Gå til innhold

Norsk familie på sydentur! Fy faen....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Mysticgirl
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel.. så var vi på ferie i Kroatia i år, og som dere sikkert kjenner til, så er det en del nordmenn som ferierer i de områdene. Jeg er selv fra Kroatia, og jeg kjenne kulturen der godt. Men jeg skal si at mange nordmenn virkelig tar kaka når det kommer til drikking og folkeskikk. Vi satt og tok oss en kaffe på en bar/kaffe rett ved siden av badestranda. Ved siden av denne kaffeen er det også en større lekeplass, slik at ungene kan leke, mens de voksne får sitte i fred. Ikke missfirstå, jeg har ingenting imot at folk drikker forran barna sine. ett glass vin, eller en-to øl skader ingen. Og dette er også helt vanlig i Kroatia.

Men så var det en norsk familie der også. mor, far og 3 barn. De eldste var kanskje 10-11 år, mens hun minste var ca 2-3år. Foreldrene var SØRPEFULLE! Det var helt tragisk å se på. De skjønte ikke at vi var nosk, da vi snakket på kroatisk, men herregud så flaut... De satt på denne kafeen og drakk i 6timer i strekk! Vi tok oss en kafe, badet, og så kom tilbake for en ny kopp kaffe 3 timer senere, og der sitter de fortsatt og drikker! Og de hold på sånn i hele dag.. øll etter øll. Mannen min hadde mest lyst til å bare gå bort og gi "banke skiten" ut av begge foreldrene, men gjorde ingenting da han vet at det ikke nytter... han ville bare fått problemer selv. Vi synnes så synd på de barna og alle rundt oss merket hvor ille dette var. Jeg vet ikke hvordan det gikk med dem etterpå, fordi vi for på hotellet... Dette var det verste tilfellet...

Vi var vitne til to tilfeller til med nordmenn, og en med svenskene og jeg er overrasket hvor ulik holdning folk har til alkohol hjemme og når de er utenlands.

Anonymkode: 0d3f4...280

Opplevde det samme i Sverige, En norsk familie der de voksne var sørpe fulle med barn på slep. Nordmenn tar helt av i andre land! Vi gav beskjed til bowlingstedet og bad dem ta seg av det. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Ingen "respektabel" familie drikker seg drita med små unger på slep. Det er omsorgssvikt. Kanskje særlig på reise i et annet land, hvor et av barna kan gå seg bort, falle i et basseng eller bli med fremmede uten at foreldrene evner å reagere engang 

Anonymkode: 1938d...1f6

Åjoda, det kan være høyt respektable nordmenn som tar helt av når de kommer til utlandet. Flere feriestedet har sett seg lei på nordmenns oppførsel på ferie. De oppfører seg helt annerledes der enn i Norge. Og det er de stakkars barna som får lide for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minner på at norsk barnevern har reist til andre land i slike omstendigheter for å redde barn. Noen ganger har de med seg onkler/tanter/bestemødre hvis det lar seg gjøre for å trygge barna. 

Ring og meld i fra, er lett å slå av en prat. Spør om navn holket hotell de bor på osv.

tenk hvor lett det er å kidnappe sine barn, eller at de skader seg selv. I verste fall drukner pga sørpe fylle foreldre.

og nei, jeg har ikke noe imot foreldre som tar seg en øl i solen eller vin til maten. Det er forskjell på det og totalt omsorgssvikt 

Anonymkode: da520...5df

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mysticgirl skrev:

Opplevde det samme i Sverige, En norsk familie der de voksne var sørpe fulle med barn på slep. Nordmenn tar helt av i andre land! Vi gav beskjed til bowlingstedet og bad dem ta seg av det.

opplevde det samme på et studietur i Sverige med norske med studenter, der alle var beruset, noe av det tristeste jeg har vært bort i noen gang, jeg vurderte sterkt og avslutte hele studieoppholdet, men boltret meg fast til å få godkjent studiene. Har ikke kontakt med noen fra studieoppholdet i dag. Jager dem vekk om dem kommer innpå meg. 

Anonymkode: dddd9...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Minner på at norsk barnevern har reist til andre land i slike omstendigheter for å redde barn. Noen ganger har de med seg onkler/tanter/bestemødre hvis det lar seg gjøre for å trygge barna. 

Ring og meld i fra, er lett å slå av en prat. Spør om navn holket hotell de bor på osv.

tenk hvor lett det er å kidnappe sine barn, eller at de skader seg selv. I verste fall drukner pga sørpe fylle foreldre.

og nei, jeg har ikke noe imot foreldre som tar seg en øl i solen eller vin til maten. Det er forskjell på det og totalt omsorgssvikt 

Norsk barnevern har ingen makt i utlandet i slike situasjoner. De kan hente et barn i en slik situasjon kun hvis foreldre og/eller myndigheten i det aktuelle landet er enige.

Anonymkode: 54f01...e04

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Norsk barnevern har ingen makt i utlandet i slike situasjoner. De kan hente et barn i en slik situasjon kun hvis foreldre og/eller myndigheten i det aktuelle landet er enige.

Det har de med støtte av de som gir rettigheter til det i Norge (husker ikke navnet) 

så lenge barnet er norsk statsborger har de 100% lov.

disse sakene kommer ikke ofte opp pga  taushetsplikt  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kontakte den norske sjømannskirken feks som ofte finnes på turiststeder. De kan bistå barna så de kommer seg hjem.

Anonymkode: da5c0...e6b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har de med støtte av de som gir rettigheter til det i Norge (husker ikke navnet) 

så lenge barnet er norsk statsborger har de 100% lov.

disse sakene kommer ikke ofte opp pga  taushetsplikt  

Du tar feil. I Kroatia er det kroatiske myndigheter som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du reagerer. Jeg har sett voksne mennesker i Norge som drikker MYE med barn tilstede. Det er ubehagelig å se på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mysticgirl skrev:

Åjoda, det kan være høyt respektable nordmenn som tar helt av når de kommer til utlandet. Flere feriestedet har sett seg lei på nordmenns oppførsel på ferie. De oppfører seg helt annerledes der enn i Norge. Og det er de stakkars barna som får lide for det

Men da er de dårlige foreldre i utgangspunktet. Det er ikke som om gode oppegående foreldre plutselig skrur av bryteren og gir faen i ungene så fort de krysser landegrensen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er de dårlige foreldre i utgangspunktet. Det er ikke som om gode oppegående foreldre plutselig skrur av bryteren og gir faen i ungene så fort de krysser landegrensen. 

Nei, mange norske endrer seg i utlandet. Da blir de som ungdommer igjen. Enig i at de er dårlige foreldre, men de gjør ting de aldri ville gjort i Norge. Og i Norge fremstår de helt annerledes. De drikker mer på ferie i et annet land enn de ville gjort hjemme. Noen mister hodet rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gikk dere ikke bort og snakket med de? Hvis de var sørpe fulle så var de jo ikke i stand til å ta seg av barna sine så da måtte jo politiet og kroatisk barnevern kobles inn!Stakkars barn😟

Anonymkode: fec0a...555

Det er enkelt å si, men det tror jeg de færreste faktisk hadde gjort. Er jo heller ikke alltid verken enkelt eller lurt å prøve å snakke fornuft til så berusede mennesker.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld fra til ambassaden om barn i nød. Hold deg nær barna til de kommer. Ambassaden vil håndtere kontakt med  norsk politi og barnevern i etterkant.

Ikke overse barna. Ikke ta sjansen på at dette går godt. Foreldrene har tatt et valg, som kan få konsekvenser. Det er ikke din jobb å stille deg i midten og hindre mulig konsekvens. Det er da bare bra at foreldrene får oppfølging av barnevern med en smekk på hånden når de gjør slikt.

Anonymkode: b8c56...409

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle TS gått bort til familien og spørt om hva de heter for så å melde de til barnevernet? 

Anonymkode: 8ed2e...6f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere så dette og vurderte ikke å gjøre noe som helst for å sende bekymringsmelding på dem? Gått av banen...

Anonymkode: d280b...55f

Jeg mener TS eller mannen burde gått bort til foreldrene og ihvertfall sagt at hun synes det var forferdelig at de drakk seg sørpe fulle. Kanskje de hadde fått noe å tenke på, kanskje hadde det ikke hatt noe som helst effekt. Men bekymringsmld? Hvordan ser du for deg at TS skulle vite hva disse foreldrene het? Man må ha personoppysninger og jeg tviler på at disse uansvarlige drittforeldrene hadde gitt fra seg navnene for å si det slik.. 

Anonymkode: 68ea9...3df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere så dette og vurderte ikke å gjøre noe som helst for å sende bekymringsmelding på dem? Gått av banen...

Anonymkode: d280b...55f

Sier vel alt om norske holdninger når dette innlegget blir er det best likte i denne tråden. Det er klart som f at mange nordmenn drikker for mye på ferie, og det er en tragedie for de ungene som må leve med dette.

Anonymkode: c7e69...1c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier vel alt om norske holdninger når dette innlegget blir er det best likte i denne tråden. Det er klart som f at mange nordmenn drikker for mye på ferie, og det er en tragedie for de ungene som må leve med dette.

Anonymkode: c7e69...1c0

Barnevernet må straks komme og hente barna og gi dem til fosterforeldre slik at barna må da leve med fosterforeldre som drikker seg dritings på sydenturer dekket av barnevernet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er sikker på at majoriteten av dere her inne har opplevd det samme og ikke gått bort å sagt ifra. Er så lett å dømme andre. 

Anonymkode: bab3f...9dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe form for barnevern,  politi etc som man kan ringe i slike situasjoner? Man drikker seg ikke sørpefull med barn tilstede. Tenk så sårbare barna var i denne situasjonen. Muligens ukjent land, fulle foreldre som med stor sannsynlighet ikke er like oppmerksom på barna etc. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for hatefulle utsagn, avsporinger og svar til dette.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk å se på??? Enda mer tragisk for ungene 😥 Håper noen andre reagerte og tok affære! 🤬

Anonymkode: b47b6...7db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...