Gå til innhold

Må barn i barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette med språk er forsket på. Det er faktisk ingenting som tilsier at barnehagen hjelper barnet i språkutviklingen. Grunnen til at barn bør være i barnehagen fra ca 3 års alder er at "alle" barn går i barnehagen i Norge. Det er der de lærer mange av de grunnleggende sosiale ferdighetene for å leve et godt liv i samfunnet videre. Et barn som aldri har gått i barnehagen vil mest sannsynlig slite på skolen. 

Anonymkode: b3b75...528

Hva med de barna som trenger logoped?Som feks har dårlig språk/motorikk pga mye ørebetennelser,har hørt dårlig og ikke fått med seg lydene.Er stiv i kroppen,klarer ikke å krype eller klatre.Har problemer med å kommunisere med barn&voksne og være med i leken.Eller de fremmedspråklige som trenger å lære norsk,eller de som ikke har lekekamerater i nærmiljøet og trenger barnehagen.Ikke alle foreldre har nettverk med venner som har barn på samme alder som heller ikke er i bhg.Hva med de barna som har atferdsvansker,som ikke er venn hverken med seg selv eller andre rundt seg?

Anonymkode: fa326...e76

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, OlsenHansen skrev:

Vi var selvsagt helt asosiale her i landet før den første barnehagen kom for 30 år siden.

Nei, men da var jo situasjonen en helt annen. Da var jo «alle» hjemme og det var masse barn i gata på dagtid. I dag må man virkelig anstrenge seg for å finne lekekamerater til barn fra 3 år og oppover på dagtid. 

Anonymkode: b570b...fd2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men da var jo situasjonen en helt annen. Da var jo «alle» hjemme og det var masse barn i gata på dagtid. I dag må man virkelig anstrenge seg for å finne lekekamerater til barn fra 3 år og oppover på dagtid. 

Anonymkode: b570b...fd2

Jeg regner med det er barn i gata etter barnehagetid også. Ellers finnes det søsken, familie, naboer. Du glemmer også de potensielle negative konsekvensene av å ha barnet hos fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

En del barn har både språklige og fysiske utfordringer,for ikke å snakke om adferd og samspillsvansker.I barnehagen får barna den hjelpen de trenger for å fungere i samspill med andre,og være klar til skolestart.Hvilken hjelp får de hvis de skal være hjemme med mor?De fleste foreldre ser ikke at deres egne barn sliter med ting fordi man ser seg blind på sitt eget barn.Barnehagen har kompetanse.Jeg synes at 1,5-2 år er passende alder å begynne bhg hvis foreldrene har mulighet til å være hjemme såpass lenge,men etter det er bhg det rette stedet å være.

Anonymkode: fa326...e76

Mine var smartere,flinkere og mye tidligere ute både med kryping,gåing,løping,leking og språk.Så der tar du feil... Men ser flere sliter med å gå og språk som går i bhg.. Mange små på få voksne..De trenger trygge fine rammer.De trenger oss... Foreldre..

Anonymkode: b7c73...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan det være at jeg er forhåndsdømmende, men var det slik at du ofret fast jobb og karriere for så å bli hjemme i flere år etter barn? De hjemmeværende jeg kjenner passet det bra for jobbmessig, de ofret ikke så mye ved å være hjemme. Jeg har inntrykket av at mange gjør det som passer best for en selv, så rasjonaliserer man valget etterpå og er selektiv på hvilken forskning man leser, confirmation bias.

 

Anonymkode: 22e5e...449

Har en mann som jobbet vekke og tjente greit.Og kjøpte oss billig hus med utleie. Jobben min trengs det alltid folk.Så lenge vi klarte oss bra med det vi hadde så kan jeg gå tilbake senere.Enten der eller andre plasser! 

Anonymkode: b7c73...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine var smartere,flinkere og mye tidligere ute både med kryping,gåing,løping,leking og språk.Så der tar du feil... Men ser flere sliter med å gå og språk som går i bhg.. Mange små på få voksne..De trenger trygge fine rammer.De trenger oss... Foreldre..

Anonymkode: b7c73...cd8

Hvordan vet du at ungen ikke hadde vært like smart og rask, om ikke smartere og raskere, i barnehage? Det virker som du ser hva du vil se, på et noe hårete grunnlag. Det at barnet ditt er raskere enn noen andres barn i barnehage, gjør ikke at du kan slutte at barnet ditt er raskere enn det hadde vært i barnehage. Så nei, hun tar ikke nødvendigvis feil, ikke med det "motbeviset" ditt i alle fall.

Anonymkode: 22e5e...449

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at ungen ikke hadde vært like smart og rask, om ikke smartere og raskere, i barnehage? Det virker som du ser hva du vil se, på et noe hårete grunnlag. Det at barnet ditt er raskere enn noen andres barn i barnehage, gjør ikke at du kan slutte at barnet ditt er raskere enn det hadde vært i barnehage. Så nei, hun tar ikke nødvendigvis feil, ikke med det "motbeviset" ditt i alle fall.

Anonymkode: 22e5e...449

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at ungen ikke hadde vært like smart og rask, om ikke smartere og raskere, i barnehage? Det virker som du ser hva du vil se, på et noe hårete grunnlag. Det at barnet ditt er raskere enn noen andres barn i barnehage, gjør ikke at du kan slutte at barnet ditt er raskere enn det hadde vært i barnehage. Så nei, hun tar ikke nødvendigvis feil, ikke med det "motbeviset" ditt i alle fall.

Anonymkode: 22e5e...449

For de på samme alder i gaten og i bhg og hos familie og venner som gikk i bhg. Hadde dårlige motorikk,språk,gikk sent osv.Og Helsesøsteren var tilogmed imponert. :) Alle tar vi ting i vårt eget tempo.Jeg svarte bare på dømmende innlegg om de som velger å ha barna hjemme.. noe som ikke stemmer..

Anonymkode: b7c73...cd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en mann som jobbet vekke og tjente greit.Og kjøpte oss billig hus med utleie. Jobben min trengs det alltid folk.Så lenge vi klarte oss bra med det vi hadde så kan jeg gå tilbake senere.Enten der eller andre plasser! 

Anonymkode: b7c73...cd8

Det viktigste for meg/oss var tid med barna.En tid du aldri får igjen.Vi valgte å få barn og vi valgte å være der for de.Veldig glad for det idag. Måtte ikke ha dyrt fancy hus og dyre biler. Tak over hodet og god mat og alt annet hadde vi :)

Anonymkode: b7c73...cd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått barn, ville jeg håpt på muligheten til å være hjemme til 3-4 årsalder, og deretter begynt med økende antall dager.. Mindre stress for ungen, men de får også lært mer før skolealder. 

Og med din situasjon er det lettere for en 4åring å forstå matsituasjon enn en 2åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, OlsenHansen skrev:

Jeg regner med det er barn i gata etter barnehagetid også. Ellers finnes det søsken, familie, naboer. Du glemmer også de potensielle negative konsekvensene av å ha barnet hos fremmede.

Etter barnehagetid er barn slitne, skal spise middag, kose med foreldrene, bade og så legge seg. 

Nei, så små barn er ikke i gata på ettermiddagen. 

De i barnehagen går fra å være fremmede til å være kjente og trygge personer veldig fort, altså. 

Anonymkode: d1b90...af7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine var smartere,flinkere og mye tidligere ute både med kryping,gåing,løping,leking og språk.Så der tar du feil... Men ser flere sliter med å gå og språk som går i bhg.. Mange små på få voksne..De trenger trygge fine rammer.De trenger oss... Foreldre..

Anonymkode: b7c73...cd8

Lol. 

Min er sterkere og flinkere språklig enn nabojenta. I tillegg kan hun allerede hoppe, og gikk fra hun var 8 mnd. 

Heeeelt sikkert kun med bhg å gjøre altså, og siden mi er slik, så bør ALLE gå i bhg. 

For en bra logikk, ass! 

Anonymkode: d1b90...af7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lol. 

Min er sterkere og flinkere språklig enn nabojenta. I tillegg kan hun allerede hoppe, og gikk fra hun var 8 mnd. 

Heeeelt sikkert kun med bhg å gjøre altså, og siden mi er slik, så bør ALLE gå i bhg. 

For en bra logikk, ass! 

Anonymkode: d1b90...af7

Å sende barnet i barnehagen fordi næringslivet vil tjene mer penger er ikke den beste logikken det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor ville ungen blitt ensom.om vi ikke hadde sendt henne i bhg. Vi har heller ikke mange slektninger med jevnaldrende barn. Sosial kompetanse får man ikke av foreldre alene, så selvsagt er det best for ungen å gå i bhg.

Anonymkode: 48272...8f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, OlsenHansen said:

Å sende barnet i barnehagen fordi næringslivet vil tjene mer penger er ikke den beste logikken det heller.

?? Hvor kom den fra... Men nei, det er det ikke, som du sier. Heller ingen her som bruker dette som et argument.

Anonymkode: 22e5e...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

?? Hvor kom den fra... Men nei, det er det ikke, som du sier. Heller ingen her som bruker dette som et argument.

Anonymkode: 22e5e...449

Hvorfor tror du Statene i Vesten plutselig ble så opptatt av at alle kvinner skulle jobbe og betale skatt på lik linje med menn? Fordi disse pampene var så opptatt av velværet ditt? Kvinner jobber og barn vansmekter i barnehage utelukkende fordi de rike skal ha mer. Selvsagt har barna det best med sin familie hvor de får ekte kjærlighet og god oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, OlsenHansen said:

Hvorfor tror du Statene i Vesten plutselig ble så opptatt av at alle kvinner skulle jobbe og betale skatt på lik linje med menn? Fordi disse pampene var så opptatt av velværet ditt? Kvinner jobber og barn vansmekter i barnehage utelukkende fordi de rike skal ha mer. Selvsagt har barna det best med sin familie hvor de får ekte kjærlighet og god oppdragelse.

Nå begynner vi vel å bevege oss ganske ut på vidden i forhold til hvorfor et barn skal være i barnehagen eller ikke. Folk velger ut i fra barnets beste og personlig økonomi, ikke likestillingshistorikk og politikk? Jeg synes du høres konspiratorisk ut, men jeg kjenner ikke historikken så jeg skal ikke begi meg inn på hvorfor flere kvinner jobber i dag enn tidligere. For meg høres det mer plausibelt ut at det kom fra et ønske om likestilling, et liv vekk fra kjøkkenbenken og en tilværelse som fremtidig minstepensjonist. 

Om barna automatisk har det bedre hjemme enn i barnehagen, det tror jeg ikke vi vil bli enige om. Jeg sender barnet mitt dit med god samvittighet. Jeg forventer forøvrig ikke at kona automatisk skal være den som er hjemme dersom vi skulle ombestemme oss, da en pappa i dag bør ha lik evne og plikt til å oppdra barnet sitt som det mamma har.

Anonymkode: 22e5e...449

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, OlsenHansen skrev:

Jeg regner med det er barn i gata etter barnehagetid også. Ellers finnes det søsken, familie, naboer. Du glemmer også de potensielle negative konsekvensene av å ha barnet hos fremmede.

nei det gjør egentlig ikke det. ikke som det  var før.  søsken blir vel tett og i forskjellig alder,  familie og naboer har barna sine i barnehage. 

Anonymkode: b570b...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de barna som trenger logoped?Som feks har dårlig språk/motorikk pga mye ørebetennelser,har hørt dårlig og ikke fått med seg lydene.Er stiv i kroppen,klarer ikke å krype eller klatre.Har problemer med å kommunisere med barn&voksne og være med i leken.Eller de fremmedspråklige som trenger å lære norsk,eller de som ikke har lekekamerater i nærmiljøet og trenger barnehagen.Ikke alle foreldre har nettverk med venner som har barn på samme alder som heller ikke er i bhg.Hva med de barna som har atferdsvansker,som ikke er venn hverken med seg selv eller andre rundt seg?

Anonymkode: fa326...e76

Forutsatt at foreldre er oppegående finnes alle disse tilbudene til barn utenfor barnehagen også. Dessuten er det overflødig og ikke minst unødvendig med logoped til et barn på 2 år. Atferdsvansker og slikt kan skyldes så mangt, og selv om jeg er helt enig i at det er viktig å ta tak i det er jeg ikke sikker på om barnehagen nødvendigvis er den rette arenaen for dette. Barn med store atferdsvansker vil slite med å tilpasse seg i barnehagen. Det er mange barn og svært få voksne. Likevel mener jeg at barnehagen er verdifull for barna fordi samfunnet er lagt opp slik, men jeg tror likevel at barn under tre år har godt av å være hjemme med foreldrene sine gitt at de er oppegående. De som går hjemme med barna må ha noe å tilby dem, og når de nærmer seg tre år er det sosiale veldig viktig som en forberedelse til livet videre. Derfor skrev jeg også at alle barn fra ca 3 år bør gå i barnehagen og alle barn bør ha gått i barnehagen før 3 år. 

Anonymkode: b3b75...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå begynner vi vel å bevege oss ganske ut på vidden i forhold til hvorfor et barn skal være i barnehagen eller ikke. Folk velger ut i fra barnets beste og personlig økonomi, ikke likestillingshistorikk og politikk? Jeg synes du høres konspiratorisk ut, men jeg kjenner ikke historikken så jeg skal ikke begi meg inn på hvorfor flere kvinner jobber i dag enn tidligere. For meg høres det mer plausibelt ut at det kom fra et ønske om likestilling, et liv vekk fra kjøkkenbenken og en tilværelse som fremtidig minstepensjonist. 

Om barna automatisk har det bedre hjemme enn i barnehagen, det tror jeg ikke vi vil bli enige om. Jeg sender barnet mitt dit med god samvittighet. Jeg forventer forøvrig ikke at kona automatisk skal være den som er hjemme dersom vi skulle ombestemme oss, da en pappa i dag bør ha lik evne og plikt til å oppdra barnet sitt som det mamma har.

Anonymkode: 22e5e...449

Egentlig ikke. Barnehage ble ikke innført for di foreldrene var udugelige og barna trengte et pedagogisk tilbud. Barnehage handler først og fremst om å få folk i arbeid!  Å tro noe annet er faktisk ganske naivt...

Anonymkode: e4bce...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...