Gå til innhold

Når bør barnehagen/ helsestasjonen reagere på sen bleieslutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn over 2 år som fortsatt bruker bleier uten diagnose er fordi foreldrene er latsabber. 

Anonymkode: d34ce...fd0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn over 2 år som fortsatt bruker bleier uten diagnose er fordi foreldrene er latsabber. 

Anonymkode: d34ce...fd0

Men da er spørsmålet: Hvordan løser man det når barnet har dovegring og nekter å sitte ned på do? Hvordan kommer man seg videre da i bleiesluttprosessen? Dette er en gåte for meg som mor? Jeg vil virkelig gjøre alt for at sønnen vår skal slutte, men jeg kan ikke fysisk presse barnet mitt ned på dosetet mens han hyler og stritter imot. 

Anonymkode: d6ccc...076

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge våre var nærmere 3,5 år før de sluttet med bleie. Jeg kan ikke huske at det kom noen kommentarer på det, og det var flere barn i barnehagen som var senere ute enn det. Men, jeg har venner med barn på 5 år hvor barnehagen har tatt opp dette med bleiebruk. Vet også at det var tema på 4-års kontrollen for en venn med barn som ikke hadde sluttet enda. 

At norske barn slutter med bleie senere enn barn i en del andre land er et faktum. Forsåvidt ikke relevant i forhold til trådens tema, men det er likevel interessant. 

Årsaken er nok sammensatt. Noen mulige årsaker:

I Norge er begge foreldre stort sett i jobb, og barna dermed i barnehage. I en del land benyttes dagmamma eller mindre barnehager barnehager i større grad enn her, hvor kapasiteten til å følge opp kan være bedre.  Dotrening er ikke alltid enkelt å få til når man i realiteten kun trener morgen, kveld og helg. Hvor mye drahjelp man får fra barnehagen er svært variabelt.

Klima. Det er betydelig mer styr med uhell i vinterdress enn i sommertøy. Det er også lettere for barn å gi beskjed i tide når det ikke er så mange plagg som må av før man kan tisse, enn når man har på seg x-antall lag med klær. 

Økonomi. 

Kultur og tradisjon. 

Jeg tror også det spiller inn at vi kjører en mye bil, og uhell i bilstol er noe herk. I en del land er det flere som går eller kjører kollektivt, og hvor det kan være enklere å gå på do i tide, og hvor styret ved uhell er mindre. 

Anonymkode: 412de...51e

Der jeg kommer fra jobber begge foreldre i de fleste familier også, og mange barn begynner i barnehage når de er 1-2 år gamle. Selv om vi har mye færre ansatte og større grupper i barnehager enn i Norge så klarer barnehagen å hjelpe masse med å bli kvitt av bleie. Det opplevde vi IKKE i Norge. Tvert imot - etter ett eneste uhell ville de jo gjerne ta på bleie på barnet med en gang. Null hjelp fikk vårt barn i barnehagen i hvert fall. Jeg må bare beklage, meningen er ikke å være slem og ond, men for meg virker det som latskap av barnehagepersonal rett og slett. Og det samme gjelder i mange tilfeller også foreldre. Det er jo sant at det går mye lettere å bli kvitt av bleie når barnet er 3-4 år enn 1-2 år. Men det er jo helt greit da dette ikke er noe som man prioriterer i Norge, og det er sosialt fullt akseptabelt for barn å gå i bleie når de er 3 år. Er man lat med noe som er prioritert og "viktig" så får man fort barnevernet på nakken. 

Anonymkode: 80b10...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er spørsmålet: Hvordan løser man det når barnet har dovegring og nekter å sitte ned på do? Hvordan kommer man seg videre da i bleiesluttprosessen? Dette er en gåte for meg som mor? Jeg vil virkelig gjøre alt for at sønnen vår skal slutte, men jeg kan ikke fysisk presse barnet mitt ned på dosetet mens han hyler og stritter imot. 

Anonymkode: d6ccc...076

Man skulle startet MYE tidligere rett og slett. Når man starter med do og potte helt fra spedbarnsalder er det ingen som får dovegring. Denslags kommer fordi folk begynner alt for sent, når barnet har vendt seg til å gjøre fra seg i bleia. 

Anonymkode: 91e9a...568

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man skulle startet MYE tidligere rett og slett. Når man starter med do og potte helt fra spedbarnsalder er det ingen som får dovegring. Denslags kommer fordi folk begynner alt for sent, når barnet har vendt seg til å gjøre fra seg i bleia. 

Anonymkode: 91e9a...568

Ja, det er her jeg har syndet. Ser jo selv nå hvor dum jeg har vært som ikke begynte da han var 2 år. 

Anonymkode: d6ccc...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er her jeg har syndet. Ser jo selv nå hvor dum jeg har vært som ikke begynte da han var 2 år. 

Anonymkode: d6ccc...076

To år er også veldig sent. Man bør begynne rett etter fødsel. Baby vil signalisere behovet, så det er ikke noe annerledes enn å lytte når de kommuniserer behov for mat, søvn, nærhet osv. 

Anonymkode: 91e9a...568

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når det er helt sosialt akseptabelt for to-treåringer å bruke bleie (som det jo er i Norge), er det jo mange som ikke ser noen grunn til å bruke lang tid på en jobb som kan gjøres på kort tid. Det er da ikke så rart? For de barnehageansatte blir jo valget enda enklere, siden de kan få foreldrene til å gjøre hele jobben selv i sommerferien. Latskap eller logisk arbeidsbesparing, det kommer bare an på øyet som ser. 

Anonymkode: 6fb9a...b9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 20.06, AnonymBruker skrev:

I mange land er det nesten ingen 3-åringer som bruker bleier. Jeg er fra et annet vestlig land (altså er jeg ikke "nigga", som noen så fint kalte en som hadde deltatt her), og der jeg kommer fra slutter barn med bleier oftest når de er 18-24 mnd gamle. Og jeg vet at i mange andre land slutter barn med bleie enda tidligere. Så ja, jeg hadde nok sagt at norske barn slutter med bleie forholdsvis sent.

Anonymkode: 80b10...4d5

Har jo endel med klima å gjøre, da.

Med 3 lag klær og vinterdress/votter er det ikke helt enkelt for barnehagen å følge opp uhell.

Ergo senere slutt. 

Vi har maks 1-2 måned i året hvor man har det praktisk ifht bleieslutt. 

Anonymkode: a7874...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jo endel med klima å gjøre, da.

Med 3 lag klær og vinterdress/votter er det ikke helt enkelt for barnehagen å følge opp uhell.

Ergo senere slutt. 

Vi har maks 1-2 måned i året hvor man har det praktisk ifht bleieslutt. 

Anonymkode: a7874...8db

Her har vi hatt bleieslutt ved henholdsvis 18 og 19 mnd, første i oktober og andre i februar.. De var som sagt vant til å bruke do. 

Grunnen til at jeg mener det er relevant at barn i de fleste andre land slutter før de er 2, er fordi noen snakker om at man "ikke skal presse barna" og at "de ikke er klare" før 3-4 års alder. Dette er jo helt feil, ettersom norske barn ikke er fysiologisk annerledes enn andre nasjonaliteter. 

Det finnes selvsagt unntak, i større grad hos gutter, men det gjelder tiss. Barn som bæsjer i bleie når de er over 2 er ekkelt og helt komplett unødvendig. 

Men folk starter for sent (altså ikke når baby er liten), og det er av mystiske grunner helt sosialt akseptert med barn som bæsjer i bleie som 4-5 åringer. 

Men prøv å amme en fireåring, da blir det ramaskrik, selv om naturlig ammeslutt for mennesker skjer mellom 2,5-7 år.. 🤷‍♀️

Helt bakvendt. 

Anonymkode: 91e9a...568

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi hatt bleieslutt ved henholdsvis 18 og 19 mnd, første i oktober og andre i februar.. De var som sagt vant til å bruke do. 

Grunnen til at jeg mener det er relevant at barn i de fleste andre land slutter før de er 2, er fordi noen snakker om at man "ikke skal presse barna" og at "de ikke er klare" før 3-4 års alder. Dette er jo helt feil, ettersom norske barn ikke er fysiologisk annerledes enn andre nasjonaliteter. 

Det finnes selvsagt unntak, i større grad hos gutter, men det gjelder tiss. Barn som bæsjer i bleie når de er over 2 er ekkelt og helt komplett unødvendig. 

Men folk starter for sent (altså ikke når baby er liten), og det er av mystiske grunner helt sosialt akseptert med barn som bæsjer i bleie som 4-5 åringer. 

Men prøv å amme en fireåring, da blir det ramaskrik, selv om naturlig ammeslutt for mennesker skjer mellom 2,5-7 år.. 🤷‍♀️

Helt bakvendt. 

Anonymkode: 91e9a...568

Hvorfor skal du absolutt repetere at det er ekkelt? Jada, man kan starte dotrening og tøybleier fra de er nyfødte, men det er ikke for alle. Akkurat som å amme en fireåring ikke er for alle. Foreldre er forskjellige, og hva dere har valgt vil ikke nødvendigvis være hva andre ville valgt. 

Anonymkode: fbd8d...95f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jo endel med klima å gjøre, da.

Med 3 lag klær og vinterdress/votter er det ikke helt enkelt for barnehagen å følge opp uhell.

Ergo senere slutt. 

Vi har maks 1-2 måned i året hvor man har det praktisk ifht bleieslutt. 

Anonymkode: a7874...8db

Barn slutter med bleier mye tidligere også i land som er langt kaldere enn Norge. Det har ingenting med klima å gjøre. 

Anonymkode: 80b10...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Bleieslutt skjer vanligvis mellom 2 og 5 år. 4 år er ikke så uvanlig at det er noe å reagere på, så lenge det gjøres noe aktivt for en bleieslutt. Vår gutt hadde feks dovegring og var 4 da han sluttet helt med bleie. Han var ikke den siste på avdelingen og ingen der reagerte på det. Som regel er det en grunn til sen bleieslutt, spesielt hos 5 åringer. 

Anonymkode: fbd8d...95f

Men det har da (heldigvis) ikke alle barn. De som ikke har en diagnose/forklaring klarer fint å slutte når de er 1-2 år, så lenge foreldrene ikke tror reklamene fra bleieprodusentene er tuftet på vitenskap (for øvrig er dette et av verdens beste reklamestunt - selv tilsynelatende oppegående folk har utrolig nok ikke innsett at det er en reklame). Barn bør raskest mulig avvennes bleier. Det er selvsagt foreldrene som står for initiativ og fremgang. En 1-5 åring er åpenbart for ung til et sånt ansvar.

I ditt tilfelle ville det bare vært positivt om barnehage tok kontakt, fikk rede på grunn og kunne foreslå tiltak som har vært vellykket på andre tilsvarende tilfeller.

Anonymkode: d30ef...6dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Barn bør raskest mulig avvennes bleier.

Men hvorfor? Mange innlegg som angriper sen(-ish) bleieslutt her, men fortsatt ingenting om hvorfor dere mener det er bedre. Hvorfor er det verdt så mye stress, tid (og vasking) å få bleiene av et år tidligere?

Anonymkode: 6fb9a...b9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor? Mange innlegg som angriper sen(-ish) bleieslutt her, men fortsatt ingenting om hvorfor dere mener det er bedre. Hvorfor er det verdt så mye stress, tid (og vasking) å få bleiene av et år tidligere?

Anonymkode: 6fb9a...b9c

Fordi jo eldre de blir jo vanskelig det er for de å bli kvitt den vanen for å dritte på seg selv.  Bare lese mange innlegg her om barn som holder seg hele dagen, nekter å sitte seg på do og nekter å slutte.  Når de er gammel nok å begynne å avise avvenningen er det FOR GAMMEL. 

Anonymkode: d34ce...fd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor? Mange innlegg som angriper sen(-ish) bleieslutt her, men fortsatt ingenting om hvorfor dere mener det er bedre. Hvorfor er det verdt så mye stress, tid (og vasking) å få bleiene av et år tidligere?

Anonymkode: 6fb9a...b9c

Jeg vil gjerne vite hvordan dette gir mer stress og vask? Jeg begynte som sagt å ta mine på do ved fødsel, dvs jeg holdt de over vasken når de signaliserte behov. Mange velger å gå for semi-EC, der de merker seg når baby vanligvis tisser/bæsjer, (f.eks etter soving/mat), og tar de da. 

Tok ikke noe lenger tid enn å skifte bleie, og er langt mer behagelig for baby enn å gå med våt/skitten bleie unødvendig. 

De fleste som praktiserer dette vil ha svært begrenset med uhell etter bleieslutt, her hadde vi kanskje tre ganger pr unge, fordelt over 6 mnd. Mener du at det er mer enn for barn som slutter 3 år senere? 

Barna satt på do fra de var 7-8 mnd, (med støtte såklart) og gikk på do og tisset alene fra de var ca 2 år. Tørket ved bæsj til de var rundt 4, og siden har de klart alt selv. 

På hvilken måte er dette mer stress enn tre år ekstra med bleieskift? 🤷‍♀️

Anonymkode: 91e9a...568

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi jo eldre de blir jo vanskelig det er for de å bli kvitt den vanen for å dritte på seg selv.  Bare lese mange innlegg her om barn som holder seg hele dagen, nekter å sitte seg på do og nekter å slutte.  Når de er gammel nok å begynne å avise avvenningen er det FOR GAMMEL. 

Anonymkode: d34ce...fd0

Kan skrive under på dette. Nå ligger sønnen min litt etter i utvikling og språk, men han blir 4 om få måneder. Vi sliter som sagt med dovegring og donekt. Vet ikke hvordan vi kan få opp motivasjonen hans, men skal ta det opp med helsesøster om noen uker. 

Anonymkode: 49127...23a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jo eldre de blir jo vanskelig det er for de å bli kvitt den vanen for å dritte på seg selv.  Bare lese mange innlegg her om barn som holder seg hele dagen, nekter å sitte seg på do og nekter å slutte.  Når de er gammel nok å begynne å avise avvenningen er det FOR GAMMEL. 

Anonymkode: d34ce...fd0

Ok, det er det motsatte av min erfaring, men jeg sitter ikke på noen statistikk, så kan ikke motbevise det du sier.

(Alle jeg kjenner som har gått inn for tidlig bleieslutt har hatt et svare styr med sette ungen på do hver time og holde dem der til de gjør noe. Likevel har de endt opp med å gå rundt med ekstra skift i veska i årevis, pga. stadige uhell.)

Anonymkode: 6fb9a...b9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 15.45, AnonymBruker skrev:

Vet ikke med krise, men jeg er fagperson og reagerer når de er 4-5 år. Er de 5+ hadde jeg tatt det opp, uten tvil. Mest sannsynlig 4 år og. Kommer anpå situasjonen. 

Anonymkode: cef3f...8d7

Jeg er også «fagperson», og som man da vet så kan man bare ikke reagere og konkludere ut av alderen til barnet. Da må man se nærmere på situasjon. Noen barn kan være veldig seine, akkurat på lik linje som at noen er tidlig ut med bleieslutt. Hvordan har barnet det? Hvordan er utvikling? Trivsel? Hvordan fungerer barnet sosialt og i relasjoner med andre? Hvem er barnets familie? Diagnoser? JA, her er det MYE som må SNAKKES OM før man «reagerer». 

De fleste barnehager har nok kontinuerlig samarbeid med foreldre, slik at de kan finne felles løsninger, uavhengig av alder ☺️

 

Ellers til svar på spørsmålet til trådstarter:

jeg vet at hvis barn ikke har sluttet med bleie rundt skolealder, så kan man få til et samarbeid med lege, da det kan ligge en diagnose i bunn (psykisk eller fysisk) eller være hormonelt. 

Ofte så pleier barnehagen å samarbeide om bleieslutt med foreldrene når de er på storbarnsavdeling (3-6 år), ut i fra foreldrenes ønske eller om de ser at barna er klare for det. Som sagt, så er barnet mye mer enn ett tall, og ikke alle er klare for bleieslutt i samme alder. Kommer helt an på hvor barnet er i kognitiv utvikling, psykososialt miljø og flere andre faktorer. 

Anonymkode: 6f259...134

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere også snakker om dovegring!! Er enig i at det er fint å begynne tidlig, la barnet bli kjent med det å sitte på potte og do. Aldri for tidlig å begynne det! MEN!!! Jeg har sett MANGE barn som har vært vant til do og potte fra de var bittesmå, og allikevel har de som 2-3 åringer vegring. 

Anonymkode: 6f259...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...