Gå til innhold

Når bør barnehagen/ helsestasjonen reagere på sen bleieslutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hørte ikke ett pip om bleieslutt da min var over 4 år. Sluttet da han var 4,5 år. 

Anonymkode: 922fe...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Poenget er vel å bevise at den hyppige påstanden om at barn ikke er "modne" nok for å bli kvitt av bleie før 3 år er bare tull. Eller mener du at norske barn har annerledes anatomi/fysiologi fra andre lands barn? Nordmenn har jo råd til bleier (som andre nasjoner tydeligvis ikke har), så kanskje dette har ført til rask evolusjon? 😄

Anonymkode: 80b10...4d5

Barn sluttet tidligere med bleier før i Norge også når bleiene var mindre absorberende og dermed mer ubehagelige å gå med. Da lærer man seg å kjenne igjen hva det er som skjer i kroppen før man tisser. Det er det modenhet ofte går på. 

I noen andre land, som også har tilgang på like gode bleier som vi har i Norge så er det et større fokus på tidlig bleieslutt. Det øves mer, kanskje er klimaet slik at man oftere kan gå med lite klær og uten blei og tisse på seg uten å få frostbitt. Kanskje er flere mødre hjemmeværende og barna er ikke i barnehage, da har man også bedre tid og mulighet til å drive pottetrening. 

Men alt dette er fortsatt irrelevant når det gjelder norske barn som lever med norske forhold. Det blir som om jeg skal spørre om når det er normalt å slutte med nattamming og 12 mødre som kun har gitt flaske skal svare «ha ha ha jeg har aldri ammet på natten så hvorfor kan ikke ditt barn klare seg en natt uten», erfaringen har ingen betydning for spørsmålet. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Heisenberg skrev:

Barn sluttet tidligere med bleier før i Norge også når bleiene var mindre absorberende og dermed mer ubehagelige å gå med. Da lærer man seg å kjenne igjen hva det er som skjer i kroppen før man tisser. Det er det modenhet ofte går på. 

I noen andre land, som også har tilgang på like gode bleier som vi har i Norge så er det et større fokus på tidlig bleieslutt. Det øves mer, kanskje er klimaet slik at man oftere kan gå med lite klær og uten blei og tisse på seg uten å få frostbitt. Kanskje er flere mødre hjemmeværende og barna er ikke i barnehage, da har man også bedre tid og mulighet til å drive pottetrening. 

Men alt dette er fortsatt irrelevant når det gjelder norske barn som lever med norske forhold. Det blir som om jeg skal spørre om når det er normalt å slutte med nattamming og 12 mødre som kun har gitt flaske skal svare «ha ha ha jeg har aldri ammet på natten så hvorfor kan ikke ditt barn klare seg en natt uten», erfaringen har ingen betydning for spørsmålet. 

Men vi er jo en haug med norske foreldre som har unger som har brukt både tøybleier og EC i Norge? Teller ikke vi da eller, siden du har manglende kunnskap om fysiologi (barn gir faktisk beskjed om at de må tisse/bæsje fra de blir født!) og hvordan dette praktiseres helt uten frostbitt. (?? 😂). 

Vi snakker tusenvis av barn som slutter lenge før de er tre. Og jeg nattammet forøvrig lenger enn ungene brukte bleier. 😉

Anonymkode: 91e9a...568

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 20.06, AnonymBruker skrev:

I mange land er det nesten ingen 3-åringer som bruker bleier. Jeg er fra et annet vestlig land (altså er jeg ikke "nigga", som noen så fint kalte en som hadde deltatt her), og der jeg kommer fra slutter barn med bleier oftest når de er 18-24 mnd gamle. Og jeg vet at i mange andre land slutter barn med bleie enda tidligere. Så ja, jeg hadde nok sagt at norske barn slutter med bleie forholdsvis sent.

Anonymkode: 80b10...4d5

Mange av de har ikke råd til klær og går nakne og tisser og bæsjer ute. 

Anonymkode: b477c...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men vi er jo en haug med norske foreldre som har unger som har brukt både tøybleier og EC i Norge? Teller ikke vi da eller, siden du har manglende kunnskap om fysiologi (barn gir faktisk beskjed om at de må tisse/bæsje fra de blir født!) og hvordan dette praktiseres helt uten frostbitt. (?? 😂). 

Vi snakker tusenvis av barn som slutter lenge før de er tre. Og jeg nattammet forøvrig lenger enn ungene brukte bleier. 😉

Anonymkode: 91e9a...568

Du beviser jo bare det jeg mener. Når man bruker «dårligere» bleier og/eller har større fokus på bleieslutt så får man det til tidligere. Men for de aller fleste i Norge så er ikke det tilfelle og derfor ikke relevant. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vi er jo en haug med norske foreldre som har unger som har brukt både tøybleier og EC i Norge? Teller ikke vi da eller, siden du har manglende kunnskap om fysiologi (barn gir faktisk beskjed om at de må tisse/bæsje fra de blir født!) og hvordan dette praktiseres helt uten frostbitt. (?? 😂). 

Vi snakker tusenvis av barn som slutter lenge før de er tre. Og jeg nattammet forøvrig lenger enn ungene brukte bleier. 😉

Anonymkode: 91e9a...568

Ja, da er du heldig som har lykkes med dette. Jeg har aldri hatt noe kunnskap om EC, dessverre, for hadde jeg hatt det hadde jeg begynt å pottetrene sønnen min et par år før jeg startet med det. Det ble en lang prosess med bleieslutt her. 

Anonymkode: 49127...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørte ikke ett pip om bleieslutt da min var over 4 år. Sluttet da han var 4,5 år. 

Anonymkode: 922fe...996

Men jeg husker at de var veldig støttende til at det gikk fint at han ikke var klar. Så ett pip om bleieslutt hørte jeg forsåvidt, men ikke at vi måtte stresse med det. Ikke alle barn som er 4 er modne, ikke alle 4 åringer er ikke like. 

 

 

Anonymkode: 922fe...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Heisenberg skrev:

Du beviser jo bare det jeg mener. Når man bruker «dårligere» bleier og/eller har større fokus på bleieslutt så får man det til tidligere. Men for de aller fleste i Norge så er ikke det tilfelle og derfor ikke relevant. 

Og du utrykker deg som om det er en bra ting at vi har "bedre bleier" i Norge og at man derfor kan lene seg tilbake i ro og mak og la 4-5-åringer bæsje seg ut daglig. 

Jeg vil definitivt ikke kalle det fremskritt. Jeg synes det er langt mer logisk og fornuftig å velge metoder som får barnet Bleiefri tidligst mulig, både for ungen og planeten. 

Gjennomsnittlig bruker norske barn ETT TONN med plastbleier før de slutter. Ikke rart planeten kneler. Og du ser ut til å mene dette er en bra ting? 

Vi bør vel strebe etter bleier som er så absorberende at de ikke trenger å slutte før på barneskolen da eller? Vi har jo råd til det.. 🤷‍♀️

Anonymkode: 91e9a...568

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av de har ikke råd til klær og går nakne og tisser og bæsjer ute. 

Anonymkode: b477c...c57

Stemmer det, dere nordmenn er så rike at dere har råd til KLÆR og Bleier!!! Så heldige! Resten av verden må gå nakne, stakkars... 

Anonymkode: 80b10...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og du utrykker deg som om det er en bra ting at vi har "bedre bleier" i Norge og at man derfor kan lene seg tilbake i ro og mak og la 4-5-åringer bæsje seg ut daglig. 

Jeg vil definitivt ikke kalle det fremskritt. Jeg synes det er langt mer logisk og fornuftig å velge metoder som får barnet Bleiefri tidligst mulig, både for ungen og planeten. 

Gjennomsnittlig bruker norske barn ETT TONN med plastbleier før de slutter. Ikke rart planeten kneler. Og du ser ut til å mene dette er en bra ting? 

Vi bør vel strebe etter bleier som er så absorberende at de ikke trenger å slutte før på barneskolen da eller? Vi har jo råd til det.. 🤷‍♀️

Anonymkode: 91e9a...568

Da må du gjerne vise til hvor jeg skriver at det er en bra ting. Jeg skriver at det er fakta. Og uansett hvordan du vrir og vrenger på det så er spørsmålet fra TS «Når bør barnehagen/helsestasjonen reagere på sen bleieslutt?» og ikke «Hvor tidlig klarte du å få barnet ditt til å slutte med bleier?» så det er fortsatt irrelevant. Men for all del, fortell gjerne mer om hvor tidlig ditt barn sluttet men det har fortsatt ingenting med saken å gjøre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det, dere nordmenn er så rike at dere har råd til KLÆR og Bleier!!! Så heldige! Resten av verden må gå nakne, stakkars... 

Anonymkode: 80b10...4d5

Ja vi er jammen heldige her. ✌️ Skal ikke lenger enn til Sverige, så går ungene nakne åretrundt med frostbitt på rumpa. 😢

Ærlig talt, må jo lure på om enkelte aldri har vært over grensen i sitt liv.. Skjønner virkelig ikke hvorfor det er irrelevant at tusenvis av norske barn i Norge slutter tidlig med bleie heller. 🤷‍♀️

Anonymkode: 91e9a...568

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Ærlig talt, må jo lure på om enkelte aldri har vært over grensen i sitt liv.. Skjønner virkelig ikke hvorfor det er irrelevant at tusenvis av norske barn i Norge slutter tidlig med bleie heller. 🤷‍♀️

Anonymkode: 91e9a...568

Da kan du lese overskriften på tråden en gang til. Om du fortsatt ikke forstår da så kan jeg ikke hjelpe deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innhold, og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎05‎.‎08‎.‎2019 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Jeg er opprinnelig fra Afrika.

Yep, afrikanske barn slutter med bleier innen 12mnd. Har mange venner fra Midtøsten og der blir barna bleiefrie 12-18mnd. Så ja! Det er helt sant at i nesten alle verdensdeler finnes det ikke barn over 2år som bæsjer og tisser i bleier. Dette  kun skjer i moderne rike vestlige land. Sorry but that 's the reality😉

Anonymkode: f0f5b...50e

Jeg tviler ikke på dette i det hele tatt. Men, det er jo viktig å ta inn i regnestykket hvordan ting er lagt opp i det norske samfunnet også. Om mor er hjemmeværende, er det jo noe ganske annet med tidlig bleieslutt enn hvis barnet skal i barnehage fra rundt 1 år. Og når det er lite vanlig i vårt samfunn og dermed lite kunnskap om tidlig bleieslutt, er det ikke så rart at nordmenn flest ikke starter med dette fra fødsel. Siden det er enkel og billig tilgang på bleier i tillegg.

Men jeg er for så vidt også enig i at en del venter vel lenge med bleieslutt. Noen tenker at de skal vente på klare signaler fra barnet på at det er klart, men har jeg ingen tro på at er nødvendig. Hvertfall for de aller fleste, tror jeg på bevisste foreldre som innfører do/potterutiner fra en viss alder og pusher barnet litt på dette. Og så er det vel noe som tilsier at fysiologien hos gutter gjør at de kan ha litt vanskeligere for å slutte, men jeg ser ikke hvorfor de må nærme seg 4 år før det lar seg gjøre (med visse unntak). Mine to eldste (gutter) sluttet da de var 2,5, noe som i min omgangskrets er litt tidlig, da normen her er 3 år og flere gutter er 3,5. Min eldste hadde ikke noe konsept om dette før jeg satte inn støtet, og det var en del jobb, men alt i alt gikk det uproblematisk, tross noen uhell. Nr to hadde en egenmotivasjon og jeg grep tak i den i det jeg så det første tegnet til at han lot seg inspirere av storebror.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor mente at bleiesluttalder i Norge ble betydelig senere under vegg-til-vegg-teppenes tid på 1980-tallet. Da var ikke lenger uhell så greie å ordne opp i. Før engangsbleiene var det heller ikke så mye ekstraarbeid i å måtte vaske noen ekstra bukser, ikke noe verre det enn å vaske bleier. Men med engangbleier tilgjengelig og frykten for behov for tepperens utsatte foreldrene bleieslutt til de var trygge på at det kunne gå fort.

Det stemmer med min erfaring med venners barn, de som slutter tidlig har gjerne hatt jevnlige uhell (som i flere ganger per uke) i lang tid, mens de som slutter etter treårsalderen ikke har uhell i det hele tatt etter et par dager. (Det finnes sikkert unntak, men dette virker vanlig.)

Jeg synes ikke den ene måten skal sees på som moralsk overlegen den andre, det er bare forskjellige måter å gjøre det på. Alle blir bleiefrie til slutt uansett. 

Anonymkode: 6fb9a...b9c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt over tre år er sent. Det er mange late foreldre der ute. Alle mine barn var helt ferdig med bleie før de var 2,5.

En feil jeg ser mange gjør av latskap er å putte på bleie igjen ved feks biltur, midt i pottetreningen. Eller «han bæsjer kun i bleien» så setter de på bleie for det. Det er forvirrende for barnet. Ja, så er det et par uker med litt ekstra klesvask etc. Men da er man kvitt bleie en gang for alle. Handler om å være konsekvent.

Anonymkode: 48cc5...491

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes alt over tre år er sent. Det er mange late foreldre der ute. Alle mine barn var helt ferdig med bleie før de var 2,5.

En feil jeg ser mange gjør av latskap er å putte på bleie igjen ved feks biltur, midt i pottetreningen. Eller «han bæsjer kun i bleien» så setter de på bleie for det. Det er forvirrende for barnet. Ja, så er det et par uker med litt ekstra klesvask etc. Men da er man kvitt bleie en gang for alle. Handler om å være konsekvent.

Anonymkode: 48cc5...491

Men så har du de barna som har potte og dovegring, spesielt med avføring. De kan faktisk bli alvorlig forstoppet. Hjelper ikke så mye å hive bleiene om ingenting går i do fordi du har et barn som er redd for å gå på do. Da er det best å samarbeide med barnehage og eventuelt helsestasjon til det løsner, heller enn et forstoppet barn eller er barn som tisser og bæsjer seg ut i ukesvis. 

Anonymkode: fbd8d...95f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så har du de barna som har potte og dovegring, spesielt med avføring. De kan faktisk bli alvorlig forstoppet. Hjelper ikke så mye å hive bleiene om ingenting går i do fordi du har et barn som er redd for å gå på do. Da er det best å samarbeide med barnehage og eventuelt helsestasjon til det løsner, heller enn et forstoppet barn eller er barn som tisser og bæsjer seg ut i ukesvis. 

Anonymkode: fbd8d...95f

Veldig viktig poeng. Har selv en sønn med dovegring og vi har prøvd alt. Nye doseter med bilmotiv, belønningssystem med klistremerker/ små premier. Pause fra maset om å sitte på do, men nei. Nekter plent å sitte på doen. Tisser seg ut med truse uansett hvor mange ganger vi ber ham si fra når han må tisse. Helsestasjonen eller privatklinikk neste.. Hvis ingenting gjør at vi kommer videre i prosessen. 

Anonymkode: d6ccc...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes alt over tre år er sent. Det er mange late foreldre der ute. Alle mine barn var helt ferdig med bleie før de var 2,5.

En feil jeg ser mange gjør av latskap er å putte på bleie igjen ved feks biltur, midt i pottetreningen. Eller «han bæsjer kun i bleien» så setter de på bleie for det. Det er forvirrende for barnet. Ja, så er det et par uker med litt ekstra klesvask etc. Men da er man kvitt bleie en gang for alle. Handler om å være konsekvent.

Anonymkode: 48cc5...491

Men hvorfor kaller du det latskap? Det er en prioritering foreldre gjør, skal de legge innsats i å få bleiene av tidlig, eller er andre ting viktigere for dem. I tillegg er dette et spørsmål om hygiene, man vil unngå å få avføring på bilseter og så videre. 

Ja, engangbleier gir mye avfall, men bleiene er langt fra det største forurensningsproblemet i verden i dag. Utenom det ser jeg ingen gode, objektive grunner for å slutte så tidlig som mulig, så hvorfor beskrive folk som prioriterer anderledes enn deg for late?

Anonymkode: 6fb9a...b9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge våre var nærmere 3,5 år før de sluttet med bleie. Jeg kan ikke huske at det kom noen kommentarer på det, og det var flere barn i barnehagen som var senere ute enn det. Men, jeg har venner med barn på 5 år hvor barnehagen har tatt opp dette med bleiebruk. Vet også at det var tema på 4-års kontrollen for en venn med barn som ikke hadde sluttet enda. 

At norske barn slutter med bleie senere enn barn i en del andre land er et faktum. Forsåvidt ikke relevant i forhold til trådens tema, men det er likevel interessant. 

Årsaken er nok sammensatt. Noen mulige årsaker:

I Norge er begge foreldre stort sett i jobb, og barna dermed i barnehage. I en del land benyttes dagmamma eller mindre barnehager barnehager i større grad enn her, hvor kapasiteten til å følge opp kan være bedre.  Dotrening er ikke alltid enkelt å få til når man i realiteten kun trener morgen, kveld og helg. Hvor mye drahjelp man får fra barnehagen er svært variabelt.

Klima. Det er betydelig mer styr med uhell i vinterdress enn i sommertøy. Det er også lettere for barn å gi beskjed i tide når det ikke er så mange plagg som må av før man kan tisse, enn når man har på seg x-antall lag med klær. 

Økonomi. 

Kultur og tradisjon. 

Jeg tror også det spiller inn at vi kjører en mye bil, og uhell i bilstol er noe herk. I en del land er det flere som går eller kjører kollektivt, og hvor det kan være enklere å gå på do i tide, og hvor styret ved uhell er mindre. 

Anonymkode: 412de...51e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...