Gå til innhold

2åringer, drukning og sikkerhetstiltak..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om 2 uker fra vi til frankrike på ferie med vår 2 åring. 

Hvordan bade på tryggest mulig måte? Barnet vil selvfølgelig ALDRI være i nærheten av vann alene, vi vil alltid passe på som hauker rundt henne,  men jeg synes faktisk fortsatt det er skummelt å bade sammen med henne...tenk om jeg glir på vei ned i havet/bassenget. Tenk om jeg på en eller annen måte glipper henne...

Hva vil dere anbefale av sikkerhetstiltak? Baderinger, sånn svømmesete? Redningsvest? 

Erfaringer og tips?

Anonymkode: a5d94...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Redningsvest er jo det eneste som hindrer drukning. Men slapp av, jeg tror det skal gå helt fint om du holder henne. 

Man kan ikke tenke på alt mulig som potensielt kan skje, for da er alt farlig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nerine_ skrev:

Redningsvest er jo det eneste som hindrer drukning. Men slapp av, jeg tror det skal gå helt fint om du holder henne. 

Man kan ikke tenke på alt mulig som potensielt kan skje, for da er alt farlig. 

Min manns søster druknet som 2 åring, så dette er noe som det er ekstra fokus på i vår familie. Derfor spør jeg

Anonymkode: a5d94...568

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min manns søster druknet som 2 åring, så dette er noe som det er ekstra fokus på i vår familie. Derfor spør jeg

Anonymkode: a5d94...568

Å være tilstede er det viktigste man kan gjøre i forhold til så små barn og drukning. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å være livvakter til stede på populære badeplasser i Frankrike. Det skal ikke være noen hvilepute, selvfølgelig, men det kan kanskje få deg til å føle deg litt trykkere. Mange steder er det langgrunt også, så ikke egentlig farligere enn å bade i Norge. (Men følg med på tidevannet!)

Anonymkode: c29f9...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen bruker armringer feks? I tilfelle dere tryner på vei ut i bassenget (privat basseng uten badevakt) 

Hilsen TS

Anonymkode: a5d94...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så ingen bruker armringer feks? I tilfelle dere tryner på vei ut i bassenget (privat basseng uten badevakt) 

Hilsen TS

Anonymkode: a5d94...568

Har aldri brukt armringer på meg selv når jeg har badet med småbarn..! Men har selvsagt armringer, babyflytering og/eller andre enkle sikkerhetstiltak på barna mens de bader. (Bruker altså ikke flytevest, men andre, noe mindre sikre, flyteanordninger, har begge mine brukt helt fra de badet første gang som babyer og frem til de var helt svømmedyktige som 6-7-åringer.

Anonymkode: bda12...6df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har aldri brukt armringer på meg selv når jeg har badet med småbarn..! Men har selvsagt armringer, babyflytering og/eller andre enkle sikkerhetstiltak på barna mens de bader. (Bruker altså ikke flytevest, men andre, noe mindre sikre, flyteanordninger, har begge mine brukt helt fra de badet første gang som babyer og frem til de var helt svømmedyktige som 6-7-åringer.

Anonymkode: bda12...6df

Armringer er overhode ikke noe sikkerhetstiltak. Det hindrer normal bevegelse. Litt sent nå, men når dere kommer hjem, ville jeg tatt småttisen på svømmekurs. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotfølg henne når hun er ved bassenget. Det gjorde jeg i fjor med min toåring. 

Anonymkode: 922a2...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hverken armringer eller badering på mine. Redningsvest til bruk i båt, ellers overhodet ingenting. Armringer og lignende er en falsk trygghet, både for voksne og barn. Jeg vil ikke at barna mine skl bli vant til å flyte på ringene, fordi det fort kan gi en overdreven selvtillit. Når de aldri bruker ringer, vil de få en mer realistisk opplevelse av hva de selv er i stand til i vannet. Intill barnet er svømmedyktig er det selvsagt en voksen tett på, ute i vannet med barnet. Jeg tenker at dersom jeg skulle skli på vei ut i bassenget, så kan det hende både jeg og barnet havner under et øyeblikk, men jeg er da fult ut i stand til å få oss opp til overflaten igjen. Det kan bli litt ubehagelig men er ikke farlig. 

Det er selvsagt en teoretisk mulighet for at jeg slår hodet på kanten, og mister bevisstheten. Da blir det farlig, både for meg og barnet. Det er jeg likevel på som svært usannsynlig, samtidig som jeg regner med at noen ville lagt merke til det om det skjedde. Jeg tenker at hvis jeg skulle la vær å bade med barna av redsel for å skli og slå hodet, burde jeg også slutte å kjøre bil, gå langs veien, hoppe på trampoline osv osv osv. 

Anonymkode: 5026d...f60

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Sjansen for at du skal tryne og besvime slik at barnet blir liggende i vann til det drukner er latterlig liten. Ungen drukner ikke om hodet kommer under vann i noen sekunder...

Du virker i overkant redd for vann. Kanskje det hadde vært en ide å gå på svømming for barn så du blir tryggere i vannet med ungen.

Den urasjonelle frykten din for vann kan lett smitte over på ungen og det er jo fryktelig dumt om ungen blir redd vann fordi du er hysterisk når barnet er i vannet.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til at du sklir og svimer av på vei ut i vannet. Og det er vel helt utopisk at både du og mannen din skal falle og svime av samtidig, så om dere går og bader sammen er det helt trygt. 

Og så må du øve deg på å slappe av litt og litt mer. De drukningsulykkene som skjer med små barn skjer når foreldrene ikke følger med på barna. Ikke ved basseng/strand hvor en forelder er sammen med barnet hele tiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En norsk familie opplevde at toåringen gikk ut til bassenget alene, etter at foreldrene har lagt seg, fordi ville bade. Det er stortsett sånn små barn drukner, når de er i bassenget uten voksne, fordi de gikk alene. Så en sikkerhetstiltak må jo være å låse dører, eller sikre/ stenge tilgang til private bassegnen om natten. 

Anonymkode: b781e...975

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste risikoen er vel knyttet til at du selv skal få et illebefinnende om dere er alene i et badebasseng. Et barn drukner jo ikke av at du faller litt. 

Anonymkode: 3268e...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ingen bruker armringer feks? I tilfelle dere tryner på vei ut i bassenget (privat basseng uten badevakt) 

Hilsen TS

Anonymkode: a5d94...568

Armringer har ingen verdi, det har dte vært en del om i media. Faller barnet med hodet først så hjelper ikke armringene noenting. Da blir barnet liggende med hodet ned i vann. 

Anonymkode: 867d1...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om 2 uker fra vi til frankrike på ferie med vår 2 åring. 

Hvordan bade på tryggest mulig måte? Barnet vil selvfølgelig ALDRI være i nærheten av vann alene, vi vil alltid passe på som hauker rundt henne,  men jeg synes faktisk fortsatt det er skummelt å bade sammen med henne...tenk om jeg glir på vei ned i havet/bassenget. Tenk om jeg på en eller annen måte glipper henne...

Hva vil dere anbefale av sikkerhetstiltak? Baderinger, sånn svømmesete? Redningsvest? 

Erfaringer og tips?

Anonymkode: a5d94...568

Toåringer skal ha flyteprodukter på seg når de bader og når de beveger seg rundt på kanten til basseng eller nær sjø. I tillegg skal den voksne som er med barnet følge barnet med haukeblikk.

Gå inn på instag til Sigrid Bonde Tusvik. Der seg du Jens ha på seg en helt utmerket flytevest beregnet for bading. Sigrid har og svarmpå hvor den er kjøpt, men jeg husker ikke i farten hva hun svarte. 

Man bader aldri med barn når man er usikker på om man klarer 1. Å holde kontroll på barnet, 2. Takler og kan livreddende førstehjelp på barn. Rødekors m.fl. har kurs. 

Anonymkode: b8f93...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ingen bruker armringer feks? I tilfelle dere tryner på vei ut i bassenget (privat basseng uten badevakt) 

Hilsen TS

Anonymkode: a5d94...568

Då mine var 2 hadde armringar ingen effekt på å holde hovudet deira over vatn... De kan no vere fleire voksne når de skal bade. Tryna du slik at du ikkje klarer å løfte barnet opp frå vatnet så treng de begge livredding... 

Det er som regel ikkje farleg at barnet dukkar under vatnet. Men ver obs på stille drukning om barnet dukker under(meiner det er uttrykket). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hus i Spania med basseng. Når ungene var små var jeg helt hysteriks med å passe på om natten i forhold til at alle dører skulle være låste med nøkkelen fjernet. Vinduer i  Spania er ikke noe problem, alle har gitter foran. Men gå aldri ifra, selv når du skal en rask tur på toalettet elle bare skal hente noe å drikke! Jeg har brukt armringer på barna mine, men det er for at de skal kose seg og flyte litt rundt, ikke sikkerhetsmessig. Man er jo alltid i vannet med barnet hele tiden. Blir også annerledes hvis dere ikke har privat basseng. Mye mere slitsomt med masse andre barn som hopper og skriker rundt deg. Det går sikkert bra! God tur! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at dere vil være forsiktige pga erfaring,  men det virker hysterisk.  Du veit at du kan dø neste du kjører bil f.eks og ditt barn med?  

Sett barnet fra deg før du går ned i bassenget og så løfter du barnet ned. Best at barn får bade med arma fri og eventuelt en badering.

Jeg har hatt ansvar for tre barn på stranda som er 2, 4 og 7 nå. Aldri opplevd et uhell på alle de årene. 

 

Anonymkode: c5f7d...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt armringer på seksåringen. Falsk trygghet både for ham og oss. Han bader altfor alene, og vi er tydelige på hvem av oss som har ansvaret til enhver tid. 

 

Imidlertid blir det litt hysterisk å «planlegge» for at man besvimer på vei ut i bassenget, da har det gått litt over styr synes jeg.

Anonymkode: 613be...bad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...