Gå til innhold

Når bør barnehagen/ helsestasjonen reagere på sen bleieslutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil veldig gjerne se den forskningen? Ettersom det ikke stemmer med hverken min eller mine venners erfaring.. 

Jeg vil også si at jeg er fullt klar over at enkelte barn er sengevætere av medisinske årsaker. Jeg snakker ikke om barn som tisse seg ut om natta pga krøll med hormonene, jeg snakker om friske barn. Og jeg vet også om flere som har hatt suksessfull tidlig bleieslutt på dagtid, selv om ungen har måttet bruke bleie på natt opp i skolealder. 

Det er noe helt annet enn å la treåringer bæsje seg ut hver dag. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har observert en unge som står å trykker i et hjørne, og foreldrene ser det, kommenterer det, og venter til ungen er ferdig før de tar han/hun på badet for å skifte. Æsj. 

Anonymkode: 91e9a...568

De av barna i studien som satte i gang med bleiesluttprosjektet før de var to år og tre måneder, brukte mellom 10 og 14,5 måneder på å bli bleiefrie. De som begynte senere, var ute av bleiene etter mellom 5 og 9,5 måned, studien.

https://forskning.no/barn-og-ungdom/dette-sier-forskningen-om-bleieslutt/343197

Også vil jeg oppfordre deg til å slutte å si æsj, og ekkelt om noe helt naturlig barn gjør. At du synes det er ekkelt kan du fint holde for deg selv, det er respektløst ift folk som må bruke bleie sent, og kanskje også i voksen alder pga medisinsk årsak. Så legg fra deg den type snakk. Og husk at om du gir slike inntrykk ovenfor dine barn er de raske med å ta det videre til eventuelle barn som fortsatt bruker Bleier, ikke bra med mobbekultur i bhg og skole. 

 

Anonymkode: 130e9...7df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De av barna i studien som satte i gang med bleiesluttprosjektet før de var to år og tre måneder, brukte mellom 10 og 14,5 måneder på å bli bleiefrie. De som begynte senere, var ute av bleiene etter mellom 5 og 9,5 måned, studien.

https://forskning.no/barn-og-ungdom/dette-sier-forskningen-om-bleieslutt/343197

Også vil jeg oppfordre deg til å slutte å si æsj, og ekkelt om noe helt naturlig barn gjør. At du synes det er ekkelt kan du fint holde for deg selv, det er respektløst ift folk som må bruke bleie sent, og kanskje også i voksen alder pga medisinsk årsak. Så legg fra deg den type snakk. Og husk at om du gir slike inntrykk ovenfor dine barn er de raske med å ta det videre til eventuelle barn som fortsatt bruker Bleier, ikke bra med mobbekultur i bhg og skole. 

 

Anonymkode: 130e9...7df

Men dette har da ingenting med EC å gjøre? 🤷‍♀️ EC startes før barn kan si fra selv med ord, denne studien refererer til barn som er over 2. Da er det jo, som jeg skrev over, alt for sent. 

Jeg har fortsatt ingen problemer med syke mennesker som trenger bleie, har skiftet på min demente mormor flere ganger, og det gjør meg ingenting. Jeg sier æsj til at foreldre LAR FRISKE BARN BÆSJE SEG UT. 

Altså Æsj til konseptet, ikke til barna. Voldsomt vanskelig å forstå tydeligvis. 

Anonymkode: 91e9a...568

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette har da ingenting med EC å gjøre? 🤷‍♀️ EC startes før barn kan si fra selv med ord, denne studien refererer til barn som er over 2. Da er det jo, som jeg skrev over, alt for sent. 

Jeg har fortsatt ingen problemer med syke mennesker som trenger bleie, har skiftet på min demente mormor flere ganger, og det gjør meg ingenting. Jeg sier æsj til at foreldre LAR FRISKE BARN BÆSJE SEG UT. 

Altså Æsj til konseptet, ikke til barna. Voldsomt vanskelig å forstå tydeligvis. 

Anonymkode: 91e9a...568

Ser jeg skrev feil i min første kommentar. Dette er et sammendrag av mange studier, ikke bare en. På generelll basis bruker man lengre tid ved tidligere bleieslutt, uansett hvilken metode man bruker. 

Anonymkode: 130e9...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De av barna i studien som satte i gang med bleiesluttprosjektet før de var to år og tre måneder, brukte mellom 10 og 14,5 måneder på å bli bleiefrie. De som begynte senere, var ute av bleiene etter mellom 5 og 9,5 måned, studien.

https://forskning.no/barn-og-ungdom/dette-sier-forskningen-om-bleieslutt/343197

Også vil jeg oppfordre deg til å slutte å si æsj, og ekkelt om noe helt naturlig barn gjør. At du synes det er ekkelt kan du fint holde for deg selv, det er respektløst ift folk som må bruke bleie sent, og kanskje også i voksen alder pga medisinsk årsak. Så legg fra deg den type snakk. Og husk at om du gir slike inntrykk ovenfor dine barn er de raske med å ta det videre til eventuelle barn som fortsatt bruker Bleier, ikke bra med mobbekultur i bhg og skole. 

 

Anonymkode: 130e9...7df

Veldig enig. Det er også sårende for foreldre som har prøvd alt og som har et stort ønske om at barnet blir bleiefri før 3,5 år. Når man da ikke kommer noen vei, føler man seg totalt mislykket som foreldre. 

Anonymkode: 49127...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser jeg skrev feil i min første kommentar. Dette er et sammendrag av mange studier, ikke bare en. På generelll basis bruker man lengre tid ved tidligere bleieslutt, uansett hvilken metode man bruker. 

Anonymkode: 130e9...7df

Det kan du ikke hevde, fordi forskningen ikke ser på EC spesifikt. Når metoden ikke skiller ut EC vil effekten av den kamufleres av andre tidlig-metoder. Linken din sier null og niks om effekten av EC og du kan derfor ikke uttale deg om EC. 

Her holder vi på med bleieslutt på treåringen. Jeg skal selv innrømme at jeg også syns det er litt ekkelt at så store barn bruker bleie. Det er jo kultur for det i Norge, og jeg syns ikke man skal kalle det latskap bare fordi man følger normen, men det er jo ikke nødvendigvis en veldig bra kultur. Samtidig er det ikke sikkert jeg gjør noe annerledes med neste barn heller, for bleieslutt har gått veldig greit! :P

Og til deg som spør om BV. Selvfølgelig er ikke en 4-åring som bruker bleier noe BV blander seg i! Hvor mye ressurser tror du egentlig BV har??? :P Barnevernet skal bry seg om omsorgsSVIKT, ikke optimalisere oppdragelsen til alle foreldre. 

Foreldrerådet har en podcast om bleieslutt, og eksperten der sa at alt innen 5 år var normalt. Det betyr ikke at det er vanlig å bruke bleier rett før du fyller 5, men at det ikke er signal om noe unormalt. Noen barn trenger mer tid. Akkurat som at det i land hvor barna slutter med bleie lenge før oss også er barn som sliter med å holde seg tørre når de er 5, selv om de ikke bruker bleie. 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

De av barna i studien som satte i gang med bleiesluttprosjektet før de var to år og tre måneder, brukte mellom 10 og 14,5 måneder på å bli bleiefrie. De som begynte senere, var ute av bleiene etter mellom 5 og 9,5 måned, studien.

https://forskning.no/barn-og-ungdom/dette-sier-forskningen-om-bleieslutt/343197

Også vil jeg oppfordre deg til å slutte å si æsj, og ekkelt om noe helt naturlig barn gjør. At du synes det er ekkelt kan du fint holde for deg selv, det er respektløst ift folk som må bruke bleie sent, og kanskje også i voksen alder pga medisinsk årsak. Så legg fra deg den type snakk. Og husk at om du gir slike inntrykk ovenfor dine barn er de raske med å ta det videre til eventuelle barn som fortsatt bruker Bleier, ikke bra med mobbekultur i bhg og skole. 

 

Anonymkode: 130e9...7df

Fantastisk eksempel på cherry-picking. 

Fra samme artikkel:

En annen studie, av britiske barn, fant på sin side at man burde begynne før barnet var to år for å unngå at ungen fikk problemer tissing i buksa senere. Resultatene både spriker og overlapper. Og barn er forskjellige. Antakelig er det best å sette i gang når de er rundt to år, ifølge oversikten fra PubMedHealth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagen bør reagere (les: innby til dialog) på storebarnsavdeling (over 3 år) dersom de ser at foreldrene overhodet ikke har noen plan eller initiativ for bleieslutt. Eller dersom de observerer at foreldrene overser eller motarbeider barnets signaler om at de er klare for bleieslutt. 

Barnehagen må ha ressurser til å aktivt følge opp barn som er i avvenningsprosess. 

Bortsett fra dette bør barnehagen ikke blande seg i foreldrenes opplegg for bleieavvenning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Albbas skrev:

Fantastisk eksempel på cherry-picking. 

Fra samme artikkel:

En annen studie, av britiske barn, fant på sin side at man burde begynne før barnet var to år for å unngå at ungen fikk problemer tissing i buksa senere. Resultatene både spriker og overlapper. Og barn er forskjellige. Antakelig er det best å sette i gang når de er rundt to år, ifølge oversikten fra PubMedHealth.

Hvis du leser mer så skjønner du også hvorfor dette ikke er cherry picking. Studien du nevner er jo den eneste som kom frem til gitte resultat ift alle andre studier. 

Anonymkode: 130e9...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg synes at mellom fem og ni måneder (for barna over to år og tre måneder) også var veldig lenge. Den yngste gruppen dekket vel alle barn som startet før to år og tre måneder, så vil jo eventuelle EC-barn være inkludert der. 

Det ser jo ut som forskningen spriker, nok en grunn til å la foreldre velge det som passer best for dem. (Men skal toalettreningen ta mer enn en måneds tid, må jo barnehagen også være aktivt involvert, og det er jo faktisk ikke bare opp til foreldrene.)

Anonymkode: 6fb9a...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...