Gå til innhold

Kaker til konfirmasjon.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha konfirmasjon til ca 35 personer. Ingen barn under 13 år kommer. Vi er ikke veldig kakespisende personer og vi skal ha masse mat til middag (varme og kalde retter).

Hvor mange kaker ville dere beregnet og hvilke type kaker bør med?

Anonymkode: c3e49...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sunnmøring og ville iallefall hatt ca 20 kaker (inkludert lefse, is) Her er det tradisjon med flotte, store kakebord 😋 Viktig med godt utvalg!

Noen har etterselskap, noen sender med gjestene litt kaker hjem. Blir ikke mye rester da 😊 (og de restene forsvinner fort på to dager hjemme 😉)

Alle liker kaker, selv de som ikke er "kakemennesker" 😁

Anonymkode: 8606c...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typer kaker:

Marsipankake, suksessterte, ostekake, iskake, kransekake, oreokake, gulrotkake, pavlova, fruktdessert, is, sjokoladekake i et par varianter, moccamousse, gele, lefser, Sarah Bernard +++

Anonymkode: 8606c...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sunnmøring og ville iallefall hatt ca 20 kaker (inkludert lefse, is) Her er det tradisjon med flotte, store kakebord 😋 Viktig med godt utvalg!

Noen har etterselskap, noen sender med gjestene litt kaker hjem. Blir ikke mye rester da 😊 (og de restene forsvinner fort på to dager hjemme 😉)

Alle liker kaker, selv de som ikke er "kakemennesker" 😁

Anonymkode: 8606c...b2b

20 kaker til 35 gjester? 

Tror det rekker langt med tre, fire kaker. F.eks. kransekake (nesten obligatorisk), bløtkake eller marsipankake, ostekake eller sukessterte og / eller sjokoladekake. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Sånn er det på Sunnmøre 😁 Konfirmasjon, dåp, bryllup - obligatorisk ♥️

Hadde vi vært et sted med så lite kaker hadde vi knapt turt å forsyne oss, i redsel for at ikke alle skal få 🙈😂

Anonymkode: 8606c...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsipankake som hovedkake, så det er nok til en bit hver (erfaringsmessig blir det aldri tomt..), og 4-5 slag til? Kransekake, suksessterte, sjokoladekake av noe slag, ostekake, toscakake. Kanskje is med diverse tilbehør (sauser, peanøtter..). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her. Fikk nesten hjertet i halsen når jeg leste 20 kaker 😅 Jeg kommer ikke til å spise kake, og kjenner jeg familien rett, spiser de ca ett kakestykke hver.

Kransekake vet jeg av erfaring i familien ingen spiser. Tenkte kanskje marsipankake, ostekake, sjokoladekake, iskake og "gul kake med nøttebunn" vet ikke hva den heter. Og twist sjokolade?

Anonymkode: c3e49...8b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sunnmøring og ville iallefall hatt ca 20 kaker (inkludert lefse, is) Her er det tradisjon med flotte, store kakebord 😋 Viktig med godt utvalg!

Noen har etterselskap, noen sender med gjestene litt kaker hjem. Blir ikke mye rester da 😊 (og de restene forsvinner fort på to dager hjemme 😉)

Alle liker kaker, selv de som ikke er "kakemennesker" 😁

Anonymkode: 8606c...b2b

Er også fra Sunnmøre og stemmer i med 20 kaker, pluss lefser og is. Kan aldri bli nok kaker og et stort kakebord må til😊

Anonymkode: 94d0e...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul  kake med nøttebunn er nok sannsynligvis suksessterte :) Den slår aldri feil. 

Anonymkode: 57e68...ec3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ha konfirmasjon til ca 35 personer. Ingen barn under 13 år kommer. Vi er ikke veldig kakespisende personer og vi skal ha masse mat til middag (varme og kalde retter).

Hvor mange kaker ville dere beregnet og hvilke type kaker bør med?

Anonymkode: c3e49...8b7

Holder med en 3-4 kaker om det er normal størrelse på dem. Og jeg er fra Sunnmøre. Ingen heromkring engang som satser på «kakebord» nå i 2019. Folk spiser ikke kake mere - det er noe som hører tidlig 2000-tall til. Det holder for all del med EN stor kake, men noen liker sjokolade og andre kransekake og den tredje vil ha marsipan, så da lander en på 3-4 kaker. 

Anonymkode: 287b2...952

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt meg på 5-6 forskjellige kaker. Selv om jeg ikke er sunnmøring synes jeg 3-4 kaker høres veldig stusselig ut.

Var det meg ville jeg valgt sjokoladekake (en «ordentlig» en, av den runde typen, med rikelig av sjokoladekrem og flere lag: ikke en langpanne), oreokake, ostekake, suksessterte og tiramisu. Noen ganger synes jeg det er godt med kaker med litt «konsistens» og litt mindre sødme, og da er det fint med gulrotkake eller en skikkelig god kringle (som IKKE er tørr, noe de dessverre alt for ofte er). 

Mange vil nok også mene at tradisjonell bløtkake, marsipankake, verdens beste og pavlova er obligatorisk. Personlig er jeg verken glad i overdrevent mye fløtekrem eller marengs, så de står aldri øverst på min liste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hi her. Fikk nesten hjertet i halsen når jeg leste 20 kaker 😅 Jeg kommer ikke til å spise kake, og kjenner jeg familien rett, spiser de ca ett kakestykke hver.

Kransekake vet jeg av erfaring i familien ingen spiser. Tenkte kanskje marsipankake, ostekake, sjokoladekake, iskake og "gul kake med nøttebunn" vet ikke hva den heter. Og twist sjokolade?

Anonymkode: c3e49...8b7

Den gule kaka er ganske sikkert suksessterte. Er enig, jeg liker heller ikke kransekake, og to med mandler blir vel mye av det samme. Trenger ikke twist, men det bestemmer du selv. Ville også hatt saltstenger og litt snacks, og kanskje melon, is og bær f.eks. til dessert. 

1 time siden, Ullvott skrev:

Jeg ville lagt meg på 5-6 forskjellige kaker. Selv om jeg ikke er sunnmøring synes jeg 3-4 kaker høres veldig stusselig ut.

Var det meg ville jeg valgt sjokoladekake (en «ordentlig» en, av den runde typen, med rikelig av sjokoladekrem og flere lag: ikke en langpanne), oreokake, ostekake, suksessterte og tiramisu. Noen ganger synes jeg det er godt med kaker med litt «konsistens» og litt mindre sødme, og da er det fint med gulrotkake eller en skikkelig god kringle (som IKKE er tørr, noe de dessverre alt for ofte er). 

Mange vil nok også mene at tradisjonell bløtkake, marsipankake, verdens beste og pavlova er obligatorisk. Personlig er jeg verken glad i overdrevent mye fløtekrem eller marengs, så de står aldri øverst på min liste. 

Enig i det med at mange kaker er for søte og ikke så fyldige i smaken, mange sparer på fettet og øser på med sukker. Fem kaker er innenfor tror jeg, avhengig av størrelsen. Hovedkaka (marsipan- eller bløtkake) bør være stor nok til at alle kan få et stykke, den ville jeg bestilt gjennom baker. 

I alle selskapene jeg har vært i blir det kaker til overs. 25 kaker virker enormt overdrevet, samme hvilken landsdel man kommer fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde satset på 6 kaker.

 

Sjokoladekake fylt med sjokoladekrem

Pavlova med et tonn av frukt og bær på toppen

Ostekake med lokk av sitrongele

Gulrotkake med ostekrem og med masse krydder i 

Nøttebunn med aprikossyltetøy, krem og revet sjokolade

Kringle med sukker og kanel

 

Jeg hadde droppet både marsipankake og kransekake, da det alltid står mer eller mindre urørt igjen på bordet. 

Anonymkode: 44323...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hi her.

Tenker jeg lander på masipankake med bringebærfyll, noen i familien baker den og alle liker den.  Frisk..  Ostekake, gjerne med syrlig topp. Saftig sjokoladekake i flere lag med sjokoladekrem. Kald Iskake med hvit sjokolade. Suksessterte. Twist og saltstenger. Kanskje en gjærbakst.

Is i fryseren om det skulle bli for lite, men erfaring i familien er at det blir lite spist kake, så litt pinlig med alt som står igjen, og ingen vil ha med kake hjem, de sier heller ja takk til rester fra middag..

Anonymkode: c3e49...8b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...