Gå til innhold

Når bør barnehagen/ helsestasjonen reagere på sen bleieslutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også «fagperson», og som man da vet så kan man bare ikke reagere og konkludere ut av alderen til barnet. Da må man se nærmere på situasjon. Noen barn kan være veldig seine, akkurat på lik linje som at noen er tidlig ut med bleieslutt. Hvordan har barnet det? Hvordan er utvikling? Trivsel? Hvordan fungerer barnet sosialt og i relasjoner med andre? Hvem er barnets familie? Diagnoser? JA, her er det MYE som må SNAKKES OM før man «reagerer». 

De fleste barnehager har nok kontinuerlig samarbeid med foreldre, slik at de kan finne felles løsninger, uavhengig av alder ☺️

 

Ellers til svar på spørsmålet til trådstarter:

jeg vet at hvis barn ikke har sluttet med bleie rundt skolealder, så kan man få til et samarbeid med lege, da det kan ligge en diagnose i bunn (psykisk eller fysisk) eller være hormonelt. 

Ofte så pleier barnehagen å samarbeide om bleieslutt med foreldrene når de er på storbarnsavdeling (3-6 år), ut i fra foreldrenes ønske eller om de ser at barna er klare for det. Som sagt, så er barnet mye mer enn ett tall, og ikke alle er klare for bleieslutt i samme alder. Kommer helt an på hvor barnet er i kognitiv utvikling, psykososialt miljø og flere andre faktorer. 

Anonymkode: 6f259...134

Takk for et godt og faglig perspektiv på temaet! 

Anonymkode: 49127...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det har da (heldigvis) ikke alle barn. De som ikke har en diagnose/forklaring klarer fint å slutte når de er 1-2 år, så lenge foreldrene ikke tror reklamene fra bleieprodusentene er tuftet på vitenskap (for øvrig er dette et av verdens beste reklamestunt - selv tilsynelatende oppegående folk har utrolig nok ikke innsett at det er en reklame). Barn bør raskest mulig avvennes bleier. Det er selvsagt foreldrene som står for initiativ og fremgang. En 1-5 åring er åpenbart for ung til et sånt ansvar.

I ditt tilfelle ville det bare vært positivt om barnehage tok kontakt, fikk rede på grunn og kunne foreslå tiltak som har vært vellykket på andre tilsvarende tilfeller.

Anonymkode: d30ef...6dd

Vi hadde god dialog med barnehagen vi, så det kan du ta helt med ro :) Men det var ikke de som tok opp bleiebruken med oss som noe problematisk, at han var sen var ikke noe de så som avvikende ut i fra deres erfaringer. 

Bleieavvenning av barn som går i barnehage avhenger selvfølgelig ikke bare av foreldrene, men også barnehagens samarbeid. Kjenner flere som er frustrerte fordi barnehagen ikke følger opp, barna har feks ingen uhell hjemme men mange i barnehagen. 

Anonymkode: fbd8d...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det er det motsatte av min erfaring, men jeg sitter ikke på noen statistikk, så kan ikke motbevise det du sier.

(Alle jeg kjenner som har gått inn for tidlig bleieslutt har hatt et svare styr med sette ungen på do hver time og holde dem der til de gjør noe. Likevel har de endt opp med å gå rundt med ekstra skift i veska i årevis, pga. stadige uhell.)

Anonymkode: 6fb9a...b9c

Jeg har samme erfaring. Mine sluttet «sent» og hadde få uhell. De rundt meg som stresset fra 2-årsalderen gjorde ikke annet enn å vaske klær og skifte ut møbler. 

Så det argumentet holder desverre ikke. Har heller ikke statistikk på det, men erfaring. Sånn EC eller hva det heter har jeg aldri hørt om før på nett. Har hatt småbarn sammenhengende i tyve år. Høres for meg veldig fremmed ut å sette en unge på potta når han er bare noen mndr gammel. Det er vel noen nymotens greier. Min mor og bestemor fikk nok oss tørre tidligere enn det som er vanlig nå, men tror ikke de var så «ekstreme». Ikke norsk tradisjon dette, selv om det sikkert fungerer for noen.

Men for all del, har man tid til å styre på med klesvask døgnet rundt samt råd til å kjøpe ny sofa og nytt barnesete i eininga så....snakker nå ikke om de som driver med EC for det har jeg ikke forutsetning forbi uttale meg om men vanlige foreldre rundt meg som etter min oppfatning har prøvd å «forsere» bleieslutt. (2 år og yngre).

Endret av Helgeline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fagperson, men jeg ville nok ikke reagert før barnet nærma seg 5 år. Selvsagt slutter de fleste lenge før den tid, men vet om flere som ikke fikk ungen tørr før 4 års alderen, så for meg virker ikke det så rart med litt store barn i bleie. Men når man bikker 5 år er skolestart veldig nær, og klarer ikke se for meg noen starte på skole i bleie med mindre der er noen store problemer involvert. 

Anonymkode: 187d2...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange late foreldre rundt, barn bør slutte før de er3 år om de ikke har diagnoser.

Anonymkode: 48829...b33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.smallfootprintfamily.com/dangers-of-disposable-diapers

Tenk hvor mye mer dere forsøpler og forurenser planeten vår ved å ha 3-4 åringer i bleier! 

Anonymkode: 48cc5...491

Tenk også hvor mye prbl som oppstår når barn i mange familier ikke er rede for bleieslutt også. DET er slitsomt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har dette mer med bleieslutt på natt å gjøre, men det er for forskjell der også. Hadde en som hadde tørre bleier etter både lur og nattsoving ved 10 mnd og en som ikke hadde tørre bleier etter soving før rundt 3-årsdag. Vi satte inn "nådestøt" på alle våre tre barn med å kaste bleiene etter at de hadde tørre bleier etter dagdupp, for da visste vi at de hadde en blære klar for å holde seg. Yngste var 1,5 og eldste var 3,5 når bleiene ble kastet. Yngste hadde mange, mange, mange uhell. Eldste hadde ett uhell. 

Anonymkode: d399d...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg alltid reagert på barn over 2 som har på seg bleier. Har etterhvert skjønt at det kanskje ikke er helt unormalt, men jeg kunne aldri tenke meg dette selv. Jeg var selv 1 år og 5 mnd da jeg sluttet å bruke. Mine var ikke så langt unna. Det baseres på at jeg vil ikke skifte bleier og jeg hang i for å få de tørrtrent.

Spørsmålet er om man vil heller tørke opp en uke med gris eller om man vil skifte 10 bleier ++ i 4 år😏

Endret av CabinCruiser
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Personlig har jeg alltid reagert på barn over 2 som har på seg bleier. Har etterhvert skjønt at det kanskje ikke er helt unormalt, men jeg kunne aldri tenke meg dette selv. Jeg var selv 1 år og 5 mnd da jeg sluttet å bruke. Mine var ikke så langt unna. Det baseres på at jeg vil ikke skifte bleier og jeg hang i for å få de tørrtrent.

Spørsmålet er om man vil heller tørke opp en uke med gris eller om man vil skifte 10 bleier ++ i 4 år😏

Det høres ut som om du er veldig ung? Jeg har hatt bleieslutt på mine ved 3 års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så burde helsestasjonen ta opp temaet bleieslutt på 2-årskontrollen og veilede foreldre som har behov for det. Barnehagen burde ta opp bleieslutt på foreldresamtalen FØR barnet begynner i stor avdeling, og sammen bør man lage en slags tiltaksplan for bleieslutt sammen med foreldrene. Tror dette hadde vært til stor hjelp i forhold til å slutte tidligere med bleier. 

Anonymkode: d6ccc...076

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig så burde helsestasjonen ta opp temaet bleieslutt på 2-årskontrollen og veilede foreldre som har behov for det. Barnehagen burde ta opp bleieslutt på foreldresamtalen FØR barnet begynner i stor avdeling, og sammen bør man lage en slags tiltaksplan for bleieslutt sammen med foreldrene. Tror dette hadde vært til stor hjelp i forhold til å slutte tidligere med bleier. 

Anonymkode: d6ccc...076

Hvorfor det? Når jeg var på helsestasjonen med de ved 2 års kontroll var det ikke slik prat om det. De nevnte at ved 2 år er det litt for tidlig for barnet fordi lukkemusklaturen i urinveiene ikke er fullt under kontroll. Tenk ikke på det sa de, det løser seg ved 3 års alder. Og det gjorde det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/7/2019 at 4:11 PM, AnonymBruker said:

Man skulle startet MYE tidligere rett og slett. Når man starter med do og potte helt fra spedbarnsalder er det ingen som får dovegring. Denslags kommer fordi folk begynner alt for sent, når barnet har vendt seg til å gjøre fra seg i bleia. 

Anonymkode: 91e9a...568

Dovegring kan komme selv om de er vant til å sitte på do. Vi praktiserte EC (light - brukte bleie, men satte på do ved signal/hvert bleieskift) på yngste fra fødsel, fungerte ypperlig fram til hun var rundt 10 mnd. Da nekta h*n plent å sitte på do, bare skrik og skrål og stiv-pinne-baby som ikke ville sitte. Vi fortsatte å tilby, og kjøpte også potte, men h*n godtok ikke potta før mange måneder senere. Fremdeles (blir straks 2) så vil h*n ikke sitte på do, vi prøver, men det er overhode ikke aktuelt. Potta er heldigvis godkjent, men vi har dessverre fremdeles bæsjbleier (noe vi knapt hadde de første 10 månedene).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 20.06, AnonymBruker skrev:

I mange land er det nesten ingen 3-åringer som bruker bleier. Jeg er fra et annet vestlig land (altså er jeg ikke "nigga", som noen så fint kalte en som hadde deltatt her), og der jeg kommer fra slutter barn med bleier oftest når de er 18-24 mnd gamle. Og jeg vet at i mange andre land slutter barn med bleie enda tidligere. Så ja, jeg hadde nok sagt at norske barn slutter med bleie forholdsvis sent.

Anonymkode: 80b10...4d5

Høyst sannsynlig så har det sammenheng med bedre værforhold,
andre boforhold
og at barna kan vandre rundt nakne store deler av tida. 

Anonymkode: 14da1...3cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.8.2019 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Og det mener du er en bra ting? 😂 Å la barn gå rundt med skitne bleier flere ganger om dagen fordi vi "har råd til det"? 😂 

Jeg vil definitivt si det er mer ressurssterkt å lytte til barnets kommunikasjon og dekke deres behov for å eliminere, på lik linje med å dekke behov for mat, søvn, ro, stimuli, aktivitet, nærhet osv. 

Vi er forresten etnisk norske i generasjoner bakover, men har heldigvis skjønt for lenge siden at den "norske måten" ikke nødvendigvis er fasiten.. Vi har forøvrig kun hatt en liten håndfull uhell etter bleieslutt (kun tiss), og begge barna sluttet dag og natt da de var omtrent 1,5 år. 

Da hadde de blitt tatt på do/potte siden fødsel. 

Anonymkode: 91e9a...568

Siden fødsel?Jeg synes jeg ser et nyfødt spedbarn som blir satt på potte!

Anonymkode: 85f77...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden fødsel?Jeg synes jeg ser et nyfødt spedbarn som blir satt på potte!

Anonymkode: 85f77...549

Er ikke så greit tydeligvis, men jepp, fra fødsel. Slik ser det ut:d_3weeks_tophat2_200.jpg.dc12b3dac1874acaea743ff0dede75c5.jpgpottyingrass.jpg.880b8e4ac7d03f7aec4650d2287702a4.jpgmaxresdefault.thumb.jpg.d5f3ac85d42a9f0850110b49a65febfd.jpg

(med forbehold om at disse babyene ikke er helt nyfødte, var et kjapt googlesøk. 👍✌️

Anonymkode: 91e9a...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Ruthven skrev:

Dovegring kan komme selv om de er vant til å sitte på do. Vi praktiserte EC (light - brukte bleie, men satte på do ved signal/hvert bleieskift) på yngste fra fødsel, fungerte ypperlig fram til hun var rundt 10 mnd. Da nekta h*n plent å sitte på do, bare skrik og skrål og stiv-pinne-baby som ikke ville sitte. Vi fortsatte å tilby, og kjøpte også potte, men h*n godtok ikke potta før mange måneder senere. Fremdeles (blir straks 2) så vil h*n ikke sitte på do, vi prøver, men det er overhode ikke aktuelt. Potta er heldigvis godkjent, men vi har dessverre fremdeles bæsjbleier (noe vi knapt hadde de første 10 månedene).

Der kan dere se alle motstandere av bleieslutt etter 2 år! Man har ingen garanti for at ikke dovegring kan oppstå og at pottetreningen går rett vest. Verden er visst ikke sort-hvitt. 

Anonymkode: d6ccc...076

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der kan dere se alle motstandere av bleieslutt etter 2 år! Man har ingen garanti for at ikke dovegring kan oppstå og at pottetreningen går rett vest. Verden er visst ikke sort-hvitt. 

Anonymkode: d6ccc...076

Har ikke sett at noen sier at man har "garanti" for at alt fungerer. Men det forklarer ikke at de fleste norske barn går i bleier i 3-årsalderen. I de fleste tilfellene skyldes det latskap av både foreldre og spesielt barnehageansatte som ikke gidder.

Anonymkode: 80b10...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, så beklager om jeg svarer på noe som allerede er svart på.

Problemet med --norske-- bleier er at de er for gode. Barn kjenner ikke ubehag før bleien er våt rett igjennom,
Dermed tar det enda lenger tid til å få norske barn til å slutte med bleie, de kjenner ikke ubehaget og den naturlige prosessen med do-trening blir satt vekk til ett senere tidspunkt.

(beklager skrivefeil, har øyebetennelse og ser ikke en dritt hva jeg skriver!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg rett og slett ikke på. At alle i din krets er like når det kommer til bleieslutt? Statistisk er dette umulig. 

Med mindre dere er en gjeng som presser hverandre til å være best og først mulig. Typ bleieavvenning samtidig med at barnet lærer å snu seg. 

Og tusen uhell etter «bleieslutt», som egentlig er det at barnet ikke er modent for bleieslutt, men presses inn i det fordi vennekretsen er slik.

galskap! Usunt!

Anonymkode: b15f7...c5a

Jeg er nok fra samme miljø, siden det ble brukt ordet «plast bleie» å EC er ganske vanlig blandt tøybleiebrukere. Tøybleier er ikke noe behagelig for barnet å tisse i, så de slutter før.

Anonymkode: 83087...f6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...