivdes...nei da...ingenting.

de neste kontrollene var like. Følge sjekkpunkter for fysisk utvikling, men ingen oppfølging på områder som virkelig kan skape trøbbel i et hjem (trivsel, aleneansvar etc). 

Men hadde hun hatt et barn med spiseproblemer, DA hadde kreftene blitt mobilisert på et blunk...

Anonymkode: 3f231...215

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så har vi en fantastisk helsesøster på skolen til sønnen min. Vet virkelig ikke hva jeg skulle ha gjort uten henne. Sønnen min startet å slite med skolevegring, og mye som var vanskelig for han. Da fikk han gå i samtaler med helsesøster, og hun har hele veien kjempet for oss, for at vi skal få all den hjelpen vi trenger. Hun har vært med meg på møte med BUP og oppvekst teamet i kommunen. Og hun har vært en fantastisk støtte, for både meg og min sønn. 

Anonymkode: 539dc...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så fornøyd med vær helsesykepleier. Følte meg så sett IG forstått som foreldre. Hun skjønte hva slags type foreldre vi var før vi selv skjønte det. Gav oss så god individuell tilpasset veiledning for å få løst låste situasjoner med legging eller mating. Vi har et helt normalt barn, ingen spesielle utfordringer, men vi strevde en del av det helt hverdagslige rundt å ha en baby. Følte meg mye dum og frustrert at ikke jeg og far klarte å samarbeide så godt i begynnelsen (men hallo, det er jo en vanvittig omstilling å få barn). Da var det så godt å komme til en frisone hos helsesøster som ikke dømte men jobbet sammen med oss for å finne løsninger.

Anonymkode: e4783...721

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen behov for timene der, alt av info ligger jo tross alt på nett. Fint at lille fikk vaksiner osv, men kunne like gjerne droppet de litt kleine samtalene. Jeg hadde hatt mer interesse av å prate med en lege. 

Anonymkode: 2371b...c1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Vurderer å ta videreutdanning til helsesykepleier, så det hadde vært interessant å få vite litt om deres erfaringer og holdninger til helsestasjonen/ helsesykepleiere. 

Anonymkode: a46dd...073

Helsestasjonene her vi bor har jeg bare rosende ord om: strålende service, flinke og imøtekommende. 

Anonymkode: 2285c...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liten tiltro. Føler at det har vært lite gode råd når man trenger det. Folk kan lese seg til det samme på Google har jeg inntrykk av. Masse svada. 

Anonymkode: 561d9...9cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er dårlig oppdatert på siste forskning omkring søvn, amming, osv synes jeg. Legen har jeg fått mye bedre hjelp av.

Anonymkode: 561d9...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok på helsestasjonen. Helsesøster på skolen til barna mine er veldig flink og god å ha. 

Min egen helsesøster(stre) på alle skoler jeg gikk selv var håpløse. Jeg har derfor alltid himlet oppgitt med øynene og tenkt mitt hver gang det foreslås mer helsesøster som svar på alle problemer som skolen, barn og foreldre måtte ha: mobbing, ernæring, sosialt miljø, overvekt, psykiske plager, seksualundervisning, ensomhet, -you name it, mer helsesøster er liksom løsningen. Ingen av dem evnet å snakke med verken barn eller voksne, langt mindre hjelpe noen eller lære bort noe. Men de barna mine har er ok. 

(Kantinedama på videregående var den vi gikk til, med mensplager, kjærlighetssorg og i et tilfelle: blindtarmbetennelse. Hun var et medmenneske som hjalp og lyttet, med skapet fullt av paracet og brødskiver, plaster og trøst, og med blindtarmen: fulgte venninnen min til sykehuset og fikk henne lagt inn).

Så personlig egnethet er veldig viktig.

Anonymkode: 38a30...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun brukt helsestasjonen til veiing da de var babyer og vaksiner. Har gått på de vanlige kontrollene. Eldste har hatt noe forsinket språkutvikling, men dette har vi fått hjelp med via barnehagen. Vår helsesøster har jeg aldri spurt om råd, jeg er vant med å lese forskning og finne frem annen litteratur og finner som regel svar selv, hun har uansett aldri noe godt svar hvis jeg har tatt opp noe med henne. Dessverre er mange helsesøstre ikke spesielt opptatt av å oppdatere seg. Helsespørsmål har jeg tatt med lege. 

Anonymkode: d36c5...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Misfornøyd med min.  Etter tredje besøk byttet jeg til fastlegen vår

Hatt en gammel traver og ei som kun hadde jobbet på helsestasjon i to år. Følte ingen av de hadde peiling eller en roende effekt på meg når jeg hadde spørsmål. Flere har den erfaringen.

Anonymkode: 613c8...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsestasjonen er et strålende tilbud! Jeg har vært så fornøyd med mine. Synes det er noe veldig trygt og fint med å ha jevnlige kontroller, særlig med første barn da jeg var mye usikker. Synes helsesykepleierne har hatt god og fin kontakt med barna mine. 

Nå som jeg har flere barn har jeg mindre behov rent personlig, men synes fortsatt det er godt å få bekreftet at alt er OK. Og så liker jeg å ha en plass der jeg kan vise fram de fine barna mine og snakke om dem med noen som er interessert. 😄 

Anonymkode: f11bf...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett har jeg vært veldig fornøyd. Av og til kan det komme noen rare råd, da tenker jeg igjennom det og velger selv om jeg følger det eller ikke. 

Dere som jobber med slikt må være litt obs på at det er alle slags folk som kommer til dere. Noen vil bare sparre litt, noen trenger detaljerte råd, noen veldig få trenger kanskje litt myndig veiledning. Men tenk det første først. 

Helsesøster kan oppleves som en nyttig person eller som en som bare vil finne feil. Tenk på din egen fremtoning. De aller fleste foreldre ønsker det beste for sine barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint å forholde seg til én person når man veier og vaksinerer barna. Jeg har god erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...