Gå til innhold

Barn som sutrer og hyler for alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når et barn nekter å høre etter? 

For å gi et eksempel. Barnet har rotet ut en hel haug med leker, men nekter å rydde. Barnet gråter, hyler og sutrer. Mener vi skal hjelpe til å rydde osv. Barnet er generelt trassig og har lange anfall med sinne. Ofte er det også klyping, skriking og ufin oppførsel mot søsken og foreldre. Barnet har ingen diagnoser og er ellers et veldig oppegående barn. 

Mine foreldre nektet å høre på slikt. Ryddet vi ikke gikk lekene i søpla. Jeg er fristet til å gjøre det samme. Barnet hyler i ekstremt lang tid og ofte. Tålmodigheten er i ferd med å ta slutt. 

Anonymkode: 82610...698

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde alltid som oppgave å rydde rommet mitt i løpet av uka, var det ikke ryddig før barne-tv på fredag kveld, så gikk hun opp på rommet mitt med en søppelpose og fylte den opp. Det var én gang jeg testet om hun var seriøs, og for å si det sånn - det gjorde jeg aldri igjen.

Jeg tenker barnet trenger konsekvenser. Du må gjennomføre. Mamma lot seg aldri knekke av litt gråt, spesielt ikke dersom hun hadde advart meg.

Men kanskje det kan hende det er noe som ligger bak? Kanskje det er noe som plager barnet som h*n ikke klarer å sette ord på selv?

Anonymkode: 88d6e...9ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvenser bruker vi også 1-2-3 - konsekvens. 

Hvor gammel er barnet det er jo veldig relevant 

Anonymkode: af042...9c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men barn synes det alltid kjekkere å rydde sammen med noen fordi det er sosialt og går raskere. De voksne i bhg de er med å rydder med barna fordi det skaper glede.

Anonymkode: 8bb34...c7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 2-åringen vår blir trassen i forbindelse med rydding prøver vi å rydde litt sammen med han, så fullfører han gjerne resten selv til slutt 😛 

Anonymkode: 632f6...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min var vel to år første gangen hun trampet i gulvet da jeg sa at VI skulle rydde og sa "NEI! Jeg giddej ikke!" Så da etter å ha fått beskjed om at det var det som skjedde da, forsvant ting i en søppelsekk. Blant annet dokkevogn og mer til. Det gikk riktignok bare i boden, men det ble der i noen uker. Hun måtte gjerne ha leker framme og bruke dem, men jeg gadd ikke lage noen kamp ut av rydding når det trengtes.

Hun er nå snart 14 og har ikke tatt skade av det, for å si det sånn. Hun er på ingen måte pertentlig eller kuet, men hun vet samtidig at hvis jeg gir en beskjed og gir beskjed om at det GJELDER, så utfører hun (eller tar evt konsekvenser uten protest). 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind

Alder?

Hadde ikke kastet lekene, men hadde slengt de i en søppelpose og latt de være utilgjengelig en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går lekene i søpla hvis de nekter å rydde. De har testet dette to ganger og forstod alvoret. Nå rydder de så fort jeg spør. 

Å rydde er noe man må. Ikke snakk om at barna skal bli godsnakket til eller annet fordi de nekter. Greit å prøve å diskutere seg ut av det noen ganger for jeg syns barna skal få lov til å komme protester. Men hyl og tull er det kort prosess for å si det sånn.

Anonymkode: 5f6b8...0bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WhisperingWind skrev:

Alder?

Hadde ikke kastet lekene, men hadde slengt de i en søppelpose og latt de være utilgjengelig en god stund.

Utrolig dårlig gjort av de som kaster i søpla. Bedre å gjemme de bort en stund ja. Det er foreldrene som taper sine tusenlapper rett i søppeldunken. 

Anonymkode: abc89...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dere kanskje har vært for slappe til å sette grenser før ettersom barnet sutrer og hyler når det må rydde. Jeg pleier å si at de ikke får starte en ny aktivitet før de har ryddet opp. Hadde truet med å kaste lekene om han ikke rydda ja

Anonymkode: c46c5...60b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å på forhånd snakke med datteren min og si at det er viktig å rydde opp når du er ferdig med å leke. Minne på underveis er også en god ide, slik at jobben tilslutt ikke blir så stor. Dersom hun ikke vil rydde så sier jeg at lekene kan bli borte, forsvinne osv.. og da er det ikke noe gøy neste gang hun skal leke med det. Dette har jo skjedd også, så det er en konsekvens hun forstår. Dersom hun blir kjempe sint så får hun bli det. Som oftest når sinne er over så rydder vi sammen, og hjelper hverandre :) 

Datteren min er tre år. 

Endret av Hanneli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er 5 år. Mine foreldre kastet det ikke, men de sa de gjorde det. Lekene sto på loftet i noen måneder. Det er nok taktikken å bruke. Barnet er sutrer og gråter mye ellers også. Det trenger ikke ha sammenheng med krav eller irettesettelse. Det er veldig kort mellom glede og sorg for barnet. Gråt/sutring er det kort vei til om det er en film som er rørende, beskjed om å rydde leker, feil farge på koppen, klær med lapp eller egentlig det meste. Barnet har alltid vært slik, men det barnet er også høyst oppegående. Søsknene er annerledes. 

Anonymkode: 82610...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd med han. Barnet lærer hvordan og hvor fort det kan gjøres, dere får en felles forståelse, ikke han mener det tar så lang tid og du mener det tar så.

Anonymkode: 5abec...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rydd med han. Barnet lærer hvordan og hvor fort det kan gjøres, dere får en felles forståelse, ikke han mener det tar så lang tid og du mener det tar så.

Anonymkode: 5abec...440

Det gjør vi for det meste, men det er flere barn i huset her inkludert en liten baby. Det er ikke alltid anledningen byr seg. Det hjelper forøvrig ikke å rydde sammen med heller, samme sutring. 

Anonymkode: 82610...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les boka: Barnehageårene av Montgomery . Anbefales på det varmeste

Anonymkode: f2d1d...412

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...