Gå til innhold

Norsk familie på sydentur! Fy faen....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette gjelder nok ikke bare nordmenn, dessverre. 

Var på et hotell i utlandet en gang med bassengbar, altså en slik med barstoler litt under vann. Der var det et foreldrepar som plasserte en baby som var så liten at hun ikke kunne sitte selv en gang, og moren hadde armen på ryggen til babyen mens hun drakk slik at babyen ikke skulle falle. Så var det noen som visstnok sa noe hysterisk morsomt og denne moren slo ut med armene mens hun gapskrattet.... Ja, babyen tippet ut i bassenget... Heldigvis var ikke faren like full som moren, så han fikk fisket babyen opp igjen. Moren ga han bare et litt olmt blikk. 

Anonymkode: bf8e4...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder nok ikke bare nordmenn, dessverre. 

Var på et hotell i utlandet en gang med bassengbar, altså en slik med barstoler litt under vann. Der var det et foreldrepar som plasserte en baby som var så liten at hun ikke kunne sitte selv en gang, og moren hadde armen på ryggen til babyen mens hun drakk slik at babyen ikke skulle falle. Så var det noen som visstnok sa noe hysterisk morsomt og denne moren slo ut med armene mens hun gapskrattet.... Ja, babyen tippet ut i bassenget... Heldigvis var ikke faren like full som moren, så han fikk fisket babyen opp igjen. Moren ga han bare et litt olmt blikk. 

Anonymkode: bf8e4...294

Dette var altså ikke nordmenn.

Anonymkode: bf8e4...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er typen som tar affære og det er ikke bare tomprat.

Sannsynligvis hadde jeg i første omgang snakket med eldste barn. En 10-åring kan fortelle hvordan ting er. Jeg er rimelig sikker at h*n tok ansvaret for søskene men det går jo ikke an at h*n tar hånd om en 2-åring mens foreldrene er så fulle. Hadde nok kontaktet politi og hørt hva de har å si.

Vi var på Kypros ifjor og på det stedet var det masse turister fra Russland. Der var det mye flatfyll, helt tragisk. Eneste pluss var at de hadde barneklubb så ingen barn var direke i fare. Det var en mor, ikke en gang full som kunne unnskylde det. Hun ble irritert på sin 3/4-åring - og slo til med knytteneven. Flere som så det. Sjokkerer meg fremdeles at ingen! reagerte. Bare meg, og jeg er ikke akkurat fysisk imponerende, 1,60 og veier 50 kg. Hun var som sagt ikke full, så lett å få henne til å forstå hva ordet "police" betyr. Jeg vet ikke om det endret mye for barnet men jeg vet at jeg ville følt meg som en drittsekk hvis jeg ikke hadde gjort noe som helst. Synd at ikke flere tenker slik.

Anonymkode: 4c59f...af7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er typen som tar affære og det er ikke bare tomprat.

Sannsynligvis hadde jeg i første omgang snakket med eldste barn. En 10-åring kan fortelle hvordan ting er. Jeg er rimelig sikker at h*n tok ansvaret for søskene men det går jo ikke an at h*n tar hånd om en 2-åring mens foreldrene er så fulle. Hadde nok kontaktet politi og hørt hva de har å si.

Vi var på Kypros ifjor og på det stedet var det masse turister fra Russland. Der var det mye flatfyll, helt tragisk. Eneste pluss var at de hadde barneklubb så ingen barn var direke i fare. Det var en mor, ikke en gang full som kunne unnskylde det. Hun ble irritert på sin 3/4-åring - og slo til med knytteneven. Flere som så det. Sjokkerer meg fremdeles at ingen! reagerte. Bare meg, og jeg er ikke akkurat fysisk imponerende, 1,60 og veier 50 kg. Hun var som sagt ikke full, så lett å få henne til å forstå hva ordet "police" betyr. Jeg vet ikke om det endret mye for barnet men jeg vet at jeg ville følt meg som en drittsekk hvis jeg ikke hadde gjort noe som helst. Synd at ikke flere tenker slik.

Anonymkode: 4c59f...af7

Hvordan vet du at moren og barnet var russiske? 

Anonymkode: 54f01...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal Dere melde alle nordmenn som gjør dette i syden med barn? Da sprenger dere kapasiteten til norsk barnevern. De har nok ikke ressurser til å ta seg av alle som driver sånn i syden... for det er sabla mange.

Anonymkode: 24933...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det burde vært advart om før sommer ferien til foreldre hvordan det oppleves for barn og ha fulle foreldre på tur. Det er holdningene det må gjøres noe med. Ikke vært enkelt tilfelle. Da er d vel nok å ta seg en tur til en campingplass der folk er hver helg med familie. Sikker på det er litt drikking foran barn der og. Ikke bare i syden. 

Denne oppfordringen om å ikke drikke for mye foran barn må repeteres hvert år før ferien starter. Det er nok kanskje eneste som hjelper i det lange løp.

Anonymkode: 24933...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er typen som tar affære og det er ikke bare tomprat.

Sannsynligvis hadde jeg i første omgang snakket med eldste barn. En 10-åring kan fortelle hvordan ting er. Jeg er rimelig sikker at h*n tok ansvaret for søskene men det går jo ikke an at h*n tar hånd om en 2-åring mens foreldrene er så fulle. Hadde nok kontaktet politi og hørt hva de har å si.

Vi var på Kypros ifjor og på det stedet var det masse turister fra Russland. Der var det mye flatfyll, helt tragisk. Eneste pluss var at de hadde barneklubb så ingen barn var direke i fare. Det var en mor, ikke en gang full som kunne unnskylde det. Hun ble irritert på sin 3/4-åring - og slo til med knytteneven. Flere som så det. Sjokkerer meg fremdeles at ingen! reagerte. Bare meg, og jeg er ikke akkurat fysisk imponerende, 1,60 og veier 50 kg. Hun var som sagt ikke full, så lett å få henne til å forstå hva ordet "police" betyr. Jeg vet ikke om det endret mye for barnet men jeg vet at jeg ville følt meg som en drittsekk hvis jeg ikke hadde gjort noe som helst. Synd at ikke flere tenker slik.

Anonymkode: 4c59f...af7

Når det er flere rundt er sjansen for at ingen reagerer mye større... Dette er godt dekket i forskning. Og så utrolig trist. Sikkert ikke bare TS som satt passivt å så på omsorgssvikt. 

Akkurat det samme som den gangen en gammel mann falt om og slo seg skikkelig på isen ifjor. Masse folk rundt. Voksne. Ingen reagerte, selv om flere så det. Så lille meg som også er 1.60 og ikke særlig sterk hjalp ham opp alene. Samme skjedde da en kunde falt og slo hodet så blodet sprutet da jeg var ansatt i butikk da jeg var 22. Jeg måtte faktisk be om hjelp fra de 8-9 voksne menneskene som sto i køen og bare glante. Ingen hjalp! Endte meg at jeg ringte ambulansen. Jeg mistet litt troen på medmenneskelighet den dagen. Om du er i samme situasjon igjen viser forskning at man må gå direkte bort til en person istedetfor å rope til en hel gruppe som jeg gjorde. For da føler personen seg ansvarliggjort og man kan ikke snike seg unna. Bra du står opp for de som er svakere enn deg, skulle vært flere som deg!! takk!

Anonymkode: 68ea9...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det burde vært advart om før sommer ferien til foreldre hvordan det oppleves for barn og ha fulle foreldre på tur. Det er holdningene det må gjøres noe med. Ikke vært enkelt tilfelle. Da er d vel nok å ta seg en tur til en campingplass der folk er hver helg med familie. Sikker på det er litt drikking foran barn der og. Ikke bare i syden. 

Denne oppfordringen om å ikke drikke for mye foran barn må repeteres hvert år før ferien starter. Det er nok kanskje eneste som hjelper i det lange løp.

Anonymkode: 24933...c07

Ja, men det har da vært nettkampanjer og oppslag om dette hvert år de siste årene i god tid før ferien, - akkurat som til jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du ikke gikk å snakket med de, jeg hadde aldri turt det selv... av mange grunner.

men, du er ifra Kroatia , kunne du ikke ringt politi? Eller barnevern om dere har det der? Det hadde vært så lett å gjøre noe annet enn å snakke med de :( 

Vi mennesker må slutte å være så redde for å hjelpe, spesielt når det kommer til små barn. 

Er det lov å være drita i Kroatia med barn? Jeg mener ikke å være nedlatende, jeg vet bare ikke så mye landet ditt. Var det derfor du ikke gjorde noe mer?

Anonymkode: 5f844...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår godt at du ikke gikk å snakket med de, jeg hadde aldri turt det selv... av mange grunner.

men, du er ifra Kroatia , kunne du ikke ringt politi? Eller barnevern om dere har det der? Det hadde vært så lett å gjøre noe annet enn å snakke med de :( 

Vi mennesker må slutte å være så redde for å hjelpe, spesielt når det kommer til små barn. 

Er det lov å være drita i Kroatia med barn? Jeg mener ikke å være nedlatende, jeg vet bare ikke så mye landet ditt. Var det derfor du ikke gjorde noe mer?

Anonymkode: 5f844...a31

Jeg kunne fortalt deg mye om Kroatia, men kan holde meg til saken. Ja, vi kunne ringt politiet... men jeg er 100% sikker på at ingenting hadde blitt gjort. I beste fall ville politiet bare tatt en prat med foreldrene. Thats it... Dere må ikke tro at man har ett barnevern eller andre insatser som fungerer slik som i Norge. Folk gjør laaangt verre ting, og det blir ikke gjort noe med saken. hverken fra politiet eller andre insatser. Du kan banke ern person så hensynsløst at han blir lagt inn på sykehus. Du blir brakt inn til politiet, men slipper så å si ut etter en prat med de...

Dere ser landet kun som ett fint reisemål, og det stemmer... Kroatia er er fint ferieland... Det er mye å oppleve her.  Men vi som kjenner landet og kulturen bedre vet egentlig sannheten.

Anonymkode: 0d3f4...280

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne fortalt deg mye om Kroatia, men kan holde meg til saken. Ja, vi kunne ringt politiet... men jeg er 100% sikker på at ingenting hadde blitt gjort. I beste fall ville politiet bare tatt en prat med foreldrene. Thats it... Dere må ikke tro at man har ett barnevern eller andre insatser som fungerer slik som i Norge. Folk gjør laaangt verre ting, og det blir ikke gjort noe med saken. hverken fra politiet eller andre insatser. Du kan banke ern person så hensynsløst at han blir lagt inn på sykehus. Du blir brakt inn til politiet, men slipper så å si ut etter en prat med de...

Dere ser landet kun som ett fint reisemål, og det stemmer... Kroatia er er fint ferieland... Det er mye å oppleve her.  Men vi som kjenner landet og kulturen bedre vet egentlig sannheten.

Anonymkode: 0d3f4...280

Jeg skjønner det, derfor jeg spurte... barnet mitt er halvt serbisk, derfor jeg spurte deg om du ikke kunne ringt politiet. Om så bare for å «skremme» foreldrene litt, så de vet at folk følger med, også når de er på ferie. Jeg vet at det ikke er noe barnevern heller i Serbia, og at folk stort sett gjør som de vil med barna sine, uten at noen griper inn. Men tipper disse hadde blitt skremt (håper jeg) om politiet tok en snakk. 

Prøv det neste gang, for det er garantert ikke siste gang du ser dette i hjemlandet ditt. 

 

Anonymkode: 5f844...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2019 den 7.43, AnonymBruker skrev:

Jeg mener TS eller mannen burde gått bort til foreldrene og ihvertfall sagt at hun synes det var forferdelig at de drakk seg sørpe fulle. Kanskje de hadde fått noe å tenke på, kanskje hadde det ikke hatt noe som helst effekt. Men bekymringsmld? Hvordan ser du for deg at TS skulle vite hva disse foreldrene het? Man må ha personoppysninger og jeg tviler på at disse uansvarlige drittforeldrene hadde gitt fra seg navnene for å si det slik.. 

Anonymkode: 68ea9...3df

Man klarer å finne en ok unnskydning for å få personalia. Feks:

Avtale kafe/bar sammen dagen etter eller senere på kvelden. Liksom synes det er hyggelig å bli kjent med andre nordmenn på ferie. Be om nummer for å ta kontakt for nærmere avtale. Eller bli venner på Facebook. 

Spørre om å låne tlf fordi man har glemt sin. Sende en eller annen SMS eller ringe til den man er på tur med/bekjent for å kontakte dem for å få vite nummeret etterpå. Selvsagt da late som man ikke fikk tak i den aktuelle personen. 

Selvfølgelig ikke så lett å tenke kjapt om man opplever slikt en kort stund. Men dette pågikk flere timer. Da har man tid på seg til å finne unnskyldning for å få kontaktinformasjon. Eller ringe barnevern, ambassade, politi og be om råd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.8.2019 den 20.18, KillerKitty skrev:

Kan jo være det var en edru person med på turen og da 

Det er fortsatt vanskelig og skadelig for barn å se foreldrene sine så fulle. De endrer jo helt personlighet, og barn kan ha vanskelig for å forstå hva som skjer. Det er jo helt klart mer fysisk trygt om det er en edru person med(mtp kidnapping, drukning osv), men om det faktisk hadde vært en edru og oppegående person der hadde personen skjermet barna så godt det lot seg gjøre, snakket med foreldrene og eventuelt meldt til barnevernet om h*n ikke når frem. 

På 7.8.2019 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Skal Dere melde alle nordmenn som gjør dette i syden med barn? Da sprenger dere kapasiteten til norsk barnevern. De har nok ikke ressurser til å ta seg av alle som driver sånn i syden... for det er sabla mange.

Anonymkode: 24933...c07

Man kan ikke melde(og oppdage) alle, men det kan jo føre til at det blir satt mer fokus på dette. Kanskje ha en litt avskrekkende effekt? Jeg tror ikke foreldre mener å skade barna sine på den måten, men de tenker vel det går greit en uke i året. Det har jo vært saker der barnevern har møtt familier på flyplassen pga fyll på ferie. Det setter nok en støkk i de fleste, og det sender et signal ut i samfunnet om at det ikke er fritt villt selvom man er i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/8/2019 at 6:13 AM, Luckiness said:

Man klarer å finne en ok unnskydning for å få personalia. Feks:

Avtale kafe/bar sammen dagen etter eller senere på kvelden. Liksom synes det er hyggelig å bli kjent med andre nordmenn på ferie. Be om nummer for å ta kontakt for nærmere avtale. Eller bli venner på Facebook. 

Spørre om å låne tlf fordi man har glemt sin. Sende en eller annen SMS eller ringe til den man er på tur med/bekjent for å kontakte dem for å få vite nummeret etterpå. Selvsagt da late som man ikke fikk tak i den aktuelle personen. 

Selvfølgelig ikke så lett å tenke kjapt om man opplever slikt en kort stund. Men dette pågikk flere timer. Da har man tid på seg til å finne unnskyldning for å få kontaktinformasjon. Eller ringe barnevern, ambassade, politi og be om råd.

 

Tror din plan vil gå omtrent slik.

"Hei, vi er også nordmenn. Vi hørte dere prate på norsk. Ååå, så hyggelig å bli kjent med andre nordmenn på ferie! Vil du være med på kafe imorgen?"
"Beklager, vi er opptatt"
"Ok, men la oss bli venner på Facebook, så kan vi bli bedre kjent"
"Nei, vi har bare nærme venner og familie på Facebook".
"Det var dumt, men kan jeg låne mobilen din"
"Nei, gå vekk!"
"Jævla drittforeldre, hvordan kan dere sitte her og drikke dere dritings foran barna. Jeg skal melde dere til barnevernet!"
"..."

Anonymkode: ca355...437

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror din plan vil gå omtrent slik.

"Hei, vi er også nordmenn. Vi hørte dere prate på norsk. Ååå, så hyggelig å bli kjent med andre nordmenn på ferie! Vil du være med på kafe imorgen?"
"Beklager, vi er opptatt"
"Ok, men la oss bli venner på Facebook, så kan vi bli bedre kjent"
"Nei, vi har bare nærme venner og familie på Facebook".
"Det var dumt, men kan jeg låne mobilen din"
"Nei, gå vekk!"
"Jævla drittforeldre, hvordan kan dere sitte her og drikke dere dritings foran barna. Jeg skal melde dere til barnevernet!"
"..."

Anonymkode: ca355...437

Bestemt deg for at det ikke kunne vært verdt et forsøk du. Du har nok heller ikke forstått at hvert forslag er et av forslagene. Altså gjøres ikke alle forslagene på en gang. Velge et av dem. Heldigvis hadde jeg også klart å unngå å til slutt gått til «angrep» muntlig på dem av hensyn til barna om jeg var i den situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...