Gå til innhold

Tips til bhg mat som ikke er brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Heisenberg said:

Fordi det er brød man får servert til lunsj i barnehagen og på SFO? Fordi brød er en «grunnsten» i norsk kosthold og dermed noe man kan forvente å få servert i forskjellige anledninger hele livet? 

Ok, så det er viktig å spise brød slik at man kan være som alle andre og ikke skille seg ut?

Anonymkode: dd9af...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så det er viktig å spise brød slik at man kan være som alle andre og ikke skille seg ut?

Anonymkode: dd9af...1a0

Nei. Men fordi det er det vil bli servert barnet såpass ofte i forskjellige anledninger i gjennom oppveksten at det er en fordel å like maten som blir servert. 

Ser du for deg at barnehagen skal server forskjellige retter til hvert barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Heisenberg said:

Nei. Men fordi det er det vil bli servert barnet såpass ofte i forskjellige anledninger i gjennom oppveksten at det er en fordel å like maten som blir servert. 

Ser du for deg at barnehagen skal server forskjellige retter til hvert barn? 

Retter?

Mat er mat, det er ikke nødvendigvis brød.

Anonymkode: dd9af...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Retter?

Mat er mat, det er ikke nødvendigvis brød.

Anonymkode: dd9af...1a0

I de aller fleste barnehager så er brødskive det de får servert til lunsj. Samme på SFO. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en toåring i barnehagen jeg jobber i som nektet å spise brødskivene sine, så jeg skar dem opp, tok litte gran grillkrydder på og kalte det for chips. Guttungen ble så glad og sa "jeg har chips" til de alle de andre barna og voksne rundt bordet.

Jeg vet det ikke at en skal være forsiktig med å lyve til barn, men for akkurat dette barnet var det mer tøys og gøy enn akkurat det. Har ikke prøvd dette på andre barn, så vet ikke om det funker, men hvorfor ikke. 

 

Anonymkode: 84048...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var en toåring i barnehagen jeg jobber i som nektet å spise brødskivene sine, så jeg skar dem opp, tok litte gran grillkrydder på og kalte det for chips. Guttungen ble så glad og sa "jeg har chips" til de alle de andre barna og voksne rundt bordet.

Jeg vet det ikke at en skal være forsiktig med å lyve til barn, men for akkurat dette barnet var det mer tøys og gøy enn akkurat det. Har ikke prøvd dette på andre barn, så vet ikke om det funker, men hvorfor ikke. 

 

Anonymkode: 84048...25c

Det beviser jo bare at til og med ungene er lei av og forstår ikke dette evinnelig maset om å spise "skiver"...

Anonymkode: dd9af...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeg hvor mye ts kommuniserer med de ansatte i barnehagen, men ofte er det slik at barn kan spise mat i barnehagen som de nekter å spise hjemme. Kaptein Sabeltann gutten for eksempel kan ikke fordra å spise vafler eller pannekaker i følge moren, men spiser masse i barnehagen. Så har du barn oppvokst i annen kultur der de ikke egentlig spiser brød, men har lært å spise det i barnehagen for det er det de får servert. 

Anonymkode: 84048...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det beviser jo bare at til og med ungene er lei av og forstår ikke dette evinnelig maset om å spise "skiver"...

Anonymkode: dd9af...1a0

Ikke egentlig. I barnehagen har vi "hoppeskiver" (brødrister), super-skiver (mikroovn) og osteskiver (ovn) i blant. 

Det er også knekkebrød som de kan velge. Jeg forstår ikke hvorfor man skal mase på et barn om å spise skiver da det bare skaper negative assosiasjoner.  Vil du spise den samme skiven med ost eller leverpostei hver dag og høre mamma/pappa "spis den skiven din".

Barn kan spise godt og ha mindre appetitt og matlyst. Det vi har opplevd er at barn spiser mer hvis det er mindre i matpakken og egentlig mest når det ikke er matpakkedag. 

Anonymkode: 84048...25c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så viktig at barn spiser brød?

Anonymkode: dd9af...1a0

Det er jo veldig enkelt om de gjør det da. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lagres matboksene i kjøleskap fram til lunsj? Om ikke, så vær forsiktig med ris/pasta: 

https://www.nrk.no/livsstil/ris--og-pastarester-kan-gjore-deg-syk-1.14118037
https://www.kk.no/helse/dette-ma-du-vite-for-a-unnga-a-bli-syk-av-ris--og-pastarestene/68728589

Skaff i hvert fall matboks med godt kjøleelement.

 

Anonymkode: 58e1d...579

Ja, de har matboks-kjøleskap i garderoben. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet ikke jeg hvor mye ts kommuniserer med de ansatte i barnehagen, men ofte er det slik at barn kan spise mat i barnehagen som de nekter å spise hjemme. Kaptein Sabeltann gutten for eksempel kan ikke fordra å spise vafler eller pannekaker i følge moren, men spiser masse i barnehagen. Så har du barn oppvokst i annen kultur der de ikke egentlig spiser brød, men har lært å spise det i barnehagen for det er det de får servert. 

Anonymkode: 84048...25c

Jeg håper at når alle spiser brød, så vil min også ha det :) 

de har forøvrig varmmat til lunsj hver dag. 

Anonymkode: c4e21...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Luckiness skrev:

Joda det er en veldig norsk greie. Men det gjør jo ting litt mer lettvint hvis man spiser det. Selvsagt helt ok at foreldre velger å lage istand annen mat. Men plutselig er det felleslunsj, kvelds hos barnehagevenner, skive til frokost hos besteforeldre e.l. og da kan man ikke forvente særbehandling. Isåfall må foreldre lage med egen matpakke. 

Mine barn vokste opp uten korn og brød - de spiser brødskiver. Det er ikke sånn at de ikke spiser brød når de er 3 og 5 fordi jeg unngikk det de første årene :P

Endret av duplexx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...