Gå til innhold

Økonomi! Hvor mye etter alle regninger er betalt i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når alt som skal trekkes er gått ut av regningskontoen, er det ca 3000 igjen, som går til sparing. Setter av 8000 til diesel, mat og klær, så kan vel si 11000 etter alle fakturaer er gått ut. 

Anonymkode: 90e95...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig!! 

Anonymkode: e037e...efc

Jeg har f.eks ikke bom til jobb heller så slipper utgifter på det. Er kun hvis jeg vil inn til sentrum, men har i utgangspunktet det vi trenger her rundt dørene. Trenger heller ikke å kjøre barnet noe særlig da vi bor sentralt. Bil er ofte en dyr utgift. 

Anonymkode: e037e...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye nå, sparer 18 000kr i måneden til egenkapital🙈 Har vel ca 10 000kr igjen når alt er betalt nå. 2 vokse og ett barn

Anonymkode: f67e4...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her inne som har uforutsette helseutgifter hver måned?Er alle friske?Fysioterapi,medisiner,hjelpemidler osv.Det er jo ikke alt som blir dekket av det offentlige.

Anonymkode: 33bb4...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 10.04, AnonymBruker skrev:

Kan du si litt mer om hvordan dere har klart det? Tok dere mye lån? Har dere bygget om huset for å få utleiedeler? 

Anonymkode: 13fba...7ab

Hei:) Det har vært et rent HELVETE å komme hit vi er i dag. Vi jobbet ræva av oss mens vi studerte! Leide et billig kott av faren min på 20 kvm der vi bodde mens vi studerte, så husleie var bare på 5000kr i mnd til sammen! Resten av studielån, lønn, feriepenger gikk rett i sparegrisen!

Jeg jobbet 100% mens jeg studerte de siste to årene, samt bodde billig og sparte så å si alt! Det samme gjorde samboer! Vi var nærmest umenneskelige i 1,5 år! Ingen ferie, ingen luksus, aldri ut å spiste, bare sparte penger, fylte opp bsu, og atter sparte! 

Så fikk vi fast jobb! Sprang nærmest til banken med min kapitalsterke far som kausjonist! Vi hadde da til sammen med det vi hadde spart selv + forskudd på arv fra min mor/far på 200.000kr, og forskudd på arv fra bestemor samboer på 200.000kr, tilsammen hadde vi ca: 750.000kr i egenkapital! Så er faren min en eiendomshai og høyt respektert i alle banker da han er rik! Fikk lån på flekken, da vi solgte oss inn med å være «ressurssterke» samt at vi hadde en plan om å få til utleie fordi min far skulle hjelpe oss, og fordi min samboer er byggingeniør, og jeg driver med interiør. Hadde med plantegninger og løsninger på hvordan vi skulle lage utleie på 3 stk i en enebolig som lå ut for salg! Vips, fikk vi huset og her står vi ett år senere! Vi pusset opp, å gjorde nesten alt selv! Eneste vi hyret var elektriker og rørlegger!!! Var totalt utslitt etter denne perioden, og gikk fra hverandre! Men ble sammen igjen:)

Nå er neste prosjekt å leie ut hele huset, for å så flytte! Ønsker leilighet med mindre ansvar!:) Selv om vi har over 30.000kr i inntekt fra utleie i måneden så bruker vi ikke noe av pengene på luksus! 

Kan ikke si at vi hadde klart alt alene, da mye av takken er grunnet min far som stilte som kausjonist! Foreldre har mye å si, dessverre..  Ønsker deg masse lykke til om du ønsker å gjøre det samme. Jeg tror alt er mulig så lenge man er 110% motivert! Men det koster mye blod, svette, og ikke minst tårer/parforhold😂

Endret av SnartMammaLykke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Utrolig h or mye folk sitter igjen med. Bor alene med en datter og hund. Syke pleier. 80 prosent.  Etter alt er betalt sitter jeg igjen med ca 2000. Har valgt feil yrke

Anonymkode: e0818...cb0

Da hadde jeg blitt deprimert tror jeg! Omskoler deg, eller finn deg en rik mann❤️ 

2000kr i mnd er jo grusomt lite:(  

Anonymkode: 85041...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

På 5.8.2019 den 15.03, AnonymBruker skrev:

Du får maks 2 utleie enheter skattefritt. En uselvstendig hybel og en familieleilighet. Tror dere vil få problemer hvis det blor kontroll..

Anonymkode: 72651...27a

Nei, dette er feil!

Så lenge boenheten man selv disponerer er mer verdt i kvm-pris enn gjeldende utleie er man under rettslig vis godkjent som utleiedel på flere en 1-2 stk! Leiligheten vi benytter selv er mer verdt enn alle tre til sammen! Har papirer fra takstmann, bank, og kommunen har godkjent alle tre stk.

I tillegg skal brannutgang, vinduer, elektrisk anlegg, strøm være godkjent av kommunen, noe som selvfølgelig er gjort.

Min far driver med eiendom, og han har vært flink til å lære sin datter reglene👍 Hadde aldri turt å leie ut hvis det ikke var lovlig! 

 

 

 

Endret av SnartMammaLykke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Utrolig h or mye folk sitter igjen med. Bor alene med en datter og hund. Syke pleier. 80 prosent.  Etter alt er betalt sitter jeg igjen med ca 2000. Har valgt feil yrke

Anonymkode: e0818...cb0

Eller du bor på "feil" sted og betaler mye i leie/huslån.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjelden noe igjen ved lønningsdag, jeg, men da har jeg betalt ned lånet ekstra med 2000 kroner og satt av 3000 til sparing. Så sånn sett er jeg jo ikke blakk.

Men pengene går. Noen måneder, når barnas aktiviteter har forfall (ofte oktober og mars) er helt sprø, samme med april/mai når alt av sommerferieting (sommerleir, fotballcup, korsptur, familie) osv skal betales, da går jeg ofte i minus :lol:  Andre måneder er mer romslige. Juli er betalingsfri på sfo og barnehage, pluss at alt som skjer om sommeren allerede er betalt, så da ligger det mystisk lite regninger til forfall.

Så det varierer. Men vi bruker stort sett det vi har. Da er riktignok alle regninger betalt og vi unner oss ferie (som er dyrt med mange barn) og alle har det de trenger.

Anonymkode: c922c...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SnartMammaLykke skrev:

 

Nei, dette er feil!

Så lenge boenheten man selv disponerer er mer verdt i kvm-pris enn gjeldende utleie er man under rettslig vis godkjent som utleiedel på flere en 1-2 stk! Leiligheten vi benytter selv er mer verdt enn alle tre til sammen! Har papirer fra takstmann, bank, og kommunen har godkjent alle tre stk.

I tillegg skal brannutgang, vinduer, elektrisk anlegg, strøm være godkjent av kommunen, noe som selvfølgelig er gjort.

Min far driver med eiendom, og han har vært flink til å lære sin datter reglene👍 Hadde aldri turt å leie ut hvis det ikke var lovlig! 

 

 

 

"Utleieinntekter fra flermannsbolig (en bolig med tre eller flere familieleiligheter) vil alltid være skattepliktig fra første krone. Dette gjelder også for eventuell utleie av egen boenhet. Eiendommer med to familieleiligheter og én eller flere selvstendige hybler, regnes også som flermannsbolig." sitat fra Skatteetaten.

Så det dere gjør er ikke lovlig.

 

Anonymkode: 20e36...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Zienna said:


Hva man sitter igjen med etter at de faste regningene er betalt, sier en økonom som meg ingenting. 

Det er hvordan du disponerer pengene som teller.  Har du gode avtaler med bank, forsikring osv.?  Eller har du dyre forbrukslån og kredittlån?  Har du dyre vaner og evt. høyt forbruk?  Eier du, eller leier du?  ....  Osv. osv.   

Jeg har svart tidligere i tråden. Vi har minimalt med kredittlån (mindre enn 5.000). Vi leier, men sparer i form av aksjer til bolig. Vi eier ingenting av verdi. Har nok litt dyre vaner, men jobber med å få ned vanlig forbruk.

Anonymkode: adaf2...656

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, SnartMammaLykke said:

Hei:) Det har vært et rent HELVETE å komme hit vi er i dag. Vi jobbet ræva av oss mens vi studerte! Leide et billig kott av faren min på 20 kvm der vi bodde mens vi studerte, så husleie var bare på 5000kr i mnd til sammen! Resten av studielån, lønn, feriepenger gikk rett i sparegrisen!

Jeg jobbet 100% mens jeg studerte de siste to årene, samt bodde billig og sparte så å si alt! Det samme gjorde samboer! Vi var nærmest umenneskelige i 1,5 år! Ingen ferie, ingen luksus, aldri ut å spiste, bare sparte penger, fylte opp bsu, og atter sparte! 

Så fikk vi fast jobb! Sprang nærmest til banken med min kapitalsterke far som kausjonist! Vi hadde da til sammen med det vi hadde spart selv + forskudd på arv fra min mor/far på 200.000kr, og forskudd på arv fra bestemor samboer på 200.000kr, tilsammen hadde vi ca: 750.000kr i egenkapital! Så er faren min en eiendomshai og høyt respektert i alle banker da han er rik! Fikk lån på flekken, da vi solgte oss inn med å være «ressurssterke» samt at vi hadde en plan om å få til utleie fordi min far skulle hjelpe oss, og fordi min samboer er byggingeniør, og jeg driver med interiør. Hadde med plantegninger og løsninger på hvordan vi skulle lage utleie på 3 stk i en enebolig som lå ut for salg! Vips, fikk vi huset og her står vi ett år senere! Vi pusset opp, å gjorde nesten alt selv! Eneste vi hyret var elektriker og rørlegger!!! Var totalt utslitt etter denne perioden, og gikk fra hverandre! Men ble sammen igjen:)

Nå er neste prosjekt å leie ut hele huset, for å så flytte! Ønsker leilighet med mindre ansvar!:) Selv om vi har over 30.000kr i inntekt fra utleie i måneden så bruker vi ikke noe av pengene på luksus! 

Kan ikke si at vi hadde klart alt alene, da mye av takken er grunnet min far som stilte som kausjonist! Foreldre har mye å si, dessverre..  Ønsker deg masse lykke til om du ønsker å gjøre det samme. Jeg tror alt er mulig så lenge man er 110% motivert! Men det koster mye blod, svette, og ikke minst tårer/parforhold😂

Oppussing er en av de store fellene for parforhold. Det er blitt nevnt flere ganger i media (blader + Sinnasnekkeren-programmet og så videre). Det er hovedgrunnen til at mannen min og jeg aldri skal ha slike prosjekter!

Anonymkode: adaf2...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ingen her inne som har uforutsette helseutgifter hver måned?Er alle friske?Fysioterapi,medisiner,hjelpemidler osv.Det er jo ikke alt som blir dekket av det offentlige.

Anonymkode: 33bb4...2e6

Jeg svarte over her to ganger i løpet av tråden på egne vegne.

Min bedre halvdel bruker noe medisin fast, men det har han på blå resept når det har gått over en viss sum (og den summen når vi fort da han må bruke det daglig). Utenom det er vi helt friske, og takknemlige for det. 

Anonymkode: adaf2...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er et par med 3 barn i alderen 12 - 18, to husdyr (hvis man ikke regner hybelkaninene under sofaen), enebolig og to biler. Samlet nettoinntekt i måneden er 67.500, og faste utgifter utgjør 22.700. Dette er da forsikringer, mobilabonnement, TV/Internett, strøm, alarm, kommunale avg., renovasjon og lån. Hvis vi også slenger på utgifter til bil og busskort for barna, så utgjør utgiftene ca. 29.000. Vi sitter dermed igjen med 38.500. Men de blir jammen meg borte de og... Bruker ca. 10.000 på mat og husholdning i måneden, sparer 2.000, medisiner/sykehus/fysio (har kronisk syke i familien) o.l. utgjør ca. 1.500, frisør/egenpleie 1.000, klær og sko til hele gjengen 3.500, dyrene koster oss 1.000 i måneden, aktiviteter for barna 1.000, oppussing 4.500, ferie/opplevelser 2.500 og ukepenger til ungene 500 i måneden. Så da er det igjen 11.000 som vi dessverre sløser bort på take away/spise ute, interiør, innbetalinger til FAU på skolene, kjøretimer, konfirmasjonsavgift, netthandel osv... Vi har litt å gå på, for å si det sånn 🙈

Anonymkode: c9cab...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 15.19, Sophie-Ann skrev:

Jøss, mange rike folk her. Jeg sitter igjen med 1700kr. Dette skal dekke alt, buss bursdager, fritidsaktiviter osv. Sier seg selv at det er slitsomt. Så nå skal jeg finne meg en helgejobb, sånn at jeg slipper å spise skiver og drikke vann når ungene ikke er her. 

Hvor mange  barn har du? Du og eksen deler vel på slike ting som utgifter til ungenes bursdag? 

Anonymkode: 58da7...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg setter de pengene jeg har igjen etter at faste utgifter er betalt på at brorparten av de som svarer enten lyver eller kun er de som er privilegerte. 

Anonymkode: 16a78...f57

Ja himmel så mye folk her har igjen, tror de som har mye mindre til overs ikke svarer her. Er denne tråden en refleksjon av nordmenns økonomi bør vi IKKE klage på bompenger ihvertfall.. Nordmenn har det utrolig godt. 

Anonymkode: 58da7...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når alt av faste utgifter og sparing er satt av (regningskonto, pensjonssparing og buffer) så sitter jeg tilbake med 8000.

Bor alene, eier ca 90 kvm leilighet og har bil og katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...