Gå til innhold

Må barn i barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gammelt er barnet med allergier? Fordi det høres ut som barnet er lite. Ungen min reagerte på mange matvarer, alt fra melk, egg, bananer og mye av frukt og bær. Barnet fikk eksem fra alt mulig rart, og det er helt fra 6 mnd alder. Og vi var på barneklinikk, der de beroliget oss med at 90% av disse barn vokser fra seg allergier før 2 års alder. Det har skjedd oss også, på mirakuløst måte nesten, etterhvert reagerte hun mindre og mindre, og nå kan hun spise omtrent alt uten reaksjon. Kanskje er dere like heldige.

Anonymkode: f345c...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange land hvor det er helt vanlig at barna er hjemme til de begynner på skolen. Helt normale og trygge barn som vokser opp til å bli helt oppegående voksne. Oftest blir de faktisk mye mer sosiale voksne som har bedre kommunikasjonskunnskaper enn nordmenn flest. Færre blir deprimerte og alkoholiserte. Den norske normen er ikke noe universell sannhet. 

Anonymkode: 022b4...418

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en av foreldrene er hjemmeværende, er det nødvendig at barnet går i barnehage?

Anonymkode: 6a19e...0be

Jeg var hjemme hos moren min, skulle ønske jeg heller var i bhg, tror det hadde vært mye bedre for min sosiale utvikling blant annet. 

Anonymkode: fac0a...d3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn så merker du veldig godt hvilke barn som har gått i bhg å de som ikke har gått der.

Anonymkode: 0cd90...a77

Vel, det avhenger jo av om ungen bare har vært hjemme eller faktisk møtt andre unger hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde minstemann hjemme til han var litt over 2 år, og det var fantastisk! Vi dro i åpen barnehage en dag i uka, og hadde en annen fast aktivitet sammen med andre barn på samme alder hver uke. Ellers dro vi på lekeplasser, tur i skogen, på besøk til venninner med barn og lignende. 

Samtidig tenker jeg at de fleste barn har godt av sosialiseringen og læringen som barnehagen tilbyr, når de nærmer seg skolealder. Men de minste under 3 år kan godt være hjemme med foreldrene om det er mulig. 

Anonymkode: e19c6...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange land hvor det er helt vanlig at barna er hjemme til de begynner på skolen. Helt normale og trygge barn som vokser opp til å bli helt oppegående voksne. Oftest blir de faktisk mye mer sosiale voksne som har bedre kommunikasjonskunnskaper enn nordmenn flest. Færre blir deprimerte og alkoholiserte. Den norske normen er ikke noe universell sannhet. 

Anonymkode: 022b4...418

Det kan godt hende noe av det du sier er sant, men det er så urolig mye synsing i dette innlegget. Har du noen dokumentasjon eller link på at nordmenn er mer alkoholiserte enn folk i land hvor de ikke går i barnehage ?

Anonymkode: 70571...80a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis en av foreldrene er hjemmeværende, er det nødvendig at barnet går i barnehage?

Anonymkode: 6a19e...0be

Nei, men de har sikkert bra av å sosialisere med andre barn før de skal begynne på skolen.

Anonymkode: 31556...eb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare clogs folk med røyken i hånda som har barna hjemme.

Anonymkode: 42df9...ca6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en av foreldrene er hjemmeværende, er det nødvendig at barnet går i barnehage?

Anonymkode: 6a19e...0be

Nei.De har det mye bedre hjemme med foreldre enn i bhg. Helsemessig og mye annet. Barna trenger oss de første årene. Hadde muligheten selv og hadde de hjemme til de var rett over 3år. Veldig glad for det.Fantastisk tid.Og tiden får du aldri igjen. Tenker på det enda innimellom og glad jeg valgte det. For oss var det riktig. Og vet mange kunne valgt det men liker best å jobbe..Fristedet deres.Men noen har ikke noe valg.De må jobbe. Men har du mulighet så gjør det!Når de er 3år + er det greit med bhg og være med andre.Før det kan du gå å bade,lekeland,turer,lekeplasser og grupper eller venner med barn.

 

Anonymkode: b7c73...cd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare clogs folk med røyken i hånda som har barna hjemme.

Anonymkode: 42df9...ca6

Ikke røyk og ikke clogs.Så.det stemmer nok ikke!Bare jåledukker med altfor mye sminke,falske lepper og vipper og ego som går på jobb og har barna i bhg da? Ikke veldig logisk vel?

De som har barna hjemme er gode foreldre som tar vare på barna de fikk.Istedenfor å sette de vekk når de har mulighet til å være lenger hjemme..

Anonymkode: b7c73...cd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har godt av å være hjemme, men når de nærmer seg 3 år bør de begynne i barnehagen. 

Anonymkode: b3b75...528

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del barn har både språklige og fysiske utfordringer,for ikke å snakke om adferd og samspillsvansker.I barnehagen får barna den hjelpen de trenger for å fungere i samspill med andre,og være klar til skolestart.Hvilken hjelp får de hvis de skal være hjemme med mor?De fleste foreldre ser ikke at deres egne barn sliter med ting fordi man ser seg blind på sitt eget barn.Barnehagen har kompetanse.Jeg synes at 1,5-2 år er passende alder å begynne bhg hvis foreldrene har mulighet til å være hjemme såpass lenge,men etter det er bhg det rette stedet å være.

Anonymkode: fa326...e76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En del barn har både språklige og fysiske utfordringer,for ikke å snakke om adferd og samspillsvansker.I barnehagen får barna den hjelpen de trenger for å fungere i samspill med andre,og være klar til skolestart.Hvilken hjelp får de hvis de skal være hjemme med mor?De fleste foreldre ser ikke at deres egne barn sliter med ting fordi man ser seg blind på sitt eget barn.Barnehagen har kompetanse.Jeg synes at 1,5-2 år er passende alder å begynne bhg hvis foreldrene har mulighet til å være hjemme såpass lenge,men etter det er bhg det rette stedet å være.

Anonymkode: fa326...e76

Det er mange barn som begynner å slite språklig så fort de begynner i barnehagen, og lærer språk mye fortere og bedre hjemme med foreldre som faktisk kommuniserer med barna sine. 

Anonymkode: 022b4...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En del barn har både språklige og fysiske utfordringer,for ikke å snakke om adferd og samspillsvansker.I barnehagen får barna den hjelpen de trenger for å fungere i samspill med andre,og være klar til skolestart.Hvilken hjelp får de hvis de skal være hjemme med mor?De fleste foreldre ser ikke at deres egne barn sliter med ting fordi man ser seg blind på sitt eget barn.Barnehagen har kompetanse.Jeg synes at 1,5-2 år er passende alder å begynne bhg hvis foreldrene har mulighet til å være hjemme såpass lenge,men etter det er bhg det rette stedet å være.

Anonymkode: fa326...e76

Dette med språk er forsket på. Det er faktisk ingenting som tilsier at barnehagen hjelper barnet i språkutviklingen. Grunnen til at barn bør være i barnehagen fra ca 3 års alder er at "alle" barn går i barnehagen i Norge. Det er der de lærer mange av de grunnleggende sosiale ferdighetene for å leve et godt liv i samfunnet videre. Et barn som aldri har gått i barnehagen vil mest sannsynlig slite på skolen. 

Anonymkode: b3b75...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de fleste mener det er greit å være i hjemme fra 1-2 år, men etter det så vil du bli kritisert. Etter 3 år så vil man bli sett på som uansvarlig.

Personlig mener jeg at 2 år er den perfekte alderen å sende ungen til barnehagen. Det er alderen hvor barnet ønsker å leke med andre unger, men ikke så tidelig at de tror du forlater dem.

Anonymkode: 3be2a...134

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Nei, men man bør jo ha et opplegg for å sikre at barnet lærer sosialt samspill med andre barn, samt følge opp alt annet et barn ville lært i barnehagen. 

Anonymkode: ff51c...719

Vi var selvsagt helt asosiale her i landet før den første barnehagen kom for 30 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, AnonymBruker said:

Nei.De har det mye bedre hjemme med foreldre enn i bhg. Helsemessig og mye annet. Barna trenger oss de første årene. Hadde muligheten selv og hadde de hjemme til de var rett over 3år. Veldig glad for det.Fantastisk tid.Og tiden får du aldri igjen. Tenker på det enda innimellom og glad jeg valgte det. For oss var det riktig. Og vet mange kunne valgt det men liker best å jobbe..Fristedet deres.Men noen har ikke noe valg.De må jobbe. Men har du mulighet så gjør det!Når de er 3år + er det greit med bhg og være med andre.Før det kan du gå å bade,lekeland,turer,lekeplasser og grupper eller venner med barn.

  

Anonymkode: b7c73...cd8

Nå kan det være at jeg er forhåndsdømmende, men var det slik at du ofret fast jobb og karriere for så å bli hjemme i flere år etter barn? De hjemmeværende jeg kjenner passet det bra for jobbmessig, de ofret ikke så mye ved å være hjemme. Jeg har inntrykket av at mange gjør det som passer best for en selv, så rasjonaliserer man valget etterpå og er selektiv på hvilken forskning man leser, confirmation bias.

 

Anonymkode: 22e5e...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå kan det være at jeg er forhåndsdømmende, men var det slik at du ofret fast jobb og karriere for så å bli hjemme i flere år etter barn? De hjemmeværende jeg kjenner passet det bra for jobbmessig, de ofret ikke så mye ved å være hjemme. Jeg har inntrykket av at mange gjør det som passer best for en selv, så rasjonaliserer man valget etterpå og er selektiv på hvilken forskning man leser, confirmation bias.

 

Anonymkode: 22e5e...449

Foreldre som er hjemme med barna sine ofrer ingenting. De får et nært forhold, god oppdragelse og trivelige dager. De som tenker meg, meg, meg før barna sine, det er de som ofrer. Sine egne barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, OlsenHansen said:

Foreldre som er hjemme med barna sine ofrer ingenting. De får et nært forhold, god oppdragelse og trivelige dager. De som tenker meg, meg, meg før barna sine, det er de som ofrer. Sine egne barn.

Heh, innlegget mitt traff en nerve ser jeg?

Det var da voldsomt. Hva med de som må jobbe, pga økonomi? Tror de du synes det er greit å lese det du skriver her? 

Jeg tror det er fullt mulig å ha barna i barnehage, samtidig som et nært forhold hjemme, god oppdragelse og trivelige dager. Det samme er garantert mulig ved å gjøre hjemme. Man må jobbe litt med sosialiseringen dog.

Det jeg ikke liker er alle hjemmeværende som moraliserer så veldig. Når jeg tror at mange av de hadde vært på jobb selv dersom trang økonomi eller en karriere hadde lagt opp til det.

Anonymkode: 22e5e...449

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis jeg hadde hatt sjansen så ville jeg hatt mine tvillinger hjemme og latt de få siste året i barnehagen. Men her er det en åpen barnehage med en fast base og noen få hjemmeværende til barn på mine sine alder. (dog mest barn 0-1,5  år). 

Anonymkode: ed503...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...