Gå til innhold

2åringer, drukning og sikkerhetstiltak..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri brukt armringer på seksåringen. Falsk trygghet både for ham og oss. Han bader altfor alene, og vi er tydelige på hvem av oss som har ansvaret til enhver tid. 

 

Imidlertid blir det litt hysterisk å «planlegge» for at man besvimer på vei ut i bassenget, da har det gått litt over styr synes jeg.

Anonymkode: 613be...bad

Jeg mener selvfølgelig «Han bader ALDRI alene»

Anonymkode: 613be...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Større sjans for at barnet greier å snike seg ut til bassenget for så å drukne enn at det drukner med en av dere tilstede. 

Anonymkode: a6264...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt svømmevester (konfidence) på barna mine når de er i nærheten av vann så jeg ikke må fotfølge de hele tida, men heller kan la de leke litt friere, men selvsagt under kontinuerlig tilsyn. De virker ikke klumpete å gå med heller, eller så ubehagelige som armringer. I vannet må ungen selv lære seg hvordan man kan bevege seg. Men måten en svømmer på blir nokså lik den en svømmer naturlig. Så det har ikke vært til hinder å begynne med disse vestene før en er klar for å lære å svømme. 

Anonymkode: d63ce...a71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ingen bruker armringer feks? I tilfelle dere tryner på vei ut i bassenget (privat basseng uten badevakt) 

Hilsen TS

Anonymkode: a5d94...568

Om dere tryner på vei ut i bassenget så vil ingen drukne.

Enten så får du henne opp på 10 sek eller så gjør faren det, hun vil ikke rekke under omtrent før hun er over. Fordi dere er der.

Dere vil reagere instinktivt lynraskt.

Så det er iallefall en ting du ikke må bekymre deg for.

Anonymkode: 7518a...efc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen
14 timer siden, WhisperingWind skrev:

Sjansen for at du skal tryne og besvime slik at barnet blir liggende i vann til det drukner er latterlig liten. Ungen drukner ikke om hodet kommer under vann i noen sekunder...

Du virker i overkant redd for vann. Kanskje det hadde vært en ide å gå på svømming for barn så du blir tryggere i vannet med ungen.

Den urasjonelle frykten din for vann kan lett smitte over på ungen og det er jo fryktelig dumt om ungen blir redd vann fordi du er hysterisk når barnet er i vannet.

Dette☝🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk tiden godt på å lære 2-åringen å bli trygg i vann. Aldri la barnet være i vann dypere enn hoftehøyde før barnet lærer seg å holde pusten under vann, samt trå vannet slik at h*n holder seg flytende (gjerne hjulpet av badeegg, baderinger eller lignende) En voksen må alltid (!) være innen armrekkevidde av barnet. Har selv opplevd et barn som ikke var vant til å være i vannet som holdt på å drukne selv om vannet kun rakk til lårene og det sto to voksne rett ved. Barnet falt og fikk panikk, så hun gikk under vann igjen etter hun klarte å sparke seg opp. 

Når dere kommer hjem melder dere barnet på svømmekurs. 

Anonymkode: 717e7...b7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ingen bruker armringer feks? I tilfelle dere tryner på vei ut i bassenget (privat basseng uten badevakt) 

Hilsen TS

Anonymkode: a5d94...568

Vi bruker armringer på vår 3-åring men ikke som en erstatning for å passe på ham. Vi har en 6-åring som nettopp har lært å svømme, og når hun øver på det, kan 3-åringen flyte ved siden av oss. Har konstant øynene på begge to. For min del er det rett og slett bare et spm om å innse at badeferie med små barn ikke er bare ferie. Jeg har ikke lest ei side i ei bok eller ligget et eneste minutt på solsenga denne sommeren, så lenge barna har vært våkne. Følger dem konstant med øynene. Viktig også det med å sørge for at de ikke kommer seg ut på natta. En annen ting er å huske at det som kan virke som uskyldige plaskebasseng, kan være livsfarlige for små barn hvis de faller med ansiktet under vannet. Men følger du med hele tida, er det minimale sjansen for at noe skjer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten enig med en over her som kommenterte at man må kommunisere tydelig hvem som har ansvar for å følge med barnet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, WhisperingWind skrev:

Sjansen for at du skal tryne og besvime slik at barnet blir liggende i vann til det drukner er latterlig liten. Ungen drukner ikke om hodet kommer under vann i noen sekunder...

Du virker i overkant redd for vann. Kanskje det hadde vært en ide å gå på svømming for barn så du blir tryggere i vannet med ungen.

Den urasjonelle frykten din for vann kan lett smitte over på ungen og det er jo fryktelig dumt om ungen blir redd vann fordi du er hysterisk når barnet er i vannet.

 

Ts her

Jeg er ikke spesielt redd for vann. Jeg er en erfaren dykker,  som har dykket mye krevende vrakdyp rundt i verden. Så jeg vil ikke kategorisere meg som redd for vann. 

Men som sagt, min manns søster druknet som 2 åring i et basseng og dette er et traume i familien. Så jeg bare lurte på om det var vanlig med andre sikkerhetstiltak enn bare å passe på. 

 

Anonymkode: a5d94...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ts her

Jeg er ikke spesielt redd for vann. Jeg er en erfaren dykker,  som har dykket mye krevende vrakdyp rundt i verden. Så jeg vil ikke kategorisere meg som redd for vann. 

Men som sagt, min manns søster druknet som 2 åring i et basseng og dette er et traume i familien. Så jeg bare lurte på om det var vanlig med andre sikkerhetstiltak enn bare å passe på. 

 

Anonymkode: a5d94...568

Men du fremstår som redd for vann ovenfor barnet. 

Hva var omstendighetene rundt drukningen på det barnet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ts her

Jeg er ikke spesielt redd for vann. Jeg er en erfaren dykker,  som har dykket mye krevende vrakdyp rundt i verden. Så jeg vil ikke kategorisere meg som redd for vann. 

Men som sagt, min manns søster druknet som 2 åring i et basseng og dette er et traume i familien. Så jeg bare lurte på om det var vanlig med andre sikkerhetstiltak enn bare å passe på. 

 

Anonymkode: a5d94...568

Så pga noe som skjedde for kanskje 30 år siden +/- så skal dere være hysteriske rundt deres eget barn og gjøre henne usikker. Hvis dere er så bekymret som du gir uttrykk for, så forstår jeg ikke hvorfor dere ikke har gått på babysvømming og svømmekurs for små barn. 

Anonymkode: 48e4c...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ts her

Jeg er ikke spesielt redd for vann. Jeg er en erfaren dykker,  som har dykket mye krevende vrakdyp rundt i verden. Så jeg vil ikke kategorisere meg som redd for vann. 

Men som sagt, min manns søster druknet som 2 åring i et basseng og dette er et traume i familien. Så jeg bare lurte på om det var vanlig med andre sikkerhetstiltak enn bare å passe på. 

 

Anonymkode: a5d94...568

Et traume i en familie, der du aldri har vært en del av historien ved drukningen for en mannsalder siden? Man skal lese mye rart på kvinneguiden!

Om du er så dyltig og erfaren med dykking, så finner jeg det høyst merkverkdig at du ikke har hatt barnet ditt på babysvømming og småbarnssvømming, nettopp på grunn av din egen interesse for vannaktiviteter men vel så mye for å lære barnet vanntilvenning, være trygg i og å like vann, ikke minst for å forebygge drukning. 

Denne tråden har nå fått en slik utvikling fra ts sin side at jeg tror den er en "agurktidstråd". 

Anonymkode: b8f93...1b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du høres en smule overhysterisk ut. Du og mannen din får passe på hverandre. Går du ut i vannet med barnet så sitter han og passer på og omvendt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en sånn tskjorte med badering integrert. Spesiell tskjorte laget i badedrakt stoff. Den satt som svøpt og glei ikke. Ofte vi slapp henne når vi var i bassenget, da bare fløt hun der og plaska rundt. 

Hun var også 2,5 år. Jeg var på ferie i Canada og kjøpte den der, så er usikker på om det finnes i Norge. Hun er 13 år nå, så jeg har ikke sjekket om det finnes her. 

Anbefales ihvertfall sterkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er TS som er hysterisk her, det er nok mannen og hans familie. Ser lett for meg noen hysteriske kommentarer fra svigermor når hun hørte at de skal ta med 2-åringen på badeferie.

TS: Alltid vær innen rekkevidde av barnet og lær barnet å bli trygg i vann. Meld h*n på svømmekurs slik at h*n ikke får panikk dersom h*n mister fotfestet og får hodet under vann. Da er mye gjort. 

Anonymkode: 717e7...b7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er TS som er hysterisk her, det er nok mannen og hans familie. Ser lett for meg noen hysteriske kommentarer fra svigermor når hun hørte at de skal ta med 2-åringen på badeferie.

TS: Alltid vær innen rekkevidde av barnet og lær barnet å bli trygg i vann. Meld h*n på svømmekurs slik at h*n ikke får panikk dersom h*n mister fotfestet og får hodet under vann. Da er mye gjort. 

Anonymkode: 717e7...b7e

Les hi så ser du at det ikke bare er svigermoren som er hysterisk. Og hvorfor skriver du h*n når ts skriver at det er ei jente?

Anonymkode: 48e4c...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det viktigste er at barnet er under konstant tilsyn. Den som har ansvaret for barnet legger vekk mobil og bok. Er barnet i vannet eller i bassenget ville jeg vært ut i med det. Er barnet i strandkanten ville jeg vært der med det.

Det er helt rett det som skrives over: En ferie med små barn er ikke en ferie slik det blir når barna blir eldre.

Husk også på at den leken dere gjør i vannet med barnet blir en opplevelse og ikke bare et ork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det svømmekurs for så små barn? Her jeg bor er det bare tilvenningskurs, svømmekurs er først for 5 år og oppover... 

Anonymkode: f6ffd...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rekker i lange baner å være i nærheten og følge med. Unger drukner som regel når de ikke er under oppsyn.

En ting å være obs på er at det tar kort tid for en unge å få hodet under vann og det at mange unger ikke hyler og skriker om de får problemer, men er stille fordi de bruker all energi på å få hodet over vannet igjen.

På mine ti år som mor, har vi kun hatt en nærdrukning-opplevelse. Da snublet barnet som da var 3,5, fikk hodet under vann og ble liggende å flyte med ansiktet ned, mens hun forsøkte å komme seg opp. Vi var rett ved og fikk plukket henne opp på null komma niks, og det eneste virkelig skumle med situasjonen var at barnet var helt stille, før hun ble hentet ut av vannet. Hadde vi ikke hatt øynene på henne, hadde vi kanskje ikke fått det med oss at hun strevde.

Så fullt fokus på badende barn, hele tiden, så går nok dette helt fint.

Anonymkode: 65e2b...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...