Gå til innhold

Lærer med oppkastfobi

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Spy og lus og skabb og småbarnmark er en del av småbarnskolen desverre. Det går ikke om en lærer er i krise om noen spyr og står å skjelver. Da må man holde roen og være en trygg omsorgsperson og gå og hjelpe barnet.

Anonymkode: 5fb91...6a2

Ja? Det var vel det jeg sa. At det ikke er farlig... Men har man en fobi har man det. Man klarer å ta, seg sammen om situasjonen oppstår. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men elsker du barn da TS? Det er jo det viktigste om du vil jobbe med barn. Og har du psyke til å forholde deg rolig i et klasserom med 30 stk hvor en har adhd, en annen konsentrasjonsproblemer, en annen er loner og blir mobbet + + + Det kan være kaotiske tilstander og da må man ha sterk psyke. Det er ikke sånn at du kan bare gå eller ha en personlig krise forran alle ungene..

Det er vel på lik linje med alle yrker, at også lærere er mennesker og ikke roboter. Om jeg hadde hatt behov for å gå ut 5 minutter eller gått på do for den saks skyld, så synes jeg det må være lov. I de fleste klasser er man også to stykker, gjerne en assistent eller en noe. I verste fall kan man jo si «forsett med å fargelegge denne, så kommer jeg tilbake straks». Jeg kan ikke love på tro og ære at jeg aldri får en panikkanfall som lærer. På lik linje som at ikke du kan love at du aldri blir syk på jobb, og må fly på do i timesvis. Livet skjer, og vi må bare henge med. Det gjelder oss alle. Lærer er ikke et spesielt stressende yrke. Vil si det er mye mer stress å jobbe på føden, der fedre svimer av og mødrene hyler. 😳

Anonymkode: f541c...079

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ikke en renholder sin jobb og vaske oppkast. Det skal fjernes av, i dette tilfelle, lærer. Er det på en bhg å er det de ansatte, er det sammen med en miljøterapeut så er det hennes/hans jobb, er det på sjukehuset skal sjukepleier/helsearbeider ta det . Alt biologisk materiale ( kroppsvæsker) skal vaskes av bruker , ikke renholder. Jeg har, som renholder, i ett tilfelle henta bøtte og klut til en lærer som trodde det var MIN jobb og ta det. 

Anonymkode: c966c...14f

Jeg får inntrykk av at du føler jeg har tråkket deg på tærne. Det har jeg ikke gjort. Jeg mener vi mennesker burde være behjelpelige og hjelpe andre som er i en vanskelig situasjon. Om du som renholder hadde hatt fobi mot avføring, og vasket på en skole. Du kunne gjerne spurt meg om hjelp om du kom utfor en situasjon som var vanskelig for deg. Jeg hadde hjulpet deg om jeg var lærer, renholder eller president for den saks skyld. Om jeg kunne hjulpet deg i å fungere i hverdagen bare ved å vaske en do for deg, så hadde jeg så gjerne gjort det. Ut ifra det skriver kan jeg jo ikke jobbe noen steder. 🙄 Eller forresten kan jeg jo jobbe som renholder, for det hvert fall ikke deres jobb å vaske oppkast. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, kaleidoskop skrev:

Jeg har selv emetofobi. Klarer ikke finne noen "kur", eneste er å jobbe med meg selv. Føler meg bedre nå en for noen år siden. 

Denne angsten har jeg hatt så lenge jeg kan huske, også da jeg gikk på barneskolen. Men det jeg skulle si var at jeg Kan ikke huske at noen noen gang kastet opp i klasserommet. 👌🏻

Jeg husker flere fra da jeg gikk på barneskolen dessverre 🙄 Også min beste venninne kastet opp over hele pulten en gang. Hver gang vi skulle på skoletur fikk alle utdelt hver sin spyposer. Det var reine skrekkfilmen for meg. 😳

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utdanner meg som sykepleier og har jobbet på sykehjem i flere år. Jeg sliter med det samme som deg. Jeg har møtt på oppkast 3 ganger, to av gangene slapp jeg å ha noe særlig med det å gjøre. Det at jeg utdanner meg og jobber på sykehjem er for meg helt ufattelig siden jeg sliter så med det oppkastet, men det skal ikke stoppe meg! Jeg orker ikke jobbe på en butikk resten av livet fordi jeg ikke takler oppkast, som egentlig skjer svært sjeldent, men det føles overveldende når det først skjer. Når det er sagt så har jeg faktisk møtt på oppkast oftere i butikkjobben min.. Jeg flykter hvis noen er dårlige når jeg er på jobb på sykehjemmet, og passer på at noen andre tar seg av det. Jeg måtte ta meg av oppkastet en gang, men hadde hjelp. Det gikk overraskende greit, men det er lukta som er værst og jeg er redd for å bli dårlig selv, men når du er nødt til å hjelpe så går det på automatikk. Selvom du står der og skjelver og er blekere enn pasienten. Fortell om problemet ditt så er folk forstålige, og hjelper deg. Men det er bra hvis du i det minste står å ser på for å øve deg. Når du får egne barn så er det kanskje ikke så mange som kan hjelpe deg hvis barnet ditt kaster opp. Det er helt jævlig og jeg vet hvordan du har det. 

Anonymkode: f1d39...134

Da må jeg bare gi deg en klapp på skulderen! Dette er bra jobbet! 👏🏻 Jeg håper og tror det blir annerledes med mine egne barn. I verste fall så får jeg flytte dem til et annet rom mens jeg vasker, slik at de ikke ser hvor ille jeg har det. 😞 Moren min er sykepleier, og hun har aldri vært borti oppkast. Hun jobbet noen år på sykehus, men jobber nå på institusjon. Det er jo litt trøstende å vite da. Om jeg skulle blitt sykepleier, så hadde jeg nok valgt å jobbe på nyfødt intensiv, slik at min fobi ikke vil komme i veien for pasientene. For alt som har med babyer og gjøre trigger ikke angsten min. Det er mye å tenke på, og et fryktelig vanskelig valg. 🤔

Skrevet

På mine 25 år i skulen har eg tørka oppkast kanskje 5 gongar. Det skjer av og til, særlig i 1.klasse, og det er ei sjølvsagt forventning at den vaksne som er nærast tek jobben med å vaske. Det kan vere assistenter i nærområdet som kan bli nødt til å hjelpe til, men ein lærar kan ikkje ha garanti mot å ta denne jobben.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Fjaselina skrev:

På mine 25 år i skulen har eg tørka oppkast kanskje 5 gongar. Det skjer av og til, særlig i 1.klasse, og det er ei sjølvsagt forventning at den vaksne som er nærast tek jobben med å vaske. Det kan vere assistenter i nærområdet som kan bli nødt til å hjelpe til, men ein lærar kan ikkje ha garanti mot å ta denne jobben.

Takk for svar! 😊 Jeg forventet heller ingen garanti. Men synes det er greit å få vite hvor ofte dette skjer, og hva som blir forventet i en slik situasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får inntrykk av at du føler jeg har tråkket deg på tærne. Det har jeg ikke gjort. Jeg mener vi mennesker burde være behjelpelige og hjelpe andre som er i en vanskelig situasjon. Om du som renholder hadde hatt fobi mot avføring, og vasket på en skole. Du kunne gjerne spurt meg om hjelp om du kom utfor en situasjon som var vanskelig for deg. Jeg hadde hjulpet deg om jeg var lærer, renholder eller president for den saks skyld. Om jeg kunne hjulpet deg i å fungere i hverdagen bare ved å vaske en do for deg, så hadde jeg så gjerne gjort det. Ut ifra det skriver kan jeg jo ikke jobbe noen steder. 🙄 Eller forresten kan jeg jo jobbe som renholder, for det hvert fall ikke deres jobb å vaske oppkast. 

Dette blir litt utenom tema men .. Renholders jobb er heller ikke å rydde. Så om ikke bruker har rydda så renholder kommer til så gjør renholder seg sjøl en bjørnetjeneste ved å flytte vekk et par sko en dag, kaffekopper og tallerkener en annen dag osv. Man må holde seg til det som står i stillingsinnstruksen ellers blir det fort mye ekstra. Snart må jeg ta en vikartime for lærer osv.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir litt utenom tema men .. Renholders jobb er heller ikke å rydde. Så om ikke bruker har rydda så renholder kommer til så gjør renholder seg sjøl en bjørnetjeneste ved å flytte vekk et par sko en dag, kaffekopper og tallerkener en annen dag osv. Man må holde seg til det som står i stillingsinnstruksen ellers blir det fort mye ekstra. Snart må jeg ta en vikartime for lærer osv.. 

Hadde du hjulpet meg som lærer om en elev hadde kastet opp, eller hadde du snudd meg ryggen og sagt at det ikke sto i arbeidsbeskrivelse? 🙂

• Liker 1
Skrevet
På 5.8.2019 den 10.51, AnonymBruker skrev:

Og ikke for å skremme deg. Men på skolen der min sønn går, ble alle smittet av psysjuka på SFO da de skulle lage mat. Ungene sprang vist mot do for å spy og spydde på vei dit. 30-50 unger.  Dette var garantert en spesiell hendelse, hvor unge sfo ansatte kansje ikke passet godt nok på når de lagde mat og dermed spredde smitten til alle barna. Men det er sånt som skjer.....

Da har de blitt matforgiftet :) 
En god del bakterier/toksiner som gir akutt oppkast og diare har en inkubasjonstid på 1-12t. Det vil si. Om f.eks. maten har ligget litt for lenge for benken, ris,pasta så dannes det toksiner. Er toksinene allerede dannet, så hjelper det ikke å varme opp maten igjen. Om en person spiser det, så tar det omkring 1t+ til de føler seg dårlig og må kaste opp.. (Bakteriene til matforgiftning kan også komme fra rør/vann fra springen..) Det trenger ikke å være maten de spiste :) Se til hendelsen på Askøy, campylobacter gir matforgiftning..

Mageinfluensa/Omgangssyke/Spysyke, har en inkubasjonstid på 2-3 dager. Så, si at denne ansatte allerede var smittet og slurvet med håndvasken, barna blir smittet ,men det tar 2-3 dager før sykdommen bryter ut. Det kan være en i klassen som ble smittet først, som igjen smittet alle de andre barna, men jeg holder en knapp på matforgiftning :) 
Derfor du gjerne ser 3 elever i en klasse som blir syke, så 2 til og neste dag er 5stk borte og på slutten av uka kan læreren ta å avslutte tidlig, fordi han ikke har flere elever igjen. Alle ligger syke med omgangssyke 😜

• Liker 1
Skrevet
På 5.8.2019 den 14.07, AnonymBruker skrev:

Hadde du hjulpet meg som lærer om en elev hadde kastet opp, eller hadde du snudd meg ryggen og sagt at det ikke sto i arbeidsbeskrivelse? 🙂

Beklager sent svar, jeg er ikke utdannet lærer, jeg jobbet som assistent, men det var jeg som var sammens med barna under lunsjpausen og til de skulle på SFO.
Ja, jeg hadde hjulpet deg, jeg hadde hjulpet andre assistenter også, jeg hater spy selv.. Lukta er en ting, men konsistensen, åh fysjamei! Derfor jeg blant annet alltid gikk med fisherman's friend/tyggis til og med tigerbalsam, bare slik at jeg ikke kom til å lukte noe :fnise: 
Jeg hadde en hendelse på skolen, en elev i naborommet sprang rett i dørkanten, fikk ett stort kutt i leppa og læreren klarte ikke blod. Hun hentet meg, ba meg gi førstehjelp og rense såret, for hun læreren holdt på å svime av :fnise:  (fikk ringt foreldre, de dro på legevakt og barnet var superstolt dagen etterpå, for han hadde nemlig fått 4 sting i leppa..Han sa "Nå ser jeg skikkelig bææædæææs ut!) :skratte: forundrer meg ikke om den eleven idag har 7-8 piercinger i ansikt altså :fnise:  -Læreren fortalte meg også at eleven hadde sluttet å springe rundt i klasserommet og være en skikkelig bråkmaker og lurte på hva jeg hadde sagt til ham, og jeg sa vel noe sånt som "Det der kunne gått skikkelig ille, du må være forsiktig, vi blir jo kjemperedd!"

Det er sjeldent at ett barn spyr på skolen, men det kan skje.
Så ta med deg sterke drops, eller tigerbalsam og smør under nesa, prøv å ikke se på oppkastet og mens du tørker, hold pusten. Derfor hjelper det å legge flere lag med papir på pulten og bare dytte alt nedi søppelet. Før du tar en klut og såpe og vasker over :)  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde funnet bøtte og klut til deg. Hvis jeg hadde gjort det sjøl så skulle eg hatt smusstillegg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Chizue skrev:

Beklager sent svar, jeg er ikke utdannet lærer, jeg jobbet som assistent, men det var jeg som var sammens med barna under lunsjpausen og til de skulle på SFO.
Ja, jeg hadde hjulpet deg, jeg hadde hjulpet andre assistenter også, jeg hater spy selv.. Lukta er en ting, men konsistensen, åh fysjamei! Derfor jeg blant annet alltid gikk med fisherman's friend/tyggis til og med tigerbalsam, bare slik at jeg ikke kom til å lukte noe :fnise: 
Jeg hadde en hendelse på skolen, en elev i naborommet sprang rett i dørkanten, fikk ett stort kutt i leppa og læreren klarte ikke blod. Hun hentet meg, ba meg gi førstehjelp og rense såret, for hun læreren holdt på å svime av :fnise:  (fikk ringt foreldre, de dro på legevakt og barnet var superstolt dagen etterpå, for han hadde nemlig fått 4 sting i leppa..Han sa "Nå ser jeg skikkelig bææædæææs ut!) :skratte: forundrer meg ikke om den eleven idag har 7-8 piercinger i ansikt altså :fnise:  -Læreren fortalte meg også at eleven hadde sluttet å springe rundt i klasserommet og være en skikkelig bråkmaker og lurte på hva jeg hadde sagt til ham, og jeg sa vel noe sånt som "Det der kunne gått skikkelig ille, du må være forsiktig, vi blir jo kjemperedd!"

Det er sjeldent at ett barn spyr på skolen, men det kan skje.
Så ta med deg sterke drops, eller tigerbalsam og smør under nesa, prøv å ikke se på oppkastet og mens du tørker, hold pusten. Derfor hjelper det å legge flere lag med papir på pulten og bare dytte alt nedi søppelet. Før du tar en klut og såpe og vasker over :)  

Takk for svar! 😊 Jeg er usikker enda. Jeg må hvert fall jobbe med meg selv, og håpe at jeg kommer dit at jeg orker tanken på å takle disse oppgavene. Jeg håper vel egentlig også at når jeg har fått egne barn, så blir jeg mer vandt til det. 😊 Men det er veldig godt å vite at man kan be om hjelp av kollegaer om det er noen situasjoner man ikke takler så godt. Jeg håper vel også at man kunne bedt ungene ta 10 minutter friminutt til man fikk vasket. Fremfor at de alle skal se på, for da blir det verre å holde maska. 🙄 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde funnet bøtte og klut til deg. Hvis jeg hadde gjort det sjøl så skulle eg hatt smusstillegg. 

🤦🏻‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Chizue skrev:

Da har de blitt matforgiftet :) 
En god del bakterier/toksiner som gir akutt oppkast og diare har en inkubasjonstid på 1-12t. Det vil si. Om f.eks. maten har ligget litt for lenge for benken, ris,pasta så dannes det toksiner. Er toksinene allerede dannet, så hjelper det ikke å varme opp maten igjen. Om en person spiser det, så tar det omkring 1t+ til de føler seg dårlig og må kaste opp.. (Bakteriene til matforgiftning kan også komme fra rør/vann fra springen..) Det trenger ikke å være maten de spiste :) Se til hendelsen på Askøy, campylobacter gir matforgiftning..

Mageinfluensa/Omgangssyke/Spysyke, har en inkubasjonstid på 2-3 dager. Så, si at denne ansatte allerede var smittet og slurvet med håndvasken, barna blir smittet ,men det tar 2-3 dager før sykdommen bryter ut. Det kan være en i klassen som ble smittet først, som igjen smittet alle de andre barna, men jeg holder en knapp på matforgiftning :) 
Derfor du gjerne ser 3 elever i en klasse som blir syke, så 2 til og neste dag er 5stk borte og på slutten av uka kan læreren ta å avslutte tidlig, fordi han ikke har flere elever igjen. Alle ligger syke med omgangssyke 😜

Dette reagerte jeg på også! 😊 Det er helt riktig som du sier. Heldigvis er det ikke læreren som jobber på SFO, der de får mat servert. 😊 De som jobbet der ble sikkert syke de også. 😞

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og det er svært sjelden jeg møter på oppkast på sykehjemmet hvor jeg jobber. Noen ganger kaster de opp i små mengder, gjerne i en serviett eller i et sånt pussbekken når de sier fra på forhånd. Med det sagt så møter vi jo på veldig mange andre ekle ting, feks snørr, slim, blod og de fleste kroppsvæsker. Vet ikke hva det er med oppkast som trigger deg, men om det ikke er andre kroppsvæsker så ville jeg heller satset på sykepleien om det er det du drømmer om. Den der ukontrollerbare spyingen er det jo ofte barn som står for, er mitt inntrykk. Lettere å unngå det når man jobber med voksne 🙂

Anonymkode: 33b5a...a8a

AnonymBruker
Skrevet

Husker en i klassen min på barneskolen kastet opp i klasserommet, tror det var tredje klasse, læreren vasket opp. Men har skjedd bare en gang de årene jeg gikk på barneskolen, så er nok sjelden. 

Anonymkode: 3dba6...13f

Skrevet

Hva gjør dere som har denne angsten hvis deres egne barn spyr?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SupaWoman skrev:

Hva gjør dere som har denne angsten hvis deres egne barn spyr?

Har ikke egne barn selv enda, så det vet jeg ikke :) Men har hørt av andre at det går på et vis, at de blir veldig redde, men at livet går videre. Man må jo bare takle det når det er ditt eget barn, når man må, så må man jo bare. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...