Gå til innhold

Kolikk mareritt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere. Fikk en sønn for tre mnd siden som dessverre sliter med mye kolikk. Han er veldig var på forandringer virker det som, jeg kan for eksempel ikke bade han... da må jeg bare forvente et sant helvete de neste 24 timer. Hvis han har sovnet og jeg gjerne vil spise så kan du banne på at han våkner så fort jeg har lagt han i sengen. Jeg føler meg helt fanget av min egen sønn. Nå har han holdt på utrolig lenge og jeg er så lei. Noen SOS tips mot kolikk som fungerer sånn med en gang?

Anonymkode: 9a7bd...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje han er høysensitiv? 

Eller har fysisk plager? Vært hos kiropraktor osv?

Anonymkode: 08577...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen råd annet enn malteekstrakt i melka og sånne dråper du får mot luftsmerter på apoteket. 

For oss hjalp det voldsomt med bæresjal så han fikk mye, mye, mye nærhet, (det virket svært lindrende) en gyngestol og lydbok på øra. På den måten fikk jeg også armene fri.

Hold ut, det går over. Men gi opp tanken først som sist at du får egentid de første ukene. Resignasjon gjør det også veldig mye enklere å holde ut. 

Plutselig en dag så var det bare borte.

 

Anonymkode: ba808...523

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolikk defineres av symptomene, ikke av årsak. Altså - ved gråtetokter i mer enn tre timer, mer enn tre dager i uka i mer enn tre uker. Dette betyr at kolikk kan skyldes alt fra melkeproteinallergi til samspillsvansker. Det er helt avgjørende å finne årsaken til kolikken for å kunne hjelpe barnet. 

Ser dere tegn til allergi eller annen magevondt? Opplever dere barnet unormalt sensitivt for lyd, lys, temperatur? Har ammingen gått greit? Viser barnet tegn til å ha smerter/stivhet i kropp, spesielt kjeve, rygg, nakke? Har dere fått hjelp til å styrke samspill, hjelp til avlastning?

Vet så godt hvordan det er å ha barn med kolikk og skulle ønske jeg hadde fått hjelp til å undersøke de ulike mulige årsakene systematisk i stede for å kave rundt på egenhånd.

Anonymkode: cec0c...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene og det er en utrolig utmattende situasjon. Mine tips:

1. Husk at det går over! Det gjør virkelig det! 

2. Sjekk hos kiropraktor for evt låsninger

3. Spør om hjelp fra familie eller venner om du har det rundt deg. Eller spør om hjelp på helsestasjonen din. Bor du alene og kjenner at det blir alt for mye: ring noen.

4. Forhør seg på helsestasjon om Minifom som er reseptfritt på apotek

5. Blir det alt, alt for mye? Ta på øretelefoner eller ørepropper, mens du bærer eller holder han nær. Da slipper du i det minste lyden.

6. Det er lov å ta en pause om du faller fra hverandre. Få hjelp til langsiktig løsning på helsestasjon eller hos familie med avlasting eller ta deg det minuttet eller den korte pausen du trenger I et annet rom

 

Det som hjalp for oss var rett og slett avlastning og å ta tiden til hjelp. Det ble gradvis bedre. Hver nye uke er et skritt nærmere en gladere baby og mer behagelig liv for den eller de voksne :) 

Hold ut så lenge! Belønningen kommer når han føler seg bedre

 

Anonymkode: 5f474...944

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kolikk er ikke "bare" en sykdom, prøvd 20 timer med HØYfrekvent skriking?

TS

Anonymkode: 9a7bd...9ad

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kvepp skrev:

Har dere prøvd kiropraktor? De hjelper mange babyer med kolikk.

Ja, har hatt 6 behandlinger uten effekt hittil.

Anonymkode: 9a7bd...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, har hatt 6 behandlinger uten effekt hittil.

Anonymkode: 9a7bd...9ad

Samme erfaring hadde jeg også dessverre med min sønn,men kjenner mange andre som har fått god hjelp der. Med min sønn var det dessverre ingenting som hjalp.

Anonymkode: b251f...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme erfaring hadde jeg også dessverre med min sønn,men kjenner mange andre som har fått god hjelp der. Med min sønn var det dessverre ingenting som hjalp.

Anonymkode: b251f...385

Hvordan går det i dag? Hvor gammel er han? Har han fått noen varige psykiske mén? Det er min største frykt.

Anonymkode: 9a7bd...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolikk er en ekstremsituasjon. Det er ikke uvanlig at foreldre i mørke og utslitte øyeblikk føler de er på nippet til å kaste ungen ut av vinduet. De er ikke dårlige foreldre for det. 

Mine barn har aldri hatt kolikk, men av og til  var det ekstremt slitsomt likevel. Stakkars deg, Ts. 

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolikk kan være mye. Eldste hadde kolikk pga låsninger, minste hadde pga melkeallergi. Har du snakket med lege eller helsestasjon om evt melkeallergi? Vår hadde ikke typiske tegn som sprut gult, mye gulp eller blod i avføringen, hun gråt bare hindsises mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt barn med kolikk? Jeg trodde heller ikke at det gikk ann før jeg fikk 2 barn med kolikk. Hos meg hvertfall var det ikke barnet jeg var lei, jeg var lei situasjonen, jeg følte meg maktesløs, utslitt og hadde kjempe dårlig samvittighet for storebror. 

Jeg har dog forståelse for at det er vanskelig å sette seg inn i en slik ekstremsitiasjon uten å ha vært der

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har hatt 6 behandlinger uten effekt hittil.

Anonymkode: 9a7bd...9ad

Prøv å kutte ut melk:) hvis du ammer så prøv å ikke spise mat som inneholder melk. Gir du morsmelkerstatning kan det være lurt å gå til lege å få resept på en uten tilsatt melk fra dyr. Også amme-te skal være bra om man har barn med kolikk som kan være pga melkeproteinallergi. Alt dette hjalp min kusine. 

Anonymkode: 7b3c1...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mitt barn hadde kolikk, var jeg ung og dum at jeg visste ikke at jeg kunne få hjelp. Så jeg trøstet så godt jeg kunne, men ja det var et sant helvete. Men etter fødsel, mens jeg fortsatt var på sykehuset så hadde jeg kjøp meg en del sjokolade som jeg gomlet i meg, så gikk en ansatt forbi sengen min å sa at det ikke var så lurt å spise sjokolade, for hun hadde gjort det samme, og barnet hennes fikk kolikk. Jeg fortsatte som før. Men har tenkt i ettertid om det faktisk var en årsak til at mitt barn slet med det samme. Ammer du, og tilfeldigvis spiser det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det i dag? Hvor gammel er han? Har han fått noen varige psykiske mén? Det er min største frykt.

Anonymkode: 9a7bd...9ad

Nå er han snart 8 år å er som en helt vanlig unge på den alderen,ingen varige men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bæring og nærhet var det som fungerte her. Babyen lå oppå meg nesten døgnet rundt. All soving skjedde oppå meg. Jeg ble etter hvert ganske flink til å lage enkel mat og spise mens babyen lå oppå meg. Bæring opp og ned trappa fungerte beroligende når babyen skrek. Hen skrek i alle fall litt mindre intenst, men det er veldig slitsomt å gå opp og ned trappa i flere timer hver dag. Ikke gjør det ol du er veldig sliten pga. fare for å falle.

Rett og slett det å tilpasse seg barnets behov.

Kan hende babyen er høysensitiv i tillegg til å ha kolikk. Jeg har alltid tenkt på høysensitivitet som noe tull inntil personalet i barnehagen nevnte det for meg og gå meg noen fagartikler om det. Barnet mitt er ikke ekstremt høysensitiv, men nok mer sensitiv enn snittet. Det ser vi på mange områder uten at jeg ønsker å skrive om det her.

Anonymkode: 53728...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter hadde kolikk og sprutoppkast i 8 mnd. Hun er voksen i dag, så dette er lenge siden. Hun ble undersøkt av leger, alt som den gangen var mulig å prøve ble prøvd. Det som kunne hjelpe litt etter noen timer var å putte henne i bilen og kjøre til hun sovnet eller sette på støvsugeren. Bilkjøring var ikke lurt med en utslitt mamma, men støvsugeren var enda mer slitsomt å høre på. Hadde en mann som jobbet borte fra hjemmet i lengre tid, så  jeg var mye alene. Legene sa at den dagen hun reiste seg og gikk, så ville det stoppe. Da hun var 8 mnd, reiste hun seg opp og holdt seg i badekaret og gikk til enden av det. Dette var tidlig på morgenen, den dagen var det helt slutt. Beste dagen i mitt liv etter hun ble født.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes egne kolikksmukker/tåteflasker der barnet suger i seg mindre luft.Et annet tips er å sette febermåleren forsiktig inn i stumpen på babyen noen sekunder mens det gråter som verst,når du tar den ut kommer det ofte MYE luft,som er årsaken til smertene.Poden min hadde klippekort på barneklinikken det første året pga kolikk&magesmerter.Han reagerte på alt mulig i perioder,men det gikk over til slutt.Gudskjelov for det🙄

Anonymkode: 58f72...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere. Fikk en sønn for tre mnd siden som dessverre sliter med mye kolikk. Han er veldig var på forandringer virker det som, jeg kan for eksempel ikke bade han... da må jeg bare forvente et sant helvete de neste 24 timer. Hvis han har sovnet og jeg gjerne vil spise så kan du banne på at han våkner så fort jeg har lagt han i sengen. Jeg føler meg helt fanget av min egen sønn. Nå har han holdt på utrolig lenge og jeg er så lei. Noen SOS tips mot kolikk som fungerer sånn med en gang?

Anonymkode: 9a7bd...9ad

Kiropraktor reddet oss 👍

Anonymkode: 2e7cb...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...