Gå til innhold

Har deres 7-åringer blitt utsatt for lokkemenn/kidnappingsforsøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ei datter på snart 7 år som skal starte i 2. klasse nå etter sommerferien. Hun sier at hun vil gå til og fra skolen selv, men jeg er litt i tvil om dette kanskje er så lurt med tanke på alle disse lokkemennene og kidnapperne som prøver å bortføre de stakkars småjentene. Vi bor i en stor bykommune med ca. førti tusen innbyggere, og sjansen på å møte på en slik mann er da ganske stor. Dette bekymrer meg. Tror dere dattera mi vil bli utsatt for kidnappingsforsøk dersom hun går selv? Har deres døtre på 7 år blitt utsatt for slike forsøk? Tanken om at det finnes mange voksne pedofile menn der ute som er ute etter å bortføre småjenter i denne alderen skremmer meg. Hilsen en bekymret mamma.

Anonymkode: 07ee8...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, sjansen for å bli bortført av en pedofil er ikke stor. Men er hun voksen/fornuftig nok?

Anonymkode: a21df...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger de siste 10 årene har du hørt om kidnappingsforsøk?, at det finnes så mange lokkemenn og kidnappere tror jeg bare er i din fantasi.

Anonymkode: b8fba...d7a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lokket på som 7-8åring, husker mannen kom, tok tak i meg. Jeg bet ham og ga han ett realt spark i nøttene, sprang hjem og fortalte min mor om hendelsen, hvordan han så ut, kjennemerker og hvor det var. (Mannen var lubben og på sykkel, så jeg sprang gjennom skogen og ned en skråning blant en haug av trær :fnise: )
Så han noen år etterpå, kjente han igjen med en gang og da kom han syklende, begynte å prate med en lite barn og før jeg ante ordet av det kom det ett par voksne som gav ham real skamjuling :fnise: 

Lær jenta at hun ikke skal prate med fremmede, hun skal ikke ta imot godteri fra fremmende og om en mann sier han har en kattunge/valp i bilen, fortell henne at det er løgn. Om hun opplever noe slikt, så spring hjem. Eventuelt gå inn på en butikk og finn nærmeste ansatt. La henne lære seg ditt mobilnummer i tilfelle noe skulle skje, dermed er det lett å få tak i deg også :)  


Om ungen har venner som bor likeved, pass på at hun går sammens med de og om hun finner på å dra på besøk etter skolen, så må hun ringe å si ifra hvor hun er. ^^

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På trinnet til mitt barn forrige år (2 klasse) så var det to tilfeller av lokkemenn som hadde prøvd å få med seg barn. Han ene hadde til og med hoppet ut av bilen og fulgte etter den ene jenta mellom hager og hus. Det var skikkelig creepy og det jeg reagerer på er at det ikke kommer opp i nyhetene kun blant oss som tilhører skoleområdet.

Anonymkode: 6968b...bc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en forferdelig skummel episode med dattera mi på 8 år nå rett før sommerferien da hun gikk i 2. klasse. Hun og bestevenninna gikk sammen hjemover etter skoletid da en bil stoppet rett bak dem og en svartkledd mann med kniv kom ut av bilen og begynte å rope på de to jentene. De løp, men mannen løp etter i full fart. Han holdt kniven i høyre hånd og brukte venstrehånda til å forsøke å gripe jentene med. De to småjentene var helt ekstremt livredde, stakkars, de hylgråt og ropte ting som "hjeeelp" og "mamma". Mannen klarte akkurat nesten å få tak i dem da han plutselig snublet i en fortauskant. Da snudde han og gikk mot bilen sin igjen. Jentene fortsatte å løpe hele veien hjem til oss. Da jeg åpnet døra denne dagen sto det to gråtende, skjelvende og livredde småjenter ved inngangen. Dattera mi kastet seg rundt meg i det jeg åpnet døra mens hun hikstet, hulket, snufset og gråt helt hysterisk. Jeg spurte hva som skjedde og de to jentene fortalte meg alt sammen i hver minste detalj. Stakkars lille jenta mi! For en grusom opplevelse! Det tok lang tid å trøste henne den dagen. Men hun kom seg heldigvis over det dagen etter, i dag er hun fortsatt ei like blid og sprudlende gladjente som hun alltid har vært, og hun elsker å være ute med venninner og leke med dem. Men jeg derimot kan fort begynne å skjelve når jeg tenker tilbake til denne episoden, selv om det er 2 måneder siden nå.

Ja, jeg synes det er rart at det ikke ble noen nyhetssak ut av denne episoden, skjønner godt at AB bc7 reagerer på at slike episoder ikke alltid kommer på nyhetene. Vi bor forresten i Tønsberg, en østlandsk storby med litt over femti tusen innbyggere, en by jeg har hørt er beryktet for å ha massevis av slike menn som er ute etter skolejenter. Håper virkelig at politidistriktet her i Vestfold klarer å løse dette problemet med lokkemenn og kidnappere vi har her i byen.

Anonymkode: be111...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naboen min mistet alle de fem 7-åringene sine på den måten. 

Anonymkode: 7b225...ce3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang vei har hun å gå? Går det andre barn samme vei som hun kan gå sammen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor vi bor, har det vært to forsøk på å lokke til seg barn de siste par årene. Men skolen oppfordrer til å ikke bli hysterisk. Datteren min begynte å gå alene til/fra skolen i 2.klasse, men da hadde hun også fått seg tlf og jeg kan se henne på kart hele tiden. Kan ikke jenta di gå med noen? Avtal med noen av de fra klassen som bor i nærheten av dere, så de kan gå sammen hver dag. Det gjorde vi. 

Anonymkode: fd2b9...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Naboen min mistet alle de fem 7-åringene sine på den måten. 

Anonymkode: 7b225...ce3

Var det i avisen?

Anonymkode: 09c67...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp, var det en lokalmann som var kjent for å prøve å få barn med seg hjem. Vi fikk opplæring av mamma, og mange påminnelser, om å ikke svare, gå/løpe vekk, løpe til naboen, etc.

Så en 5-årig jente  i nabolaget forsøkt lokket av en dame i nabolaget. Dama var psykisk syk og hadde mista foreldreretten over sine barn, hun lokket jenta med snop. Vi var en gruppe større barn som jagde henne vekk. Pga opplæringen visste vi med en gang at dette ikke var OK. 

På min skole var det god organisering på at flere barn holdt lag på vei bort og hjem, og større barn med små barn. Er det mulig for dere, TS?

Anonymkode: 36869...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange lokkemenn og kidnappere er det egentlig der ute? Sier ikke at de ikke finnes, men tror frykten for dem er sterkt overvurdert. Når det er sagt vil jeg også si at jeg vet av personlig erfaring at det kan skje. På barneskolen gikk jeg vanligvis med venner til og fra skolen. Vi gikk alltid forbi en mann som satt ute med katten sin. Dyreglad som vi var hilste vi på katten hver gang. Vi småpratet alltid med mannen også. Så en dag (husker ikke hvorfor) gikk jeg alene hjem. Han sa at katten hadde fått kattunger og spurte om jeg ville være med inn for å hilse på dem. Jeg påpekte at katten hans var en hannkatt. Da prøvde han å bortforklare det med at "kattemor hadde mye å gjøre". Jeg ble ikke med ham inn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei! Vi har to jenter, og begge har gått til/fra skolen fra de var 6 år (de har startet å gå selv ila 1.klasse). De har ikke gått alene, alltid vært en gruppe på 2-5 stk. 

Vi bor i Bergen kommune, som har 280.000 innbyggere. 

De fleste overgrep skjer av voksne i barns omgangskrets, som familie, venner og naboer. Ikke til/fra skolen. 

Anonymkode: a7a7a...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Vi har to jenter, og begge har gått til/fra skolen fra de var 6 år (de har startet å gå selv ila 1.klasse). De har ikke gått alene, alltid vært en gruppe på 2-5 stk. 

Vi bor i Bergen kommune, som har 280.000 innbyggere. 

De fleste overgrep skjer av voksne i barns omgangskrets, som familie, venner og naboer. Ikke til/fra skolen. 

Anonymkode: a7a7a...319

Alikevel virker det som ting skjer, skulle man tro det som står her. Jeg husker selv når jeg var liten at en mann hadde stoppet med bil for å snakke med lillesøsteren til ei i klassen min, og at han hadde kjørt når de større barna som løpende bort. Dette var på 90 tallet i ei bitte lita bygd på sunnmøre, så det skjer vel overalt.

Anonymkode: 50119...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en forferdelig skummel episode med dattera mi på 8 år nå rett før sommerferien da hun gikk i 2. klasse. Hun og bestevenninna gikk sammen hjemover etter skoletid da en bil stoppet rett bak dem og en svartkledd mann med kniv kom ut av bilen og begynte å rope på de to jentene. De løp, men mannen løp etter i full fart. Han holdt kniven i høyre hånd og brukte venstrehånda til å forsøke å gripe jentene med. De to småjentene var helt ekstremt livredde, stakkars, de hylgråt og ropte ting som "hjeeelp" og "mamma". Mannen klarte akkurat nesten å få tak i dem da han plutselig snublet i en fortauskant. Da snudde han og gikk mot bilen sin igjen. Jentene fortsatte å løpe hele veien hjem til oss. Da jeg åpnet døra denne dagen sto det to gråtende, skjelvende og livredde småjenter ved inngangen. Dattera mi kastet seg rundt meg i det jeg åpnet døra mens hun hikstet, hulket, snufset og gråt helt hysterisk. Jeg spurte hva som skjedde og de to jentene fortalte meg alt sammen i hver minste detalj. Stakkars lille jenta mi! For en grusom opplevelse! Det tok lang tid å trøste henne den dagen. Men hun kom seg heldigvis over det dagen etter, i dag er hun fortsatt ei like blid og sprudlende gladjente som hun alltid har vært, og hun elsker å være ute med venninner og leke med dem. Men jeg derimot kan fort begynne å skjelve når jeg tenker tilbake til denne episoden, selv om det er 2 måneder siden nå.

Ja, jeg synes det er rart at det ikke ble noen nyhetssak ut av denne episoden, skjønner godt at AB bc7 reagerer på at slike episoder ikke alltid kommer på nyhetene. Vi bor forresten i Tønsberg, en østlandsk storby med litt over femti tusen innbyggere, en by jeg har hørt er beryktet for å ha massevis av slike menn som er ute etter skolejenter. Håper virkelig at politidistriktet her i Vestfold klarer å løse dette problemet med lokkemenn og kidnappere vi har her i byen.

Anonymkode: be111...f2d

Håper du ringte politiet og anmeldte. 

Anonymkode: 2f2d2...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger de siste 10 årene har du hørt om kidnappingsforsøk?, at det finnes så mange lokkemenn og kidnappere tror jeg bare er i din fantasi.

Anonymkode: b8fba...d7a

Helt klart.

Man leser om "episoder" i nærmiljøet hvert eneste år. Men hvor mange barn blir egentlig bortført? Skal vi ha et sekunds etterrettelighet må vel det å bortføre et lite barn være noe av det enkleste som finnes.

At det forsvinner så få barn som det faktisk gjør skyldes at dette ikke er en problemstilling. Av 250 000 kjente forsvinningssaker med barn i EU (2017) var 6 - seks - av sakene kriminelle kidnappinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere informerer ungene deres om reelle farer, som hyggelige familiemedlemmer, trenere etc med stort barnetekke. Dere vet det er i familie og nært nettverk flest blir utsatt for overgrep? Og overgrep utføres oftest av menn som virker snille, omsorgsfulle, lekne og morsomme.  De groomer barn. Store, stygge busemenn som trekker fremmede unger inn i bil er svææææert sjeldent i Norge.

Anonymkode: bd649...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd noen småting her hvor vi bor også. Biler som stopper of prøver å få med seg småbarn inn, osv. Kanskje et par ganger i året at vi hører om slikt. Bor i midt-norge. Har hatt mange samtaler med barna mine på 7 og 9 om hva de skal gjøre når biler stopper, eller fremmede vil ha dem med seg. Selv om en bil bare stopper muligens for å spørre om veien, skal de LØPE i motsatt retning. Ingen voksne skal stoppe og spørre barn om veien når de kjører bil, har jeg sagt til dem, så det er helt OK å løpe unna for å være helt sikker. Kommer noen etter dem, må de ROPE og hyle av full hals. Sånn oppmerksomhet liker ikke potensielle gjerningsmenn.

Håper bare at de ikke glemmer dette der og da, hvis de skulle komme opp i en situasjon.

Anonymkode: 31749...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men har blitt fult etter en gang, da jeg var 12. Fulgte etter med i bil lenge, helt til jeg gikk inn i gårdsplassen til noen (latet som om det var dit jeg skulle). 

Ble også holdt tilbake mot min vilje når jeg var 7. 

En mann holdt på med noe arbeid i nærheten av skolen min. Han spurte om jeg kunne hjelpe han med noe (jeg oppfattet ikke hva, fordi han snakket så gebrokkent), så jeg gikk nærmere for å prøve å høre hva han sa. Fikk til slutt med meg at han lurte på om jeg kunne holde noe for han. Plutselig tok han tak i armen min, kysset meg i panna, å sa at jeg var en fin liten jente, også kysset han meg på kinnet. Fikk revet meg løs, å sprang alt jeg maktet. Husker jeg gråt og var redd når jeg kom hjem. 

Når det er sagt, har ingen av mine venner opplevd det (annet enn to andre som opplevde den samme bilen fulgte etter de og så en gang). Det er helgivis ikke så ofte sånt skjer. Men vi har hatt noen tilfeller i mitt distrikt også. 

Anonymkode: 3aab3...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...